Tips för att starta eget?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Haraldblautand
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 jan 2015, 02:00

Tips för att starta eget?

Inlägg av Haraldblautand »

Hej vänner! Studerar för närvarande i Västerås och underhåller idén med att starta en egen butik i stan där jag kan sälja serier (främst DC/Marvel), manga och samlarfigurer. Utan att spekulera för mycket i hur möjligt eller omöjligt det skulle vara vid 18 års ålder att fullfölja ett sådant projekt så undrar jag om ni har några tips angående just detta. Jag vet inte särskilt mycket i nuläget när det gäller att starta eget, så alla tips välkomnas. Vad bör man tänka på? Vilka fällor bör man undvika?


Tack för svar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av Wakuran »

Litet gamla trådar, från en som gått i samma banor.

http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... =19&t=4190
viewtopic.php?f=26&t=4156
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av Allan Kämpe »

Mitt tips är att börja med butik på internet, en egen webbsida. På det sättet blir kostnaderna mindre liksom riskerna och du kan ha kunder i hela Sverige. Riktigt åtråvärda objekt får du mest för om du säljer via auktionssajter typ Tradera.
Om du efter ett år med denna försäljarerfarenhet fortfarande vill starta en fysisk butik så lycka till! Men riktig butik med lokalhyra är ett högriskprojekt!
En internetbutik är alltid öppen för kunden men du behöver inte stå där och vänta. Det är istället du som tittar in en gång om dagen och tar hand om eventuella beställningar och skickar iväg paket.
Viktigt dock att ha snabba leveranser, väl skyddande paket och riktiga skickbeskrivningar på äldre tidningar!
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av mikaelsol »

Om man har en onlinebutik är det en fördel att man antingen säljer grejerna billigare än de andra onlinebutikerna eller att man säljer sånt ingen annan säljer.

I alla fall, se till att lära dig bokföring och kirra en revisor. Skatteverket är kul att ha att göra med.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av mikaelsol »

Just ja, Skatteverket har starta eget-informationsmöten som är gratis att gå på.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av Rufus »

mikaelsol skrev:I alla fall, se till att lära dig bokföring och kirra en revisor.


Just kravet att ha revisor, har nyligen tagits bort för små företag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av Wakuran »

Ännu en tråd, en med samma tanke i Norrköping.

viewtopic.php?f=10&t=9974
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av mikaelsol »

Jag har en revisor bara för att jag är sämst på allt som har med siffror att göra, men om man klarar det själv så är det ju fett med najs.

Min poäng är nog mest: Det kommer vara mer pappersarbete än själva plasta in tidningar och böcker för försäljning (ja, jag vet att alla inte plastar in, men kom ingen ... det skadar inte att plasta in!)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av Rufus »

mikaelsol skrev:Jag har en revisor bara för att jag är sämst på allt som har med siffror att göra, men om man klarar det själv så är det ju fett med najs.


Jag tror att många småföretagare resonerar just så och väljer en dyr helhetslösning med en revisor. Särskilt om revisorn är auktoriserad brukar det vara väldigt dyrt. Här kan man dock skära i kostnaderna ganska rejält om man istället väljer en bokföringsbyrå eller redovisningsekonom för bokföringen och redovisningen till Skattemyndigheten. Personligen skulle jag dock göra jobbet själv.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av AndreasEriksson »

Den gyllene medelvägen kan vara att skaffa ett bokföringsprogram, vilket inte är jättedyrt men har inbyggda funktioner som förebygger många felaktigheter.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
tlaago
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 19:24

Re: Tips för att starta eget?

Inlägg av tlaago »

Gör en ekonomisk analys _innan_ du startar något.

Hur många kunder finns i området för dina typer av produkter?
Hur många av dem kommer att handla av dig?
Hur mycket spenderar de i genomsnitt per år av dessa produkter?
Hur stor avans (andel förtjänst per såld vara) har du?
Vilka blir dina omkostnader?
Hur mycket behöver du själv ta ut i lön?

Kommer du mot förmodan fram till att det lönar sig:

Skriv inte på för långa hyreskontrakt. Ta inte massor med lån. Se till att ha marginaler (ekonomisk buffert).
Skriv svar