Kalle Anka Klassiker

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine

Re: Kalle Anka Klassiker

Inläggav MrKumquack » sön 21 feb 2021, 18:20

Årets första nummer av Kalle Anka Klassiker låg i min brevlåda för några dagar sedan. Som vanligt inleds det med ett äventyr av Barks, denna gång En hejare till häst. En helt OK historia för att vara från slutet av hans aktiva period som både manusförfattare och tecknare.
Dock är det här numrets höjdpunkt för mig den följande serien Den otränade hjälten. En 12 sidors mycket humoristisk berättelse där Kalle är s.k. expert som hundtränare. Den har inte tidigare varit publicerad i Sverige, men förtjänar verkligen att vara det! Mycket rolig!!
En kortare historia tecknad av Strobl, där Knasen samlar på serietidningar(!), föregår nästa längre berättelse, också den ny för Sverige. Scarpa står här för teckningarna, och handlingen är kortfattat en bov-i-många-förklädnader som vill åt en rubin som Joakim (inte Gunnarsson...) ska förflytta. Ett inte allt för märkvärdig äventyr, där Scarpas teckningar räddar upp den något slätstrukna handlingen.
Förutom två en-sidingar och en Strobl-historia till, avslutas detta nummer med något så exklusivt som en nyligen upphittad serieruta från Barks' penna! Den (rutan, inte pennan) kommer dessutom från en riktig Barks-klassiker: Tillbaka till Klondike. Jämfört med den upphittade rutan som fanns i Kalle Anka Extra nr 1/2019 är denna betydligt intressantare. Den förra föreställde ”bara” Kalle ridande i silhuett. Denna har Joakim pekande på var hans gruvlott ligger, och har många fina detaljer. Väldigt väldigt roligt för en Barks-älskare att sådana här överraskande saker dyker upp ibland!
Sammantaget ett mycket trevligt nummer värt att köpa tycker jag! Ser redan fram emot nästa (ska finnas i handeln 22 april), som har Det förtrollade timglaset som huvudrätt. En av inte allt för många historier där Barks har tecknat riktiga människoansikten med näsor, och inte som brukligt ”hundnosar”. Jag gillar tilltaget skarpt, och tycker det ger äventyren extra nerv!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inläggav Grumme » tis 02 mar 2021, 22:12

Lite i elfte timmen, men eftersom det är serietidningens dag idag så kan man få en 6-nummersprenumeration på Kalle Anka Klassiker för endast 129:-.
Erbjudandet gäller dock endast idag, så jag misstänker tyvärr att det går ut om mindre än två timmar. [:I]

Men, någon kanske är alert och hinner tacka ja. [:)]

https://www.dintidning.se/kalle-anka-kl ... anj=KX3109
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"