Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Kung Orne I »

I början av 90-talet gick jag runt med en vagn på Vattenfestivalen i Stockholm. Det gick förträffligt bra eftersom det var den perfekta miljön - drösvis med människor som hade ett mål: Att göra av med pengar. [8)] Toppnoteringen var om jag inte minns fel en försäljning på drygt 4000 kr på en dag. (Dock gick det långt ifrån så bra jämt.)

Jag hyrde också bord utanför Stens Ica i Sollentuna Centrum och sålde. Fr a vid jul, men också då och då under året. Tyvärr byggde dom om och slutade att hyra ut platser till småförsäljare.

Det här var nog det roligaste "jobb" jag haft eftersom man fick stå och prata serier med serieintresserade hela dagarna. [:)]

Varför berättar jag detta? Jo, av två anledningar:

1. Det skulle förvåna mig om jag inte hade kunder som är aktiva här. Kommer ni ihåg mig?

2. Att gå runt med en vagn och sälja serier utan tillstånd är faktiskt lagligt. Det är nämligen tillåtet att "sälja tryckta skrifter i ringa omfattning på allmän plats", enligt en av grundlagarna, tryckfrihetsförordningen. Att det inte var serietidningar som man tänkte på när lagen skrevs hör inte dit, serietidningar ÄR tryckta skrifter. Det innebar dock inte att jag inte hade problem med polisen och festivalarbetare (som inte kunde lagen), men jag hade med mig papper, kopia från Stockholms ordningsstadga (om jag minns rätt) som jag kunde visa upp. Och det där med "ringa omfattning" är en tolkningsfråga.

Detta som ett tips för er som vill prova, kanske på Malmöfestivalen eller liknande. För att det ska löna sig måste det vara i ett sammanhang med jättemycket folk som gärna lättar på plånboken.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Kung Orne I »

Så här såg det ut när det begav sig, ca 1995. Det är jag till höger (till vänster min kusin som hjälpte till.)

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har inget minne av att jag sett någon mobil serieförsäljare. Däremot ser mannen i bakgrunden bekant ut. Har du planer på att starta upp detta igen?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Ellingen »

Kung Orne I skrev:Bild


Är ni släkt? [:0]
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag var lite inne på:

Bild
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Magnus »

Det fanns även några killar som hade ambulerande försäljning med kärra i Brunnsparken i Göteborg.
Verksamheten fanns i slutet av 90-talet men är sedan länge försvunnen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:Däremot ser mannen i bakgrunden bekant ut.


Det ser ut som Hasse Aro. [:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Kung Orne I »

Lustigkurrar... [;)]

Jag skulle gärna sälja igen på detta sätt, men det är svårt att hitta någonstans där det skulle löna sig.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av Marhulken »

Är uppvuxen i Sollentuna, men minns tyvärr inte att jag såg någon serieförsäljning utanför Stens ICA (iofs var jag inte så jättegammal under tidigt 90-tal... men serier läste jag åtminstone :)). Däremot är det ett föredömligt sätt att sälja serier och andra tryckta skrifter på tycker jag! Denna typ av "gatuförsäljning" är vanlig på många andra platser runtom i världen har jag märkt, men tyvärr inte i Sverige. T ex i Nairobi är trottoarerna ibland helt fullsmockade med folk som säljer begagnade böcker, tidningar, serier och andra tidsskrifter. Det kan vara hur kul som helst och gå och kolla om man hittar nåt kul.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av rdbulldozer »

Minns att jag köpte Fantomen på det här sättet under någon vattenfestival. Utanför Åhlens tror jag, minns dock inte hur säljaren såg ut.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Jag sålde serier på Vattenfestivalen och i Sollentuna C

Inlägg av MAD »

Jag jobbade från det jag var 14 år (1990) för en antikvarist som sålde tidskrifter, serier och böcker på marknader som Bellevue och Kommersen (i Gbg) och även på sommarmarknader ute i landet. Sen utökades det till att jag under somrarna drog en vagn med böcker ner till Avenyn och stod där nästan varje regnfria dag i flera år... sen blev det även utanför Nordstan runt jul.

Tror faktiskt jag saknar bitar av den tiden, det var riktigt skoj att stå och sälja saker jag själv uppskattade och kunna småprata med kunderna. Känner igen det där med långa diskussioner med poliser som inte kan lagen och vill köra bort mig, sen drog vi kanske det där med ambulerande försäljning lite långt, förutom den stora vagnen med böcker hade vi även ett bord med böcker som vi helt enkelt skruvat på hjul för att det skulle räknas in :-)
Skriv svar