NAFS(k)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Pengabingen
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 16:56
Ort: Sverige

Inlägg av Pengabingen »

Hej! Hemskt mycket ursäkta för att min del av kansliverksamheten gått på sparlåga den senaste tiden. Nu har jag till slut packat ett fullmatat premiärutskick till de senaste nya medlemmarna. Förhoppningsvis är utskicket (uppdelat på 3 kuvert för att spara på portokostnaden) framme inom 3 dar.

Notera att vi inte har onsdagsträffar på kansliet sen flera år tillbaka. Det mesta av kansliarbetet gör kanslisterna nu hemifrån: registrera medlemmar, skicka ut beställningar av (k)urirer och andra tidningar, svara på brev osv. Kanslitelefonsvararen kommer också att upphöra inom kort, så det bästa sättet att kontakta NAFS(k) är via de e-postadresser som finns med i Kvacket.

Årets första utskick med bl.a. påminnelse om medlemsavgiften för 2008 är tyvärr försenat. De medlemmar som vill betala ändå (120 kr för vuxna, 60 kr för knattar) får gärna göra det, till plusgiro 31302-3 eller bankgiro 313-0226. Skriv kollusorsnummer, namn och att det gäller avgift i meddelandet.

Kvackande hälsningar
Greger, kassör
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag kan förresten avslöja eller tipsa om att en viss tidigare ordförande i NAFS(k) förmodligen kommer att vara med i tv-programmet Besserwisser på Kanal 9 kl. 19.30 på tisdag 22/1. [:)]

Jag kanske ska tillägga att denna programserie tydligen börjar idag. Det kan vara så att det är redan idag, men troligast imorgon.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Pengabingen"]

Nu har jag till slut packat ett fullmatat premiärutskick till de senaste nya medlemmarna.

[/quote]

Yippee, äntligen!! Dom närmaste dagarna kommer jag springa hem för att titta posten.[:)]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Grattis Fippe, medlem innom kort. Hur funkar det med inbetalning, får vi nån blankett eller?
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Denna trista och gråa dag i Linköping har piggats upp, när jag kommer hem får jag se ett kuvert från Nafs(k), med 4 frimärken, om ni har lust att få reda på det. Och nu kan jag äntligen säga: Koll. 2792, KVACK!
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

För det första: Fippe, welcomme amog us. [:)]

För det andra: Har det bara går med nio nya medlemmar sen jag gick med (kollnr 2783) inklusive Fippe. Hämskt, men inte alltför chokerande att ankintresset är så litet.

För det tredje: Funderar starkt på att skriva en artikel om serieforum till nafs(k)urriren, ska bara höra med redaktionen om de tycker det är en bra idé och med Admin om han tycker som jag att det är ett bra sätt att värva lite nya medlemmar och möjligtvis få lite stoff. Vad tycker ni, är det en bra idé?
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Stenens vise"]

För det första: Fippe, welcomme amog us. [:)][/quote]

Tack, Tack.

[quote]
För det tredje: Funderar starkt på att skriva en artikel om serieforum till nafs(k)urriren, ska bara höra med redaktionen om de tycker det är en bra idé och med Admin om han tycker som jag att det är ett bra sätt att värva lite nya medlemmar och möjligtvis få lite stoff. Vad tycker ni, är det en bra idé?
[/quote]

Låter som en bra idé.




Tittade någon på Besserwisser på Kanal 9 kl. 19.30 idag, det gjorde jag. Synd att ankisten inte vann[:(]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Välkommen, som sagt!
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Nu har nya numret av NAFS(k)uriren kommit ut (nr 38). Bland mina personliga favoritartiklar i detta nummer finns några kortare: "Seriebutiker i Stockholm" (alltid intressant med artiklar om seriebutiker även om jag inte håller med om allt i artikeln), "Näbbigt värre" (om ankismens inflytande på några träd i Finland) och inte minst "En riktig värsting" (om en gammal bortglömd skurk i Kalle Anka & Co nr 22 1966.)
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Kul att stå omnämd i kvacket, både som ny medlem och genom mitt deltagande på höstmötet. [:)] ÄVen Fippe stog med såg jag.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Japp jag stod med*stolt*
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Ni har väl följt den spännande argumentationen på NAFS(k):s ankismlista om vilken översättning av "squabbit" [hette det, ja; tack Grumme![V]] som Stefan D bör välja? Ett beslut har utlovats till ... - ja, när som helst nu![?]

På nätet sedan oktober 1999 (och allt finns i arkivet!): http://www.nafsk.se/mailman/listinfo/ankism
Anders Berglund
Användarvisningsbild
kallenokkos
Very Good
Inlägg: 144
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 13:41
Ort: Köping
Kontakt:

Inlägg av kallenokkos »

va?
Följ mig på Twitter: http://twitter.com/RetroKalleN
Jag har även FaceBook: http://www.facebook.com/kalle.nokkos
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

[quote="kallenokkos"]

va?
[/quote]

Det har förts en intensiv diskussion på ankismlistan om vilken översättning det helt vegetariska djuret Squabbit ska ha i en kommande publicering.
I den första översättningen från KA 22/1957 så kallas den för Griskanorre, medan den i en översättning från KA 40/1974 fick heta Grisenin.

Svaret kommer i KA 22/08 och det verkar som att Grisenin gick segrande ur striden, men vill man vara säker så är det bara att köpa tidningen när den kommer. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Blir man bundet till något som medlem, och är det värt att gå med?
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Man [V]är inte skyldig till något utan att betala sin medlemsavgift, om man vill vara medlem d.v.s. Den kommer en gång om året och är int så dyr. Mycket värt är det, man kan träffa så många roliga kufar som helst.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Stenens vise"]
Mycket värt är det, man kan träffa så många roliga kufar som helst.
[/quote]

[:)] Hehe, ja det kanske är mest det som man betalar för. [:o)] Men det finns även andra förmåner med att vara medlem. Man får t.ex. en medlemstidning NAFS(k)uriren, som förvisso inte utkommer sådär jätteofta, men desto oftare får man tunnare utskick med nåt som heter Kvacket, med info om vad som händer och annat. Ett lånelager (med ankistiska serier och annat ankistiskt kulturgods) finns, men jag vet inte om det fortfarande är aktivt. Allt handlar om ideellt arbete, så verksamheten blir vad medlemmarna gör den till.
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

[quote="Anders1"]


Ett lånelager (med ankistiska serier och annat ankistiskt kulturgods) finns, men jag vet inte om det fortfarande är aktivt.
[/quote]

Det finns förvisso kvar. Dess aktivitet är visserligen mycket låg, men det beror mest på att så få vill låna. Själva lånet är gratis (för medlemmar), men man måste stå för returportot, och det kan ju vara en hämmande faktor.
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Jaså! Då ska jag snacka med föräldrarna och så ska jag bli medlem så snart jag kan!
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag upptäckte nu att mitt inträdesdatum var 20 dagar tidigare än vad jag hade trott, så den 4/6 borde jag ha firat etårsjubileum. Grattis till mig i efterskott! [:o)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Skriv svar