Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

Hej!

Jag har ärvt några Kalle Anka & Co-tidningar inbundna årsvis från 1950 till 1960 (komplett med alla årgångar emellan).
Det är inga nytryck utan de är "original" då min mamma fick dem när hon var liten (hon är född på 40-talet). Jag kan inget
om skick-graderingar men jag bedömer att de är i bra skick. Pärmarna är något slitna på några band, men de är sparsamt
lästa och vad jag kan se fattas inga blad.

Min fundering är om det finns något värde i dessa? Hur pass förstörda anses tidningarna vara när de blivit inbundna?

Tacksam för alla svar!

/Jansson
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Agentum »

Oftast tyvärr som förstörda Fair, ibland kan värdet öka genom att man tar bort inbindningen och då får omslag med hål i ryggarna på.

Det va ren stackare som hade inbundna amerikanska Spiderman 1-20 eller nåt ånt och det klart när de kom ut så var det ju snyggt men värde blev ju bar bråkdelen av lösa tidningar.

Vet inte hyur hårt det är i Sverige men i USA som sagt stenhårt.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Är de "förlagsinbundna"?
Alltså med röda pärmar och guldtryck på ryggen.
(Anställda vid HJ kunde beställa sådana när förlaget band in sina ex.)
Skulle tippa på att det gör dem mer lättsålda.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Agentum »

Absolut det visste jag inte fanns, då är saken en annan, då är det ju "original" på ett annat sätt.

Om du inte vet ta några bilder och lägg upp så löser folk det här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av UlfK »

Hur som helst brukar det finnas avsättning, om inte annat är det ett snyggt och bekvämt alternativ till lösa tidningar om man bara vill ha läs-ex.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

Joakim Gunnarsson skrev:Är de "förlagsinbundna"?
Alltså med röda pärmar och guldtryck på ryggen.
(Anställda vid HJ kunde beställa sådana när förlaget band in sina ex.)
Skulle tippa på att det gör dem mer lättsålda.


Ja precis, de är förlagsinbundna, gröna och röda med guldtryck.
De är tryckta av Hemmets Journal i Malmö. Den person de kommer
från jobbade på förlaget.

Ska se till att lägga upp nån bild så kanske nån kan bedöma skick.
Har fått värdeuppgift på 4-5000 för alla och undrar om det är rimligt.

Återkommer!
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

Alltså, det här med att lägga upp bilder verkar ju krångligare än jag trodde.
Måste vänta tills sambon kommer hem för detta klarar jag inte.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Agentum »

Ok, annars startar du ett konto på tex. Photobucket eller nåt liknande allmänt ställe du kan ladda upp bilder från kameran på eller ja från datorn, sen länkar man in från den platsen bara med [img]bildadress[./img] ingen punkt där i andra rutan, men annars syns inte det jag skrev, då forumet tror det är en bild.

Nåväl det där löser sig, forumet är för litet antar jag för att ha en egen uppladningsarea för bilder.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Agentum »

De där skulle man inte säga nej till att ha i hyllan, även om de är värda mindre än i löst skick är ju böcker så trevligt tycker jag.

Tyvärr kan jag inget om värderingen men som vi såg ovan så finns det andra som kan detta.
9mm, i'm never further away than that.
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

Puffar lite för denna gamla tråd.

Jag har börjat rensa lite i mina hyllor och undrar om det är någon som har någon susning om skicka och vad man kan begära för dessa inbundna Kalle Anka årssamlingar (original, inga nytryck alltså). Se bilder i mitt tidigare inlägg.

Vore jätteintressant att veta om det är något som finns på marknaden eller om det är totalt värdelöst med tanke på att de är skurna i kanterna för att passa in i bokformatet.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av burnout »

Jansson skrev:Puffar lite för denna gamla tråd.

Vore jätteintressant att veta om det är något som finns på marknaden eller om det är totalt värdelöst med tanke på att de är skurna i kanterna för att passa in i bokformatet.


Marknad för dom finns även om det är "förlags"inbundet, att det inte blir samma pris som styck är en annan sak, men man vet aldrig med samlare. Att sälja det styckvis är nog bäst. sen är frågan är det hela årgångar med kalle eller är det uppblandat med WD s (efter -52) Jag har sett tidigare utgåvor där nr har felat och så sitter det en WD s insprängd i stället. Jag samlar själv "förlags" inbundet och det är roligare att läsa en komplett svit än något enstaka nr.
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

Jag har faktiskt aldrig bläddrat ordentligt i böckerna, men nu var jag ju tvungen.

Mellan 1952-1956 så finns det insprängda nummer av WD s, typ, Peter Pan, Långben, Musse & Bönstjälken osv.
Dessa ligger som B-nummer efter Kalle-tidningen med samma nummer så de verkar inte vara utbytta.

Jag hittar inga sådana i böckerna innan -52 eller efter -56.

Var är bästa marknaden för att sälja dessa. Är det blocket, tradera eller serieaffärer?
Jag kan ju inget om värde och skick men har som jag nämnt tidigare fått ett ca-pris
på 4-5000 för alla böcker.

Verkar det rimligt?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av burnout »

Jansson skrev: Var är bästa marknaden för att sälja dessa. Är det blocket, tradera eller serieaffärer?
Jag kan ju inget om värde och skick men har som jag nämnt tidigare fått ett ca-pris
på 4-5000 för alla böcker.

Verkar det rimligt?


Priset 4-5000!!! Då ska du sälja det omgående till den som gett dig det priset. Annars är Tradera bästa stället, men det innebär lite jobb. Du har skador på det som drar ner vissa årgångar. Sen ska du nog ha i bakhuvudet att det finns inbundet i nytryck av kalle som man får mellan 20-40 st/per del för. Det bästa är att låta det stå kvar i bokhyllan åt barnbarnen.
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

burnout skrev:
Priset 4-5000!!! Då ska du sälja det omgående till den som gett dig det priset. Annars är Tradera bästa stället, men det innebär lite jobb. Du har skador på det som drar ner vissa årgångar. Sen ska du nog ha i bakhuvudet att det finns inbundet i nytryck av kalle som man får mellan 20-40 st/per del för. Det bästa är att låta det stå kvar i bokhyllan åt barnbarnen.


Ok..... med tanke på det svaret blir jag nu lite tveksam till om personen i fråga råkade lägga till en 0:a för mycket.
Det var för övrigt en seriehandlare. Får väl höra efter om erbjudandet kvarstår!

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Looding »

Samlingen är utan tvekan fin. Det är originaltidningar, till skillnad från Egmonts nyproducerade samlingsårgångar. Att de är beskurna är såklart ett minus, men de bör fortfarande attrahera många samlare. Ett bud på 4-5000 kr är i mina ögon ett rimligt sådant, dock inte för en handlare. Jag tror inte det finns mycket mer pengar att tjäna på årgångarna än så. Jag hade gissat, om de lagts upp av en pålitlig säljare och med korrekta beskrivningar, att de skulle gå för kring 5-7000 kr.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Jansson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 21 maj 2012, 21:35

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Jansson »

Looding skrev:Samlingen är utan tvekan fin. Det är originaltidningar, till skillnad från Egmonts nyproducerade samlingsårgångar. Att de är beskurna är såklart ett minus, men de bör fortfarande attrahera många samlare. Ett bud på 4-5000 kr är i mina ögon ett rimligt sådant, dock inte för en handlare. Jag tror inte det finns mycket mer pengar att tjäna på årgångarna än så. Jag hade gissat, om de lagts upp av en pålitlig säljare och med korrekta beskrivningar, att de skulle gå för kring 5-7000 kr.


Tack för din input. Skönt att veta att budet verkar vara rimligt så att jag inte blir lurad.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Taxmannen »

Återuppväcker denna tråd.

Jag har en bunden volym (klotband) med KA 1948, 49 och 50 i original. 1-48 är lite tummad, men alla tidningar är kompletta och dom flesta väldigt fina - hade dom inte varit bundna skulle jag säg FN+ till VF. Hur ser marknaden ut för ett sådant band idag och skulle någon våga gissa sig på ett rimligt värde?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av burnout »

Taxmannen skrev:Återuppväcker denna tråd.

Jag har en bunden volym (klotband) med KA 1948, 49 och 50 i original. 1-48 är lite tummad, men alla tidningar är kompletta och dom flesta väldigt fina - hade dom inte varit bundna skulle jag säg FN+ till VF. Hur ser marknaden ut för ett sådant band idag och skulle någon våga gissa sig på ett rimligt värde?


om vi går 5 år tillbaka skulle folk "spy" på inbundet förlags ex. Idag skulle jag tro att dessa årgångar (I alla fall) (lågt Tippat) 15000-20000:- det gick en Tarzan 1951 för bra mycket (tror det var närmare 10000:-)
Jag vet att vi är några st. som samlar förlags inbundet, men jag har släppt det pga. prisutvecklingen.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Taxmannen »

OK, tack. Efter att ha läst tråden lite mer noggrant är jag tveksam om dom verkligen är förlagsbundna. dom är mera gråbeiga med lite blått invävt i linnebandet. Fyrkantig etikett på ryggen med guldtryck. har även 51, 52 och 53 som separata band med WDC här och var mellan KA.
Skriv svar