Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Society »

Hej på er alla!

Till att börja med vill jag bara presentera mig själv då jag är helt ny på detta forum (så har jag lagt in detta meddelande på fel plats ber jag om ursäkt och tar givetvis inte illa upp om det flyttas dit där det hör hemma). :)

Christer heter jag och jag är ingen serietidningssamlare även om jag har behållit några av de serier jag läste under min uppväxt för många år sedan. Såna som jag gillade speciellt mkt som exempelvis Alverfolket och "Kalle och Hobbe" album (det sistnämnda både svenska och engelska). Dessa är mina absoluta favoriter! På senare tid har det inte blivit mkt till serieläsande, har dock fått lånat Sandman (Niel Gaiman) av en ihärdig vän som tyckte att jag måste testa. Så det är väl vad som står på lut att prova när tiden infinner sig (kanske i vinter när kvällarna är mörka och kyliga).

Satt och sökte lite på nätet och fann er på detta forum och tänkte, "härligt, det kanske är det rätta stället". :)
Vadå, undrar ni kanske nu. Jo, för en tid sedan så gick min morbror tyvärr bort och iom detta så hamnade det mesta av hans ägodelar hos mig, däribland en (i mina ögon sett) stor samling med serietidningar, seriealbum, pocketar (säger man så?) och även en del serieböcker (inbundna, hård pärm). Det var faktiskt en överraskning, för ingen visste att han gillade serier överhuvudtaget och hur han kunnat ha alla dessa utom synhåll förstår jag inte. Det är uppskattningsvis ca 20 banankartonger. Puh! *svettigt*

Jag har inte något större intresse att behålla alla dessa själv förutom kanske någon som jag finner intressant att läsa (om det finns någon Alverfolket eller Kalle och Hobbe kanske). Men jag är ju inte någon samlare och har ingen idé om vad som kan vara värt något eller vad som är mer eller mindre utan värde. Jag har inte tänkt att få ut några ockerpriser men vill ju inte heller bli lurad och sälja bort tidningar med värde till bottenpris, så jag hoppas på er välvilja att hjälpa både mig och dessa tidningar! :)

Förstår om ni som är på ett sådant här forum kanske tycker det är tråkigt (ni har säkert fått denna fundering många ggr tidigare) att få såna här frågor om värde m.m. Och att det säkerligen är svårt att göra en helt korrekt bedömning vilket skick tidningarna/albumen är i. Men jag tänkte iaf att det var värt att göra en försynt förfrågan om det är så att ni här på forumet skulle vilja göra ett försök för jag sitter fast här med alla dessa lådor. Har nu för någon dag sedan börjat packa upp dem och lagt upp på bord och överallt för att få ett hum om vad som finns i alla kartonger.

Jag kan förmodligen inte fota alla tidningar (ja, eller kan och kan, nog skulle det gå men det skulle ta lång tid :)) så jag undrar om det skulle vara en idé att jag gör en lång lista (förteckning) och lägger upp här på forumet och så kanske ni vänliga själar kan tala om vilka som är värda att kika närmare på och då i det läget kan jag fota dessa om ni vill kika.

Vad jag sett hittills så är det helt blandad kompott i utbudet i kartongerna. Allt från Kalle Anka, Tintin, Lucky Luke, Fantomen, Lilla Fridolf, 91:an, Asterix, Tuff och Tuss, Sputnik, Larsson, MAD, Spirou, Åsa-Nisse, Läderlappen, Stålmannen och en massa annat. Det är blandade år från 1950 och framåt (det jag sett hittills). Det mesta är svenska tidningar av det jag grävt fram hittills.

Vad säger ni? Är det någon idé att jag sätter mig ned och gör det gigantiska jobbet att sätta ihop en förteckning över alla dessa alster? Är det någon som skulle vilja hjälpa mig att reda ut lite vad som kan vara värt att sälja och vad som passar bättre i en loppislåda hos den lokala second-hand butiken? :)

Eftersom jag inte tänkt behålla speciellt mkt av tidningarna/albumen så ska det som går säljas och kanske finns det någon här som skulle vara intresserad av att köpa något? Isf blir jag bara glad! :)

Vore ju kul om min morbrors tidningar hamnar hos någon annan intresserad!

Vore kul med svar! Tack på förhand! :)

Önskar en fortsatt trevlig dag!

(Ledsen om det blev ett långt inlägg och många smileysar men jag är en glad och snacksalig filur)

PS Kan man få en fin liten bild på sidan som jag sett att en del andra har? DS
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av lennon »

Det låter som att du har en del värdefulla tidningar, så det kan absolut vara värt att göra en lista och lägga upp här. Annars kan du kolla själv på seriekatalogen.se eller seriesam.com
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Looding »

Hejsan och välkommen!

Jag hjälper dig gärna med råd och värdering i den mån jag kan. Om du bor i skåneområdet kan jag även hjälpa på plats. Det är kul med gamla samlingar och de ska definitivt inte luras av någon, det har hänt åtskilliga gånger och kommer tyvärr att hända igen. Det bästa stället att sälja sakerna på är www.tradera.com. Kontakta mig om du vill ha någon hjälp :)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Wakuran »

Not, en serietidnings värde är starkt beroende av skick. Trasiga, fuktskadade sönderlästa etc. tidningar är mycket mindre värda än tidningar i nyskick.

http://nearmint.se/index.php/Nearmint.se
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Välkommen! Du har nog kommit till rätt ställe om du vill bli av med tidningar. Det finns flera olika sätt att avyttra tidningar. Det är oftast en ganska enkel formel där du får välja om du vill ha bra betalt (och jobba mycket för det) eller om du kan tänka dig att ha så lite jobb som möjligt och få lite mindre betalt för det.

Här på forumet finns garanterat samlare som kan ge dig fullt acceptabla bud på större partier. Värderingslistor som Seriekatalogen.se och Seriesam.com är bra till en viss gräns, men förvänta dig inte att du alltid får katalogvärde. Förvänta dig heller inte att dina tidningar håller bättre skick än 4 eller 5 på en tiogradig skala. Banankartonger brukar ofta vara ett tecken på felaktig förvaring som ganska omgående gör att tidningar får skicket 4.0.

Jag tror personligen att du behöver gå igenom allt och åtminstone lista upp vilka tidningar, årtal och nummer som finns. Det är väldigt få som köper på vinst och förlust numera.

Var finns tidningarna, förresten?

/AP4YT
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Wakuran »

Utvikning, om du försöker sälja allt samtidigt kommer du antagligen hamna långt under katalogvärde.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av UlfK »

Society skrev:Hej på er alla!
[snip resten av inlägget]


Hej, och välkommen till forumet!

Gör en lista på titlar, årgångar och nummer. Visst, det är ett jättejobb, men det kommer att underlätta för de intresserade. Ta några bilder så man kan få en uppfattning om hur tidningarna ser ut. Och tala gärna om i vilket område av landet du bor, så blir det lättare för de som kan tänka sig titta förbi och titta på tidningarna.


Society skrev:PS Kan man få en fin liten bild på sidan som jag sett att en del andra har? DS


Ja, när du uppfyller kraven och följer instuktionerna här: viewtopic.php?f=12&t=4874
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Väkommen till forumet, du har absolut hittat rätt, och postat i rätt avdelning också. Som du säkert redan sett finns all tänkbar kunskap du kan behöva här.

Om tidningarna/albumen håller ungefär samma skick, kan du ju plåta några av dem till att börja med och lägga upp bilderna på nätet någonstans så folket här kan ge en ungefärlig bedömning på vilket skick de har.

Bör nog nämnas också att de så kallade katalogvärdena är vad en butik skulle kunna ta om de sålde tidningarna, alltså tyvärr sällan det en en privatperson kan få ut.

När man gjort fem inlägg eller fler kan man ha en bild, så kallad avatar, vid sitt användarnamn. De färdiga som finns att välja på ser du här:
http://serienytt.se/?page_id=47

Finns serierna på någon större ort finns det säkerligen också någon forumit som kan kolla på plats och ge en bedöming om vilket skick de kan tänkas ha, vi har medlemmar från hela Sverige, och även några utomlands. Skulle det händelsevis finnas även utländska tidningar med i samlingen så finns det många här som samlar på dessa.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av jens-olof »

Välkommen givetvis. Kan inget annat än att rekommendera dig att söka
lite på nätet och få kanske hjälp från forumiter. Vart bor du?

Jens
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av jedi tomas »

välkommen hit.
Bor du i skåne kan jag hjälpa dej med värding samt även lägga bud på det .
Har hållit på med serier i över 25 år så det är bara att skicka ett pm här.
Mvh
Tomas
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Schuberg »

PM skickat [:)]
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Society »

Hej,

Tack för välkomnandet!

Ojoj, här var ni verkligen aktiva. Trodde det skulle ta någon dag eller så innan man fick svar och så vänder man ryggen till och vips har det dundrat in flera stycken inlägg. Jättekul! Tack! :)

Nu ska jag försöka hålla tungan rätt i mun och svara utan att slinta på tangenterna.

Okej, så en lista verkar vara på sin plats! Då ska jag sätta igång och jobba så kanske en lista ligegr upp om någon/några dagar! :)

Sen måste jag nog förtydliga lite. Alltså, tidningarna har inte legat i kartonger längre än sen de hämtades från min morbrors dödsbo. Det var kanske jag som var otydlig där. Inte helt lätt när man sitter bakom tangenterna. Men, de har inte bott i kartonger innan det utan då bodde de inne i hans hem inhysta i hyllor med dörrar på därifrån där vi packade ner dem. Jag kan ju iofs inte veta hur de bott hela tiden i hans ägo då jag inte ens visste han var intresserad och ägde så mkt serier. Vet ju inte heller om han ägt någon sedan ny eller om det är flera ägare förstås.

lennon:
Tack! Lista ska ordnas och komma ut! :)

Looding:
Stort tack för ditt erbjudande att komma och kika och hjälpa till. Jag bor dock i Uppsala så det var ju en bit bort. Jo, Tradera kan kanske vara en plats ja men då vet jag inte vad jag ska lägga ut dem för. Styckevis eller samlingar m.m. Klurigt det här! *sitter i klistret* Inte nog med att min morbror lämnade oss hastigt utan satte oxå mig i denna sitsen. Hmm...

Wakuran:
Jag förstår att det kan skilja mkt beroende på skick. Men jag visar gärna upp bilder på de tidningar ni tycker är värda att titta på. Jag är inte heller så rädd för att jobba ett tag med dem och hellre få lite för dem än att sälja allt bara för att bli av med dem. Men min intention är inte heller att få ut mer än de är värda utan helt enkelt få vettigt pris för de som kan tänkas vara värda något och sen om dessa tidningar kommer till någon som samlar eller helt enkelt bara älskar serier så tycker jag det är jättekul. Det jag sett hittills (som en vanlig person utan större insyn i graderingarna) så håller en hel del tidningar gott skick för at varit lästa. Något enstaka nummer ser till och med inte läst ut. Några har legat i plastfickor men de flesta inte. Men jag kan välja ut några som jag själv tycker ser fina ut och sedan maila bilder på dem hit så får ni se på ett ungefär vad jag menar med fina.

Kanske ni hoppar i taket av vad jag tycker är gott skick. :)

Men än en gång, jag är ingen seriesamlare och det får ni ha med i beräkningen!

Har oxå hittat någon tidning där omslaget lossnat och dessa har jag lagt i en kasthög. Är det fel?

APenny4YourThoughts:
Tackar! Jag förstår. Min tanke var nog att man kanske kunde sälja de tidningar som var/är värda något för sig och sedan kan man kanske sälja övriga i större partier. Vad tros om det upplägget? Ja, är med på detta om skicket och förstår att det är avgörande för samlare! Tror dock att många av tidningarna håller ett gott skick (i mina ögon sett). Men som sagt, jag är ingen samlare så jag ser kanske inte med samma ögon och har ej heller den erfarenheten vad man ska kika på. Läste lite på dessa listor om hur man graderar och då blev det riktigt svårt. :)
Tidningarna finns i Uppsala!

Ulfk:
Tackar tackar!
Ska följa det rådet! Ett gigantiskt jobb men samtidigt lite kul! Ska försöka ta några bilder oxå! Ska sätta igång direkt efter detta inlägg! Men jag har ju ännu inte hunnit med att packa upp dem alla och sak göra det först. Min sambo är inte glad över alla dessa tidningar som nu ligger över hela huset. Både i vardagsrummet och i på matsalsbordet! Fick hon bestämma skulle de väl åkt ut till panna för att ge lite värme i huset. :)
Aha, då vet jag oxå om hur det ligger till med avataren. Tack!

Labrador Road 26:
Tackar och bockar! Japp, det ska jag göra. Lista ska jag sätta igång med. Och lite foton på blandade nummer och blandat skick!
Skönt det blev i rätt del av forumet direkt då så jag slapp göra bort mig helt och hållet det första jag gjorde. :)
Då är det bara att "jobba" på så man uppnår avatar-status då!
Några utländska serier ahr jag funnit hittills men det mesta jag sett så långt är svenskt.

jens-olof:
Tackar! Har kikat en del på nätet och det var oxå så jag råkade på detta forum vilket verkligen gläder mig. Bor i Uppsala.

jedi tomas:
Tackar! Tyvärr bor jag ju inte i den delen av landet. Härligt alias du har, gillar Star Wars! :)

Schuberg:
Tack! Ska försöka se om jag förstår mig på hur det funkar och så kommer svar senare idag!

Oj oj, svettigt att bara lyckas hålla tungan rätt i mun att svara er alla! Inte trodde jag ni var så aktiva här. Jag vet inte riktigt hur man brukar svara på såna här foruminlägg. Brukar man göra som jag gjort ovan att nämna var och en och sedan svara elelr kan man svara rent generellt och det liksom är svar till alla? Vad räknas som hyffsat om man vill sköta sig gott med vett & etikett? :)

Nu ska jag återigen trava in mellan högar av tidningar och plocka upp vidare.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Schuberg »

Society skrev:Har oxå hittat någon tidning där omslaget lossnat och dessa har jag lagt i en kasthög. Är det fel?


Aj aj... Det behöver inte vara fel, oftast är det inte det. MEN, i vissa fall kan det vara riktigt FEL. Kan nog vara klokt att förvissa sig om vad som ligger i denna hög innan frugan slänger den i kaminen! [:o)]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Looding »

PM skickat (det finns under "meddelande" under Serieforumsloggan).
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av luckylök »

Kan redan nu säga att jag är intresserad av Asterix. Om du kan skriva vilka du har, och om du har något schysst pris på dem, så kan jag slå till. Bor nära uppsala så det blir inget problem att hämta dem. [:o)]

Den där kasthögen är jag lite intresserad av, så länge tidningarnas omslag bara ramlat av, vill säga. Alltså att de går att läsa, och inga andra sidor saknas.

Annars ska du göra som de andra sagt, en lista!

Och till sist Välkommen
Senast redigerad av 1 luckylök, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Nima »

Schuberg skrev:
Society skrev:Har oxå hittat någon tidning där omslaget lossnat och dessa har jag lagt i en kasthög. Är det fel?


Aj aj... Det behöver inte vara fel, oftast är det inte det. MEN, i vissa fall kan det vara riktigt FEL. Kan nog vara klokt att förvissa sig om vad som ligger i denna hög innan frugan slänger den i kaminen! [:o)]



Sambon! [;)]

[:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Wakuran »

Society skrev:Hej,

Tack för välkomnandet!

...

Min tanke var nog att man kanske kunde sälja de tidningar som var/är värda något för sig och sedan kan man kanske sälja övriga i större partier. Vad tros om det upplägget?


Det låter vettigt. Du kanske kan ha några grova sorteringar efter tema när guldkornen är utsorterade, typ barnserier, äventyrsserier, komiska äventyrsserier, amerikanska serier etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ett annat tips är att lägga upp en lista här på forumet innan du säljer någonting alls överhuvudtaget. Det gör att du får mer kött på benen och slipper bli lurad. Det finns rätt otrevliga bulk-köpare i vårt land som inte drar sig för något alls.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Ett annat tips är att lägga upp en lista här på forumet innan du säljer någonting alls överhuvudtaget. Det gör att du får mer kött på benen och slipper bli lurad. Det finns rätt otrevliga bulk-köpare i vårt land som inte drar sig för något alls.

Ja tyvärr är det så. Så en bedömning från flera här är att rekommendera, så inte skambudarna kör nya fulknep.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Ärvt flera lådor med serietidningar och album! Hjälp! :)

Inlägg av Society »

Godafton,

Oj oj, tack för alla svar och pm!

Schuberg:
Oki, jag ska försöka hålla ett öga på flickan min så hon inte sliter med sig några ev. "guldklimpar" då ut till pannrummet! :)

Fine:
:)

Looding:
Tack för pm! Jag återkommer med svar (hinner dock inte idag)! Min sambo vill gärna göra något annat nu när det är semester. Har nu rotat i serier hela dagen (och det finner hon nog inte helt roligast) så nu blir det lite god mat och film för resten av kvällen! :)

luckylök:
Tackar och bockar! Tack för visat intresse i Asterix. Jag ska jobba ihop en lista och lägga upp så kan du själv kika och se om det är något du finner intressant! :)
Det kan dock ta ett tag då jag inte har hunnit med att ens packa upp alla lådor ännu. Tror jag sett en hel del Asterix-album iaf.

Wakuran:
Ja, det låter som en god idé! Tack!

APenny4YourThoughts:
Det låter som en bra idé så här i första steget. Ska ordna ihop en lista där jag skriver upp både serietidningar och album. Men det kommer ta en stund då det är ganska många ) i mina ögon sett iaf). Kanske inte är så många tidningar i er seriesamlares ögon. :)
Tråkigt med såna köpare som vill sko sig på andras okunskap, såna vill jag helst inte råka ut för. Men det finns alla sorters människor här i världen!

Labrador Road 26:
Låter bra det! Är mkt tacksam för att ni vill hjälpa mig!

Tilla alla som skickat pm:
Jag lovar att svara på dessa, men hinner inte idag tyvärr. Men jag lovar att jag återkommer! Hoppas det är okej!

Ett jättestort tack till alla som svarat och även skrivit pm! Är som sagt mkt glad över att ha hittat hit och fått börja bekanta mig lite med er härinne samt få era åsikter och hjälp! Tack!

Listan är påbörjad och jag ska fortsätta med den imorgon.

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Skriv svar