Kan Fantis göra mig rik?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Glorybox
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 04 jul 2008, 23:48

Kan Fantis göra mig rik?

Inlägg av Glorybox »

Hej!

Jag har hittat det ALLRA FÖRSTA NUMRET av Fantomen, nr 1 1950. Vet någon vad det kan vara värt, och hur man får det sålt? Tidningen är i ganska gott skick, lite sliten men hel.

Ps, Jag har aldrig gillat Diana.

Hälsningar, M.
Fantomen är hård mot de hårda.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote]Ursprungligen postat av Glorybox

Hej!

Jag har hittat det ALLRA FÖRSTA NUMRET av Fantomen, nr 1 1950. Vet någon vad det kan vara värt, och hur man får det sålt? Tidningen är i ganska gott skick, lite sliten men hel.

Ps, Jag har aldrig gillat Diana.

Hälsningar, M.
[/quote]
Varsågod, här är lite mer info:
http://www.seriekatalogen.se/listor/fantomen.asp

... och lite om skickbedömning:
http://www.seriekatalogen.se/u/skick.asp

[:)]
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Du har möjligen nytrycket utan värde. Här kan du se skillnaden:
http://www.seriesam.com/guide/fantomen.htm
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Är det där ("Fantomen" på sidan fem) alltså det enda som skiljer nytrycket från originalet? Lite läskigt (fast jag antar att någon som är beredd att öppna plånboken för ett förstanummer av Fantomen har koll och gör lite research).
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Nimrodil"]

Är det där ("Fantomen" på sidan fem) alltså det enda som skiljer nytrycket från originalet? Lite läskigt (fast jag antar att någon som är beredd att öppna plånboken för ett förstanummer av Fantomen har koll och gör lite research).
[/quote]

Nej, det står ovanför varje sida "fantomen" övanför fantomen serierna,lisa & sluggo" vid deras serier o.s.v.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="burnout"]

[quote="Nimrodil"]

Är det där ("Fantomen" på sidan fem) alltså det enda som skiljer nytrycket från originalet? Lite läskigt (fast jag antar att någon som är beredd att öppna plånboken för ett förstanummer av Fantomen har koll och gör lite research).
[/quote]

Nej, det står ovanför varje sida "fantomen" övanför fantomen serierna,lisa & sluggo" vid deras serier o.s.v.
[/quote]

Jag är ganska säker på att även pappret i tidningarna skiljer sig ganska mycket åt. Men på ett foto upplagt på Tradera, är det oftast mycket svårt att avgöra, så jag kan inte annat än hålla med Nimrodil. Lite läskigt är det. Och det händer ibland att folk försöker sälja nytrycket som "original 1/50"
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Anders1"]


Jag är ganska säker på att även pappret i tidningarna skiljer sig ganska mycket åt. Men på ett foto upplagt på Tradera, är det oftast mycket svårt att avgöra, så jag kan inte annat än hålla med Nimrodil. Lite läskigt är det. Och det händer ibland att folk försöker sälja nytrycket som "original 1/50"
[/quote]

Det stämmer. Det är ett annat, mer behandlat papper i nytrycken. Men vilken nybörjare kan avgöra det när han/hon skall sälja och så är det mycket svårt att se på foton, äkta från nytryck. Ibland kan man se det eftersom ljuset reflekteras mer i det nya.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

[quote="Anders1"]

[quote="burnout"]

[quote="Nimrodil"]

Är det där ("Fantomen" på sidan fem) alltså det enda som skiljer nytrycket från originalet? Lite läskigt (fast jag antar att någon som är beredd att öppna plånboken för ett förstanummer av Fantomen har koll och gör lite research).
[/quote]

Nej, det står ovanför varje sida "fantomen" övanför fantomen serierna,lisa & sluggo" vid deras serier o.s.v.
[/quote]

Jag är ganska säker på att även pappret i tidningarna skiljer sig ganska mycket åt. Men på ett foto upplagt på Tradera, är det oftast mycket svårt att avgöra, så jag kan inte annat än hålla med Nimrodil. Lite läskigt är det. Och det händer ibland att folk försöker sälja nytrycket som "original 1/50"
[/quote]

Å andra sidan händer det ju även med Kallenytrycken, vilket vi har märkt på senaste tiden. Fasst där är det nog lite mer oärlight inblandat.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Men även ett orginal är väl inte så dyrt att man blir rik på det, det är ju få svenskspråkiga tidningar som har högt värde, givetvis för att vi i detta lilla land inte har så många som vill betala för tidningarna.

Sen så har vi det här med skicket, hehe, det glömmer så många bort på sina egna serier när de värderar dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Bli rik på serier? Knappast. Visst kan det låta mycket med över 100 000 kronor för en serietidning, men det är ju också bara en tidning som kommer i närheten av sådana priser, och prisutvecklingen går långsamt. Och i termer av att "blir rik" är även 100 000 ganska lite pengar. Som jämförelse är 200 000 en ganska låg årslön, en hantverkare eller it-person drar kanske in 400 000, och en toppchef eller minister 800 000 (i lön, de riktigt stora pengarna finns i att lura åt sig småsparares pengar på aktiemarknaden, ungefär som det bara är Svenska Spel (i Sverige) som verkligen tjänar pengar på att spela om dem)...

Så nej, det finns inga ekonomiska orsaker att hålla på med serier. Ska man hålla på med serier så ska det vara för att man tycker om serier.

Sen finns det förvisso några personer (även i Sverige) som faktiskt kan leva på serier. Några av dem jobbar i / driver seriebutik. Andra är serieskapare eller jobbar på förlag. Men det är inga jobb man väljer för lönen (utom möjligen VD för Egmont), utan de är en chans att leva på något man älskar att hålla på med.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu tror jag han menar mer i termer av hittar han en äkta fin Fantomen nr1 1950.

Dety är ju liksom andra bullar om han hittar en skitfin Action 1 eller nåt sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar