Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Inlägg av Stora stygga vargen »

Vicar är en av mina absoluta favoritdisneytecknare (tillsammans med Carl Barks och Don Rosa). Hans serier från 80-talet är oerhört välgjorda, till exempel "Ungdomens källa" och "Kusinen från landet". Av vissa har han kallats Barks sanne efterträdare.

Jag köpte nyligen Hall of Fame nr. 4, som ju är dedikerad till Vicar. Där finns bland annat de två ovanstående berättelserna, men även en del av hans senare produktioner, till exempel "Prinsessan från stenåldern". Det som är mest slående med hans nyare serier är att hans stil har förändrats - till det sämre, tyvärr! Han har inte alls samma säkerhet i linjerna och verkar nästan ha problem med att få fram ankorna. En del tycker kanske att det finns en viss charm med dessa grova och "rustika" teckningar som man kan se i "Prinsessan från stenåldern", men jag saknar Vicars mera lediga och säkra stil från 70- och 80-talen.

Är det någon som vet vad försämringen beror på? Vanligtvis brukar ju en tecknare bli allt mer säker med åren. Är det tuscharna som bär ansvaret? Börjar Vicar bli gammal och skröplig...?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag håller helt klart med om att Vicars teckningar har försämrats jämfört med slutet av 1970-talet (då han väl var som bäst?) och hur han tecknar nuförtiden. Dessvärre kan jag inte svara på varför, men jag undrar också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, instämmer tyvärr med dig.

Visserligen tycker jag tecknare som Barks, Jippes och Branca har mer levande stil , men Vicar under 70- och 80-talet var en klart kompetent hustecknare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Vicar-studion håller en jämn och hög kvalitet, som jag inte tycker har försämrats så mycket, men sida vid sida med 70-80-tal kanske det skulle synas.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Inlägg av Stora stygga vargen »

Jag tycker det är väldigt stor skillnad. Det känns faktiskt nästan lite sorgligt att en så skicklig tecknare "gått ner sig" så pass...
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Inlägg av Grey ghost »

Jag kan inte säga så mycket om skillnad på hans kvalité. Däremot kan jag säga att han var produktiv, det känns som om varje nummer på 90-talet och början på 2000-talet hade en serie av honom i början av tidningen, och det var inga dåliga teckningar i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Inlägg av Rufus »

Om man jämför hans teckningar från 2000-talet med dom från 1970-talet, så känns det som två helt olika tecknare. Förmodligen tuschade han inte själv de serier som är från 2000-talet. Numera gillar jag faktiskt hans alster från 2000-talet bättre. Men det tog ett tag att vänja sig vid dom.
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Inlägg av Grey ghost »

Tyvärr gick han bort 2012. Och tyvärr var det väldigt förbisett då eller så kan folk ha glömt av det. De enda Disneytecknare som allmänheten bryr sig om verkar vara bara Barks och Rosa, något som ankister och muskännare också kan vara skyldiga till, även jag har försummat de andra. Andra duktiga tecknare som Vicar, Jippes och Ferioli är tyvärr lite underskattade.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Inlägg av Rufus »

Grey ghost skrev:
mån 04 mar 2024, 22:50
Tyvärr gick han bort 2012. Och tyvärr var det väldigt förbisett då eller så kan folk ha glömt av det. De enda Disneytecknare som allmänheten bryr sig om verkar vara bara Barks och Rosa, något som ankister och muskännare också kan vara skyldiga till, även jag har försummat de andra. Andra duktiga tecknare som Vicar, Jippes och Ferioli är tyvärr lite underskattade.
Jo, men i de senaste numren av NAFS(k)uriren har allt "de andra bra" fått uppmärksamhet, bl. a. personerna bakom de tokroliga Långben-albumen "Historiens mästare" och två kvinnliga Disney-serieskapare. Och i äldre kurirer har det skrivits om t ex Tony Strobl, Paul Murry och Kinneys/Hubbards Kusin Knase m.m. Just Vicar har nog ingen skrivit om dock. Vill du skriva en artikel om Vicar? Kontakta redaktionen i så fall.
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Victor Arriagada Ríos (Vicar)

Inlägg av Grey ghost »

Tack men nej tack. Jag tror inte jag är väl lämpad att skriva en artikel om någon serietecknare. Jag kan säga att jag tycker att en tecknare är bra, men är dålig på att förklara vad som gör hen bra eller beskriva teckningsstilen. Men om någon annan på forumet känner sig manad att skriva om Vicar eller Daan Jippes eller Cèsar Ferioli kan nog hen ta kontakt.
Skriv svar