Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av pelig »

Hej!
Nån som vet var man kan beställa stadiga platta kartonger, styva kuvert mm till bra pris om man ska skicka tidningar i fåtal?
Kollade på Akademibokhandeln, Clas Ohlson mm med då pratar vi 15-25 kr/st och det känns onödigt dyrt om man kränger en tidning för, säg, 40 pix på Tradera. Köparen ska ju betala frakten också...
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Ellingen »

pelig skrev:Hej!
Nån som vet var man kan beställa stadiga platta kartonger, styva kuvert mm till bra pris om man ska skicka tidningar i fåtal?
Kollade på Akademibokhandeln, Clas Ohlson mm med då pratar vi 15-25 kr/st och det känns onödigt dyrt om man kränger en tidning för, säg, 40 pix på Tradera. Köparen ska ju betala frakten också...


Det ses sällan som positivt av köparna om man tar betalt även för emballage.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av pelig »

Ellingen skrev:Det ses sällan som positivt av köparna om man tar betalt även för emballage.

Precis, därav intressant att få tag på prisvärt (billigt å bra) emballage! [:)] (Eftersom jag alltså räknar med att själv som säljare betala det...)
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av jedi tomas »

öb har billigare vadat kuvert 9-12 kr st . Bubbelplast kan du köpa på tex bauerhaus. Posten har en del färdiga frankerade vadat kuvert
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Isegrim »

Man vill ju ha trevliga förpackningar.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av pelig »

jedi tomas skrev:öb har billigare vadat kuvert 9-12 kr st . Bubbelplast kan du köpa på tex bauerhaus. Posten har en del färdiga frankerade vadat kuvert
OK, tack för tips!

Isegrim skrev:Man vill ju ha trevliga förpackningar.
Tänkte du snacka med dem? [:D]
Skämt åsido, visst vill man ha prylarna bra förpackade.
Anfäkta och anamma!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Magnus »

Det är som flera erfarna säljare säger.
Att ta separat betalt för emballage retar många köpare.
Det är faktiskt t o m risk för negativt omdöme från vissa.

Emballage är dock inte gratis.
Jag har tröttnat på att tillverka eget emballage, det kostar inga pengar men tar mycket tid i anspråk.

Ett alternativ som fungerar är att köpa paket med frimärken från frimärkshandlare.
Höga valörer kostar ca 650.- för nominal 1000.-
Låga valörer är något billigare.
Jag använder mellanskillnaden till att köpa emballagematerial.

Frågor på det? [:o)]
Är jag omoralisk som köper fimärkena billigare och inte berättar det för köparen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good
Inlägg: 104
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 01:16
Ort: Sverige

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Farbror Kjell »

Magnus skrev:Är jag omoralisk som köper fimärkena billigare och inte berättar det för köparen.

Nej, det tycker jag inte.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av burnout »

Magnus skrev:Det är som flera erfarna säljare säger.
Att ta separat betalt för emballage retar många köpare.
Det är faktiskt t o m risk för negativt omdöme från vissa.

Emballage är dock inte gratis.
Jag har tröttnat på att tillverka eget emballage, det kostar inga pengar men tar mycket tid i anspråk.


Hos en del affärer får man Kartonger/Packnings chips gratis och dom är glada att bli av med det. Tar du även betalt för att leverera det till postlådan? är svaret nej, varför ska du då ha betalt för att packa det!! Enklast är då att skriva adress och sätta frimärken på grejorna utan att packa det . Du använder egen tid som är gratis för utläggen (bilder,text mm) är det inte då dags att ta betalt för det med??? Sånt här snack gör mig bara förbannad. Om det är så betungande att packa det köp färdiga portopåsar så slipper man bli förbannad över en extra kostnad på 5-10:- för gratis packembalage.

Magnus skrev:Ett alternativ som fungerar är att köpa paket med frimärken från frimärkshandlare.
Höga valörer kostar ca 650.- för nominal 1000.-
Låga valörer är något billigare.
Frågor på det? [:o)]
Är jag omoralisk som köper fimärkena billigare och inte berättar det för köparen.


Nej, men använder du rabatt märken ska du upplysa om det. Ibland blir det fel portokostnader (mera) Då meddelar jag att jag gjort fel och kompenserar det med rabattmärken och den kostnaden får jag stå för om jag inte skriver det i annonsen att det kan bli dyrare och portot är BARA uppskattat. Men skulle jag däremot tagit ut för dyr kostnad så betalas det tillbaka i ett medskick i försändelsen, det meddelar jag även kunden.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Ellingen »

Jag tycker emballaget skall ingå men betalar ofta/gärna någon krona mer för att det jag köper skall komma fram oskadat.

Rabattmärke/billigare frimärke struntar jag i om säljaren använder.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av burnout »

Jag ska göra en förtydling.
Om jag betalar 60:- i porto och det sitter 48:- på försändelsen men inte ett ord om pengar tillbaka eller medskick. Efter fråga så kommer svaret att det är emb.kostnad så blir det minus, men står det i annonsen att avgift för emb. tas ut då är det upp till mig att bjuda och vet då om att det är en extra kostnad. Då har jag en valmöjlighet. Men kommer det som en dold avgift så tar det hus i H..te.
Hamasaki
Very Good
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 13 okt 2013, 13:04

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Hamasaki »

Jag har hittills kört en kombination av egentillverkat emballage och postens gulvita kartongkuvert med ekonomiporto. Vid vikt över 500 gram så är det nog det billigast alternativet jag har hittat hittills (39 kr) och då ingår ju i alla fall kartong. Sedan slår jag alltid in albumen i bubbelplast.

När jag säljer försöker jag tänka som burnout, hålla fraktkostnaden så låg som möjligt och tar bara för portot. När jag köper tycker jag inte att fraktkostnaden spelar någon roll då jag alltid försöker först hitta ett pris jag tycker jag kan betala och sedan drar av fraktkostnaden från detta pris. Hög fraktskotnad leder då bara till att jag är beredd att ge mindre i bud...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Isegrim »

Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av Ellingen »

Jag skall också förtydliga.
Ser som kund inget omoraliskt i att säljaren använder billiga frimärke eller rabattmärke.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
pelig
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 okt 2013, 09:00

Re: Kuvert, kartonger mm för att skicka?

Inlägg av pelig »

Isegrim skrev:Det här verkar ett alternativ:
http://www.kuvert.se.com/section/976/1/ ... ackningar/
Ser bra ut, verkar ha hur många varianter som helst. Även beggat!
Anfäkta och anamma!
Skriv svar