avyttra samling,hur?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Rolken
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 sep 2016, 17:27

avyttra samling,hur?

Inlägg av Rolken »

Hej,
Behöver lite råd om hur man bäst avyttrar/ skär ner sin samling.Har flera hundra seriealbum,hundratals serietidningar av skilda slag. En del dyrgripar och inga tidningar sämre än FN, merparten VF-MT. Tog upp samlandet för 20 år sedan...igen..och tänkte då hålla mig till album från barndommen;Spirou,Linda och Valentin,Gaston ja Carlsen Comics. Givetvis växte det till alla tänkbara album så nu finns det allt möjligt från 40-tals Prins Valiant till nutida utgivningar. Och som övriga samlare vet så stoppade det inte där...svårt att gå förbi tidiga Spindeln,Conan,ja allt äldre serierelaterat så nu finns det massa tidningar också.
Har tyvärr inte riktigt tid o plats längre så tänkte skala bort det mesta.( så kan jag börja om igen.....om några år)
Men hur bäsr avyttra? Skriva lista på vad som finns,njä skulle ta veckor. Profitmaximera och sälja styckvis på Tradera?, nja skulle också ta en evighet. Och det där med att packa tidningar säkert...puuh. Sätta en skylt vid vägen?
Vad finns det för alternativ???? Ide'er mottages tacksamt
Mvh Magnus
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: avyttra samling,hur?

Inlägg av BoJustBo »

Om du har kompletta samlingar av någon serie så kan man ju lägga upp det som en enda tradera annons.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: avyttra samling,hur?

Inlägg av Wakuran »

Yes, och samma sak för serietidningar; sortera i hela årgångar / arcs eller liknande...


Men om du säger i vilket område du bor i, kanske någon har lust att ta bilen och köpa samlingen i ett svep... Beror på vad den innehåller...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Rolken
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 sep 2016, 17:27

Re: avyttra samling,hur?

Inlägg av Rolken »

Wakuran skrev:Yes, och samma sak för serietidningar; sortera i hela årgångar / arcs eller liknande...


Men om du säger i vilket område du bor i, kanske någon har lust att ta bilen och köpa samlingen i ett svep... Beror på vad den innehåller...



Jag bor mellan Trollhättan och Nossebro,
Samlingens beståndsdelar ja det var just det, Så gott som kompletta serier av de klassiska Carlsenutgivningarna, en del saknar något album andra fler. Totalt 1,5 full Billybokhylla.
Där finns också sånt som Steve Pops, Nemi,91'an(äldre och sämre skick), Parodi,Alvglansutgåvor,...puuh samt mycket mer.
Tung metall,epi,pox,casablanca som jag inte kunde motstå.
Några gamlingar från 40-talet såsom Blixt Gordon och Mandrake,Prins Valiant.
På tidningsfronten spretar det desto mer då jag aldrig kunnat låta bli att köpa då jag sett intressanta objekt. Conan,Spawn,Marvelserien,ett gäng förstanummer,spindelmannen 79-84,
Och en hel del enstaka tidningar från 50-talet och framåt.
Dock nästan ingen Disneylitteratur, någon guldbok ,några jagböcker och ett tiotal pockettar
Kanske skulle slänga ut en skylt på vägen!
/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: avyttra samling,hur?

Inlägg av Agentum »

Vissa kan ju ge nåt om du säljer pp Tradera, kolla riktvärden iaf före du bara säljer allt för inget.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: avyttra samling,hur?

Inlägg av nicklas.johansson »

Att sälja serier är en balans mellan hur fort du vill bli av med samlingen och hur mycket pengar du vill ha tillbaka (du kommer aldrig få tillbaka vad du lagt ut på samlingen). Kanske kan du dela upp samlingen och sälja lite mer värdefulla tidningar/album på Tradera (minst 30 kr i utropspris, lägre än det börjar Traderas avgifter äta mer av din kaka). Sedan kanske du kan köpa fryspåsar, förpacka 4-5 tidningar i varje, prismärka gissningsvis 20-50 kr/påse och hyra en bokhylla i en båsloppis. Det som blir över kan du samla i papp-påsar och slumpa i väg på Blocket för ett antal hundringar (här pratar vi om 2-5 kr tidning och 5-10 kr/album). Själv ställde jag ut ett bord på uppfarten i somras och sålde för 1100 kr. Enda annonseringen var att jag skapade ett event på Facebook och lade upp det på en köp/sälj grupp för området där jag bor.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Rolken
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 sep 2016, 17:27

Re: avyttra samling,hur?

Inlägg av Rolken »

Tack för tipsen Nicklas ,och alla ni andra!
Tack också till de som skickat PM, svar kommer så småningom.
Jag måste säga att det här forumet med alla engagerade och duktiga seriesamlare gör det jäkligt svårt att lägga av! Får liksom tillbaka lusten igen och jag har nu varit "periodare" i 25 års tid. Gick in i mitt "bibliotek" i morse för att titta igenom vad som står på hyllorna och blev kvar i tre timmar! Började med att flytta en Percevan som stod fel och fick då syn på Buddy Longway....läste alla albumen, ställde tillbaka dem och brände igenom Yoko Tsuno av bara farten. Hmm nostalgi är farligt.
Men har slängt ut två marvelserien på Tradera, får se hur det går med den separationen så får jag ta det därifrån. Kanske skulle jag slänga ut SF-samlingen istället och frigöra bokhyllor på så vis.
Återigen stort tack för respons och tack för ett fantastiskt forum!
Skriv svar