Nordisk special (Kalle o Co)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Isegrim »

Vilket nummerar det en "nordisk special" med bara tecknare från de nordiska länderna i KalleAnka-tidningen?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Var har du hört det ifrån? Finns det info på nätet?

Finns det f.ö. tecknare från andra länder än Danmark och Finland?

Ska det annars vara något nordiskt tema manusmässigt också? Om det bara är tecknare ifrån Skandinavien borde inte spela så stor roll annars eftersom de flesta Disney-tecknare mer eller mindre håller sig till hus-stilen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Nr 23/2005:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=se%2fKA2005-23
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Fick veta det av en svensk Bamse-tecknare häromdan.

Tack Erik S!

Ska kolla om jag kan få tag på tidningen.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Sudden »

Wakuran skrev:Var har du hört det ifrån? Finns det info på nätet?

Finns det f.ö. tecknare från andra länder än Danmark och Finland?

Ska det annars vara något nordiskt tema manusmässigt också? Om det bara är tecknare ifrån Skandinavien borde inte spela så stor roll annars eftersom de flesta Disney-tecknare mer eller mindre håller sig till hus-stilen.


Ja, nu är ju detta en gammal tråd men jag vill ändå ta fram tecknaren Arild Midthun från Norge här. Frågan är väl bara när vi får fram en ny tecknare från sverige också. Det vore något det.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Allan Kämpe »

Sudden skrev:
Wakuran skrev:Var har du hört det ifrån? Finns det info på nätet?

Finns det f.ö. tecknare från andra länder än Danmark och Finland?

Ska det annars vara något nordiskt tema manusmässigt också? Om det bara är tecknare ifrån Skandinavien borde inte spela så stor roll annars eftersom de flesta Disney-tecknare mer eller mindre håller sig till hus-stilen.


Ja, nu är ju detta en gammal tråd men jag vill ändå ta fram tecknaren Arild Midthun från Norge här. Frågan är väl bara när vi får fram en ny tecknare från sverige också. Det vore något det.


Kanske jag ska ta en chans och göra en Barks-inspirerad story?
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Wakuran »

Jag tror det finns några svenska tecknare som borde vara tillräckligt bra, t.ex. Hedvig Häggman-Sund, Mikael Grahn, Patrik Norrman etc. Däremot är det frågan om någon av dem skulle vilja ta ett sånt arbete i någon högre utsträckning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Jag tror det finns några svenska tecknare som borde vara tillräckligt bra, t.ex. Hedvig Häggman-Sund, Mikael Grahn, Patrik Norrman etc. Däremot är det frågan om någon av dem skulle vilja ta ett sånt arbete i någon högre utsträckning.


Jag har alltid gillat Barks Kalle Anka/Joakim och skulle tycka det vore spännande om jag fick fria händer att göra ett längre äventyr...
Bild
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av miran97 »

Jag hade också gärna viljat bli Kalle tecknare, men jag är bara 13...
Bild
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Allan Kämpe »

miran97 skrev:Jag hade också gärna bli Kalle tecknare, men jag är bara 13...
Bild


Bravo! Mycket fin teckning! Be dina föräldrar att köpa en professionell wacom-ritbräda i julklapp (den bästa present du kan få!) eller spara ihop till en själv och satsa sedan på serietecknarkarriären!
Men låt inte ditt skolarbete bli lidande är du snäll - jag är själv lärare och vet hur viktigt det är att ha alla möjligheter. För det kan ju vara så att det blir svårt att leva ekonomiskt på sitt serieskapande. Och då är det viktigt att ha bra betyg och en bra utbildning vid sidan av serietecknarsysslan!
Ju tidigare du bestämmer dig och ju mer du arbetar med tecknandet, desto större chans har du att lyckas! Och det finns en stor internationell marknad förutom lilla Sverige för tecknade serier. Du är ung och har tiden för dig, så teckna på bara! Jag hade själv samma drömmar i din ålder men tyvärr ingen som kunde guida mig vidare i tecknandet trots min uppenbara begåvning.
Du kan lägga upp bilder/teckningar här på serieforum under "Mina serier" och även egna förslag på seriemanus så kommer jag och med säkerhet flera andra gamla uvar att försöka uppmuntra dig och ge dig tips för fortsatt utveckling inom serietecknargebitet!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Wakuran »

Bara ett enkelt tips. Försök att förstå vilka former en figur är uppbyggd av. Då blir det mycket lättare att experimentera med poser och placera figuren i ett rum, och liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Bara ett enkelt tips. Försök att förstå vilka former en figur är uppbyggd av. Då blir det mycket lättare att experimentera med poser och placera figuren i ett rum, och liknande.


Bra tips! Ett annat är att du börjar skriva ett enkelt manus innan du börjar teckna. Om det är farbror Joakim, Kalle Anka och knattarna som är huvudfigurerna så slipper du förstås arbetet med att bestämma hur de ska se ut. Om du gör en helt egen serie så är det ju viktigt att bestämma/rita huvudpersonernas utseende och skriva en kort beskrivning om hur de är (om de ofta är t.ex. lata, starka, listiga, elaka, smarta osv).

När du har ett manus på en A4-sida (eller fler sidor) som beskriver handlingen i stort så kan du börja göra skisser med serierutor på de kommande sidorna (gör skisserna på tunt A4-papper är mitt förslag). Där behöver du till en början inte teckna figurerna så noga utan det är mer viktigt att man kan förstå handlingen/berättelsen med hjälp av skisserna. Du kan också rita in pratbubblorna med text i skisserna. En typisk Kalle anka sida så som Carl Barks ritade den brukade ju ofta ha fyra rader med två serierutor på varje (totalt åtta serierutor per sida).
Men jag har förstått att Don Rosa är din favorit!

När du har skissat hela serien till slut (Gör inte längre serie än tio sidor till din första serie tycker jag) så är det dags att börja göra originalen och där är det bra om pappret är tjockare och av bra kvalitet. (Du kan kolla om serien fungerar bra på de skissade sidorna, annars ändrar du först detta innan du börjar med originalen).

Originalen kan du göra i samma A4-format för enkelhetens skull (själv gör jag originalen i A3, men det kan göra att det tar längre tid att få dem klara eftersom det är större yta som ska täckas).
Nu ska du teckna noga med hjälp av skisserna. Om du har en plexiglasskiva/ljusbord så kan du placera en lampa under skivan och tejpa fast skissen ovanpå skivan. Du lägger sedan originalet ovanpå skissen (tejpa fast lite försiktigt så det ligger fast) och rita av/kalkera/överför skissen till originalet. (du behöver inte rita av pratbubblorna. De kan läggas in allra sist när du är färdig med originalet). Nu kan du förbättra den ursprungliga skissen och sudda och rita om tills du är nöjd med blyertsoriginalet. När hela det första A4originalet är färdigritat med blyerts och du är nöjd så är det dags att börja tuscha.

Tuschningen är ett svårt moment och det är här fördelen med en ritbräda (typ wacom) är så stor! Om man har en ritbräda kopplad till en dator så scannar man först in blyertsoriginalet på en scanner och sparar ner originalet i lämpligt format t.ex Tiff. Via ritbrädan öppnar du upp ett program och börjar rita på den inscannade filen av blyertsoriginalet. Om du ritar fel så kan du ändra hur många gånger som helst utan att det blir kladdigt och fult.

Om du gör tuschningen för hand (som ju också är bra att lära sig) så ska du se till att ha riktigt fina/tunna tuschpennor avsedda för tecknande och tunna fina penslar och svart flytande bläck. Bra att ha är också vitt flytande Tipp-ex som man kan täcka för med om man tuschat fel.

Ja, sedan är det bara att jobba på! Och det finns lika många olika sätt att skapa serier som det finns serietecknare på vår planet. Så ta inte mitt förslag som någon regel utan just som ett förslag på hur man kan göra. Du kan göra serien direkt utan skisser och utan något skrivet manus men då är risken att handlingen/berättelsen blir mindre bra och att bilderna/teckningarna inte blir så fina som du skulle vilja ha dem.
Lycka till med tecknandet!
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av miran97 »

Haha, du läser mig som en öppen bok Allan! Min förebild och idol är Don Rosa! Och tack för alla tipsen!
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Sudden »

Wakuran skrev:Jag tror det finns några svenska tecknare som borde vara tillräckligt bra, t.ex. Hedvig Häggman-Sund, Mikael Grahn, Patrik Norrman etc. Däremot är det frågan om någon av dem skulle vilja ta ett sånt arbete i någon högre utsträckning.

Varför skulle dom inte vilja ha ett sådant arbete? Anses det inte vara fint nog att arbeta för disney i branschen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Wakuran »

Sudden skrev:
Wakuran skrev:Jag tror det finns några svenska tecknare som borde vara tillräckligt bra, t.ex. Hedvig Häggman-Sund, Mikael Grahn, Patrik Norrman etc. Däremot är det frågan om någon av dem skulle vilja ta ett sånt arbete i någon högre utsträckning.

Varför skulle dom inte vilja ha ett sådant arbete? Anses det inte vara fint nog att arbeta för disney i branschen?

Jag tänkte mest på att det antagligen kommer vara en hel del krav på att hinna prestera i tid till deadline, anpassning till rådande stilar, ämnen man bör vara försiktig med att ta upp, etc. som jag uppfattat det.

Don Rosa blev ett så stort namn att han kunde komma ifrån det, men han känns i princip som det enda egentliga undantaget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Från Sverige har vi ju Peter Härdfeldt som gjort en hel del. Framför allt för Nalle Puh-tidningen.
http://coa.inducks.org/creator.php?c=PHf
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Sudden »

Joakim Gunnarsson skrev:Från Sverige har vi ju Peter Härdfeldt som gjort en hel del. Framför allt för Nalle Puh-tidningen.
http://coa.inducks.org/creator.php?c=PHf

Där ser man. Det var mer än jag visste. Av de få teckningar av honom som finns att finna via google så ser man att han är riktigt skicklig. Synd bara att en sådan kille inte kan få lite mer uppmärksamhet.

En som är otroligt skicklig på att måla disneyliknande figurer är Hedvig Häggman-Sund, men jag har inte sett särskilt mycket serier av henne. Var kan man finna dessa?

Borde man inte från Egmonts sida kunna satsa mer på att skola in fler svenska tecknare på disneyserier? Kalle Anka Pocket vore ju ett perfekt forum för ett sådant projekt t.ex.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Wakuran »

Hedvig har väl mest tecknat i Bamse. Det finns litet bildexempel på hennes och på Joakims bloggar.

( http://vixiearts.blogspot.com samt http://sekvenskonst.blogspot.com har jag för mig. )

Hon gjorde några teckningar för "Emma och Sara", annars, men den serien verkar bara vara samlad i privatutgivna fanzin, så den kan nog vara svår att få tag på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Sudden »

Wakuran skrev:Hedvig har väl mest tecknat i Bamse. Det finns litet bildexempel på hennes och på Joakims bloggar.

( http://vixiearts.blogspot.com samt http://sekvenskonst.blogspot.com har jag för mig. )

Hon gjorde några teckningar för "Emma och Sara", annars, men den serien verkar bara vara samlad i privatutgivna fanzin, så den kan nog vara svår att få tag på...

Jag hittar inte mycket serier där heller utan det handlar väl mest om vackra och läckra teckningar. Hon är ju en otrolig begåvning som borde satsa mer på seriemediet anser jag. Hennes stil är ju som gjord för att teckna för Disney.
Anniey
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 01:14

Re: Nordisk special (Kalle o Co)

Inlägg av Anniey »

Hon är medlem på Deviantart. http://vixie87.deviantart.com
Skriv svar