Ankeborg

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ankeborg

Inlägg av Agentum »

Jo konstigt att han då har brorsöner eller i original är det väl systersöner iaf Kalle som heter Anka bara, skulle var att hon gifte sig med en mr Anka såklart.

Jag vet inte det exakta släktskapet på de andra med kusin Alexander Lukas måste ju vara det med av en syster som gift om sig med nytt efternamn.

Jag har ännu problem med Von Anka över McDuck personligen, det visas tydligt att han är avb skotts härkomst och skämtet där är ju snålhet.

MacAnka hade absolut funkat, men jag tror inte de första översättarna visste vad de skulle göra med honom, han var rik så låt honom var tysk adel och Joakim hade tydligen redan använts i Danmark.

Sen har vi ju saker som jag kan tycka är bar med "knattarna" tex är bättre än boys och namnen på engenlska i min mening.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Ankeborg

Inlägg av RioGrande »

Jo. De flesta av de svenska Disneynamnen är bättre än de amerikanska. Musse Pigg är rentav snudd på genialiskt?
När Joakim von Anka dök upp första gången, i Jul på Björnberget, visste nog inte ens Carl Barks att figuren skulle bli en permanent medlem av gänget.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Ankeborg

Inlägg av Coppas »

Varför det blev ”farbror” istället för ”morbror” och ”von” (som antyder tysk knapadel) istället för patronymen ”Mc/Mac” har väl mest troligt att göra med dåtidens översättare. Nu vet jag inte vem det var, eller vilken språkkompetens vederbörande hade, utan spekulerar fritt.

Ännu in i början på 1950-talet så var det ju fortfarande tyskan som var det stora språket i Sverige (... även om engelskan kom starkt efter slutet på VK2 och dess segrarmakterna inflytande). Det förhållandet kan nog ha påverkat namnvalet med ”von” till en viss del. Speciellt om översättaren kanske var lite äldre.

En annan fråga kan även vara om översättaren (eller uppdragsgivaren) hann eller brydde sig om någon direkt bakgrundsundersökning när jobbet skulle göras. Man kan anta att det gick fort och då engelskans ”uncle” ju kan betyda både ”morbror” och ”farbror” så kan man ha rationaliserat. På svenska behöver ju ”farbror” inte heller alltid ange släktskap utan kan användas mera fritt.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Sen har vi ju saker som jag kan tycka är bar med "knattarna" tex är bättre än boys och namnen på engenlska i min mening.

På engelska tror jag ofta de omnämns som "the nephews", men "brorsönerna" (eller "systersönerna") låter ju väldigt ansträngt på svenska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Ankeborg

Inlägg av Wildis90 »

Finns det någon officiell karta eller liknande på hur Ankeborg ser ut? Det kom ut en specialtidning som heter Välkommen till Ankeborg och i den så fanns det en karta över Ankeborg, men den ser inte ut som en officiell karta utan den ser mer ut som en förenklad version av Ankeborg, med endast de mest kända platserna inlagda. Har det kommit ut en officiell Ankeborgkarta?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Finns det någon officiell karta eller liknande på hur Ankeborg ser ut? Det kom ut en specialtidning som heter Välkommen till Ankeborg och i den så fanns det en karta över Ankeborg, men den ser inte ut som en officiell karta utan den ser mer ut som en förenklad version av Ankeborg, med endast de mest kända platserna inlagda. Har det kommit ut en officiell Ankeborgkarta?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:)]

Hmm, när jag googlar på +Duckburg +Map så hittar jag några olika, men det känns som det mesta är medvetet vagt, och att det inte riktigt finns någon officiell standard. Danska Egmont har ju t.o.m. slagit ihop Duckburg och Mouseton till en enda stad...

https://jacopinik.it/tag/welcometo/

https://i.imgur.com/dOHxT.gif
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Hampus J
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 16 feb 2016, 19:21

Re: Ankeborg

Inlägg av Hampus J »

Wildis90 skrev:Finns det någon officiell karta eller liknande på hur Ankeborg ser ut? Det kom ut en specialtidning som heter Välkommen till Ankeborg och i den så fanns det en karta över Ankeborg, men den ser inte ut som en officiell karta utan den ser mer ut som en förenklad version av Ankeborg, med endast de mest kända platserna inlagda. Har det kommit ut en officiell Ankeborgkarta?

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:)]


Inte officiell men den mest ambitiösa kartan över Ankeborg är den som de tyska ankisterna i D.O.N.A.L.D gett ut. Skapad mha omfattande research från alla Carl Barks serier som ger ledtrådar om hur staden kan se ut.

https://www.donald.org/dd/ddsh/stadtplan.html
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

Hampus J skrev:
Inte officiell men den mest ambitiösa kartan över Ankeborg är den som de tyska ankisterna i D.O.N.A.L.D gett ut. Skapad mha omfattande research från alla Carl Barks serier som ger ledtrådar om hur staden kan se ut.

https://www.donald.org/dd/ddsh/stadtplan.html

Det ser ut som man kan beställa en stor papperskopia till Sverige för 20€*. Tyvärr verkar kartan inte finnas i engelskspråkig variant(?)
https://www.donald.org/dd/bestellung.html

*Edit, eventuellt blir det 10€ för kartan, och 20€ för portot, inser jag. Är inte helt säker på hur man ska tolka texten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ankeborg

Inlägg av Agentum »

Nej dt är helt klart att Kalles knattar är systersöner rät fort anser jag, varför man envisades med farbror var nog namnet i sig tror jag.

DVS man kunde ännu då kallas farbror även om man inte var släkt ens med familjen, man kanallades aldrig morbror.

Saken är att det lätt kunnat ändras för länge sen men det gjorde ingen, generationer hade kunnat växt upp med rätt benämning.
Nu får man väl ta det för vad det är, trots allt vet man hur det är, Uncle på engelska funkar ju inte här, rakt av.

Men just VON Anka ogillar jag mycket att det fick var kvar, tyvärr
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Ankeborg

Inlägg av GuestOnQuest »

Hur lång tid får det gå innan det är försent att ändra något felaktigt? Varför är det fel att ändra? För att man ska ta hänsyn till gamla läsare?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Hur lång tid får det gå innan det är försent att ändra något felaktigt? Varför är det fel att ändra? För att man ska ta hänsyn till gamla läsare?

I det här fallet har ju benämningarna "Farbror Kalle" och "Farbror Joakim" närmast blivit varumärken, och trots intrycket man kan få bland ankister, tillhör nog petimetrarna inte majoriteten, utan de flesta är i praktiken ganska ointresserade av om Kalle Anka i praktiken är knattarnas farbror eller morbror...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ankeborg

Inlägg av Agentum »

Uncle.

Dör låg problemet, en felgissning och det var över.

Ankeborg som ges ut av Egmont varven bra sak det står årtal på dem, jag blir skogstokig på Fantagraohics helt omärkta böcker, jag kan öht inte förstå varför de valt göra så, inte ens ett nummer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Ankeborg

Inlägg av manter »

I Sverige tilltalade man ju när man var liten alla okända gubbar Farbror fast man inte var släkt-exempelvis:Vet farbror hur mycket klockan är? Och i USA kallar knattarna Kalle för Unca Donald och Farbror Joakim kallas enbart Scrooge:alltså helt utan nån slags benämning på släktskap
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ankeborg

Inlägg av Agentum »

Fast det är inte sant, Joakims syster är Kalles mamma.

Sen har du rätt att i gammelSverige innan DU formen kom hade folk titlar och tant och farbror användes för vänner för familjen.

Jag levde inte under den tiden mer Herr och fru etc, men många språk har dem ju kvar, ärligt blir det konstigt bara till engelska, man kan nog anses oartig som svensk.

Att knattarna kommer från Kalles syster avses för direkt det med så även för går du bet, men om man inte har läst det som fanns innan översättning kan man lätt göra fel helt enkelt, trots allt ÄR de släkt och inte bara vänner.

Så jag förstår exakt vad du menar, men det blev fel helt enkelt, liksom McDuck skulle påvisa att familjen härstammade från Skottland i snålhetstanke, att de amerikanska syskonen ändrade sina namn eller om de gifte sig med "Anka" kan man ju undra över, i Kalles fall var det väl så.
Farmor Anka är inte släkt med Joakim tex, utan det var väl där ingiftet med Kalles föräldrar kom.

Men ok sen har vi Kajsa, hon heter Anna med så det hette tydligen många ankor hehe.

Jag von Anka tyder på tysk adel och inte snålhet och var ytterst dåligt översatt då Barks uppfann figuren, det borde varit klart varifrån snålvargen kom ifrån direkt, vilket tom beskrivs. Möjligt att man ansåg att svenskar inte förstod ett skottskt namn som tex Mc Anka?
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Ankeborg

Inlägg av GuestOnQuest »

Vet man inte om det är farbror eller morbror det handlar om kan man väl använda ordet onkel om man som översättare är så slö att man inte tar reda på hur det ligger till? Numera är det väl ingen som använder det ordet i Sverige men det borde väl ändå ha använts när Kalle introducerades i Sverige (1948)? Kanske var gammeldags redan då?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Vet man inte om det är farbror eller morbror det handlar om kan man väl använda ordet onkel om man som översättare är så slö att man inte tar reda på hur det ligger till? Numera är det väl ingen som använder det ordet i Sverige men det borde väl ändå ha använts när Kalle introducerades i Sverige (1948)? Kanske var gammeldags redan då?

Jo, jag har nog mest sett det i textningarna av "Mannen från U.N.C.L.E. ... Vanligare i danskan och norskan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar