Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Agentum »

Nån ville binda in sina Kalle Ankor, och det är kanske därför de fins kvar idag men tyvärr gick 90% av värdet bort med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av BoJustBo »

Foton skulle kunna hjälpa folk att identifiera dom.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Taxmannen »

Den enda "fördelen" är väl att dom troligen har klarat tidens tand bättre som inbundna än som lösa tidningar. Som läsex är dom ju utmärkta och betydligt mera charmiga än nytrycken.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Taxmannen »

BoJustBo skrev:Foton skulle kunna hjälpa folk att identifiera dom.


Ok, det kommer!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av burnout »

Det finns 2 olika inbindningar av "förlags" ex, dels dom som är i "läder" med guldtryck och en enklare med hårda "masonit" i gröna, blå färg och bara texten liggande. Det kan finnas andra varianter med. Men man ser skillnaden mellan amatör och proffs.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Taxmannen »

Nitarna är borttagna i samtliga fall utom ett (snövit) och de är sedan bundna med tråd. Den inre pärmen är vikt 5-10 mm om den första resp sista tidningen och troligen limmad. Det känns som att det är ett proffs som gjort bindningen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Agentum »

Jo men bokbinderi är väl ett arbete, jag har en del 70tals KA inbundna av ett lokalt bokbinderi och de är bra ännu, så det måste ju inte se ut som kattskit för att det inte gjorts av nån stor firma.
9mm, i'm never further away than that.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av Taxmannen »

Jag skulle sträcka mig så långt att säga att det verkligen är ett hantverk - tyvärr troligen på utdöende [:I]

Jag förutsätter att i princip alla lite äldre bindningar av tidskrifter till böcker är gjorda för hand och jag får känslan av att det var rätt vanligt förr. Jag har t ex Svenska Slott och Herresäten och Svenska Hem som inbundna volymer och dom gavs ut som häften varje månad, men dom är betydligt vanligare som inbundna böcker och då ofta som hel- eller halvfranska band.

Frågan runt just mina inbundna KA var ju främst om dom var förlagsinbundna eller ej - att det är gjort av någon som kan binda böcker tycker jag är rätt självklart!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka & Co inbundna original 1950-1960

Inlägg av burnout »

Taxmannen skrev: Det känns som att det är ett proffs som gjort bindningen.


Det är ingen klåpare i alla fall, Jag kan säga att det är inget förlag till 95%, jag har aldrig sett den inbindningen från något förlag. Utan det är privat. snyggt gjort. Om det säljs så spelar det nog ingen större roll vem som gjort det, Bara att tidningarna sitter i rätt ordning. Om du vill kalla det privat eller förlags inbundet spelar ingen större roll det är bra gjort. Jag kan nog tänka mig en 4-5 st som gärna skulle vilja ha dom i bokhyllan ink. mig själv.
Skriv svar