Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Agentum »

Bobo skrev:Den nya auktionen har fler bilder på skadorna på inlagan - kanske blev säljaren besviken över dessa skador som beskrivs som "små" i texten. Jag tycker dom är stora ...

/Bobo


Ja det har du rätt i det är ganska fula skador.

Att kapa kanterna nån millimeter på tidningen är inte ovanligt än idag för att få bort skador, brukar avslöjas på dyra tidningar åtminstonde då det ofta finns folk som sett exet förr eller dylikt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Ellingen »

http://magasin5.auktionsverket.se/1402/ ... nr-1-1948/

62000:- + avgifter.
75 lakan. Den som påstår att samla serier är dött tänker jag har fel. [:o)] [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Snubben
Very Good
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 24 aug 2013, 23:59

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Snubben »

Tråkigt nog så blev denna affär en förlust för säljaren.
Köpte tidningen först för 46.000 + avgift (22,5% av summan) =56.350kr
Sålde sedan för 62.000 - avgift (15% av summan) = 52.700kr.

Den enda riktiga vinnaren är auktionsverket som fick chansen att sälja samma
tidning två gånger och ta betalt av både köpare och säljare.

By the way om det är någon som är intresserad så har Bukowskis Market en Kalle 1-48 på auktion just nu.
https://www.bukowskismarket.com/sv/5071 ... -nr-1-1948
Det står dock att inlagan har bläckpåskrift, någon bild på detta har de inte lagt upp på hemsidan,
fick dock en bild mailad till mig när jag frågade efter detta. Se bild.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Verkar lite snurrigt att anlita ställen som tar 22,5% av summan i avgifter. Vad får man för de pengarna egentligen?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:Verkar lite snurrigt att anlita ställen som tar 22,5% av summan i avgifter. Vad får man för de pengarna egentligen?


När man ropar in något hos auktionshusen är det priset exkl. moms.
De ska ta ut avgiften från kunden och betalar sedan den till skatteverket.

Ett omvänt system mot hur vanliga butiker gör, dvs priser inkl. moms.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av MagnusR »

Magnus skrev:
Labrador Road 26 skrev:Verkar lite snurrigt att anlita ställen som tar 22,5% av summan i avgifter. Vad får man för de pengarna egentligen?


När man ropar in något hos auktionshusen är det priset exkl. moms.
De ska ta ut avgiften från kunden och betalar sedan den till skatteverket.

Ett omvänt system mot hur vanliga butiker gör, dvs priser inkl. moms.


Som jag förstått det är avgiften 18% och på det tillkommer moms som är 25% av 18%, dvs 4,5% av totalen. Så avgiften blir 22,5% totalt.

Som köpare får man väl i princip inget för den avgiften. Säljaren får ju i alla fall själva säljtjänsten samt försäkring mm för sin avgift.

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Agentum »

wow, mao så är det bar de mest ointresserade som gör så här med svenska blaskor iaf?

Iofs är en auktion nåt som drar folk, mne ändå 22% borta, då vil det till att de bjuder bra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av smorkin »

Snubben skrev:Tråkigt nog så blev denna affär en förlust för säljaren.
Köpte tidningen först för 46.000 + avgift (22,5% av summan) =56.350kr
Sålde sedan för 62.000 - avgift (15% av summan) = 52.700kr.

Lite nyfiken bara; om det nu var samma ställe som sålde båda gångerna, tar de alltså ut avgifter (och ganska rejäla sådana) av både köpare och säljare? Låter lite sneaky, sådär [;)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Han menar nog av säljaren först och sedan av köparen som sedermera blev säljare och då igen fick en avgift. Kan inte tänka mig att de tar ut dubbel avgift vid ett och samma köp, det är i alla fall inte så moms fungerar om det nu är det avgiften gäller.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av burnout »

Tar ett klargörande hur det är på auktioner.

Säljaren betalar ca 12-15% i avgift (auktionshuset pris för att sälja) och det är på slutpriset
Köparen betalar ca 15-25% (slagavgift för att få varan, beroende på vad det är)

Sen kan det tillkomma lite annat med, Dom kan ta 50:- för varje exponerings post, lämnar du in 4 olika obj. så kan det tillkomma en avgift på 200:- som dras från totalsumman. Sen kan det tillkomma en avgift för köparen på 25:- för att dom slår klubban i bordet. Det är mycket diffusa reglar i auktioner. Och dom får göra så med, dom har egna reglar.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av MagnusR »

EDIT: burnout hann före.

Labrador Road 26 skrev:Han menar nog av säljaren först och sedan av köparen som sedermera blev säljare och då igen fick en avgift. Kan inte tänka mig att de tar ut dubbel avgift vid ett och samma köp, det är i alla fall inte så moms fungerar om det nu är det avgiften gäller.


Jo faktiskt. Stämmer att moms inte fungerar så, men avgifterna gäller inte moms. Enligt hemsidan betalar säljaren 12% av slutbudet (plus en fotoavgift) och köparen 18% utöver sitt bud. På båda avgifterna tillkommer moms. Så om vi bygger vidare på Snubbens siffror blir det alltså 32.400 i avgifter (plus moms och plus fotoavgift) för de två auktionerna.

/Magnus
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Labrador Road 26 »

I så fall ännu mer obegripligt varför folk anlitar sådana ställen. De som säljer på Tradera brukar oja sig över höga avgifter där, men det här låter sanslöst mycket.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Wakuran »

Traditionellt är det ju ett sätt att rikta in sig på ett förmöget klientel.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Agentum »

Jo jag förstår, en öppen auktion fångar inte sånt folk på samma sätt.

Det brukar ju kallas kvalitesauktion om man kommer till antikviteter tex.

Men visst är det roligast när nåt varit öppet att se hur det gick, men som sat jag har sett en del amerikanska sådana och priserna har inte blivit i rekordväg även om det slår ut allt svenskt som exempel, men där förekommer ju mycket mer vad jag tycker är mygel med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

Kära forum

Hjälp mig förstå hur någon vill ge >15000 för en Kalle-etta med hål i framsidan, skuren i nederkant samt utan rygg?
http://gamla.tradera.com/item/341521/21 ... et-lyx-men

/Bobo
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Agentum »

En komplett idiot troligen.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I auktionsbeskrivningen står följande:
"Första Kalle Anka, har varit inbunden i förlagets egna arkivuppsättning. Slätt och fint omslag, känns som på en Kalle-etta i FN vilket är oerhört sällsynt. Fattas en bit papper på omslaget se bild, ryggen saknar klamrar och har slitage efter inbindningen. Kommer från svenska Kalle Anka-förlaget som flyttade för fem år sedan och slängde allt."

För det första så saknas mycket riktigt den första inbundna årgången på förlaget. De inbundna årgångarna förvaras i ett öppet utrymme då de används ofta. Om säljaren menar Egmont med "svenska Kalle Anka-förlaget" så det kan det mycket väl stämma att det är Egmonts exemplar. Men hur 17 hamnade den hos säljaren? Visst flyttade vi från Drottningtorget och mycket kastades men inte de inbundna årgångarna. Och det anmärkningsvärda här är att 1948 års inbundna tidningar saknades redan innan flytten.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Agentum »

Stöld?
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I och med att säljaren skriver att denna, och alla de andra inbundna och före detta inbundna exen som ligger uppe nu, kommer från förlagets flyttstädning och det inte stämmer så...
Var och en får dra sin egen slutsats.
Får flika in att anställda hade möjlighet att binda in sina tidningar när förlaget band in, så det finns uppsättningar som inte är förlagets också. Dyker upp då och då. Så hade det inte stått att de här kastades i flytten hade det inte funnits anledning att höja på ögonbrynen. Men...
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I KA & C:os årgångsbok 1969 del 6 har vi med ett dokument som skickades ut till återförsäljare 1948. I det nämns att de fått ett provexemplar av det första numret. Frågan är om det var den ordinarie tryckningen de fick eller om det finns några kända varianter av 1/48 som går att identifiera som dessa provexemplar?
För ca 20 år sedan hörde jag förresten en samlare prata om en annan samlare som sett någon som hade en 1/48 med grönt (!) omslag. Säkert bara nys, men jag har inte kunnat släppa den tanken sedan dess. [:)] Seriesveriges Tre skilling banco...
Skriv svar