Skolarbete om Disney
Skolarbete om Disney
Halloj!
Här är ett skolarbete om Disney och Disneyserier jag gjort. Skulle vara kul om någon orkade läsa igenom och kommentera. Jag kommer antagligen lägga upp mer info i arbetet senare.
WALT DISNEYS LIV
Dyslektikern och den blivande filmskaparen Walter Elias Disney, mera känd som bara Walt Disney, föddes den 5:e december 1901 i Chicago på 1249 Tripp Avenue. Hans föräldrar var Flora Call (1868-1938) som påstod sig vara ättling till kung Edward I av England och Elias Disney (1859-1941) som hade ett mycket kringflackande liv, ibland var han snickare, ibland citrusfruktodlare, ibland affärsman. Inom kort flyttade familjen Disney, som för övrigt kunde ha kallat sig De Disney, det var så deras förfäder kallat sig, till en bondgård nära Marceline och efter det till Kansas City. Han hade fyra syskon, varav brodern Roy stod honom närmast. Walts barndom var inte särskilt trevlig, han blev brutalt misshandlad av sin far och hans mor struntade bara i det och ingrep aldrig. Misshandeln trodde Walt själv pågick eftersom han var adopterad. Detta har man senare kunnat dementera.
Walt gillade djur och ritade ofta av grisar och andra runda djur med en kolbit på toapapper som han senare sålde till grannarna. Detta gjorde han när fadern inte såg honom eftersom han tyckte teckning var opassande. När fadern kom på honom med tecknandet blev det inte allt för roligt för lille Walt. 1910 köpte Elias en tidningsutdelningsrutt. Hans anställda var Walt och brodern Roy. Varje morgon skulle mer än 3000 (tretusen) prenumeranter ha sin tidning. För att hinna med denna slavgöra innan skolan började blev Walt och Roy tvungna att stiga upp halv fyra på morgonen. Men ingen lön fick dem. Som 14-åring började han studera vid Kansas City Art Institute och som 16-åring anmälde han sig som frivillig ambulansförare i Frankrike. Under den tiden höll nämligen Första världskriget på. Man skulle ha fyllt 17 år för att få det arbetet, men Walt ändrade i sitt födelsebevis så att han kunde vara med ändå.
1919 återvände han till hemlandet och började arbeta på en konststudio i Kansas City där han träffade Ub Iwerks som Walt kom att samarbeta med, med undantag för några år, fram till sin död. Tillsammans började Ub och Walt att producera reklamfilmer på Kansas City Film Ad Company. Efter ett tag började de göra så kallade Laugh-O-Gram, satiriska filmer som visades på en biograf i trakten. Walt blev inspirerad av denna framgång och startade av den anledningen sitt första egna bolag Laugh-O-Gram Studio 1922. Tyvärr så gick bolaget i konkurs året efter och Walt åkte tillsammans med Ub och sin bror Roy O. Disney till Hollywood där han bildade The Disney Bros. Cartoon Studio, som han 1925 döpte om till Walt Disney Studios.
Tillsammans med Ub gjorde han en serie filmer som han kallade Alice Comedies, där en skådespelande flicka interagerade med animerade figurer. 1927 gick Alice Comedies i graven och Walt och Ub började göra en ny serie filmer; Oswald the Lucky Rabbit. Med denna filmserie blev det dock rättighetsstrul och Disney tvingades sluta med den. 1928 skapade Disney ännu en figur, Mickey Mouse. De första filmerna med figuren som senare kom att bli mycket känd i Sverige under namnet Musse Pigg var stumfilmer och blev inga större succéer. Nu var Disney nära att gå mycket nära att gå i konkurs och i ett sista försök att rädda sitt företag beslöt han i november samma år att släppa den tredje Musse-filmen, kallad “Musse Pigg som ångbåtskalle” en gång till, nu med ljud.
Denna film, till skillnad från de tidigare, en stor succé och konkurs hotade inte längre företaget. Fram till döden 1969 gjorde Disney själv Musse och flickvännen Mimmi Piggs röster. Disney började sedan producera filmserien Silly Symphonies. I Silly Symphonies gjordes handlingen för att passa ett i förväg inspelat musikstycke. Den första filmen i serien kom 1929 och kallades “Skelettdansen”. I denna veva skapades många figur som skulle komma att bli världsberömda, till exempel Långben -32, Pluto -30 och Kalle Anka -34. Dessa figurer skapade av Disneys anställda tecknare och alltså inte av han själv som många tror.
Efter några år var Walts företag riktigt stor med hundratals anställda. 1937 förverkligade Walt en dröm han haft länge genom att göra “Snövit och de sju dvärgarna”, världens första animerade långfilm. Filmen förhandsvisades i december 1927 och hade biopremiär i USA i februari 1938 och blev en stor kassasuccé. Snövit följdes av flera långfilmer, exempelvis Fantasia 1940.
Det var dock inte bara en dans på rosor för Walt, 1941 strejkade tecknarna hos Disney Studios, många sade upp sig och bildade United Productions of America. Under andra världskriget anlitades Disney Productions till att producera propagandafilmer som skulle verka moraliskt stärkande för amerikanerna. Efter världskriget började företaget vid sidan av animerad film att också göra spelfilm. Den första av dessa blev “Skattkammaren” från 1950 och den kom att följas av bland annat “Davy Crockett - Vildmarkens hjälte” och “Old Yeller klarar allt”. Disney Productions började också göra naturdokumentärer (True-Life Adventures). Exempel på dessa är “Den levande öknen” och “Prärien som försvann”. Flera av dessa Oscarbelönades - sammanlagt fick Walt Disney genom åren hela 32 Oscars för sina filmer. Han har även fått mer än 950 hedersbetygelser från nästan varenda land i världen.
Walter Elias Disney dog rätt så ung. Redan den 15:e december 1966, alltså vid 65 års ålder. Anledningen var akuta cirkulationsproblem efter att han genomgått en operation för att avlägsna en tumör i lungan. Den sista animerade långfilmen Walt själv var inblandad i blev Djungelboken som hade premiär året efter att den legendariska filmskaparen dött.
Det sägs att Walt Disney frystes ner när han dog, i förhoppning att framtidens vetenskapsmän skulle kunna väcka honom till liv igen. Det är dock bara en myt. Walt kremerades två dagar efter att han dött. Efter Walts död gifte hans tidigare fru om sig med affärsmannen John L. Truyes. Walt hade två barn; Diane (född 1933) och Sharon (född 1936, död 1993) som var adopterad.
Walt Disney hann personligen vara med och göra 12 tecknade långfilmer under sitt liv, här följer en lista:
*Snövit och de sju dvärgarna (Snow White and the Seven Dwarfs), 1937-38)
*Pinocchio, 1940-41, byggd på en italiensk saga av Carlo Collodi
*Fantasia, 1940, 1942
*Dumbo, 1941-42, byggd på boken “The Flying Elephant” av Helen Aberson och Harold Pearle
*Bambi, 1942-43, byggd på en bok av österrikaren Felix Salten
*Askungen (Cinderella), 1949-50
*Alice i underlandet (Alice in Wonderland), 1951, byggd på Lewis Carrolls två böcker
*Peter Pan, 1952-53, byggd på en barnpjäs av James Barrie
*Lady och Lufsen (Lady and the Tramp), 1955, byggd på en berättelse av Ward Greene
*Pongo och de 101 dalmatinerna (One Hundred and One Dalmatians), 1960-61, i Sverige även kallad Pongo och valptjuvarna, byggd på en barnbok av Dodie Smith
*Svärdet i stenen (The Sword in the Stone), 1963-64, efter en bok av T.H. White
*Djungelboken (The Jungle Book), 1967-68, efter Rudyard Kiplings bok.
DISNEYLAND OCH DISNEYWORLD
Redan på 1940-talet, då Walt Disney var på toppen av sin filmkarriär, började han tänka på att göra en stor nöjespark. Resultatet blev Disneyland i Anaheim, Kalifornien som öppnades för pressen den 17:e juli och för allmänheten den 18:e juli 1955. Nöjesparken som är dubbelt så stor som Liseberg utnämndes redan vid starten till USA:s allra största turistattraktion. Fram tills idag har över femhundra miljoner (500 000 000) personer besökt Disneyland i Anaheim. Disneyland har stängts för allmänheten tre gånger sedan invigningen; Efter mordet på dåvarande presidenten John F. Kennedy 1963, efter 11 september-attackerna 2001 och i maj 2005 för att kunna förbereda 50-årsjubileumet av parkens öppnande.
Men Walt retades av att han tagit till för litet område. Nu var det för sent eftersom utvecklingsmöjligheterna var mycket små. Företagsamma bolag hade nämligen köpt kringliggande mark och utnyttjade Disneylands stora attraktionskraft till egna arrangemang. Därför tog han i ordentligt när han köpte ett område som är 750 gånger större än Liseberg strax innan sin död. Platsen där han planerade en nöjespark låg nära Orlando. Walt Disney hann dö innan första delen av parken, Magic Kingdom, den 1:a oktober 1971 öppnades för allmänheten. Det var Roy O. Disney som förverkligat planerna om Walt Disney World som nöjesparken heter. Walt Disney World, bara Disneyworld i folkmun består i dagsläget av 6 delar; Magic Kingdom, Epcot, Disney MGM-studios, Animal Kingdom och två vattenparker. Disneyworld har även ett 25-tal olika hotellanläggningar och ett stort kvällsnöjesområde.
Idag finns det även nöjesparker med Disneyfigurer i Paris, Tokyo och Hong Kong.
SERIERNA
Musse Pigg blev en sådan stor succé att det kom en dagsserie med musen två år efter den första filmen. Den 13:e januari 1930 publicerades den första seriestrippen med Musse. Manus stod Walt själv för, tecknade gjorde Ub Iwerks och tuschningen stod Win Smith för. Iwerks slutade med tecknandet efter den 18:e strippen, så att Smith fick teckna också. Efter ett litet tag ville Disney och Smith koncentrera sig mer på film och seriearbetet överläts på andra. Tvärtemot vad många tror, har Walt själv alltså inte alls arbetad så mycket med seriemediet. Samma år anställdes Floyd Gottfredsson. Han kom att rita musen i 45 år.
Donald Duck, Kalle Anka, som hade debuterat i filmen “The Wise Little Hen” 1934, var helt olik dagens anka. Han tecknades med lång spetsig näbb och ibland försågs han med svarta fötter. Han framställdes som dum och hetsig. 1938 hade den arga ankan blivit så populär så att han fick en egen serie. Text och teckning stod först Homer Brightman och Al Taliaferro för, men inom kort tog Bob Karp över efter Brightman. De kortade ned Kalles näbb och lät honom bli en helt vanlig medborgare i en stad som Carl Barks kom att döpa Duckburg, Ankeborg på svenska.
Det var också i Bob och Als serier som Kalles brorsöner Huey, Dewey and Louie, Knatte, Fantte och Tjatte på svenska, gjorde entré. Knattarnas pappa hade hamnat på sjukhus eftersom de hade lagt en sprängladdning under hans stol. Deras mamma, Kalles syster, Della bad därför Kalle ta hand om dem tills pappan kom hem från sjukhuset (Värt att lägga märke till är att disneyseriefigurer aldrig får barn. (Det är alltid brorsöner eller systerdöttrar eller något liknande). Disney ville antagligen ta så stort avstånd från att figurerna hade samlag och födde barn som möjligt).
I början av 1940-talet gavs de första serietidningarna med disneyserier ut i USA. Vid samma tidpunkt kom en ny medarbetare in i bilden - Carl Barks. Han skulle senare komma att betyda mycket för ankans utveckling (För mer fakta om Barks se delen om honom).
Genom åren har många andra tecknat och/eller skrivit manus till disneyserier. Den mest kände Musse Pigg-skaparen efter Gottfredsson är troligen Paul Murry. Holländaren Daan Jippes och dansken Freddy Milton är bland dem som försökt att fortsätta i Barks anda. Amerikanen Van Horn tecknar Kalle med lång näbb och tunn kropp, så som han såg ut i början. En annan amerikan, Don Rosa, är en av de tecknare som fått mest erkänsla för att skapa serier från egna manus och Rosa har också en egen variant av Barks stil. Rosa har sinne för detaljer och det har han visat i sina serier. Chilenaren Vicar tecknar i en mjukare stil som uppskattas mycket i Sverige. Mer om Rosa och Vicar i delarna om dem.
FAKTA OM TVÅ DISNEYSERIETECKNARE/
MANUSFÖRFATTARE
Här följer fakta om två av de mest kända serietecknarna och manusförfattarna som gjort/gör Disneyserier.
CARL BARKS
Carl Barks hör till världens mest kända och omtyckta serieskapare. Man kan säga att det var Barks som skapade Kalle Anka. Innan Barks kom var Kalle Anka bara en slapstick-präglad, hetsig och dum anka. Barks gav Kalle en själ och en djupt mäsklig, sammansatt personlighet med ett brett register av sinnesstämningar och känslor. Han gav honom också en massa släktingar och vänner. Carl Barks står nämligen bakom en stor del av Ankeborgs befolkning, till exempel Kalles farbror Joakim von Anka, Alexander Lukas och Oppfinnar-Jocke.
Carl Barks föddes i på en lantgård i Merrill, Oregon den 27:e mars 1901, samma år som Walt Disney, och växte upp under fattiga förhållanden. Hans föräldrar var William och Arminta Barks. Han hade även en storebror vid namn Clyde Barks. Carls familj flyttade ofta runt på jakt efter jobb och inkomster och hans ungdom präglas av åtskilliga ströjobb. 1910 flyttade familjen till Kalifornien och det var där Carl upptäckte att han var bra på att teckna. Fem år senare, när Carl var 15 år, dog hans mor och Carl slutade skolan för att hjälpa sin far hemma på gården. Under denna tid deltog han i en korrespondenskurs för tecknare, Lodon School of Cartooning.
1918 flyttade Barks till San Fransisco för att föröka få jobb som nyhetstecknare på någon tidning, men eftersom han saknade erfarenhet blev det aldrig några längre anställningar. 1920 flyttade han till baks till Oregon och 1923 gifte han sig med sin första hustru, Pearl Emmeline Turner. Efter ett tag fick han jobb på tidningen The Pacific Fruit Express i Sacramento, Kailfornien, vilket ledde till att han blev tvungen att flytta dit. Där stannade han i fem år. 1928 sålde han sina första teckningar till en humortidning vid namn Calgary Eye-Opener med gott resultat, till skillnad från Carls äktenskap som det gick sämre för. Han genomled en skilsmässa 1930 och flyttade efter det tillbaks till Oregon igen.
I Oregon stannade han inte särskilt länge. Utan arbete flyttade han 1931 till Minneapolis. Disneystudion kom Barks i kontakt med 1935. Efter några provtecknigar med Musse Pigg, vilket kan verka lite konstigt, då han senare gjort sig känd som “Den store antecknaren”. Efter provteckningarna har Barks bara gjort en serie med musen, “The Riddle of the Red Hat”, “Musse Pigg och den röda hatten” på svenska, som utgavs i USA 1945.
På Disneystudion fick han arbeta med två kortfilmer med Kalle Anka: “The Love Nest” och “Desert Porspectors”. Dessa stannade dock bara på idéstadiet. “Modern Inventions”, som skrevs 1936 och släpptes -37, gick det bättre för. Den filmen blev den första kontakten med Carl Barks Kalle Anka för publiken.
1942 bidrog Carl Barks till två seriehäften. Han var med och skrev manuset till “Pluto Saves the Ship” och tillsammans med Jack Hannah tecknade han “Donald Duck finds Pirate Gold”, på svenska “Kapten Morgans skatt”, som publicerades i det nionde numret av tidningen Four Color Comics.
“Kapten Morgans skatt” blev en vändpunkt i Kalle Ankas och Carl Barks liv. Serien var nämligen den första långa om Kalle Anka för producerad för den amerikanska marknaden. Häftet, som för övrigt var baserat på ett filmmanus av Harry Reeves och Homer Brightman, fick så gott mottagande att Barks fick erbjudande om att gör mer Ank-serier. De kommande långa historierna inte bara tecknade han, han skrev även manus åt dem själv.
Trots sin framgång lämnade Barks Disneystudion samma år och flyttade med sin andra hustru, Clara Balken, till San Jacinto öster om Los Angeles. Där startade han en kycklingfarm. Men han höll fortfarande på med teckning, han sålde seriestrippar och teckningar till några tidningar.
1943 började Barks göra Disneyserier igen, nu för syndikatet Western Publishing, som hade licens att ge ut Disneyserier i USA. Hans första serie där var “The Victory Garden”, “Köksträdgården” på svenska, som publicerades i Walt Disney Comics & Stories. Carl Barks byggde ut persongalleriet i sina serier. Han skapade Kalles farbror Joakim von Anka 1947. I den första serien med Joakim, “Christmas on Bear Mountain”, “Jul på Björnberget” på svenska, är han sig helt olik. Där är han en knarrig och gnällig gamling som vill sätta Kalles mod på prov i sin gamla enslig belägna stuga på Björnberget.
Carl skapade även många av farbroderns fiender, Björnligan 1951, Guld-Ivar Flinthjärta 1956, Von Pluring 1961 och Magica de Hex 1961. Som om inte det räckte var han även mannen bakom Kalles Granne Olsson (1943), Alexander Lukas (1948), Gröngölingarna (1951), Oppfinnar-Jocke (1952) och Kajsas systerdöttrar Kicki, Pippi och Titti 1953, Oppfinnar-Jockes medhjälpare 1956
Dom tre sistnämnda figurerna heter för övrigt April, May och June på originalspråket. Detta tros bero på att deras första serie lämnades in till redaktionen av Barks den 30:e juli 1952. Möjligen hade han alltså använt månaderna april, maj och juni till att utformarna flickorna och sedan döpt dem efter de månaderna.
1954 gifte sig Carl Barks, för tredje gången, med sitt livs kärlek, landskapsmålaren Garé Barks. Det var Garés andra äktenskap. Garé föddes på Hawaii 1917 och hade studerat konst på The Punahou Academy i i Honolulu. Hon bidrog till, tuschade och textade flera av sin makes serier. Garé hade utan tvekan stor inverkan på Carls serier, hon bidrog mycket till bakgrundshistorierna och Mytologin i serierna. Garé och Carl var gifta till Garés död den 10:e mars 1993. Garé bidrog även med skämt till serien Ferd’nand.
Carl tecknade även “Bruno Björn och Benny Burro”, “Andy Panda” och “Snurre Sprätt” för Dell Comics under 40-talet. Carl fick inte tillstånd att sätta sin signatur på serierna han gjort. Alla Disneyserier angavs vara ritade av en flitig förmåga vid namn Walt Disney. Fram till 70-talet var han för Barks-fans bara känd som “The good artist”, “Den bra tecknaren”. Men det var ömsesidigt. Barks visste lika lite om läsarna, eller kanske till och med ännu mindre. Han skickade in sina serier och fick honorar men hade sedan ingen aning om vad hans alster fick för mottagande.
Carl har senare berättat att han brukade gå ner till en tidningskiosk för att spionera på alla seriebläddrande barn. “Jag såg aldrig någon köpa mina serier”, berättade Carl. “Jag tänkte att förlaget kanske gjort ett misstag”.
Nästan alla Carl Barks serier kan man dela in i två olika sorters berättelser. Första har vi de tiosidiga berättelserna i Walt Disney’s Comics and Stories. De handlade nästan alltid om Kalle och Knattarna i deras hemmamiljö. Den andra sortens serier är de långa berättelserna. Dessa var, till skillnad från tiosidorshistorierna, ofta utspelade på exotiska platser med skattjakter och upptäcktsresor. Carl tog ankorna till mörkaste Afrika, det gamla Persien, Tralla La, Avskyvärld där ankorna upptäckte de fyrkantiga äggen och andra mystiska glömda civilisationer och fjärran länder. Carl fortsatte teckna serier tills han efter nästan 400 avsnitt, totalt 6371 seriesidor, och 190 omslagsillustrationer pensionerade sig den 30:e juni 1966. Då hade han arbetat med Disneyserier i 25 år, ett kvarts århundrade.
Men Carl blev snabbt sysslolös och började därför teckna ankor igen. Men inga serier den här gången. Istället började han göra oljemålningar med Kalle Anka och de andra ankorna. Sammanlagt blev det mer än 150 stycken. Vissa av målerierna har senare sålts för mycket stora summor. Dem har bland annat fått pryda omslagen till Kalle Ankas Guldböcker.
Carl slutade dock inte helt med serieskapandet. På 70-talet frilansade han som författare för Western Publishings nya serietidning The junior Woodchucks och senare skrev han några äventyr för europeiska förläggare av Disneyserier.
1987 skapades Tv-serien Duck Tales där några av avsnitten var baserade på Barks serier. Sammalagt gjordes 100 avsnitt, varav ungefär 15 var baserade på någon av barks serier. Trots att Barks låtit ankorna åka på många resor till fjärran länder så lämnade han själv inte sitt hemland förens år 1994, vid 93 års ålder. Då gjorde Barks en stor Europa-turné. Han hyllades i alla huvudstäder som en blandning av en statsman och en popstjärna. Han träffade politiker och kulturpersonligheter, men tog sig lika mycket tid att prata med vanligt folk. Alla som träffade Barks blev överväldigade över hans charm och vitalitet.
Efter turnén gjorde han manus med skisser till två helt nya Barks-serier som tecknades av William Van Horn. Serierna var “Horsing Around With History” (publicerad under namnet “En historisk häst i hästväg” i Kalle Anka & C:o 51-52/1994) och “Somewhere in Nowhere”.
1998 gav Guyana ut ett frimärkshäfte till Joakim von Ankas 50-årsjubileum i form av hela serien “Jul på Björnberget” som seriealbum. Varje frimärke var två serierutor perforerade direkt ur serien. På sista sidan fanns även ett frimärke med Carl Barks och ett med en av hans oljemålningar.
Den 25:e Augusti 2000 avled Carl Barks vid 99 års ålder av leukemi.
I Bromsten finns en gata vid namn Carl Barks väg. Det är tyvärr inte den legendariske serieskaparen som gett namn åt den, utan en annan man vid namn Carl Bark.
VICAR
Victor José Arriagada Ríos, mera känd som Vicar, är en av de bästa Disneytecknarna i världen. Carl Barks lär vid ett tillfälle ha sagt att han tyckte att Vicar är den bästa Disneytecknaren, till och med oöverträffad av Barks själv och över hela världen tycker Kalle Anka-läsare att Vicar är den som fångat Barks stil bäst. Hans signatur, bygger på hans namn och ska betonas på andra stavelsen, men en del unga läsare har trott att det betydde ”Vikare för Walt Disney”. Vicar har fram till idag gjort över 10 000 seriesidor!
1934, det var året då både Vicar och Kalle Anka, figuren han skulle bli berömd för, föddes. Vicar föddes i Santiago de Chile 16:e April, och bara ca två månader senare föddes figuren han senare skulle bli berömd över att ha tecknat; Kalle Anka. Som ung gillade han att läsa serier och han var mycket duktig på att teckna. Redan som 8-åring kunde han göra fantastiska karikatyrer av folk. Men han hade inga planer på att försörja sig på teckningstalangen, utan läste till ingenjör. Men han fortsatte med teckning och målning på fritiden.
1956, året han skulle ta sin examen, sände han in material till en teckningstävling och, till sin häpnad, vann han också. Han blev då politisk skämttecknare på Dagstidningen El Mercurio. Det dröjde efter det inte länge till att han även började göra karikatyrer i en annan tidning, Topaze. I Pinguino var det dock hans flesta serier publicerades. Den av hans serier som var mest känd var en veckoserie med en cowboy, Ramón, i huvudrollen. Ramón älskade sitt land, sina vänner, sin familj, sin häst och sin hund och därtill vin, kvinnor och sång!
1960 flyttade Vicar till Spanien och Barcelona. Där fanns det gott om arbetstillfällen för duktiga tecknare. Han fortsatte med Ramón, men fick nu även en massa andra uppdrag i illustrations- och aminationsbranchen. Han började också teckna Rasmus Nalle och andra serier för syndikering.
Gutenbergshus (nuvarande Egmont) fick Vicar kontakt med 1960 och nu tog arbetena med Kalle och alla andra Ankeborgsprofiler sin början. Sedan dess har Vicar vart Egmont och Gutenbergshus mest produktive tecknare. Hans första serie hette “The office chair” och finns på svenska, under namnet “Farbror Joakim får en fin idé“, i Kalle Ankas Pocket nr 14 (1973). Den första av hans serier som publicerades i Sverige var “Det är mängden som gör det” som publicerades i Kalle Anka & C:o 44/1971. 1975 flyttade han tillbaks till Chile tillsammans med sin familj.
Vicar har en ateljé i Santiago. Där arbetar han med två kollegor. Hans arbetsdag börjar klockan nio på morgonen. Efter fyra timmar har han en kort lunch och arbetar sedan fyra timmar igen. Han har inte något mycket speciellt i sin ateljé. Han har ett jättestort foto på Carl Barks hängande på väggen.
Vicar skissar sina serier i litet format, samma format som serietidningen. Tecknar han i större format bli nämligen serien överfylld med små detaljer. Han förstorar sedan upp skissen och tuschar. När han skissar försöker han få den bästa kompositionen genom att flytta omkring föremål och figurer. Han bryr sig sedan inte alltid om att sudda ut det som inte skall vara med, det kommer ju ändå att korrigeras när det under tuschningen. Därför dök det plötsligt upp 4 brorsöner i serien “Pyramidala Problem” (KA & C:o 43/1995). Den av Vicars assistenter som tuschade serien räknade antagligen inte Knattarna där av resultatet. I Norge och Danmark ordnades tävlingar där man skulle komma på ett namn på den fjärde Knatten. Det hände dock inte i Sverige.
Vicar läste som ung mycket Disneyserier och hade (som många andra) Carl Barks som tecknarfavorit, så när Vicar senare började teckna själv så kunde han inte låte bli att låna några drag från Barks. Det ledde till mångas förvåning när de såg att Vicar lyckades axla mästerns mantel perfekt. Nästan från starten tecknade han figurerna i väldigt bra Barksstil och han visade sig vara en mästare på att teckna olika ansiktsuttryck - speciellt Kalles. Vicar också ett mycket bra sinne för detaljer. Hans karikatyrtecknarbakgrund har lett till många fina utformningar av minnesvärda figurer.
Trots att det ligger så långt bort har Vicar många gånger besökt Europa å arbetets vägnar. När Kalle Anka fyllde 70 år 2004 blev han inbjuden till ett antal Europeiska länder. Stormförtjusta fans samlades och bildade långa köer för att få sin tidningar signerade. Vicar verkade njuta mycket av sin berömmelse.
Vicar har varit med och hittat på ett antal figurer. Den mest populära är stenåldersprinsessan Umpa som debuterad i Kalle Anka & C:o 47/1995. Ett annat exempel är Tachyon Svisch, en utomjordisk skurk från planeten Melbar.
Vicar har skrivit manus till ett äventyr “Det hänger på ett ben”, som också är hans favoritäventyr. Han har också tecknat sig i själv i en serie. “Serietillverkning”, från Kalle Anka & C:o 7/1998. I serien försöker Kalle bli serietecknare och börjar arbeta som assistent åt Victor (Vicar) och hans kollegor.
SVENSKA DISNEYSERIEPUBLIKATIONER
1937 kom den allra första svenska serietidningen, Musse Pigg-Tidningen. Sedan dess har det givits ut åtskilliga olika tidningar, album och pocketar med Disneyserier. Här följer fakta om den största av dem:
KALLE ANKA & C:O
I september 1948 kunde svenska barn glädjas av en Kalle Anka-tidning för första gången. Tidningen, som utgavs av Hemmets Journal under täcknamnet “Richters förlag”, kostade 60 öre och hade 36 sidor inklusive omslag. Till skillnad från idag var bara vartannat uppslag i fyrfärg, de andra uppslagen var i tvåfärgstryck.
Det första numret såldes i ungefär 50 000 exemplar och av dem finns bara ett par hundra kvar idag. Numret är idag Sveriges absolut mest värdefulla och eftertraktade serietidning. En samlare som vill ha tidningen i bra skick kan få betala sexsiffriga belopp. Som tur är har det kommit ut böcker med de första årgångarna i nytryck för personer som bara är ute efter läsningen, och i vissa fall nostalgin. De första tidningarna som nytryck har också varit bilaga till senare nummer av samma tidning.
Historien om Kalle Anka & C:o börjar år 1946. Dan Folke begav sig det året från Köpenhamn till Amerika för att tala med Walt Disney. Folke arbetade som direktör för tidningsutgivningen på Gutenberghus som redan då hade förgreningar i de övriga skandinaviska länderna. Anledningen till Dan Folkes resa var att han hade hört talas om en amerikansk tidning vid namn Walt Disney’s Comics and Stories. Walt Disney’s Comics and Stories innehöll färgglada serier med Musse Pigg, Kalle Anka och Disneys andra populära figurer. Det skulle nog fungera bra även i Norden, trodde Dan, och bestämde sig för att förhandla om rättigheterna.
Som tur var lyckades Dan Folke bra med förhandlingarna och skaffade sig rättigheterna att ge ut Disneyserietidningar i Skandinavien. Sverige var det land som var först med utgivningen. Tre månader efter Sverige var Norge med systertidningen Donald Duck & C:o, 1949 fick Danmark sin tidning, Anders And & C:o och 1951 fick även finnarna en egen Disneyserietidning, Aku Ankka.
På baksidan av det första numret kunde man läsa följande:
“Detta är första numret av “Kalle Anka & C:o”, Walt Disney’s trevliga seriehäfte, som utkommer en gång i månaden och är bräddfullt med genomroliga skildringar i text och bild av Kalle Anka, Musse Pigg, Långben, Pluto, Mimmi, Kajsa och alla de andra berömda och från filmen kända seriefigurerna. Texten är översatt, redigerad och bearbetad av magister Axel Norbeck, den kände pedagogen, och “Kalle Anka & C:o” bjuder i sin svenska version på en verkligt god och sund underhållning för alla i åldern 3 till 90 år.
Både unga och gamla älska att läsa serier, “Kalle Anka & C:o” ger det bästa av den världsberömde konstnärens strålande teckningar och för texten svarar som sagt en känd svensk pedagog.”
Under de första åren som Kalle Anka & C:o kom ut bestod den största delen av innehållet av serier från Walt Disney’s Comics and Stories. Som utfyllnad användes dagspresserier med Disneyfigurerna. Under de första åren av tidningens existens innehöll den inte bara serier, utan även sagor på mittuppslaget. Även dessa var hämtade från den amerikanske förlagan. Från och med nr 2/1949, det sjätte numret av tidningen, övergick den till att tryckas helt i fyrfärg.
Kalle Anka & C:o utkom till och med 1957 ett numer per månad. Sedan utökades utgivningstakten till varannanveckas-utgivning. 1959 började tidningen komma ut med ett numer per vecka, vilket den gjort i nästan 50 år nu. De längre serieepisoderna från den amerikanska tidningen Dell Four Color publicerades i början i så kallade Kalle Anka & C:o B-nummer. Det första B-numret var 11B/1950. 1954 blev B-numren en egen tidning kallad Walt Disney’s serier. Walt Disney´s Serier utkom under det namnet, med undantag för ett uppehåll 1957-1961, fram till 1977 då den bytte namn till Kalle Anka Extra. 1980 ändrades namnet igen , då till Musse Pigg & C:o.
1957 skippades täcknamnet “Richters förlag” och Hemmets Journal började stå som utgivare. Kalle Anka & C:o’s upplaga bara ökade och ökade och andra förlag försökte få sina tidskrifter att efterlikna succé-tidningen. Allt var dock inte bara toppen för utgivarna. Snart började Carl Barks, som gjorde de absolut bästa serierna då, dra ner på produktionstakten och därmed sjönk kvalitén på de amerikanska serierna kraftigt.
Under 60-talet skaffade Gutenberghus därför licens att skapa eget Disneymaterial, från början rörde sig produktionen bara om omslag. Dessa gjorde en man vid namn Nils Rydahl. Första gången en av hans omslagsteckningar publicerades i Sverige var i numer 1/1960. Efter ett tag började samma man, men efter andras manus, göra serier också. I Sverige publicerades den första, “Kalle Anka konkurrerar med konstnären Rembrandt”, i numer 36/1962. Dessa serier var mycket olika de amerikanska som läsarna vant sig vid. Denna period har därför senare beskrivits som “spekulationspräglat, kommersialistiskt, massproducerat virrvarr" av norrmannen Jon Gisle i hans bok ”Ankismen”.
Den nordiska serieproduktionen tog över mer och mer av innehållet i tidningarna och under 70-talets andra hälft började den stå för merparten av serierna. Idag är Kalle Anka & C:o en skandinavisk produktion. Man samlade även frilansande tecknare från Amerika som började skapa serier direkt för Europa. Under den senare delen av 60-talet och under den största delen av 70-talet stod dessa serier för en stor del av tidningarnas innehåll, men efter 1981 bestod nästan tidningarna helt av andra serier och 1990 lades den ned.
1967 till 1972 publicerades en del nederländska serier av kortare variant i Kalle Anka & C:o. Indianpojken Lille Hiawatha var ofta huvudfigur i dessa. Mot slutet av 80-talet återkom denna produktion i tidning, men nu hade oftast ankan själv huvudrollen. Idag innehåller nästan varje numer minst en holländsk serie. Även serier från Frankrike och Tyskland har vid enstaka tillfällen publicerats.
Från slutet av 60-talet och några år framåt blev serierna i tidningen bättre igen. Man började även reprisera Barks-serier. Seriernas kvalitéhöjning berodde på att man introducerade en del nya figurer i serierna, Stål-Långben, Kalles kusin Knase, Emil Örn och Skogs-Ola. Dessa serier varvades med amerikanska fortsättningsserier, vanligen Paul Murrys Musse Pigg-serier eller, som tidigare nämnts, repriser av Barks. Några enstaka opublicerade amerikanska 50-talsavsnitt kunde man också hitta i tidningen någon gång ibland. Detta ledde till att kvaliteten på Kalle Anka & C:o från 70-talet var mycket hög.
I och med numer 29/1992 ändrades sidantalet som varit 36 i mer än 40 år till 48 sidor. 1/1997 var det första numret med 64 sidor som det är fortfarande. Ännu idag är tidningen Egmonts, som utgivaren heter idag, flaggskepp med upplaga på över 100 000 exemplar. Tidningen har idag även en omfattande hemsida, www.kalleanka.se. Bland de senare serieskaparna märks nog Don Rosa mest, vars serier fått stor uppmärksamhet.
Man har nu frångått sin gamla policy, antagligen delvis en följd av Don Rosas popularitet och hans omisskännliga stil, om att inte ge någon information om skaparna bakom serierna. Man har istället i samarbete med Nafs(k) publicerat artikelserier om skaparna och serierna. Tidningens huvudkontor har sedan början legat i Malmö och den nuvarande redaktören är Barbro Andersson. I dagsläget har det kommit ut mer än 2500 numer av Kalle Anka & C:o, vilket gör den till etta på en lista över svenska serietidningar med flest nummer. Tvåa är Seriemagasinet och trea Fantomen.
När Kalle Anka & C:o 50-årsjubilerade 1998 började man ge ut de första årgångarna i nytryck i årgångsböcker med förord av ankisten Stefan Diös. Man har i skrivande stund kommit fram till 1963.
Här är ett skolarbete om Disney och Disneyserier jag gjort. Skulle vara kul om någon orkade läsa igenom och kommentera. Jag kommer antagligen lägga upp mer info i arbetet senare.
WALT DISNEYS LIV
Dyslektikern och den blivande filmskaparen Walter Elias Disney, mera känd som bara Walt Disney, föddes den 5:e december 1901 i Chicago på 1249 Tripp Avenue. Hans föräldrar var Flora Call (1868-1938) som påstod sig vara ättling till kung Edward I av England och Elias Disney (1859-1941) som hade ett mycket kringflackande liv, ibland var han snickare, ibland citrusfruktodlare, ibland affärsman. Inom kort flyttade familjen Disney, som för övrigt kunde ha kallat sig De Disney, det var så deras förfäder kallat sig, till en bondgård nära Marceline och efter det till Kansas City. Han hade fyra syskon, varav brodern Roy stod honom närmast. Walts barndom var inte särskilt trevlig, han blev brutalt misshandlad av sin far och hans mor struntade bara i det och ingrep aldrig. Misshandeln trodde Walt själv pågick eftersom han var adopterad. Detta har man senare kunnat dementera.
Walt gillade djur och ritade ofta av grisar och andra runda djur med en kolbit på toapapper som han senare sålde till grannarna. Detta gjorde han när fadern inte såg honom eftersom han tyckte teckning var opassande. När fadern kom på honom med tecknandet blev det inte allt för roligt för lille Walt. 1910 köpte Elias en tidningsutdelningsrutt. Hans anställda var Walt och brodern Roy. Varje morgon skulle mer än 3000 (tretusen) prenumeranter ha sin tidning. För att hinna med denna slavgöra innan skolan började blev Walt och Roy tvungna att stiga upp halv fyra på morgonen. Men ingen lön fick dem. Som 14-åring började han studera vid Kansas City Art Institute och som 16-åring anmälde han sig som frivillig ambulansförare i Frankrike. Under den tiden höll nämligen Första världskriget på. Man skulle ha fyllt 17 år för att få det arbetet, men Walt ändrade i sitt födelsebevis så att han kunde vara med ändå.
1919 återvände han till hemlandet och började arbeta på en konststudio i Kansas City där han träffade Ub Iwerks som Walt kom att samarbeta med, med undantag för några år, fram till sin död. Tillsammans började Ub och Walt att producera reklamfilmer på Kansas City Film Ad Company. Efter ett tag började de göra så kallade Laugh-O-Gram, satiriska filmer som visades på en biograf i trakten. Walt blev inspirerad av denna framgång och startade av den anledningen sitt första egna bolag Laugh-O-Gram Studio 1922. Tyvärr så gick bolaget i konkurs året efter och Walt åkte tillsammans med Ub och sin bror Roy O. Disney till Hollywood där han bildade The Disney Bros. Cartoon Studio, som han 1925 döpte om till Walt Disney Studios.
Tillsammans med Ub gjorde han en serie filmer som han kallade Alice Comedies, där en skådespelande flicka interagerade med animerade figurer. 1927 gick Alice Comedies i graven och Walt och Ub började göra en ny serie filmer; Oswald the Lucky Rabbit. Med denna filmserie blev det dock rättighetsstrul och Disney tvingades sluta med den. 1928 skapade Disney ännu en figur, Mickey Mouse. De första filmerna med figuren som senare kom att bli mycket känd i Sverige under namnet Musse Pigg var stumfilmer och blev inga större succéer. Nu var Disney nära att gå mycket nära att gå i konkurs och i ett sista försök att rädda sitt företag beslöt han i november samma år att släppa den tredje Musse-filmen, kallad “Musse Pigg som ångbåtskalle” en gång till, nu med ljud.
Denna film, till skillnad från de tidigare, en stor succé och konkurs hotade inte längre företaget. Fram till döden 1969 gjorde Disney själv Musse och flickvännen Mimmi Piggs röster. Disney började sedan producera filmserien Silly Symphonies. I Silly Symphonies gjordes handlingen för att passa ett i förväg inspelat musikstycke. Den första filmen i serien kom 1929 och kallades “Skelettdansen”. I denna veva skapades många figur som skulle komma att bli världsberömda, till exempel Långben -32, Pluto -30 och Kalle Anka -34. Dessa figurer skapade av Disneys anställda tecknare och alltså inte av han själv som många tror.
Efter några år var Walts företag riktigt stor med hundratals anställda. 1937 förverkligade Walt en dröm han haft länge genom att göra “Snövit och de sju dvärgarna”, världens första animerade långfilm. Filmen förhandsvisades i december 1927 och hade biopremiär i USA i februari 1938 och blev en stor kassasuccé. Snövit följdes av flera långfilmer, exempelvis Fantasia 1940.
Det var dock inte bara en dans på rosor för Walt, 1941 strejkade tecknarna hos Disney Studios, många sade upp sig och bildade United Productions of America. Under andra världskriget anlitades Disney Productions till att producera propagandafilmer som skulle verka moraliskt stärkande för amerikanerna. Efter världskriget började företaget vid sidan av animerad film att också göra spelfilm. Den första av dessa blev “Skattkammaren” från 1950 och den kom att följas av bland annat “Davy Crockett - Vildmarkens hjälte” och “Old Yeller klarar allt”. Disney Productions började också göra naturdokumentärer (True-Life Adventures). Exempel på dessa är “Den levande öknen” och “Prärien som försvann”. Flera av dessa Oscarbelönades - sammanlagt fick Walt Disney genom åren hela 32 Oscars för sina filmer. Han har även fått mer än 950 hedersbetygelser från nästan varenda land i världen.
Walter Elias Disney dog rätt så ung. Redan den 15:e december 1966, alltså vid 65 års ålder. Anledningen var akuta cirkulationsproblem efter att han genomgått en operation för att avlägsna en tumör i lungan. Den sista animerade långfilmen Walt själv var inblandad i blev Djungelboken som hade premiär året efter att den legendariska filmskaparen dött.
Det sägs att Walt Disney frystes ner när han dog, i förhoppning att framtidens vetenskapsmän skulle kunna väcka honom till liv igen. Det är dock bara en myt. Walt kremerades två dagar efter att han dött. Efter Walts död gifte hans tidigare fru om sig med affärsmannen John L. Truyes. Walt hade två barn; Diane (född 1933) och Sharon (född 1936, död 1993) som var adopterad.
Walt Disney hann personligen vara med och göra 12 tecknade långfilmer under sitt liv, här följer en lista:
*Snövit och de sju dvärgarna (Snow White and the Seven Dwarfs), 1937-38)
*Pinocchio, 1940-41, byggd på en italiensk saga av Carlo Collodi
*Fantasia, 1940, 1942
*Dumbo, 1941-42, byggd på boken “The Flying Elephant” av Helen Aberson och Harold Pearle
*Bambi, 1942-43, byggd på en bok av österrikaren Felix Salten
*Askungen (Cinderella), 1949-50
*Alice i underlandet (Alice in Wonderland), 1951, byggd på Lewis Carrolls två böcker
*Peter Pan, 1952-53, byggd på en barnpjäs av James Barrie
*Lady och Lufsen (Lady and the Tramp), 1955, byggd på en berättelse av Ward Greene
*Pongo och de 101 dalmatinerna (One Hundred and One Dalmatians), 1960-61, i Sverige även kallad Pongo och valptjuvarna, byggd på en barnbok av Dodie Smith
*Svärdet i stenen (The Sword in the Stone), 1963-64, efter en bok av T.H. White
*Djungelboken (The Jungle Book), 1967-68, efter Rudyard Kiplings bok.
DISNEYLAND OCH DISNEYWORLD
Redan på 1940-talet, då Walt Disney var på toppen av sin filmkarriär, började han tänka på att göra en stor nöjespark. Resultatet blev Disneyland i Anaheim, Kalifornien som öppnades för pressen den 17:e juli och för allmänheten den 18:e juli 1955. Nöjesparken som är dubbelt så stor som Liseberg utnämndes redan vid starten till USA:s allra största turistattraktion. Fram tills idag har över femhundra miljoner (500 000 000) personer besökt Disneyland i Anaheim. Disneyland har stängts för allmänheten tre gånger sedan invigningen; Efter mordet på dåvarande presidenten John F. Kennedy 1963, efter 11 september-attackerna 2001 och i maj 2005 för att kunna förbereda 50-årsjubileumet av parkens öppnande.
Men Walt retades av att han tagit till för litet område. Nu var det för sent eftersom utvecklingsmöjligheterna var mycket små. Företagsamma bolag hade nämligen köpt kringliggande mark och utnyttjade Disneylands stora attraktionskraft till egna arrangemang. Därför tog han i ordentligt när han köpte ett område som är 750 gånger större än Liseberg strax innan sin död. Platsen där han planerade en nöjespark låg nära Orlando. Walt Disney hann dö innan första delen av parken, Magic Kingdom, den 1:a oktober 1971 öppnades för allmänheten. Det var Roy O. Disney som förverkligat planerna om Walt Disney World som nöjesparken heter. Walt Disney World, bara Disneyworld i folkmun består i dagsläget av 6 delar; Magic Kingdom, Epcot, Disney MGM-studios, Animal Kingdom och två vattenparker. Disneyworld har även ett 25-tal olika hotellanläggningar och ett stort kvällsnöjesområde.
Idag finns det även nöjesparker med Disneyfigurer i Paris, Tokyo och Hong Kong.
SERIERNA
Musse Pigg blev en sådan stor succé att det kom en dagsserie med musen två år efter den första filmen. Den 13:e januari 1930 publicerades den första seriestrippen med Musse. Manus stod Walt själv för, tecknade gjorde Ub Iwerks och tuschningen stod Win Smith för. Iwerks slutade med tecknandet efter den 18:e strippen, så att Smith fick teckna också. Efter ett litet tag ville Disney och Smith koncentrera sig mer på film och seriearbetet överläts på andra. Tvärtemot vad många tror, har Walt själv alltså inte alls arbetad så mycket med seriemediet. Samma år anställdes Floyd Gottfredsson. Han kom att rita musen i 45 år.
Donald Duck, Kalle Anka, som hade debuterat i filmen “The Wise Little Hen” 1934, var helt olik dagens anka. Han tecknades med lång spetsig näbb och ibland försågs han med svarta fötter. Han framställdes som dum och hetsig. 1938 hade den arga ankan blivit så populär så att han fick en egen serie. Text och teckning stod först Homer Brightman och Al Taliaferro för, men inom kort tog Bob Karp över efter Brightman. De kortade ned Kalles näbb och lät honom bli en helt vanlig medborgare i en stad som Carl Barks kom att döpa Duckburg, Ankeborg på svenska.
Det var också i Bob och Als serier som Kalles brorsöner Huey, Dewey and Louie, Knatte, Fantte och Tjatte på svenska, gjorde entré. Knattarnas pappa hade hamnat på sjukhus eftersom de hade lagt en sprängladdning under hans stol. Deras mamma, Kalles syster, Della bad därför Kalle ta hand om dem tills pappan kom hem från sjukhuset (Värt att lägga märke till är att disneyseriefigurer aldrig får barn. (Det är alltid brorsöner eller systerdöttrar eller något liknande). Disney ville antagligen ta så stort avstånd från att figurerna hade samlag och födde barn som möjligt).
I början av 1940-talet gavs de första serietidningarna med disneyserier ut i USA. Vid samma tidpunkt kom en ny medarbetare in i bilden - Carl Barks. Han skulle senare komma att betyda mycket för ankans utveckling (För mer fakta om Barks se delen om honom).
Genom åren har många andra tecknat och/eller skrivit manus till disneyserier. Den mest kände Musse Pigg-skaparen efter Gottfredsson är troligen Paul Murry. Holländaren Daan Jippes och dansken Freddy Milton är bland dem som försökt att fortsätta i Barks anda. Amerikanen Van Horn tecknar Kalle med lång näbb och tunn kropp, så som han såg ut i början. En annan amerikan, Don Rosa, är en av de tecknare som fått mest erkänsla för att skapa serier från egna manus och Rosa har också en egen variant av Barks stil. Rosa har sinne för detaljer och det har han visat i sina serier. Chilenaren Vicar tecknar i en mjukare stil som uppskattas mycket i Sverige. Mer om Rosa och Vicar i delarna om dem.
FAKTA OM TVÅ DISNEYSERIETECKNARE/
MANUSFÖRFATTARE
Här följer fakta om två av de mest kända serietecknarna och manusförfattarna som gjort/gör Disneyserier.
CARL BARKS
Carl Barks hör till världens mest kända och omtyckta serieskapare. Man kan säga att det var Barks som skapade Kalle Anka. Innan Barks kom var Kalle Anka bara en slapstick-präglad, hetsig och dum anka. Barks gav Kalle en själ och en djupt mäsklig, sammansatt personlighet med ett brett register av sinnesstämningar och känslor. Han gav honom också en massa släktingar och vänner. Carl Barks står nämligen bakom en stor del av Ankeborgs befolkning, till exempel Kalles farbror Joakim von Anka, Alexander Lukas och Oppfinnar-Jocke.
Carl Barks föddes i på en lantgård i Merrill, Oregon den 27:e mars 1901, samma år som Walt Disney, och växte upp under fattiga förhållanden. Hans föräldrar var William och Arminta Barks. Han hade även en storebror vid namn Clyde Barks. Carls familj flyttade ofta runt på jakt efter jobb och inkomster och hans ungdom präglas av åtskilliga ströjobb. 1910 flyttade familjen till Kalifornien och det var där Carl upptäckte att han var bra på att teckna. Fem år senare, när Carl var 15 år, dog hans mor och Carl slutade skolan för att hjälpa sin far hemma på gården. Under denna tid deltog han i en korrespondenskurs för tecknare, Lodon School of Cartooning.
1918 flyttade Barks till San Fransisco för att föröka få jobb som nyhetstecknare på någon tidning, men eftersom han saknade erfarenhet blev det aldrig några längre anställningar. 1920 flyttade han till baks till Oregon och 1923 gifte han sig med sin första hustru, Pearl Emmeline Turner. Efter ett tag fick han jobb på tidningen The Pacific Fruit Express i Sacramento, Kailfornien, vilket ledde till att han blev tvungen att flytta dit. Där stannade han i fem år. 1928 sålde han sina första teckningar till en humortidning vid namn Calgary Eye-Opener med gott resultat, till skillnad från Carls äktenskap som det gick sämre för. Han genomled en skilsmässa 1930 och flyttade efter det tillbaks till Oregon igen.
I Oregon stannade han inte särskilt länge. Utan arbete flyttade han 1931 till Minneapolis. Disneystudion kom Barks i kontakt med 1935. Efter några provtecknigar med Musse Pigg, vilket kan verka lite konstigt, då han senare gjort sig känd som “Den store antecknaren”. Efter provteckningarna har Barks bara gjort en serie med musen, “The Riddle of the Red Hat”, “Musse Pigg och den röda hatten” på svenska, som utgavs i USA 1945.
På Disneystudion fick han arbeta med två kortfilmer med Kalle Anka: “The Love Nest” och “Desert Porspectors”. Dessa stannade dock bara på idéstadiet. “Modern Inventions”, som skrevs 1936 och släpptes -37, gick det bättre för. Den filmen blev den första kontakten med Carl Barks Kalle Anka för publiken.
1942 bidrog Carl Barks till två seriehäften. Han var med och skrev manuset till “Pluto Saves the Ship” och tillsammans med Jack Hannah tecknade han “Donald Duck finds Pirate Gold”, på svenska “Kapten Morgans skatt”, som publicerades i det nionde numret av tidningen Four Color Comics.
“Kapten Morgans skatt” blev en vändpunkt i Kalle Ankas och Carl Barks liv. Serien var nämligen den första långa om Kalle Anka för producerad för den amerikanska marknaden. Häftet, som för övrigt var baserat på ett filmmanus av Harry Reeves och Homer Brightman, fick så gott mottagande att Barks fick erbjudande om att gör mer Ank-serier. De kommande långa historierna inte bara tecknade han, han skrev även manus åt dem själv.
Trots sin framgång lämnade Barks Disneystudion samma år och flyttade med sin andra hustru, Clara Balken, till San Jacinto öster om Los Angeles. Där startade han en kycklingfarm. Men han höll fortfarande på med teckning, han sålde seriestrippar och teckningar till några tidningar.
1943 började Barks göra Disneyserier igen, nu för syndikatet Western Publishing, som hade licens att ge ut Disneyserier i USA. Hans första serie där var “The Victory Garden”, “Köksträdgården” på svenska, som publicerades i Walt Disney Comics & Stories. Carl Barks byggde ut persongalleriet i sina serier. Han skapade Kalles farbror Joakim von Anka 1947. I den första serien med Joakim, “Christmas on Bear Mountain”, “Jul på Björnberget” på svenska, är han sig helt olik. Där är han en knarrig och gnällig gamling som vill sätta Kalles mod på prov i sin gamla enslig belägna stuga på Björnberget.
Carl skapade även många av farbroderns fiender, Björnligan 1951, Guld-Ivar Flinthjärta 1956, Von Pluring 1961 och Magica de Hex 1961. Som om inte det räckte var han även mannen bakom Kalles Granne Olsson (1943), Alexander Lukas (1948), Gröngölingarna (1951), Oppfinnar-Jocke (1952) och Kajsas systerdöttrar Kicki, Pippi och Titti 1953, Oppfinnar-Jockes medhjälpare 1956
Dom tre sistnämnda figurerna heter för övrigt April, May och June på originalspråket. Detta tros bero på att deras första serie lämnades in till redaktionen av Barks den 30:e juli 1952. Möjligen hade han alltså använt månaderna april, maj och juni till att utformarna flickorna och sedan döpt dem efter de månaderna.
1954 gifte sig Carl Barks, för tredje gången, med sitt livs kärlek, landskapsmålaren Garé Barks. Det var Garés andra äktenskap. Garé föddes på Hawaii 1917 och hade studerat konst på The Punahou Academy i i Honolulu. Hon bidrog till, tuschade och textade flera av sin makes serier. Garé hade utan tvekan stor inverkan på Carls serier, hon bidrog mycket till bakgrundshistorierna och Mytologin i serierna. Garé och Carl var gifta till Garés död den 10:e mars 1993. Garé bidrog även med skämt till serien Ferd’nand.
Carl tecknade även “Bruno Björn och Benny Burro”, “Andy Panda” och “Snurre Sprätt” för Dell Comics under 40-talet. Carl fick inte tillstånd att sätta sin signatur på serierna han gjort. Alla Disneyserier angavs vara ritade av en flitig förmåga vid namn Walt Disney. Fram till 70-talet var han för Barks-fans bara känd som “The good artist”, “Den bra tecknaren”. Men det var ömsesidigt. Barks visste lika lite om läsarna, eller kanske till och med ännu mindre. Han skickade in sina serier och fick honorar men hade sedan ingen aning om vad hans alster fick för mottagande.
Carl har senare berättat att han brukade gå ner till en tidningskiosk för att spionera på alla seriebläddrande barn. “Jag såg aldrig någon köpa mina serier”, berättade Carl. “Jag tänkte att förlaget kanske gjort ett misstag”.
Nästan alla Carl Barks serier kan man dela in i två olika sorters berättelser. Första har vi de tiosidiga berättelserna i Walt Disney’s Comics and Stories. De handlade nästan alltid om Kalle och Knattarna i deras hemmamiljö. Den andra sortens serier är de långa berättelserna. Dessa var, till skillnad från tiosidorshistorierna, ofta utspelade på exotiska platser med skattjakter och upptäcktsresor. Carl tog ankorna till mörkaste Afrika, det gamla Persien, Tralla La, Avskyvärld där ankorna upptäckte de fyrkantiga äggen och andra mystiska glömda civilisationer och fjärran länder. Carl fortsatte teckna serier tills han efter nästan 400 avsnitt, totalt 6371 seriesidor, och 190 omslagsillustrationer pensionerade sig den 30:e juni 1966. Då hade han arbetat med Disneyserier i 25 år, ett kvarts århundrade.
Men Carl blev snabbt sysslolös och började därför teckna ankor igen. Men inga serier den här gången. Istället började han göra oljemålningar med Kalle Anka och de andra ankorna. Sammanlagt blev det mer än 150 stycken. Vissa av målerierna har senare sålts för mycket stora summor. Dem har bland annat fått pryda omslagen till Kalle Ankas Guldböcker.
Carl slutade dock inte helt med serieskapandet. På 70-talet frilansade han som författare för Western Publishings nya serietidning The junior Woodchucks och senare skrev han några äventyr för europeiska förläggare av Disneyserier.
1987 skapades Tv-serien Duck Tales där några av avsnitten var baserade på Barks serier. Sammalagt gjordes 100 avsnitt, varav ungefär 15 var baserade på någon av barks serier. Trots att Barks låtit ankorna åka på många resor till fjärran länder så lämnade han själv inte sitt hemland förens år 1994, vid 93 års ålder. Då gjorde Barks en stor Europa-turné. Han hyllades i alla huvudstäder som en blandning av en statsman och en popstjärna. Han träffade politiker och kulturpersonligheter, men tog sig lika mycket tid att prata med vanligt folk. Alla som träffade Barks blev överväldigade över hans charm och vitalitet.
Efter turnén gjorde han manus med skisser till två helt nya Barks-serier som tecknades av William Van Horn. Serierna var “Horsing Around With History” (publicerad under namnet “En historisk häst i hästväg” i Kalle Anka & C:o 51-52/1994) och “Somewhere in Nowhere”.
1998 gav Guyana ut ett frimärkshäfte till Joakim von Ankas 50-årsjubileum i form av hela serien “Jul på Björnberget” som seriealbum. Varje frimärke var två serierutor perforerade direkt ur serien. På sista sidan fanns även ett frimärke med Carl Barks och ett med en av hans oljemålningar.
Den 25:e Augusti 2000 avled Carl Barks vid 99 års ålder av leukemi.
I Bromsten finns en gata vid namn Carl Barks väg. Det är tyvärr inte den legendariske serieskaparen som gett namn åt den, utan en annan man vid namn Carl Bark.
VICAR
Victor José Arriagada Ríos, mera känd som Vicar, är en av de bästa Disneytecknarna i världen. Carl Barks lär vid ett tillfälle ha sagt att han tyckte att Vicar är den bästa Disneytecknaren, till och med oöverträffad av Barks själv och över hela världen tycker Kalle Anka-läsare att Vicar är den som fångat Barks stil bäst. Hans signatur, bygger på hans namn och ska betonas på andra stavelsen, men en del unga läsare har trott att det betydde ”Vikare för Walt Disney”. Vicar har fram till idag gjort över 10 000 seriesidor!
1934, det var året då både Vicar och Kalle Anka, figuren han skulle bli berömd för, föddes. Vicar föddes i Santiago de Chile 16:e April, och bara ca två månader senare föddes figuren han senare skulle bli berömd över att ha tecknat; Kalle Anka. Som ung gillade han att läsa serier och han var mycket duktig på att teckna. Redan som 8-åring kunde han göra fantastiska karikatyrer av folk. Men han hade inga planer på att försörja sig på teckningstalangen, utan läste till ingenjör. Men han fortsatte med teckning och målning på fritiden.
1956, året han skulle ta sin examen, sände han in material till en teckningstävling och, till sin häpnad, vann han också. Han blev då politisk skämttecknare på Dagstidningen El Mercurio. Det dröjde efter det inte länge till att han även började göra karikatyrer i en annan tidning, Topaze. I Pinguino var det dock hans flesta serier publicerades. Den av hans serier som var mest känd var en veckoserie med en cowboy, Ramón, i huvudrollen. Ramón älskade sitt land, sina vänner, sin familj, sin häst och sin hund och därtill vin, kvinnor och sång!
1960 flyttade Vicar till Spanien och Barcelona. Där fanns det gott om arbetstillfällen för duktiga tecknare. Han fortsatte med Ramón, men fick nu även en massa andra uppdrag i illustrations- och aminationsbranchen. Han började också teckna Rasmus Nalle och andra serier för syndikering.
Gutenbergshus (nuvarande Egmont) fick Vicar kontakt med 1960 och nu tog arbetena med Kalle och alla andra Ankeborgsprofiler sin början. Sedan dess har Vicar vart Egmont och Gutenbergshus mest produktive tecknare. Hans första serie hette “The office chair” och finns på svenska, under namnet “Farbror Joakim får en fin idé“, i Kalle Ankas Pocket nr 14 (1973). Den första av hans serier som publicerades i Sverige var “Det är mängden som gör det” som publicerades i Kalle Anka & C:o 44/1971. 1975 flyttade han tillbaks till Chile tillsammans med sin familj.
Vicar har en ateljé i Santiago. Där arbetar han med två kollegor. Hans arbetsdag börjar klockan nio på morgonen. Efter fyra timmar har han en kort lunch och arbetar sedan fyra timmar igen. Han har inte något mycket speciellt i sin ateljé. Han har ett jättestort foto på Carl Barks hängande på väggen.
Vicar skissar sina serier i litet format, samma format som serietidningen. Tecknar han i större format bli nämligen serien överfylld med små detaljer. Han förstorar sedan upp skissen och tuschar. När han skissar försöker han få den bästa kompositionen genom att flytta omkring föremål och figurer. Han bryr sig sedan inte alltid om att sudda ut det som inte skall vara med, det kommer ju ändå att korrigeras när det under tuschningen. Därför dök det plötsligt upp 4 brorsöner i serien “Pyramidala Problem” (KA & C:o 43/1995). Den av Vicars assistenter som tuschade serien räknade antagligen inte Knattarna där av resultatet. I Norge och Danmark ordnades tävlingar där man skulle komma på ett namn på den fjärde Knatten. Det hände dock inte i Sverige.
Vicar läste som ung mycket Disneyserier och hade (som många andra) Carl Barks som tecknarfavorit, så när Vicar senare började teckna själv så kunde han inte låte bli att låna några drag från Barks. Det ledde till mångas förvåning när de såg att Vicar lyckades axla mästerns mantel perfekt. Nästan från starten tecknade han figurerna i väldigt bra Barksstil och han visade sig vara en mästare på att teckna olika ansiktsuttryck - speciellt Kalles. Vicar också ett mycket bra sinne för detaljer. Hans karikatyrtecknarbakgrund har lett till många fina utformningar av minnesvärda figurer.
Trots att det ligger så långt bort har Vicar många gånger besökt Europa å arbetets vägnar. När Kalle Anka fyllde 70 år 2004 blev han inbjuden till ett antal Europeiska länder. Stormförtjusta fans samlades och bildade långa köer för att få sin tidningar signerade. Vicar verkade njuta mycket av sin berömmelse.
Vicar har varit med och hittat på ett antal figurer. Den mest populära är stenåldersprinsessan Umpa som debuterad i Kalle Anka & C:o 47/1995. Ett annat exempel är Tachyon Svisch, en utomjordisk skurk från planeten Melbar.
Vicar har skrivit manus till ett äventyr “Det hänger på ett ben”, som också är hans favoritäventyr. Han har också tecknat sig i själv i en serie. “Serietillverkning”, från Kalle Anka & C:o 7/1998. I serien försöker Kalle bli serietecknare och börjar arbeta som assistent åt Victor (Vicar) och hans kollegor.
SVENSKA DISNEYSERIEPUBLIKATIONER
1937 kom den allra första svenska serietidningen, Musse Pigg-Tidningen. Sedan dess har det givits ut åtskilliga olika tidningar, album och pocketar med Disneyserier. Här följer fakta om den största av dem:
KALLE ANKA & C:O
I september 1948 kunde svenska barn glädjas av en Kalle Anka-tidning för första gången. Tidningen, som utgavs av Hemmets Journal under täcknamnet “Richters förlag”, kostade 60 öre och hade 36 sidor inklusive omslag. Till skillnad från idag var bara vartannat uppslag i fyrfärg, de andra uppslagen var i tvåfärgstryck.
Det första numret såldes i ungefär 50 000 exemplar och av dem finns bara ett par hundra kvar idag. Numret är idag Sveriges absolut mest värdefulla och eftertraktade serietidning. En samlare som vill ha tidningen i bra skick kan få betala sexsiffriga belopp. Som tur är har det kommit ut böcker med de första årgångarna i nytryck för personer som bara är ute efter läsningen, och i vissa fall nostalgin. De första tidningarna som nytryck har också varit bilaga till senare nummer av samma tidning.
Historien om Kalle Anka & C:o börjar år 1946. Dan Folke begav sig det året från Köpenhamn till Amerika för att tala med Walt Disney. Folke arbetade som direktör för tidningsutgivningen på Gutenberghus som redan då hade förgreningar i de övriga skandinaviska länderna. Anledningen till Dan Folkes resa var att han hade hört talas om en amerikansk tidning vid namn Walt Disney’s Comics and Stories. Walt Disney’s Comics and Stories innehöll färgglada serier med Musse Pigg, Kalle Anka och Disneys andra populära figurer. Det skulle nog fungera bra även i Norden, trodde Dan, och bestämde sig för att förhandla om rättigheterna.
Som tur var lyckades Dan Folke bra med förhandlingarna och skaffade sig rättigheterna att ge ut Disneyserietidningar i Skandinavien. Sverige var det land som var först med utgivningen. Tre månader efter Sverige var Norge med systertidningen Donald Duck & C:o, 1949 fick Danmark sin tidning, Anders And & C:o och 1951 fick även finnarna en egen Disneyserietidning, Aku Ankka.
På baksidan av det första numret kunde man läsa följande:
“Detta är första numret av “Kalle Anka & C:o”, Walt Disney’s trevliga seriehäfte, som utkommer en gång i månaden och är bräddfullt med genomroliga skildringar i text och bild av Kalle Anka, Musse Pigg, Långben, Pluto, Mimmi, Kajsa och alla de andra berömda och från filmen kända seriefigurerna. Texten är översatt, redigerad och bearbetad av magister Axel Norbeck, den kände pedagogen, och “Kalle Anka & C:o” bjuder i sin svenska version på en verkligt god och sund underhållning för alla i åldern 3 till 90 år.
Både unga och gamla älska att läsa serier, “Kalle Anka & C:o” ger det bästa av den världsberömde konstnärens strålande teckningar och för texten svarar som sagt en känd svensk pedagog.”
Under de första åren som Kalle Anka & C:o kom ut bestod den största delen av innehållet av serier från Walt Disney’s Comics and Stories. Som utfyllnad användes dagspresserier med Disneyfigurerna. Under de första åren av tidningens existens innehöll den inte bara serier, utan även sagor på mittuppslaget. Även dessa var hämtade från den amerikanske förlagan. Från och med nr 2/1949, det sjätte numret av tidningen, övergick den till att tryckas helt i fyrfärg.
Kalle Anka & C:o utkom till och med 1957 ett numer per månad. Sedan utökades utgivningstakten till varannanveckas-utgivning. 1959 började tidningen komma ut med ett numer per vecka, vilket den gjort i nästan 50 år nu. De längre serieepisoderna från den amerikanska tidningen Dell Four Color publicerades i början i så kallade Kalle Anka & C:o B-nummer. Det första B-numret var 11B/1950. 1954 blev B-numren en egen tidning kallad Walt Disney’s serier. Walt Disney´s Serier utkom under det namnet, med undantag för ett uppehåll 1957-1961, fram till 1977 då den bytte namn till Kalle Anka Extra. 1980 ändrades namnet igen , då till Musse Pigg & C:o.
1957 skippades täcknamnet “Richters förlag” och Hemmets Journal började stå som utgivare. Kalle Anka & C:o’s upplaga bara ökade och ökade och andra förlag försökte få sina tidskrifter att efterlikna succé-tidningen. Allt var dock inte bara toppen för utgivarna. Snart började Carl Barks, som gjorde de absolut bästa serierna då, dra ner på produktionstakten och därmed sjönk kvalitén på de amerikanska serierna kraftigt.
Under 60-talet skaffade Gutenberghus därför licens att skapa eget Disneymaterial, från början rörde sig produktionen bara om omslag. Dessa gjorde en man vid namn Nils Rydahl. Första gången en av hans omslagsteckningar publicerades i Sverige var i numer 1/1960. Efter ett tag började samma man, men efter andras manus, göra serier också. I Sverige publicerades den första, “Kalle Anka konkurrerar med konstnären Rembrandt”, i numer 36/1962. Dessa serier var mycket olika de amerikanska som läsarna vant sig vid. Denna period har därför senare beskrivits som “spekulationspräglat, kommersialistiskt, massproducerat virrvarr" av norrmannen Jon Gisle i hans bok ”Ankismen”.
Den nordiska serieproduktionen tog över mer och mer av innehållet i tidningarna och under 70-talets andra hälft började den stå för merparten av serierna. Idag är Kalle Anka & C:o en skandinavisk produktion. Man samlade även frilansande tecknare från Amerika som började skapa serier direkt för Europa. Under den senare delen av 60-talet och under den största delen av 70-talet stod dessa serier för en stor del av tidningarnas innehåll, men efter 1981 bestod nästan tidningarna helt av andra serier och 1990 lades den ned.
1967 till 1972 publicerades en del nederländska serier av kortare variant i Kalle Anka & C:o. Indianpojken Lille Hiawatha var ofta huvudfigur i dessa. Mot slutet av 80-talet återkom denna produktion i tidning, men nu hade oftast ankan själv huvudrollen. Idag innehåller nästan varje numer minst en holländsk serie. Även serier från Frankrike och Tyskland har vid enstaka tillfällen publicerats.
Från slutet av 60-talet och några år framåt blev serierna i tidningen bättre igen. Man började även reprisera Barks-serier. Seriernas kvalitéhöjning berodde på att man introducerade en del nya figurer i serierna, Stål-Långben, Kalles kusin Knase, Emil Örn och Skogs-Ola. Dessa serier varvades med amerikanska fortsättningsserier, vanligen Paul Murrys Musse Pigg-serier eller, som tidigare nämnts, repriser av Barks. Några enstaka opublicerade amerikanska 50-talsavsnitt kunde man också hitta i tidningen någon gång ibland. Detta ledde till att kvaliteten på Kalle Anka & C:o från 70-talet var mycket hög.
I och med numer 29/1992 ändrades sidantalet som varit 36 i mer än 40 år till 48 sidor. 1/1997 var det första numret med 64 sidor som det är fortfarande. Ännu idag är tidningen Egmonts, som utgivaren heter idag, flaggskepp med upplaga på över 100 000 exemplar. Tidningen har idag även en omfattande hemsida, www.kalleanka.se. Bland de senare serieskaparna märks nog Don Rosa mest, vars serier fått stor uppmärksamhet.
Man har nu frångått sin gamla policy, antagligen delvis en följd av Don Rosas popularitet och hans omisskännliga stil, om att inte ge någon information om skaparna bakom serierna. Man har istället i samarbete med Nafs(k) publicerat artikelserier om skaparna och serierna. Tidningens huvudkontor har sedan början legat i Malmö och den nuvarande redaktören är Barbro Andersson. I dagsläget har det kommit ut mer än 2500 numer av Kalle Anka & C:o, vilket gör den till etta på en lista över svenska serietidningar med flest nummer. Tvåa är Seriemagasinet och trea Fantomen.
När Kalle Anka & C:o 50-årsjubilerade 1998 började man ge ut de första årgångarna i nytryck i årgångsböcker med förord av ankisten Stefan Diös. Man har i skrivande stund kommit fram till 1963.
Jo här finns en glad ankist som gärna läser igenom saker som handlar om mina älskade ankor[:)]. Ett riktigt långt och fint arbete, märks att det mesta kommer från Wikipedia( Var kommer annars all information från[;)]) Kul att lära klasskamraterna lite Disney historia, minns själv att vi fick fria tyglar att göra ett arbeta om vad man ville i 6:an tror jag men dumt nog valde jag "Spitfire"( Ett känt RAF plan från andra världskriget). Undrar varför jag inte tog något disney tema[}:)].
Ska väl utvärdera detta arbeta och jag tycker det är riktigt bra och intressant. Himlans långt(Inte ur en negativ synvinkel) så hoppas att inte några ointresserade klasskamrater somnar vid en eventuell redovisning[B)].
Lycka till med redovisningen[:)](För det blir väl en sån?)
Ska väl utvärdera detta arbeta och jag tycker det är riktigt bra och intressant. Himlans långt(Inte ur en negativ synvinkel) så hoppas att inte några ointresserade klasskamrater somnar vid en eventuell redovisning[B)].
Lycka till med redovisningen[:)](För det blir väl en sån?)
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
[quote="fippe94"]
Jo här finns en glad ankist som gärna läser igenom saker som handlar om mina älskade ankor[:)]. Ett riktigt långt och fint arbete, märks att det mesta kommer från Wikipedia( Var kommer annars all information från[;)]) Kul att lära klasskamraterna lite Disney historia, minns själv att vi fick fria tyglar att göra ett arbeta om vad man ville i 6:an tror jag men dumt nog valde jag "Spitfire"( Ett känt RAF plan från andra världskriget). Undrar varför jag inte tog något disney tema[}:)].
Ska väl utvärdera detta arbeta och jag tycker det är riktigt bra och intressant. Himlans långt(Inte ur en negativ synvinkel) så hoppas att inte några ointresserade klasskamrater somnar vid en eventuell redovisning[B)].
Lycka till med redovisningen[:)](För det blir väl en sån?)
[/quote]
Tack för kommentaren![:)]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
För övrigt var detta faktiskt inte ett "fritt" arbete, vilket man kanske skulle tro. Men min eminenta svenskalärarinna var noga med att välja ett ämne jag var intresserad av.
Jo här finns en glad ankist som gärna läser igenom saker som handlar om mina älskade ankor[:)]. Ett riktigt långt och fint arbete, märks att det mesta kommer från Wikipedia( Var kommer annars all information från[;)]) Kul att lära klasskamraterna lite Disney historia, minns själv att vi fick fria tyglar att göra ett arbeta om vad man ville i 6:an tror jag men dumt nog valde jag "Spitfire"( Ett känt RAF plan från andra världskriget). Undrar varför jag inte tog något disney tema[}:)].
Ska väl utvärdera detta arbeta och jag tycker det är riktigt bra och intressant. Himlans långt(Inte ur en negativ synvinkel) så hoppas att inte några ointresserade klasskamrater somnar vid en eventuell redovisning[B)].
Lycka till med redovisningen[:)](För det blir väl en sån?)
[/quote]
Tack för kommentaren![:)]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
För övrigt var detta faktiskt inte ett "fritt" arbete, vilket man kanske skulle tro. Men min eminenta svenskalärarinna var noga med att välja ett ämne jag var intresserad av.
[quote="ERIK S"]
[quote="fippe94"]
Kul att ha en sån intresserad fröken. Hade väl en ganska kul förr men på högstadiet har vi fått en riktig "surkärring".[B)]
[/quote]
Tyvärr är hon bara en vikarie för vår ordinarie lärare, som inte är lika bra, som är barnledig[:I]
[/quote]
Allting har en mörk baksida[:(!]
[quote="fippe94"]
Kul att ha en sån intresserad fröken. Hade väl en ganska kul förr men på högstadiet har vi fått en riktig "surkärring".[B)]
[/quote]
Tyvärr är hon bara en vikarie för vår ordinarie lärare, som inte är lika bra, som är barnledig[:I]
[/quote]
Allting har en mörk baksida[:(!]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
[quote="ERIK S"]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
[/quote]
Jag har läst igenom din uppsats och jag tycker den är mycket intressant och seriös. Att uppsatsen blir lång gör ingenting, den innehåller mycket intressant fakta. Men jag tycker du skall skriva ner det som du redovisar för dina klasskamrater och lägga det som en Sammanfattning i början av uppsatsen. Då kommer man få en översikt av vad du skriver senare och få en uppfattning av vad som du anser är viktigast.
Det är en ganska smart lärare som du har. (Synd att det bara är en vikarie.) Att låta er skriva om ämnen som ni gillar. Gissar att det jobbas på värre under svensklektionerna.[8]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
[/quote]
Jag har läst igenom din uppsats och jag tycker den är mycket intressant och seriös. Att uppsatsen blir lång gör ingenting, den innehåller mycket intressant fakta. Men jag tycker du skall skriva ner det som du redovisar för dina klasskamrater och lägga det som en Sammanfattning i början av uppsatsen. Då kommer man få en översikt av vad du skriver senare och få en uppfattning av vad som du anser är viktigast.
Det är en ganska smart lärare som du har. (Synd att det bara är en vikarie.) Att låta er skriva om ämnen som ni gillar. Gissar att det jobbas på värre under svensklektionerna.[8]
Simma lugnt!
[quote="ERIK S"]
[Tack för kommentaren![:)]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
För övrigt var detta faktiskt inte ett "fritt" arbete, vilket man kanske skulle tro. Men min eminenta svenskalärarinna var noga med att välja ett ämne jag var intresserad av.
[/quote]
Intressant, men jag kan tycka att texten nog mår bättre av en tydligare styckeindelning (vilket den kanske har i originaldokumentet?).
Sen hade nog din lärare, om hon varit på forumet, påpekat att "serieointresserade" samt "svensklärarinna" hade varit korrektare. [;)]
[Tack för kommentaren![:)]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
För övrigt var detta faktiskt inte ett "fritt" arbete, vilket man kanske skulle tro. Men min eminenta svenskalärarinna var noga med att välja ett ämne jag var intresserad av.
[/quote]
Intressant, men jag kan tycka att texten nog mår bättre av en tydligare styckeindelning (vilket den kanske har i originaldokumentet?).
Sen hade nog din lärare, om hon varit på forumet, påpekat att "serieointresserade" samt "svensklärarinna" hade varit korrektare. [;)]
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
[quote="Nitro74"]
[quote="ERIK S"]
[Tack för kommentaren![:)]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
För övrigt var detta faktiskt inte ett "fritt" arbete, vilket man kanske skulle tro. Men min eminenta svenskalärarinna var noga med att välja ett ämne jag var intresserad av.
[/quote]
Intressant, men jag kan tycka att texten nog mår bättre av en tydligare styckeindelning (vilket den kanske har i originaldokumentet?).
[/quote]¨
Japp, styckeindelningen var tydligare i originaldokumentet, men när jag kopierade av till forumet försvann den. Men nu är det fixat.
Tack för alla kommentarer![:)]
[quote="ERIK S"]
[Tack för kommentaren![:)]
Ja, jag har tagit en hel del fakta från wikipedia och andra internetsidor, det stämmer.
Hehe, jo mina oserieintresserade klassakamrater skulle nog somna om jag redovisade allt, så jag ska bara redovisa några av de viktigaste delarna[:)].
För övrigt var detta faktiskt inte ett "fritt" arbete, vilket man kanske skulle tro. Men min eminenta svenskalärarinna var noga med att välja ett ämne jag var intresserad av.
[/quote]
Intressant, men jag kan tycka att texten nog mår bättre av en tydligare styckeindelning (vilket den kanske har i originaldokumentet?).
[/quote]¨
Japp, styckeindelningen var tydligare i originaldokumentet, men när jag kopierade av till forumet försvann den. Men nu är det fixat.
Tack för alla kommentarer![:)]
- Stenens vise
- Very Fine
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Har hittils bara läst första stycket om Walt själv, men resten ser lovande ut. Du bör nog tänka på att sålla ut lite onödig fakta för plats till analyser, något som du i högstadiet kommer att märka av. Man blir lite trött på ren fakta, men lite slutsatser skulle göra det lite fräschare och stärka betyget. Vill inte låta pessimistisk, bara lite användbara tipps. Bra jobbat! [:)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"
Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
And the tale goes on and on and on!"
Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Om någon av forumets MODERATORER anser att detta inlägg och länkningen till detta är opassande, så förstår jag om inlägget raderas. [B)]
---------------------------------------------------------------------
Jag gjorde själv ett projektarbete på 100 poäng under min komvuxtid som handlade om serierna och dess historia, och visst är det bra när man har möjlighet att skriva om något som man intresseras av?
Hade själv med bl.a. biten av propagandafilmerna under andra världskriget, där man får en bild av Kalle som många skulle reagera starkt över. Detta är inte vidare känt för den vanlige Svensson, hur kan den "gode" Kalle få förekomma och förknippas med detta?!
Tycker att du skulle kunna ta med en kortare sammanfattning om hur Kalle framställs i dessa filmer, och budskapen med filmerna. Nu börjar vi prata politik och historia. Och det är kanske lite överkurs när man går i sexan, men det är väl hela arbetet!? De som går i årskurs sex och lägger ner så mycket tid på ett skolarbete måste vara lätträknade i vårt rike?
Om du inte har sett filmerna, eller om någon annan är intresserad av att se dem så finns de att skåda på youtube. Om länken inte fungerar så kan man söka på exempelvis: "Nutziland" eller "Der Fuehrer's Face".
Observera slutet på filmen "Der Fuehrer's Face", där det visar sig att allt var en dröm.
[url][/url] http://www.youtube.com/results?search_query=nutziland&search_type=
---------------------------------------------------------------------
Jag gjorde själv ett projektarbete på 100 poäng under min komvuxtid som handlade om serierna och dess historia, och visst är det bra när man har möjlighet att skriva om något som man intresseras av?
Hade själv med bl.a. biten av propagandafilmerna under andra världskriget, där man får en bild av Kalle som många skulle reagera starkt över. Detta är inte vidare känt för den vanlige Svensson, hur kan den "gode" Kalle få förekomma och förknippas med detta?!
Tycker att du skulle kunna ta med en kortare sammanfattning om hur Kalle framställs i dessa filmer, och budskapen med filmerna. Nu börjar vi prata politik och historia. Och det är kanske lite överkurs när man går i sexan, men det är väl hela arbetet!? De som går i årskurs sex och lägger ner så mycket tid på ett skolarbete måste vara lätträknade i vårt rike?
Om du inte har sett filmerna, eller om någon annan är intresserad av att se dem så finns de att skåda på youtube. Om länken inte fungerar så kan man söka på exempelvis: "Nutziland" eller "Der Fuehrer's Face".
Observera slutet på filmen "Der Fuehrer's Face", där det visar sig att allt var en dröm.
[url][/url] http://www.youtube.com/results?search_query=nutziland&search_type=
[quote="Schuberg"]
Om någon av forumets MODERATORER anser att detta inlägg och länkningen till detta är opassande, så förstår jag om inlägget raderas. [B)][/quote]
Jag tycker inte länkningen eller inlägget är opassande. För övrigt har jag för mig att filmen länkats till i Youtube-tråden också.
[quote]Jag gjorde själv ett projektarbete på 100 poäng under min komvuxtid som handlade om serierna och dess historia, och visst är det bra när man har möjlighet att skriva om något som man intresseras av?
Hade själv med bl.a. biten av propagandafilmerna under andra världskriget, där man får en bild av Kalle som många skulle reagera starkt över. Detta är inte vidare känt för den vanlige Svensson, hur kan den "gode" Kalle få förekomma och förknippas med detta?!
Tycker att du skulle kunna ta med en kortare sammanfattning om hur Kalle framställs i dessa filmer, och budskapen med filmerna. Nu börjar vi prata politik och historia. Och det är kanske lite överkurs när man går i sexan, men det är väl hela arbetet!? De som går i årskurs sex och lägger ner så mycket tid på ett skolarbete måste vara lätträknade i vårt rike?
Om du inte har sett filmerna, eller om någon annan är intresserad av att se dem så finns de att skåda på youtube. Om länken inte fungerar så kan man söka på exempelvis: "Nutziland" eller "Der Fuehrer's Face".
Observera slutet på filmen "Der Fuehrer's Face", där det visar sig att allt var en dröm.
[url][/url] http://www.youtube.com/results?search_query=nutziland&search_type=
[/quote]
Tack för tipset[:)] Skall lägga till några rader om det, förhoppningsvis imorgon. (Nu har jag fullt upp med Hans Lindahl-indexet på min [url="www.eriksseriesida.se.nu"]hemsida[/url])
Om någon av forumets MODERATORER anser att detta inlägg och länkningen till detta är opassande, så förstår jag om inlägget raderas. [B)][/quote]
Jag tycker inte länkningen eller inlägget är opassande. För övrigt har jag för mig att filmen länkats till i Youtube-tråden också.
[quote]Jag gjorde själv ett projektarbete på 100 poäng under min komvuxtid som handlade om serierna och dess historia, och visst är det bra när man har möjlighet att skriva om något som man intresseras av?
Hade själv med bl.a. biten av propagandafilmerna under andra världskriget, där man får en bild av Kalle som många skulle reagera starkt över. Detta är inte vidare känt för den vanlige Svensson, hur kan den "gode" Kalle få förekomma och förknippas med detta?!
Tycker att du skulle kunna ta med en kortare sammanfattning om hur Kalle framställs i dessa filmer, och budskapen med filmerna. Nu börjar vi prata politik och historia. Och det är kanske lite överkurs när man går i sexan, men det är väl hela arbetet!? De som går i årskurs sex och lägger ner så mycket tid på ett skolarbete måste vara lätträknade i vårt rike?
Om du inte har sett filmerna, eller om någon annan är intresserad av att se dem så finns de att skåda på youtube. Om länken inte fungerar så kan man söka på exempelvis: "Nutziland" eller "Der Fuehrer's Face".
Observera slutet på filmen "Der Fuehrer's Face", där det visar sig att allt var en dröm.
[url][/url] http://www.youtube.com/results?search_query=nutziland&search_type=
[/quote]
Tack för tipset[:)] Skall lägga till några rader om det, förhoppningsvis imorgon. (Nu har jag fullt upp med Hans Lindahl-indexet på min [url="www.eriksseriesida.se.nu"]hemsida[/url])
Det är bra skrivet om vi ska ta det pos. Men personligen tycker jag det är "staplat" för mycket fakta på hög. Är som att läsa innantill ur en bok. Om jag skulle höra föredraget så tror jag att jag somnade. Jag tycker du har missat lite av "din" personliga glädjen till Disney.
Jag saknar berättarglädje, den personliga tutchen. Sen hittade jag inget om att Disney satsade hela sin förmögenhet i det vansinniga projektet om att göra en tecknad långfilm om Snövit. Det hade aldrig gjorts förr och alla avrådde honom, för vuxna människor gick inte och såg en tecknad långfilm. Tecknade filmer var något man såg innan filmen började (när folk skulle gå och sätta sig).
Det blir nog bra ändå när det är klart.
Jag saknar berättarglädje, den personliga tutchen. Sen hittade jag inget om att Disney satsade hela sin förmögenhet i det vansinniga projektet om att göra en tecknad långfilm om Snövit. Det hade aldrig gjorts förr och alla avrådde honom, för vuxna människor gick inte och såg en tecknad långfilm. Tecknade filmer var något man såg innan filmen började (när folk skulle gå och sätta sig).
Det blir nog bra ändå när det är klart.
[quote="Schuberg"]
Om du inte har sett filmerna, eller om någon annan är intresserad av att se dem så finns de att skåda på youtube. Om länken inte fungerar så kan man söka på exempelvis: "Nutziland" eller "Der Fuehrer's Face".
[/quote]
Man kanske ska tillägga att dessa filmer även finns att köpa, t.ex. på Amazon. Disneys propagandafilmer från 2:a världskriget finns samlade i dvd:n "On the front lines", som ingår i Walt Disney Treasures.
Om du inte har sett filmerna, eller om någon annan är intresserad av att se dem så finns de att skåda på youtube. Om länken inte fungerar så kan man söka på exempelvis: "Nutziland" eller "Der Fuehrer's Face".
[/quote]
Man kanske ska tillägga att dessa filmer även finns att köpa, t.ex. på Amazon. Disneys propagandafilmer från 2:a världskriget finns samlade i dvd:n "On the front lines", som ingår i Walt Disney Treasures.
Mitt råd är att försöka hitta andra källor än Wikipedia och liknande nätsidor, eftersom dom i många akademiska sammanhang inte räknas som trovärdiga källor. Detta eftersom vem som helst kan ha skrivit materialet. Vill man hårdra det så skulle man ju själv kunna lägga till en artikel i Wikipedia, skriva ett arbete och sedan referera till den artikeln[8D]
- Stenens vise
- Very Fine
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
- Ort: Sverige
- Kontakt:
[quote="Gnagelram"]
Mitt råd är att försöka hitta andra källor än Wikipedia och liknande nätsidor, eftersom dom i många akademiska sammanhang inte räknas som trovärdiga källor. Detta eftersom vem som helst kan ha skrivit materialet. Vill man hårdra det så skulle man ju själv kunna lägga till en artikel i Wikipedia, skriva ett arbete och sedan referera till den artikeln[8D]
[/quote]
Kontakta NAFS(k), de kan nog låna dig några kurrirer.
Mitt råd är att försöka hitta andra källor än Wikipedia och liknande nätsidor, eftersom dom i många akademiska sammanhang inte räknas som trovärdiga källor. Detta eftersom vem som helst kan ha skrivit materialet. Vill man hårdra det så skulle man ju själv kunna lägga till en artikel i Wikipedia, skriva ett arbete och sedan referera till den artikeln[8D]
[/quote]
Kontakta NAFS(k), de kan nog låna dig några kurrirer.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"
Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
And the tale goes on and on and on!"
Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Idag fick jag ett paket med KA & C:o nr 43/60 i FN (om det inte varit för en namnteckning), 45/63 i VF och julalbummen från 87 (FN) och 91 (VG-) + ett diplom och en liten KA-leksak från den ovannämnda lärarinnan eftersom jag kommit tvåa i en bokrecensionstävling och för att jag gjort en del bra skolarbeten, bl.a. detta.
Detta hade inte skolan betalat, hon hade köpt det för egna pengar på serieboden.
Bästa lärarinnan jag har haft...
Detta hade inte skolan betalat, hon hade köpt det för egna pengar på serieboden.
Bästa lärarinnan jag har haft...
- Stenens vise
- Very Fine
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
- Ort: Sverige
- Kontakt: