Kalle Anka Klassiker

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Jag startar upp en ny tråd, då Kalle Anka Extra har bytt namn till Kalle Anka Klassiker, och börjar tråden med ett stort VARFÖR?
Jag bor i Falun, och har som god vana att köpa de nummer av Kalle Anka Klassiker som kommer ut. I min ”servicebutik" - där jag hämtar och lämnar t.ex. köp inom Tradera – har jag alltid hittat min favorittidning. Men inte längre...
Enligt baksidan av nummer två ska årets tredje nummer finnas i handeln 18 juni. En anställd i butiken var efter mitt påpekande vänlig nog att ringa för att ta reda på varför de inte hade fått in den. Beskedet var nedslående!
”På prov” har det bestämts att i hela Falun ska det skickas två (2) tidningar. Inte till min butik, utan till ICA Maxi (Bröl). Om något eller båda av dessa två exemplar förblir osålda inom en treveckorsperiod, kommer de paketeras om och skickas till de butiker som hade Kalle Anka Extra/Klassiker i sitt sortiment förut.
Falun är ingen storstad, men att skicka två tidningar som 60.000 innevånare ska ha möjlighet att köpa, och kanske framförallt kunna se att den finns i tidningshyllan, är inget mindre än ett skämt!
Jag blir lätt beklämd, då jag inte begriper hur ”de bestämmande” tänker. Ja, jag har förstått att tidningar i allmänhet, och absolut de i kategorin serier, säljer sämre och sämre. Men att då krympa utbudet kan ju knappast vända den dåliga trenden. Vill man sälja bra och kvalitativa serier, måste ju dessa också flaggas för, inte bara som reklam, utan som en fysisk tidning presumtiva köpare kan bläddra och titta i.
I morgon efter jobbet åker jag till ICA och kollar om någon av alla två tidningarna finns kvar. I värsta fall får det bli en miljömässigt onödig resa till Borlänge och kolla deras Pressbyrå. Jag blir matt!
Någon annan i forumet som har svårt att hitta det som ni vill köpa?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av larsa66 »

jag ska kolla i Robertsfors. Jag brukar köpa X9 och Fantomen här på ICA och konsum, växelvis. Jag tycker verkligen att det är synd att det försvunnit så mycket på seriehyllorna.
Kalle Anka har alltid funnits här, även i pocketar och böcker. Jag har alltid trott att den var en storsäljare och kanske den sista tidningen som försvinner. Men jag kanske måste börja stödköpa även den [;)]
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:Jag startar upp en ny tråd, då Kalle Anka Extra har bytt namn till Kalle Anka Klassiker, och börjar tråden med ett stort VARFÖR?

Ser nu att detta kan missförstås. Mitt Varför? gällde inte namnbytet, utan raderna som kommer därefter. Klantigt av mig, men lätt hänt kanske? [B)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av burnout »

MrKumquack skrev:
I morgon efter jobbet åker jag till ICA och kollar om någon av alla två tidningarna finns kvar. I värsta fall får det bli en miljömässigt onödig resa till Borlänge och kolla deras Pressbyrå. Jag blir matt!


Åk inte så långt, sväng in på maxi i blge . dom har en bunt i hyllan. [:)]
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

burnout skrev:
MrKumquack skrev:
I morgon efter jobbet åker jag till ICA och kollar om någon av alla två tidningarna finns kvar. I värsta fall får det bli en miljömässigt onödig resa till Borlänge och kolla deras Pressbyrå. Jag blir matt!


Åk inte så långt, sväng in på maxi i blge . dom har en bunt i hyllan. [:)]

Perfekt! Tack för tipset. Hur vill du beskriva ”en bunt”? Fler än två stycken?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Agentum »

Classic brukar väl innebära repriser mm?

Idag finns ju ingen klassisk utgivning i sig av detta, jag menar nyskrivet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av germund »

Kalle Anka Klassiker är i princip enbart repriser (med enstaka gamla serier som inte publicerats förut). Men de är valda med hjärta och av en redaktion som vet vad de gör, så nördighetsfaktorn är hög.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av burnout »

MrKumquack skrev:
burnout skrev:
MrKumquack skrev:
I morgon efter jobbet åker jag till ICA och kollar om någon av alla två tidningarna finns kvar. I värsta fall får det bli en miljömässigt onödig resa till Borlänge och kolla deras Pressbyrå. Jag blir matt!


Åk inte så långt, sväng in på maxi i blge . dom har en bunt i hyllan. [:)]

Perfekt! Tack för tipset. Hur vill du beskriva ”en bunt”? Fler än två stycken?


Ca 10-15 stycken i allafall
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Ingen tillstymmelse av någon Kalle Klassiker i min ICA-Maxi(Bröl) butik...[}:)] Får försöka kombinera något annat besök i Borlänge med en titt i deras butik. Det låter som om det åtminstone ska finnas något exemplar kvar till mig om de var såpass många som 10-15!
Återkommer med mer information om mitt än så länge fruktlösa försök att hålla nördfaktorn vid liv! (Det är ett hårt jobb att vara ankiskt! [;)])
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av germund »

På Tidsams hemsida kan man söka efter vilka butiker som har en viss utgåva. Ett Litet tips.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

germund skrev:På Tidsams hemsida kan man söka efter vilka butiker som har en viss utgåva. Ett Litet tips.

Ibland märks det vad lite jag vet om tidningsutgivning... Men stort tack Germund för det ”lilla” men mycket matnyttiga tipset!
Tittade in på deras sida, men blev direkt smått fundersam på om alla uppgifterna stämmer. Ica Supermarket har jag aldrig – trots upprepade försök – sett någon Kalle Klassiker/Extra. Däremot tror jag mycket på uppgifterna om att Coop skulle ha den. Får kolla upp detta i dagarna.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:Ingen tillstymmelse av någon Kalle Klassiker i min ICA-Maxi(Bröl) butik...[}:)] Får försöka kombinera något annat besök i Borlänge med en titt i deras butik. Det låter som om det åtminstone ska finnas något exemplar kvar till mig om de var såpass många som 10-15!
Återkommer med mer information om mitt än så länge fruktlösa försök att hålla nördfaktorn vid liv! (Det är ett hårt jobb att vara ankiskt! [;)])


En lösning kunde kanske vara att prenumerera? Jag såg att de har ett erbjudande med 6 st nr för 199 kr.

Förövrigt köper jag själv Kalle Anka klassiker. Barks-serierna är repriser och repriserade flera gånger i olika utgåvor, men de övriga serierna har inte tidigare publicerats i Sverige.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Rufus skrev:En lösning kunde kanske vara att prenumerera? Jag såg att de har ett erbjudande med 6 st nr för 199 kr.

Hmm. Tagen på bar gärning... Jag prenumererar redan på Kalle Anka Klassiker! Att jag dessutom söker den med ljus och lykta i butiker, beror enbart på att jag väldigt gärna stödköper också.
Det jag gillar med tidningen, är kombinationen av riktigt bra Barks-äventyr, ofta kryddat med något som inte varit publicerat i Sverige tidigare. Joakim gör helt enkelt ett superjobb, vilket ska krediteras med dubbla uppsättningar; en köpt i butik, och en som prenumerant!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Grumme »

MrKumquack skrev:
Rufus skrev:En lösning kunde kanske vara att prenumerera? Jag såg att de har ett erbjudande med 6 st nr för 199 kr.

Hmm. Tagen på bar gärning... Jag prenumererar redan på Kalle Anka Klassiker! Att jag dessutom söker den med ljus och lykta i butiker, beror enbart på att jag väldigt gärna stödköper också.
Det jag gillar med tidningen, är kombinationen av riktigt bra Barks-äventyr, ofta kryddat med något som inte varit publicerat i Sverige tidigare. Joakim gör helt enkelt ett superjobb, vilket ska krediteras med dubbla uppsättningar; en köpt i butik, och en som prenumerant!


Hedervärt! [^]
Sedan vet jag inte hur det är med Kalle Anka Klassiker, men på Pondustidningarna som jag prenumererar på så får man ju namn och adress tryckt direkt på tidningen, vilket samlare antagligen helst slipper. [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Grumme skrev:Sedan vet jag inte hur det är med Kalle Anka Klassiker, men på Pondustidningarna som jag prenumererar på så får man ju namn och adress tryckt direkt på tidningen, vilket samlare antagligen helst slipper. [B)]

Och där finner vi - förutom stödköp - den andra anledningen till att jag vill ha lösnummer. För visst har tidningen i brevlådan förtryckta kunduppgifter på baksidan, och det är ju alltid trevligt med exemplar utan dessa!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

ÄNTLIGEN! (Det fanns en bunt på COOP.)
Bild
Och låt oss nu denna tråd handla om tidskriften Kalle Anka Klassiker, och inte mina desperata försök att hitta den i butik.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Rufus »

Jo, prenumerationsexemplar innebär oftast lite sämre skick. Men man kan råka ut för dåligt skick även när man köper i affär. När jag köpte mitt ex av KAK nr 3 hos Pressbyrån, så daskade butiksägaren till tidningen så att det dök upp två vanprydande veck på den. Egentligen skulle jag naturligtvis ha sagt till honom att jag inte längre ville ha det exet, men jag avstod eftersom jag inte ville ha någon utskällning. Han hade nämligen precis klagat på att jag tydligen inte hade hållit tillräckligt "corona-avstånd". Men jag kommer naturligtvis undvika att handla mer där, men som tidigare konstaterat i tråden, så finns ju denna tidning dessvärre inte i så många affärer utanför storstäderna.
Nu är jag i och för sig läsare snarare än samlare. Men det ser ju snyggare ut med fina ex och det är fördelaktigt när/om man ska sälja vidare senare när man har läst den.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Rufus skrev:Jo, prenumerationsexemplar innebär oftast lite sämre skick. Men man kan råka ut för dåligt skick även när man köper i affär. När jag köpte mitt ex av KAK nr 3 hos Pressbyrån, så daskade butiksägaren till tidningen så att det dök upp två vanprydande veck på den.
Nu är jag i och för sig läsare snarare än samlare. Men det ser ju snyggare ut med fina ex och det är fördelaktigt när/om man ska sälja vidare senare när man har läst den.

Daskande kassapersonal gillar vi inte!
Även jag är en läsande samlare. Fast med KAK, blir det prenumerationsexemplaren jag läser, och de köpta förblir olästa. Sen anländer ju tidningen i brevlådan några dagar innan den finns i butik, vilket per automatik gör att det är den jag läser. (”Ridderligheten dog med mitt tålamod!” [:o)])
Det ulitmata vore att köpa tidningarna i en butik med självscanning. Då slipper man omild hantering av personal som inte förstår tjusningen med serier.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Erik »

Det här är en repris-tidning jag verkligen gillar! Kalle Anka & Co. är ju ingen tidning som är direkt tilltalande för vuxna, så den fyller verkligen en funktion för oss äldre Kalle-fans som ändå vill ha en tidning i brevlådan.

Joakims motiveringar till varför han valt serierna med kuriosa är toppen. Känns som en självklarhet att fortsätta inleda tidningen med en Barks-serie.

Önskemål till Joakim: Fler serier av Marco Rota!
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Jag slår ett slag för det senaste numret av Kalle Anka Klassiker, som nu finns att köpa hos din favorithökare!
En välmatad tidning, som efter Joakim Gunnarssons inledande stämningshöjare, fortsätter med en 24 sidor lång historia som inte funnits i någon svensk serietidning tidigare. Det är Vildhundarnas Drottning, som helt ärligt är ett rätt mediokert äventyr signerat Carl Barks. Dock räddas det upp av Diös suveräna översättning. Eller vad sägs om raderna: "I Costa Rica tål de inte att min rika råkost råkar kosta mer än rostad räkost!" [:o)]
Sen fortsätter det med underbart knasiga rim som Teddy Tontratt sjunger i radion som Knattarna har med sig.
Ytterligare tre berättelser får vi oss till livs. Alla med den gemensamma nämnaren att de aldrig tidigare varit publicerade i Sverige, och att Diös står som översättare även här! Tecknare är Paul Murry, Tony Strobl, och den för mig okände Beatriz Bolster.
Ett helt OK nummer, absolut värt att köpa, men inte något av de allra bästa tycker jag.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar