Råd om hur man bäst packar tidningar

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Looding »

Efter att gång på gång få hem saker i postlådan som blivit förstörda i postgången kommer här lite konkreta tips om hur man, i mina ögon, packar tidningar bäst för att minimera transportskador.

Vad behöver du? Inte särskilt mycket:
1. Wellpapp att skära i
2. Brytbladskniv
3. Plastficka mot fukt och smuts
4. Bruntejp
5. Vanlig tejp för förslutning av plastficka
6. Eventuellt en sax
Bild

Plasta in tidningen mot eventuell fukt, men också för att du senare ska kunna tejpa fast den i wellpappen.
Bild

Om du skickar fler tidningar i samma paket kan det vara svårt att stapla dem på varandra p.g.a. luften som stängs in i plastfickan. Ett litet klipp i hörnet av plastfickan låter luften pysa ut, och vips blir de stapelbara utan att glida runt.
Bild

Börja nu med att skära ut två lika stora skivor wellpapp. Tänk på att skära till dem lite större än vad tidningen är stor.
Bild

Observera att Postens gräns för skrymmande brev är 25 cm på kortsidan, så ha inte för stor marginal.
Bild

Wellpappen ska vara tjock för att maximera fraktsäkerheten. En viktig aspekt är att de två skivorna bör ha sina riktningar åt olika håll.
Bild

"Riktningar"? Vad menar jag? Studera förra bilden lite mer noga. Strecken, eller ränderna som wellpappen har i sin struktur löper horisontellt på den vänstra och vertikalt på den högra. När du lägger de båda utskurna skivorna på varandra ska det alltså se ut så här.
Bild

Tidningen kommer att skyddas från att böjas (till en viss gräns såklart) i båda riktningarna. Många inser inte hur viktigt detta är.

Nu när du har dina båda skivor ska du fixera tidningen i mitten av wellpappen. Ta en skiva och tejpa som bilden visar (man kan givetvis tejpa över hörnen istället, om det känns bättre). Detta gör du för att den inte ska glida runt i frakten.
Bild

Lägg skiva två över albumet.
Bild

Tejpa runt kanterna på din skapelse.
Bild

Bild

Bild

Färdigt att skicka.

Absoluta no-nos!:
Packa i vanligt kuvert utan skydd.
Packa i bubbelklätt kuvert och tro att det är fine. Det kommer att bli Poor, om du förstår vad jag menar.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Ellingen »

Looding skrev:Efter att gång på gång få hem saker i postlådan som blivit förstörda i postgången kommer här lite konkreta tips om hur man, i mina ögon, packar tidningar bäst för att minimera transportskador..

Mycket infromativt, pedagogiskt, nyttigt och lärorikt!
Jag hoppas många seriesäljare läser detta! [:)]
Looding skrev:Packa i bubbelklätt kuvert och tro att det är fine. Det kommer att bli Poor, om du förstår vad jag menar.

Fast Poor...?! [:0] Då ska det det försvinna saker ur förpackningen.. [8D]
Kan vi inte säga Fair? [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Looding »

Ellingen skrev:Fast Poor...?! [:0] Då ska det det försvinna saker ur förpackningen.. [8D]
Kan vi inte säga Fair? [:)]

Själen försvinner ur den = Poor
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Ellingen »

Looding skrev:
Ellingen skrev:Fast Poor...?! [:0] Då ska det det försvinna saker ur förpackningen.. [8D]
Kan vi inte säga Fair? [:)]

Själen försvinner ur den = Poor


Så sant så... [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av burnout »

Och det viktigaste när det sen kommer till iväg skickningen är.

1. Lämna in den över disk inte i brevlåda på stan! Varför? vid tömning av brevlådan så öppnas botten och det rasar ned i en postsäck som "stuvas" in i postbilen och det är inte en ny postsäck vid varje tömningsstation (brevlåda) utan den fylls tills chauffören anser att det är den är full, för det trycks ned mycket i säcken och då kan packning vara bortkastad,.

2.Glöm inte att skriva avsändare, för skulle det vara för lite porto/frimärken ramlar av så är det köparen som får kostnader för att
1 Det är underfrankerat (summan som saknas)
2 Lösen avgift (se ovan) 30:- (om den inte har höjts)
3 Det lämnas inte ut fören det är betalt.
4 Minus på tradera
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Ellingen »

burnout skrev:1. Lämna in den över disk inte i brevlåda på stan! Varför? vid tömning av brevlådan så öppnas botten och det rasar ned i en postsäck som "stuvas" in i postbilen och det är inte en ny postsäck vid varje tömningsstation (brevlåda) utan den fylls tills chauffören anser att det är den är full, för det trycks ned mycket i säcken och då kan packning vara bortkastad,.


Jag tror att en stor del av Loodings poäng är just att packar du så som han visar spelar det ingen roll hur/var/med vem du postar.
Ditt köp överlever hanteringen!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av burnout »

Ellingen skrev: Jag tror att en stor del av Loodings poäng är just att packar du så som han visar spelar det ingen roll hur/var/med vem du postar.
Ditt köp överlever hanteringen!



Följer man Loods råd så ska det klara sig, men du har dom som lägger i en tunn papp skiva med och tror det klarar sig.Folk vill inte springa runt och leta "kraftigare" skivor för att packa utan man tar det som ligger närmast till hands (tomma öl/dricka flak tex.) Sen är det så att folk vill inte betala för att det blir för tungt heller.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Rufus »

Bra information som naturligtvis många Tradera-säljare borde ta lärdom av. Samlare brukar dock packa bra, är min erfarenhet. Men bland övriga är okunskapen utbredd. Jag brukar skriva och be om att de ska emballera väl så att seriealbumet (eller vad nu är som har köpts) inte skadas i frakten, och då brukar det även bli emballerat, men ofta med lite fel grejer som t.ex. tidningspapper (utan att första lägga i plastpåse el dyl) och då blir det ju istället märken efter trycksvärta. [B)]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Ellingen »

burnout skrev:Sen är det så att folk vill inte betala för att det blir för tungt heller.


Jag har väldigt svårt för dessa "portoprutare".
Min målsättning är att skicka tryggt och säkert så billigt som möjligt så objektet/objekten har möjlighet komma fram oskadda.

Det finns några frekventa köpare på Tradera som ALLTID ska käbbla om porto.
Jag hade en kund som satte i system att själv bestämma hur mycket frakt/emballage skulle kosta och satte in pengar efter egen uträkning.
Det slutade i spärr och negativt omdöme.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av Bufkin »

Metoden ger ett otroligt skydd, jag fick för några år sedan ett paket av looding som brevbäraren misshandlade. Trots det enorma märket så var det inte en skråma på serierna innuti:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av andersb80 »

Jag har 7-8 dubletter på Spirous äventyr som jag tänkte lägga ut på tradera, styckvis. Men hur skickar man ett seriealbum på ett bra och billigt sätt och hur mycket kostar den frakten?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av germund »

andersb80 skrev:Jag har 7-8 dubletter på Spirous äventyr som jag tänkte lägga ut på tradera, styckvis. Men hur skickar man ett seriealbum på ett bra och billigt sätt och hur mycket kostar den frakten?
Jag brukar göra så här: lägg i någon form av plastficka som skydda mot väta. Därefter MINST en pappskiva på vardera sidan, som jag brukar skära till med kniv till rätt format och med fibrerna i olika riktningar, vilka tejpas runt om hela med packtejp. Sedan skickar jag oftast med posten B-porto; visserligen kan paket eller brev försvinna i hanteringen, men det har aldrig hänt under mina 16 år som internet-auktionare. Skulle det hända får man vid mindre summor bita i det sura äpplet, men dyrare grejer skickas därför rekommenderat.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av andersb80 »

Vad kostar ett album att skickas på det sättet du skriver?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Wakuran »

Om man samfraktar flera album, behövs det då flera pappskivor, emellan, eller brukar albumen klara sig ändå?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Om man samfraktar flera album, behövs det då flera pappskivor, emellan, eller brukar albumen klara sig ändå?
Nej, jag kör aldrig med pappskivor mellan albumen. Album är faktiskt rätt stadiga i sig själv, men man måste ha marginaler i kanterna så de inte blir kantstötta. Priset varierar beroende på om man klarar sig under 250g eller inte, samt om paketet klarar sig under25cm bredd och därmed inte är skrymmande.
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av sverre »

andersb80 skrev:Vad kostar ett album att skickas på det sättet du skriver?

Det beror på vad hela paketet väger.
http://www.posten.se/sv//Kundservice/Po ... rikes.aspx
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av andersb80 »

Jo det förstår jag att portot varierar. Men jag tänkte att ett album a la Spirou, Tintin osv väger detsamma. Så jag vet vad jag ska skriva för porto på Tradera innan jag packat det.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kom och köp av mig på Tradera/Ebay/Blocket

Inlägg av Looding »

Här kan du se hur jag brukar packa:
http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=9984

Ett vanligt album kostar (med packmetod ovan) 42 kr alt. 56 kr A-post.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av andersb80 »

Tackar! Bra tips. Vart köper du den plastfickan som är på fotona?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Råd om hur man bäst packar tidningar

Inlägg av burnout »

andersb80 skrev:Tackar! Bra tips. Vart köper du den plastfickan som är på fotona?



Hör med "serier och sånt" affär i Sthlm som säljer plast (ska göra i allafall) troligen ligger dom i 250st förpackningar
http://seriersant.se/
Skriv svar