Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Wakuran »

Det här kanske inte är en specifik Disney-fråga, men under 80- och 90-talet producerade italienska förlaget Mondadori (Kalle Ankas Pocket etc...) en del olika Disney-serier där man kunde välja väg genom serien; av typen "Om Kalle väljer vänster stig, gå till sida 37, om Kalle väljer höger stig, gå till sida 42".

Det jag undrar är mest vad de här serierna kallades för när de gick på svenska i Kalle Ankas Pocket? Finns det någon vedertagen, tydlig term? Svenska Wikipedia har en artikel om "Soloäventyr" för liknande narrativ, men jag tror inte det är ett begrepp som förstås särskilt bra utanför snäva rollspelskretsar.

På engelska kör man tydligen här med begreppet "Which-way story", och på italienska "(storia ai) bivi". De andra översättningarna verkar gå på begrepp som "flervalshistoria" och liknande...

http://coa.inducks.org/subseries.php?c=Which-way
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av BoJustBo »

Det jag sett på engelska är ju oftast "Choose your own adventure" inte "which-way story".
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Agentum »

De amerikanska heter ju ofta så och hade en ung målgrupp och inga särskilda regler eller tärningar alltid.

De brittiska är ju de vi känner till bäst här men de var ju just soloäventyr med regler.

Jag har nån Disney med Musse Pigg mins jag.

I var fall på just de här håller jag med om Choose your own adventure, långt och krångligt men förklara det hela.
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Simpukka »

Det hade jag nog kunnat kolla upp på en gång men sålde 90% av mina Kalle pockets i mars... Men jag minns dessa äventyr absolut, något med Kalle i dykarutrustning i någon karibisk miljö(?)...som hade flervals-val genom berättelsen. Någon pocket över 100 men under 150...?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Wakuran »

Jag håller på och skriver en text nu, inte specifikt om Kalle Ankas Pocket, men en annan serie med likartad berättarteknik, så jag undrade om det fanns någon vedertagen term för "genren", eller vad det ska kallas...

Jag stötte annars nyss på en kompis ute på stan och han sa typ;

-"Ja, "soloäventyr" är nog det mest vedertagna, men det är ju i bokform. Jag tycker nog du ska skriva en extra mening där du förklarar det, istället."

Men det är mest som en kuriositet i en bisats, så jag kanske skippar det om det blir för komplicerat... "Soloäventyrsserie" är nog bara självklart för gamla rollspelsnördar...

"Which-Way Story" kanske är en specifik ankistterm, annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Wakuran »

Simpukka skrev:Det hade jag nog kunnat kolla upp på en gång men sålde 90% av mina Kalle pockets i mars... Men jag minns dessa äventyr absolut, något med Kalle i dykarutrustning i någon karibisk miljö(?)...som hade flervals-val genom berättelsen. Någon pocket över 100 men under 150...?

Kan nog ha varit den här. "Havsdjupets hemlighet", Pocket 102. För egen del läste jag den på norska...

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1602-A
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Rufus »

Jag känner igen detta koncept från rollspelsliknande böcker, men att det även finns Disney-versioner, var nytt för mig.

Mest kända i Sverige är väl Ensamma Vargen-böckerna. Det verkar som att de kallas soloäventyrsböcker på svenska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ensamma_Vargen
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av BoJustBo »

"Ett soloäventyr, även kallat solitärrollspel, solospel eller i bokform bokspel eller spelbok är en rollspelsliknande berättelse där läsaren allt eftersom berättelsen fortskrider ställs inför olika val som kan leda berättelsen åt olika håll. Vanligtvis är berättelsen skriven i du-form och alltså talar till läsaren som iklär sig rollen av hjälten."
från Wikipedia. Det hade ju en massa namn.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av Wakuran »

Ett problem är att ingen av beteckningarna är direkt tydlig utan att behöva förklaras i alla fall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas Pocket - Välj-din-väg-historier

Inlägg av KRax »

Jag minns inte vad de kallades, men då var det ju också ganska populärt med ungdomsromaner, som var uppbyggda på samma sätt utan att vara Fantasy. KB kallar det helt enkelt "alternativa handlingar" och det klingar i alla fall hyggligt med mitt minne. Soloäventyr brukade det i alla fall inte heta.

http://www.kb.se/katalogisering/Svenska ... itteratur/
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar