Stora Paul Murry - Tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Stora Paul Murry - Tråden

Inlägg av fippe94 »

Jag tycker att Paul Murry är en av dom bästa disney tecknarna som funnits men ändå känns han lite underskattad, själv tycker jag att han är minst lika bra som Carl Barks! Jag tycker Paul Murry är den enda tecknaren som har tecknat Musse & Långben riktigt snyggt och läsvärt. Carl Barks serier är ofta repriser i Kalle Anka & C:o , men Murrys serier ser man inte ofta där. Om man skulle ta in mera repriser av Murrys Musse serier tror jag att flera unga läsare skulle börja intressera sig mera av Musse Pigg, vad tror ni? Som tur har jag en massa Murry serier från gammla 60-tals nr hemma som man kan läsa i bris på annat.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Paul Murry har även gjort varg-serier och dom tycker jag hör till de allra bästa Murry-serierna, framför allt hans riktigt gamla varg-serier, vilka publicerades i KA & Co på 40-50-talet och i repris 1967.

Men allra bäst är kanske Långben-serien "En hårdkokt typ" som finns i ett nr av KA & Co från 1977, men som förmodligen har kommit i repris senare.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Han har ju även tecknat "José Carioca" och "Brer Rabbit"
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Paul Murry var fantastisk. Hans fortsättningsserier med Musse Pigg hörde till höjdpunkterna i Kalle Anka på 50/60-talet. Stål-Långben och Spökplumpen är väl hans bidrag till Ankeborgsuniversumet också, tror jag.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Jag avgudar hans tåg serier med Musse och Långben, han fick manus av Carl Fallberg som för övrigt var svensk ättling om jag inte missminner mig.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Ja, PM är definitivt en av de bästa Mus-tecknarna, men eftersom du är så ung misstänker jag att du inte prenumererade på Kalle under år 2002. Där hade de med en gammal serie av en tecknare som heter Floyd Gothfredson, om Musse som ska flyga flygplan av nån anledning och upptäcker Svarte Petter oc hadvokat fusky i farten. Den är absolut läsvärd och hans serier är väldigt bra och härligt ritade.

Min topp tre av mustecknare:

1: Flotd Gothfredson
2: Paul Murrey
3:Romano Scrapa

Tyvärr är alla dessa herrar döda, så vem vet vart Mussehistorierna bär.[B)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jo, Floyd Gottfredson är den bäste. Det tycker i alla fall vi gamla stofiler. :-)
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Stenens vise"]

Ja, PM är definitivt en av de bästa Mus-tecknarna, men eftersom du är så ung misstänker jag att du inte prenumererade på Kalle under år 2002. Där hade de med en gammal serie av en tecknare som heter Floyd Gothfredson, om Musse som ska flyga flygplan av nån anledning och upptäcker Svarte Petter oc hadvokat fusky i farten. Den är absolut läsvärd och hans serier är väldigt bra och härligt ritade.

Min topp tre av mustecknare:

1: Flotd Gothfredson
2: Paul Murrey
3:Romano Scrapa

Tyvärr är alla dessa herrar döda, så vem vet vart Mussehistorierna bär.[B)]
[/quote]

När dog Romano Scrapa? Trodde faktiskt han levde. Tror det blir svårt för Musse att klara sig här uppe i norden där Kalle dominerar. När man köper Musse Pigg & C:O så består den ju mest av Kalle serier.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="Magnus"]

Paul Murry var fantastisk. Hans fortsättningsserier med Musse Pigg hörde till höjdpunkterna i Kalle Anka på 50/60-talet. Stål-Långben och Spökplumpen är väl hans bidrag till Ankeborgsuniversumet också, tror jag.
[/quote]

Nej, Spökplumpen gjorde debut i "Mickey Mouse outwits the Phantom Blot" 1939 som tecknades av Floyd Gottfredson.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Nitro74"]

[quote]Spökplumpen gjorde debut i "Mickey Mouse outwits the Phantom Blot" 1939 som tecknades av Floyd Gottfredson.[/quote]

Gottfredson skapade figuren varefter Romano Scarpa återupplivade honom i italienska Topolino 1955. Amerikanerna, antagligen Del Connell på dåvarande förlaget Gold Key, återanvände inte figuren förrän i The Return of the Phantom Blot 1964 (tecknad av Murry; på svenska i Kalle 25-28/1965 och 16-19/1983). De hade uppenbarligen en sån tilltro till figuren att han omedelbums 1964 fick en egen titel, The Phantom Blot, vilken också tecknades av Murry, men lades ner efter sju nummer.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="germund"]

[quote="Nitro74"]

[quote]Spökplumpen gjorde debut i "Mickey Mouse outwits the Phantom Blot" 1939 som tecknades av Floyd Gottfredson.[/quote]

Gottfredson skapade figuren varefter Romano Scarpa återupplivade honom i italienska Topolino 1955. Amerikanerna, antagligen Del Connell på dåvarande förlaget Gold Key, återanvände inte figuren förrän i The Return of the Phantom Blot 1964 (tecknad av Murry; på svenska i Kalle 25-28/1965 och 16-19/1983). De hade uppenbarligen en sån tilltro till figuren att han omedelbums 1964 fick en egen titel, The Phantom Blot, vilken också tecknades av Murry, men lades ner efter sju nummer.
[/quote]

Det var intressant fakta ni kom med[:o)]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Stenens vise"]

Ja, PM är definitivt en av de bästa Mus-tecknarna, men eftersom du är så ung misstänker jag att du inte prenumererade på Kalle under år 2002. Där hade de med en gammal serie av en tecknare som heter Floyd Gothfredson, om Musse som ska flyga flygplan av nån anledning och upptäcker Svarte Petter oc hadvokat fusky i farten. Den är absolut läsvärd och hans serier är väldigt bra och härligt ritade.


[/quote]
Den serien publicerades under mitt första prenumerationsår. Den var jättebra! Att inte Egmont publicerar mer sådana gamla dagspreserier. Stavade förresten Gottfredson verkligen med h?
Paul Murry är en mycket bra tecknare. Allra bäst är hans Stål-Långben-serier
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="ERIK S"]

[quote="Stenens vise"]

Ja, PM är definitivt en av de bästa Mus-tecknarna, men eftersom du är så ung misstänker jag att du inte prenumererade på Kalle under år 2002. Där hade de med en gammal serie av en tecknare som heter Floyd Gothfredson, om Musse som ska flyga flygplan av nån anledning och upptäcker Svarte Petter oc hadvokat fusky i farten. Den är absolut läsvärd och hans serier är väldigt bra och härligt ritade.


[/quote]
Den serien publicerades under mitt första prenumerationsår. Den var jättebra! Att inte Egmont publicerar mer sådana gamla dagspreserier. Stavade förresten Gottfredson verkligen med h?
Paul Murry är en mycket bra tecknare. Allra bäst är hans Stål-Långben-serier
[/quote]

Tyckar att hans tåg serier ä snäppet bättre!
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="ERIK S"]

Allra bäst är hans Stål-Långben-serier
[/quote]

Det beror på vilka era man föredrar. När Disneyserierna lades över på Westerns underförlag Gold Key 1962 riktade man plötsligt serierna mot en yngre målgrupp, vilket resulterade i mer humor och situationsskämt, mer fokus på galna idéer och mindre realism. Stål-Långben och Spökplumpen íntroducerades till exempel, medan mer klassiska äventyrsserier, såsom Fallbergs "tågserier", blev sällsyntare. Troligen var hela målgruppsförskjutningen en respons på Marvel-seriernas uppsving (Hulken, Spindelmannen m.fl.), vilka alltmer tog över serieläsandet hos de något äldre barnen/tonåringarna.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="germund"]

[quote="ERIK S"]

Allra bäst är hans Stål-Långben-serier
[/quote]

Det beror på vilka era man föredrar. När Disneyserierna lades över på Westerns underförlag Gold Key 1962 riktade man plötsligt serierna mot en yngre målgrupp, vilket resulterade i mer humor och situationsskämt, mer fokus på galna idéer och mindre realism. Stål-Långben och Spökplumpen íntroducerades till exempel, medan mer klassiska äventyrsserier, såsom Fallbergs "tågserier", blev sällsyntare. Troligen var hela målgruppsförskjutningen en respons på Marvel-seriernas uppsving (Hulken, Spindelmannen m.fl.), vilka alltmer tog över serieläsandet hos de något äldre barnen/tonåringarna.
[/quote]

För mig är det nog Fallbergs serier som jag uppskattar bäst.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Anders1"]

Jo, Floyd Gottfredson är den bäste. Det tycker i alla fall vi gamla stofiler. :-)
[/quote]

Gottfredson är definitivt den bäste 'Musse Pigg'-tecknaren (och min personliga favorit-tecknare av Disney-serier). Han var den som gjorde de bästa historierna och skapade många av de karaktärer som idag omger Musse(Spökplumpen, kommissarie Karlsson, inspektör Klovén och många fler).

Vad beträffar Murry så duger han väl, men han hör inte till mina större favoriter. Jag kan inte sätta fingret på varför, tyvärr.


Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Vichy
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:33

Inlägg av Vichy »

För dom som vill läsa mycket av Romano Scarpa, Floyd Gottfredson och Paul Murry finns bokserien Hall of fame där det även skrivs fylliga förord om tecknarna

Romano har två böcker, nr 2 och 12
Gottfredson har också fått en, bok nr 17
Paul Murry har en bok nr, 8 och snart kommer ytterligare en bok i nr 19

Själv tycker jag också att Gottfredson är snäppet bättre än Paul Murry, speciellt de lägre äventyrsserierna från 30-40 talet.

Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Vichy"]

För dom som vill läsa mycket av Romano Scarpa, Floyd Gottfredson och Paul Murry finns bokserien Hall of fame där det även skrivs fylliga förord om tecknarna

Romano har två böcker, nr 2 och 12
Gottfredson har också fått en, bok nr 17
Paul Murry har en bok nr, 8 och snart kommer ytterligare en bok i nr 19

Själv tycker jag också att Gottfredson är snäppet bättre än Paul Murry, speciellt de lägre äventyrsserierna från 30-40 talet.


[/quote]

Murrys kommer den 15 oktober om jag inte missminner mig.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

I nästa nr av Kalle Anka & C:o kommer vi få se en riktigt bra serie av Murry och Fallberg "Musse Pigg - Elden är lös"" ett riktigt mästerverk från 1957. Finns även i Hall of Fame 6.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Här är också en Murry-fan. Hans Pluto-serier ska man inte missa. Där excellerar han verkligen, tycker jag. Sedan var det (väl - Germund?) han som införde den karakteristiska långbenska "handen-framför-nosen"-posen (om någon förstår vad jag menar på den beskrivningen).

Och sedan gillade jag dessutom det torroliga språket: "Tvi! Det är den odrägliga musen och hans skinntorre kompis!" [^]
Anders Berglund
Skriv svar