Kalle Anka nr 1 på auktion

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av burnout »

Elaka Ungen skrev:Olästa dubbla uppsättningar 1/48or ute nu (1/48-12/49). Dessa inbundna tidningar, frågan är om de kan bli mer värda om de avlägsnas från inbindningen...?!



Har sett att förlags inbindningar och även privat inbindningar (bra gjorda) har skenat i pris, har varit med på många slag och fått ge mig. För 10-15 år sen var det inget eller lite värde men nu är det annorlunda.

Att sprätta dessa och tro att man får mera är förkastligt. Troligen är dom inbundna med tråd och kapade i rygg. och jag tror att den bästa kommer att hamna på 225 tusen och tror inte det är något opris på kvalitén.
Vad får man?? komplett 48-49 i troligen Fn-Vf eller bättre. 16 st i toppskick är inte dåligt
Hade man varit nedlusat av den varan så hade jag varit med på dom. Snyggt att ha i bokhyllan utan att vara rädd för veck på dom.
misstänker 2-3 personer är med på dessa. sen att summan går till Barncancerfonden gör att det kan skena ännu mera över summan jag skrev.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Elaka Ungen »

Fast tänk på att tidningar som varit inbundna ofta är trimmade runt om.


Ja, du har helt rätt. Dessa verkar vara trimmade ca 5 mm runt om.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Elaka Ungen »

Troligen är dom inbundna med tråd och kapade i rygg.


Det skulle vara intressant att veta om så är fallet. Väldigt svårt att avgöra på fotona.
Inbundna Rekordmagasinet har sina ryggar intakta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

225tusen?

Ok tiderna ändras, känt är ju den idag gamla försäljningen i USA med Spider-Man första årgången inbunden, som till slut skars ut och trots hålet efter inblandningen gav mer betalt än när de var inbundna.

De var inte bakade ibak.

Men som sagt tiderna ändras folk kanske tänker annorlunda över original tidningar nu, och vill betala för inbundna ex.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wildis90 »

Elaka Ungen skrev:Olästa dubbla uppsättningar 1/48or ute nu (1/48-12/49).
https://auctionet.com/sv/1629551-kalle-anka-serietidningar-komplett-argang-1948-49


Om de där tidningarna inte hade varit inbundna, så skulle väl de där vara Sveriges bästa och finaste exemplar? [|)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wildis90 »

Oj! Jag kollade lite snabbt på auctionet för att se hur mycket Axels samling har stigit i pris, men det här förväntade jag mig inte... :shock:

https://auctionet.com/sv/1629174-kalle- ... ng-1948-49

250 000 kr för inbundna exemplar av Kalle Anka 48-49 tycker jag är lite överdrivet... De är ju i NM-M allihop, men det är ju inbundna tidningar... [B)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Oj! Jag kollade lite snabbt på auctionet för att se hur mycket Axels samling har stigit i pris, men det här förväntade jag mig inte... :shock:

https://auctionet.com/sv/1629174-kalle- ... ng-1948-49

250 000 kr för inbundna exemplar av Kalle Anka 48-49 tycker jag är lite överdrivet... De är ju i NM-M allihop, men det är ju inbundna tidningar... [B)]


Jo, men väldigt fint inbundna fina tidningar. Vet du om de är förlagsinbundna arkivex, universitetsbiblioteksarkivex eller om det är någon privatperson som har gjort det?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Wildis90 skrev:Oj! Jag kollade lite snabbt på auctionet för att se hur mycket Axels samling har stigit i pris, men det här förväntade jag mig inte... :shock:

https://auctionet.com/sv/1629174-kalle- ... ng-1948-49

250 000 kr för inbundna exemplar av Kalle Anka 48-49 tycker jag är lite överdrivet... De är ju i NM-M allihop, men det är ju inbundna tidningar... [B)]


Jo, men väldigt fint inbundna fina tidningar. Vet du om de är förlagsinbundna arkivex, universitetsbiblioteksarkivex eller om det är någon privatperson som har gjort det?


"Proveniens Axel Norbecks samling" står det, i alla fall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wildis90 »

Rufus skrev:Jo, men väldigt fint inbundna fina tidningar. Vet du om de är förlagsinbundna arkivex, universitetsbiblioteksarkivex eller om det är någon privatperson som har gjort det?


Det står att tidningarna är inbundna med halvfranska band, dock vet jag inte vad det betyder eller om de kommer från frankrike eller bara är en sorts hantverk för inbundna böcker... [B)]

Vore kul att få reda på mer om dessa [:)]

Ps. Den har stigit till 350 000 kr :shock:
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:"Proveniens Axel Norbecks samling" står det, i alla fall...

Wildis90 skrev:Det står att tidningarna är inbundna med halvfranska band, dock vet jag inte vad det betyder eller om de kommer från frankrike eller bara är en sorts hantverk för inbundna böcker... [B)]

Vore kul att få reda på mer om dessa [:)]

Ps. Den har stigit till 350 000 kr :shock:



Aha, OK, tack! Jag missade att det finns en auktionsbeskrivning. :oops:

Axel Norbeck var den förste översättaren av Kalle Anka & co, så tydligen översättarens egna ex.

Just att det är översättarens egna ex höjer sannolikt värdet.

Förövrigt hoppas jag att vinnaren av denna auktion inser det fulla värdet av detta exklusiva praktverk, och inte kommer att göra så som Elaka ungen var inne på, nämligen att göra sönder den för att försöka sälja den i delar. Även rent ekonomiskt vore det förmodligen en dålig idé.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av burnout »

Wildis90 skrev:

Det står att tidningarna är inbundna med halvfranska band, dock vet jag inte vad det betyder eller om de kommer från frankrike eller bara är en sorts hantverk för inbundna böcker... [B)]

Ps. Den har stigit till 350 000 kr :shock:


Troligen inlämnade till ett bokbinderi som lägger ner tid för en specialinbindning, dessa är inga förlagsinbindningar, dom är simplare.

350000:- vov det blev högre än jag trodde. Kan även bero på att det går till Barncancerfonden (brukar hända saker då), då är det ingen handlare som lägger beslag på vinsten. men den som köper får räkna med provision+ lite andra avgifter på 22,5%
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av sverre »

Wildis90 skrev:Det står att tidningarna är inbundna med halvfranska band, dock vet jag inte vad det betyder eller om de kommer från frankrike eller bara är en sorts hantverk för inbundna böcker... [B)]

Halvfranskt band betyder att ryggen och pärmens hörn är klädda i läder.
Helsfranskt band har hela pärmen klädd i läder.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Serieguden »

Är tidningarna beskurna blir ju skicket poor. Man får ju hoppas att en ev. köpare av ”löstagna” ex. vet om att de är beskurna.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av burnout »

Serieguden skrev:Är tidningarna beskurna blir ju skicket poor. Man får ju hoppas att en ev. köpare av ”löstagna” ex. vet om att de är beskurna.


I detta fall så gör det nog inget pga skicket. Men vid en "särplockning" så faller värdet till poor. då är det pengarna i sjön. Hade man haft summan utan att det märkts något i plånboken så hade man nog varit med, det är skicket som avgör. Bättre är så har inbundet blir det inte.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av trimble »

Någon som vet varför det skiljer 125K mellan dom 2 Axel Norbecks samlingarna som ligger ute på auktionssiten, av bilderna av döma ser dom ut att vara i samma skick?
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Serieguden »

burnout skrev:
Serieguden skrev:Är tidningarna beskurna blir ju skicket poor. Man får ju hoppas att en ev. köpare av ”löstagna” ex. vet om att de är beskurna.


I detta fall så gör det nog inget pga skicket. Men vid en "särplockning" så faller värdet till poor. då är det pengarna i sjön. Hade man haft summan utan att det märkts något i plånboken så hade man nog varit med, det är skicket som avgör. Bättre är så har inbundet blir det inte.


Jag tänkte på dem om de plockas isär. Som du säger, nu gör det nog inget.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wildis90 »

Ännu en Kalle etta till salu på tradera, enligt mig så är det ett ganska fint exemplar, dock är det ju svårt med skick när man ser på bilder...

https://www.tradera.com/item/341521/457 ... rgang-1948
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Ja är ryggarna borttrimmade är det ju bara lösa sidor, det vet de säkert ja, för annars tror jag ändå att värdet är högre om man tog loss dem om ryggarna var kvar, detta trots hålen som blir.

Men Sverige är ett konstigt land, flera olika typer i den skara som samlar är gnälliga på varandra och alla har sin åsikt hela tiden, man följer inte direktiv särskilt mycket alls.

Man kan plötsligt hitta på att inbundna är värda massor vara för att man har inget annat just nu och hoppas nån tror eller chansar på samma sak.

Jag tycker det känts så alla år jag hängt hör för jag säga, knappt folk vågar diskutera vissa saker för då blir nån arg, det är ju löjligt.

Är nåt uppe vid klubban för det diskuteras anser jag oavsett ägare eller vad nu det är som gör en del finare.
Det är ju bara löjligt sånt här köps för att göra avans på givetvis, kan tar en chans att värdet stiger framöver.

Sen får folk sälja och köpa vad de vill för vad de vill men de kan inte räkna med som köpare att alla håller med, men det är ju inte pga ilska, som sagt ta en chans.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:Ännu en Kalle etta till salu på tradera, enligt mig så är det ett ganska fint exemplar, dock är det ju svårt med skick när man ser på bilder...

https://www.tradera.com/item/341521/457 ... rgang-1948


Notera att säljaren har -1 i omdöme! [:0] Det finns alltså anledning till försiktighet här. Tyvärr är det ju så att det finns folk som lägger upp auktioner med väldigt dyra saker som de inte har, och efter betalningen så levererar dom ingenting. Jag påstår inte att det är så här, men...
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Elaka Ungen »

Rufus skrev:
Wildis90 skrev:Ännu en Kalle etta till salu på tradera, Notera att säljaren har -1 i omdöme! [:0]


Dessutom ingen avhämtning......och inga närbilder på omslagen. Inlagan verkar vara mer intressant för säljaren....
Skriv svar