Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Donald Anka
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 14:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Donald Anka »

Favoritkaraktär - Farbror Joakim

Favoritserie - Gillar nästan alla Don Rosas joakim serier, favoriter är väl... Ligan möter bingen, Bibliotekets beskyddare

Äldsta tidning - KA&C:O nr 8 1951

Är ny här på forumet men har samlat kalle anka tidningar i ett antal år nu, har i stort sätt en komplett samling av kalle tidningar från 89-07. Målet är väl att ha en helt komplett samling av Kalle Anka tidningar så småningom men jag tar det ett nummer i taget.

Är det förresten nån som vet hur länge det är tänkt att serien som har alla första kalle tidningarna inbundna i böcker ska fortsätta?

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="Donald Anka"]

Är det förresten nån som vet hur länge det är tänkt att serien som har alla första kalle tidningarna inbundna i böcker ska fortsätta?


[/quote]

Tills folk slutar köpa den gissar jag. Min åsikt är att bokserien hållit på för länge, liksom de andra "inbundna årgångar"-serierna. De första årgångarna kan man väl förstå att de samlar. Men de är inne på den 16:e nu. [V]
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Nitro74"]


Tills folk slutar köpa den gissar jag. Min åsikt är att bokserien hållit på för länge, liksom de andra "inbundna årgångar"-serierna. De första årgångarna kan man väl förstå att de samlar. Men de är inne på den 16:e nu.
[/quote]

Kan inte annat än hålla med. Med årgångar på 52 nummer så kostar dom 6 delarna av bokserien ungefär lika mycket som originaltidningarna i normalskick, VG-FN. Nä, dom tappade bort mej efter att 1956 hade kommit ut.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

hm. ja så har jag inte tänkt än.. en annan får ju dom i brevlådan och man gör ju inte så mycket åt det då. och det vet förstås egmont. hm hmm..
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

Det är några av "seriehäftena" som var med kalaspuffpaketen under slutet av 60-talet tillsalu på Tradera.
Är det seriehäften, innehåller dessa häften verkligen serier?
Anledningen att jag skriver om detta under Kalle Anka tråden, är att i Kalle Anka nr:12 1969 var ett av dessa häften med som bilaga.
Vet någon vilket häfte som var med som bilaga? Det finns drygt 60st att välja på.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="s4."]

Det är några av "seriehäftena" som var med kalaspuffpaketen under slutet av 60-talet tillsalu på Tradera.
Är det seriehäften, innehåller dessa häften verkligen serier?
Anledningen att jag skriver om detta under Kalle Anka tråden, är att i Kalle Anka nr:12 1969 var ett av dessa häften med som bilaga.
Vet någon vilket häfte som var med som bilaga? Det finns drygt 60st att välja på.
[/quote]
Antar att det är bland annat dessa du syftar på:
http://www.tradera.com/Disney_KALAS_PUFFAR_Kalaspuffar_x_4_st_Kalle_Anka_m_fl_-auktion-45650434

Jag har ingen koll alls, men skicka ett meddelande till säljare så får du säkert svar. Om ingen här svarar förstås.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="s4."]

Det är några av "seriehäftena" som var med kalaspuffpaketen under slutet av 60-talet tillsalu på Tradera.
Är det seriehäften, innehåller dessa häften verkligen serier?
[/quote]

Om jag minns rätt så var det bilder (varannan sida) med beledsagande text på andra sidan. Dom var inte häftade utan var ett långt ark som var vikt i "dragspel". Måste vara oerhört "rara" idag.

Jag minns också dom små platsmodellerna som man fick i paketen. Dom är inte vanliga heller men man ser dom på tradera ibland.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="s4."]

Det är några av "seriehäftena" som var med kalaspuffpaketen under slutet av 60-talet tillsalu på Tradera.
Är det seriehäften, innehåller dessa häften verkligen serier?
Anledningen att jag skriver om detta under Kalle Anka tråden, är att i Kalle Anka nr:12 1969 var ett av dessa häften med som bilaga.
Vet någon vilket häfte som var med som bilaga? Det finns drygt 60st att välja på.

[/quote]
Det följde med olika häften, jag har sett minst tre varianter. Efter 20 års samlande har jag drygt 50 olika, det går inte att säga vilka av dessa som kom med i tidningen och vilka som fanns i flingpaketen. Några är lustiga Barks-kopior t.ex.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag kan medela att jag nyss köpt min första tidning till sammling, en KA c:o från 78. Den var i ett sådär bra skick, men det är i alla fall en början.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Någon här som har alla dag för dag?

Vad tycker ni om dem?

Sjävl gillar jag dem mycket!
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Favoritseriefigur: Herbert.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jo, jag har också Alla dag för dag förresten.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag söker dag för dag 1940!

Läste Hall of Fame nr 1 igår! Ricktigt fina böcker faktiskt med bra serier!

Kalle Ankas pocket nr 1 var inte heller så dum!
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Mitt ex av Dag för dag 1940 är fortfarande inplastat faktiskt. Men de andra två har jag läst.

Jo, KAP 1 är trevlig även om den inte hör till mina främsta favoriter bland pocketar.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

lite ot:

Om du säljer din 1940 med orginalplast så kan du maila mig!
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Martin"]

Någon här som har alla dag för dag?[/quote]

När man skaffat sig de tre svenska kan man fortsätta med de norska . Där utkom 18 böcker, med åren 1938-1955. Väl värda att ha i bokhyllan.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Vart kan man köpa dem?

Har du dem så ´kanske du kan skicka en bild!
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag har förresten en finsk version av Dag för dag. Fast där är det söndagssidorna istället för dagsstripparna. (1936-41). Och serierna är ej översatta utan i engelskpråkigt original. Längst ner på sidorna är vissa engelska ord översatta till finska, så man kan även lära sig finska på köpet. :-)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Martin"]

Vart kan man köpa dem?[/quote]

De norska Dag til dag-böckerna är utsålda på förlaget, men de går att hitta begagnade i Norge. Dessutom har butiken Björns seriemagasin i Malmö några av dem inne till mycket rimliga priser. Jag tror dessutom Björn kan få tag i fler av dem om du frågar, eller åtminstone fixade han fram de sista volymerna jag saknade.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Har han en hemsida?

Jag bor i stockholm!
Kalle anka samlare
Skriv svar