Värderingstråden

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=1348&SearchTerms=webguiden

Det finns en lång tråd i ämnet. Vad som är populärt varierar, och guidepris får man sällan för en tidning i Fr eller Gd.
Användarvisningsbild
Khayman
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 11:59
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Khayman »

[quote="Robrocker"]

[quote]Ursprungligen postat av Epicus

Tänkte att det kunde vara bra med en tråd där man kunde samla olika frågor kring värdet på enstaka tidningar. Själv undrar jag över Spindelmannen nr 2/91, bröllopsnumret med omslag endast för prenumeranter. På seriesam. coms guidesida är den värderad till 60 kr i toppskick. Kan det verkligen räcka? Det var ganska länge sen jag såg den ute någonstans.
Finns det nån med uppgifter om vad detta nummer sålts för, eller stämmer uppgifterna på nyss nämnda värderingssida?
[/quote]

Den dyker upp då och då på Tradera, kanske inte så ofta man ser ett MINT-ex men de går ändå aldrig upp över 80kr i fint skick. Jag tror man ska vara glad om man får 60kr.

Här gick den för 20kr i nyskick:
http://www.tradera.com/auction/aid_39820772

Här för 25kr:
http://www.tradera.com/auction/aid_34693755
[/quote]


Då är jag rätt glad att jag fick den för en 20:a på tradera då [:o)]
Användarvisningsbild
Pixel
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 22:15
Ort: Sverige

Inlägg av Pixel »

Värdering ja... Spindelmannen var mitt liv i nedre tonnåren. Jag har aldrig gjort mig av med dem men nu befinner jag mig i en situation där jag måste frigöra plats och pengar.
Har några 74 o 75 samt de flesta 1979-1984. Även Spindelmannen 1, 2, 3 -84 Semic i NM eller Mint + Dracula, Daredevil, Månriddaren? Det är just detta som är problemet, det är svårt att värdera skicket... Jag skulle helst bli av med allt på en gång för att slippa trixa med post över hela sverige. Finns det några rekommenderade uppköpare eller kanske någon här som vill köpa allt?
Användarvisningsbild
Delicato
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 mar 2007, 10:45

Inlägg av Delicato »

OM du väljer att stycka upp samlingen är jag intresserad av 74-75:orna förutsatt att de är i bra skick. Hör av dig isåfall.
Användarvisningsbild
najas
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 12:50

Inlägg av najas »

Hej
Jag samlar inte själv men håller på att göra mig av med en massa gamla tidningar. Det är en som är spekulant på följande tidningar:

Spindelmannen 1981: nr 1
Spindelmannen 1985: nr 3 (Marvelklubben nr 23)
Spindelmannen 1989: nr 1 (Marvelklubben nr 133)
Marvels Universum med Daredevil 1987: nr 1 (Marvelklubben nr 84)
Marvel Special 1982: nr 11

Skicket är hyfsat (de är lästa men inte sönder). Och jag har varit inne på serieguiden och försökt hitta uppgifter (lyckats för vissa), men jag tycker att det oftast är så att de priserna inte verkar ha så mycket med verkligheten att göra (när jag läser här inne och på tradera). Så vad skulle ni själva gett för dessa om ni var marvelsamlare.
Användarvisningsbild
b00red
Good
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 13 jul 2007, 00:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av b00red »

Jag hittade Ralph Steadman's Benet i vädret på en loppis i väldigt fint skick för 1:- och slog till, visste inte vem det var då men kollade upp namnet och förlaget på internet och Ralph Steadman är tydligen en konstnär som gjort arbete tillsammans med Hunter S. Thompson för "Fear and loathing in Las Vegas" m.m. Förlaget verkar upplöst från dåvarande Askelin & Hägglund till nuvarande Hägglunds förlag. (http://www.hagglundsforlag.se/) Jag har mailat förlaget men de har inte svarat på mina försök. =(

Är det någon här som har sett boken innan och har någon aning om vad ett eventuellt värde skulle kunna vara på den? Den är i väldigt fint skick bortsett från en fläck på framsidan till vänster . Vet inte om den syns på bilderna.

I alla fall, skulle bli väldigt glad om någon hade möjlighet att kolla upp eller dela med sig av det ni vet om albumet. =)

Lite mer info om det:

ISBN: 91 7684 025 5
Tryck: Graphic systems, Göteborg 1983
Originaltitel: A leg in the wind
Bilder:

http://img456.imageshack.us/img456/830/steadmanfronttn7.jpg
http://img456.imageshack.us/img456/2726/steadmanbaclup7.jpg
http://img528.imageshack.us/img528/663/steadman3gt5.jpg
Användarvisningsbild
kesler
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 13:40
Ort: Sverige

Inlägg av kesler »

hejsan..undrar lite vad rekordmagisnet tidningar (1945-1950) kan vara värda i mkt fint skick?

finns det några speciella nr som är intrassantare?
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Idag har jag kommit i kontakt med en person som äger Kalle Anka nummer 1-52 1965, samt 1-13 1966. Alla tidningarna är lästa ca en gång, och grejen är den att originalkuverten medföljer, likaså bilagorna. Han är lite intresserad av att sälja, så jag undrar vad ett skäligt pris egentligen kan vara. Jag skulle kunna gå efter guiden och ge honom ett bra pris, men jag vill inte bjuda något överpris, samtidigt som han vill ha bra betalt för att sälja - tidningarna har ju ett nostalgiskt värde.

Tidningarna låg ute på Tradera för bra precis två år sedan, med rubriken "Kalle Ankasamling", men då fick inte säljaren det pris han önskat, han hade satt ett reservationspris.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Krusty"]

Idag har jag kommit i kontakt med en person som äger Kalle Anka nummer 1-52 1965, samt 1-13 1966. Alla tidningarna är lästa ca en gång, och grejen är den att originalkuverten medföljer, likaså bilagorna. Han är lite intresserad av att sälja, så jag undrar vad ett skäligt pris egentligen kan vara. Jag skulle kunna gå efter guiden och ge honom ett bra pris, men jag vill inte bjuda något överpris, samtidigt som han vill ha bra betalt för att sälja - tidningarna har ju ett nostalgiskt värde.

Tidningarna låg ute på Tradera för bra precis två år sedan, med rubriken "Kalle Ankasamling", men då fick inte säljaren det pris han önskat, han hade satt ett reservationspris.
[/quote]
Jag tycker det verkar som säljaren (eftersom han använde sig av reservationspris) i stort har bestämt sig för vilken prisnivå som gäller. Tror knappast han säljer dem utan att få "skäligt" betalt.

[quote="Thomas E"]

"Halva katalog" är alltid en bra utgångspunkt om man själv vill ha dem.
[/quote]
Visst kan man använda detta som utgångspunkt men olika objekt har olika värde för olika samlare. Dessutom är "guiden" inte allvetande utan värdet på vissa objekt är alldeles tokiga. Jag skulle själv utan tvekan betala 2, 3, 4 ggr "värdet" om det är något jag verkligen vill ha! Detta är synnerligen individuellt.

I Krustys fall ovan tycker jag han bör väga in sannolikheten att på ett bräde finna 65 tidningar i kalaskick nästa gång? Om det överhuvutaget blir nån nästa gång..





"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[quote="Krusty"]

Alla tidningarna är lästa ca en gång, och grejen är den att originalkuverten medföljer, likaså bilagorna.
[/quote]

Kom tidningarna i kuvert på den tiden? Frågan är om det finns ett samlarvärde i dessa. [?]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote="Kung Orne I"]

[quote="Krusty"]

Alla tidningarna är lästa ca en gång, och grejen är den att originalkuverten medföljer, likaså bilagorna.
[/quote]

Kom tidningarna i kuvert på den tiden? Frågan är om det finns ett samlarvärde i dessa. [?]
[/quote]

Ja, tidningarna kom i kuvert - tyvärr vet jag inte hur länge. Jag har en tidningar från 1974 med adress, så innan dess var det i så fall. När det började vet jag inte. I detta fallet är ju tidningarna lästa en gång och sedan tillbakastoppade i kuverten så det är nog personligt uppskattning som bestämmer värdet. Däremot oöppnade kuvert, eller förpackningar (som exempelvis inplastade Kalle Ankas Minlandsnummer & Kalle Ankas pocket) höjer värdet per automatik.

Jag tog mig tid att räkna ut guidepriser, VF-tidningar ger ett guidepris på 4085kr. NM-tidningar listar mer, 5 720kr. 2-2.5kkr borde således vara skäligt. Men, jag tycker inte att guiden går att använda för att värdera dom här tidningarna. 65 års Kalle Ankor går att hitta relativt enkelt, det är egentligen bara en pengafråga. Det här däremot gäller ju kuverten, och många dessutom. Jag ska ha dom till min egna samling, så jag får nog betala bättre. Så min fundering är hur ovanliga de egentligen är, och hur mycket kuverten påverkar prisbilden.

[quote="ellingen"]


Jag tycker det verkar som säljaren (eftersom han använde sig av reservationspris) i stort har bestämt sig för vilken prisnivå som gäller. Tror knappast han säljer dem utan att få "skäligt" betalt.

[/quote]

Jag var nog lite otydlig innan. Det var så att auktionen var upplagd med ett utrop på 45kr, och säljaren som gjorde sin första Tradera-affär tänkte sätta ett reservationspris för att se vad samlare ville betala. De sista tre minuterna gick priset upp från 45 till 860kr, och jag vann auktionen. Någon minut senare ringde säljaren upp och sade som det var, och att priset gällde per tidning. Mycket pengar för mig då, men idag hittade jag mailet i min inbox, och slog en signal. Säljaren hade tidningarna kvar, så jag fick komma med ett bud.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Krusty"]

I detta fallet är ju tidningarna lästa en gång och sedan tillbakastoppade i kuverten så det är nog personligt uppskattning som bestämmer värdet. Däremot oöppnade kuvert, eller förpackningar (som exempelvis inplastade Kalle Ankas Minlandsnummer & Kalle Ankas pocket) höjer värdet per automatik.

Jag ska ha dom till min egna samling, så jag får nog betala bättre. Så min fundering är hur ovanliga de egentligen är, och hur mycket kuverten påverkar prisbilden.

[/quote]
Jag misstänker att det finns (och har funnits) ytterst få objekt av det slag du beskriver ute på marknaden de är därför svåra att bedöma (penning)värdet på.
Då de är till din egen samling är det nog du själv som bäst bestämmer vad de är värda. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ett litet råd bara. Bjud inte för mycket då kan det bli motsats effekt. det är bättre du börjar med ett lågt bud (15-2000:-!!) och vill han inte ha det så är det bara att fråga vad han vill ha och så lägger du dig under det om det inte är uppåt väggarna (det är du som har infot om grejerna). Det är han som ska sälja.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Det Ellingen menade med "fyra gånger guidepriset" var väl att man inte ska stirra sig blind på guiden, och att han kanske kan tänka sig att betala fyra gånger guidepriset för ett intressant album för 50kr. Jag tycker dock 2800kr låter som ett bra pris, vi skulle höras igen om ett par dagar så jag föreslår det då.

Men, jag kan ju inte förvänta mig att han ska kunna skilja VF från NM, i så fall måste jag se tidningarna själv. Tidningarna är en bit bort, men dock inte allt för långt.
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

[quote="Krusty"]
Kom tidningarna i kuvert på den tiden? Frågan är om det finns ett samlarvärde i dessa. [?]
[/quote]

Jag började prenumerera 1967, och de kom i kuvert fram till och med nummer 38 [ur minnet; är inte helt säker på exakt nummer utan att kolla, men det var i alla fall precis däromkring], för att sedan komma med adresslapp.
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="AndersB"]

[quote="Krusty"]
Kom tidningarna i kuvert på den tiden? Frågan är om det finns ett samlarvärde i dessa. [?]
[/quote]

Jag började prenumerera 1967, och de kom i kuvert fram till och med nummer 38 [ur minnet; är inte helt säker på exakt nummer utan att kolla, men det var i alla fall precis däromkring], för att sedan komma med adresslapp.
[/quote]

Intressant. Jag har också fått det till att det måste ha varit nån gång under 1967 som adresslappssystemet började, och jag är stolt ägare av en tidig adresslapp med poststämpel. [:)]

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=2172

Men jag förmodar att det inte finns något värde i den?
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote="Thomas E"]

Kalle byter tryckteknik med nummer 33/1967. Innan dess har de härligt glansiga "gulaktiga" omslag. Sedan blir omslagen matta och lite ljusare och tristare. Jag har för mig att det är från samma nummer som det börjar sitta prenumerationsetiketter på baksidan.

Av någon outgrundlig anledning finns nr 32/1967 både som "blank" och "halvblank", vilket antyder att den trycktes både i ny och gammal teknik. Jag tror det är den helblanka = gamla som är ovanlig.

Det är förresten uppslag till en liten undersökning: vilka papperstyper trycktes Kalle i och exakt vilka datum skedde bytet. Dessa kommer jag på direkt:
1948 ej alla sidor färg
1949 alla sidor färg
8/1953 blanka sköra omslag börjar
1958(?) krymper 1 cm på höjden
1960(ca nr 10) hållbarare omslagspapper
33/1967 halvmatt omslag
Ca 1973 skörare omslagspapper

[/quote]

Något nummer år 1967, förmodligen nummer 33, var det första i en lite större storlek. Minns att jag köpte plastfickor som skulle passa Kalle Anka (regular size), men tyvärr passade de bara 68-idag (eller 34 1967 för att var exakt). Ytterliggare ett datum borde listas, när inlagan började tryckas i glansigare papper. Det var någon gång mellan 1960-65, en uppskattning jag gjort efter de tidningar jag kollade igenom nyss.
Kan någon snäll moderator bryta loss denna diskussion till en ny tråd?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

I USA vek de tidningarna på mitten för de som prenummererade :-)


9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote="Agentum"]

I USA vek de tidningarna på mitten för de som prenummererade :-)



[/quote]

Det har ju varit så i Sverige, åtminstone Kalle Ankor från 50-talet kan ha "prenumerationsveck", lodräta givetvis. Inte det klyftigaste sättet att leverera en tidning [:D].
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Thomas E"]

Kalle byter tryckteknik med nummer 33/1967. Innan dess har de härligt glansiga "gulaktiga" omslag. Sedan blir omslagen matta och lite ljusare och tristare. Jag har för mig att det är från samma nummer som det börjar sitta prenumerationsetiketter på baksidan.

[/quote]
Finns en tryckteknisk förklaring till detta.
De härligt glansiga "gulaktiga" omslagen är lackade. Tyvärr fastnade inte prenumerationsetiketterna på lacken så därför fick det bli ett litet tristare matt omslag.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar