Kalle Anka i all evighet?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
skaraborg76
Avstängd

Kalle Anka i all evighet?

Inläggav skaraborg76 » fre 19 mar 2010, 13:55

Hur länge tror ni att Kalle Anka och de mer kända och klassiska disneyfigurerna kommer att finnas. Allt har en ände. Men det ser inte ut som vi ens har sett änden. Kommer man läsa om Kalle, knattarna och resten av gänget om 100 år?

Linus van Pelt
Fine

Re: Kalle Anka i all evighet?

Inläggav Linus van Pelt » lör 20 mar 2010, 10:18

Kan inte säga så mycket mer än att det är en jäkligt intressant fråga som jag själv brukar fundera på ibland men utan att komma fram till någon åsikt. Det finns liksom inga historiska paralleller att dra. Visst finns det på sitt sätt fiktiva "figurer" - mytologiska och litterära gestalter - som bevarat något slags berömmelse och popularitet under sekler, men i fråga om Kalle Anka och liknande figurer tillkommer ju det att de även är registrerade varumärken, vilket ju på något vis fryser dem i tiden och kanske snart på sin höjd ger dem ett tillfälligt retro- eller nostalgivärde i en föränderlig värld. Och hur kommer det att påverka uppfattningen och utvecklingen av en "figur" när den i sig är evigt skyddad som varumärke samtidigt som de verk där den ingår med tiden går över i "public domain"?

I vissa fall som i fråga om t.ex. Snobben och Tintin har ju dessutom nyproduktion av de klassiska figurerna upphört: hur länge kommer dessa att kunna finnas kvar i ett "allmänt medvetande", då miljöerna och referenserna i ursprungsberättelserna blir allt mer främmande för nya generationer? Ligger de i det historiska kuriosakabinettet redan om tio, tjugo, trettio år?

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » lör 20 mar 2010, 11:05

Disney gör nog fortfarande en del bra saker, men de lever huvudsakligen på att de äger en del väldigt gamla varumärken. Så gamla att man undrar hur länge de över huvud taget går att äga. Enligt de immaterialrättslagar som gällde när de klassiska figurerna skapades så skulle de ha blivit "allmänna" för långe sedan ... Förr eller senare måste den skenande immaterialrätten återgå till något rimligare.

Vad som händer med Kalle och Musse när det blir fritt fram för vem som hellst att tolka och använda figurerna ska bli spännande att se. Jag tror på en ganska stor explosion av annorlunda tolkningar, följd av en stor retrovåg när Disney tjänar ännu mera pengar på att än en gång ge ut de klassiska "riktiga" disneyserierna och -filmerna igen. Men ytterligare ett par decennium senare är det nog bara historiskt intresserade serie- / popkulturnördar som håller dem i minnet.

skaraborg76
Avstängd

Inläggav skaraborg76 » lör 20 mar 2010, 11:11

Ja, jag läste Kalle Anka, det gjorde farfarsfarsfar också! [:p]
Ska vi ge Musse och Kalle 30-40 år till? Disney fortsätter dock med sin verksamhet.

Linus van Pelt
Fine

Inläggav Linus van Pelt » lör 20 mar 2010, 11:50

rkaj skrev:Vad som händer med Kalle och Musse när det blir fritt fram för vem som hellst att tolka och använda figurerna ska bli spännande att se. Jag tror på en ganska stor explosion av annorlunda tolkningar, följd av en stor retrovåg när Disney tjänar ännu mera pengar på att än en gång ge ut de klassiska "riktiga" disneyserierna och -filmerna igen. Men ytterligare ett par decennium senare är det nog bara historiskt intresserade serie- / popkulturnördar som håller dem i minnet.

Såvitt jag förstår kommer det "aldrig" att bli fritt fram för vemsomhelst att använda figurerna så länge som Disney fortsätter att TM-skydda dem som varumärken, vilket kan göras i evig tid. Vad som eventuellt kommer att ingå i public domain men som Disney hittills lyckats skjuta upp är själva de enskilda konstnärliga alstren, alltså filmerna och serierna, som då får tryckas och distribueras fritt.

skaraborg76
Avstängd

Inläggav skaraborg76 » lör 20 mar 2010, 11:58

Och Disney har pengar och med pengar kan man ändra lagar och patent,
detta är sant och inget skämt!

Linus van Pelt
Fine

Inläggav Linus van Pelt » lör 20 mar 2010, 12:34

skaraborg76 skrev:Och Disney har pengar och med pengar kan man ändra lagar och patent,
detta är sant och inget skämt!

Nej och det är också sant att Disney har fått sina pengar genom att under lång tid skydda och utveckla sina figurer genom att avlöna skickliga kreatörer, redaktörer och distributörer - det är inte så att figurerna bara råkar existera och i sig vara världsberömda medan Disney bara "profiterar" på detta, utan det är företagets förtjänst att vi alls känner till och uppskattar figurerna så pass att vi ofta vill betala för dem. Till skillnad från många andra aktörer på marknaden som gjort mindre säljbara alster eller bara haft en take the money and run-attityd kring en dagssländefigur så har företaget Disney målmedvetet och långsiktigt arbetat med och investerat i sina figurers värde, och jag tycker inte att det är självklart att detta plötsligt bara skall bli allmän egendom bara för att det har förlupit en viss tid. Det finns inga enkla svar här. [:)]

Användarvisningsbild
Alex
Very Good

Inläggav Alex » ons 31 mar 2010, 20:43

Skulle gissa att Disneys största universan (eller vad nu universum heter i plural...), Kalle Anka och Musse Pigg, kommer att finnas kvar i väldigt många år till. Däremot tror jag inte att de kommer att finnas kvar i samma form som nu. Hur länge kommer serietidningar att finnas? Här i Skandinavien är Disney-serietidningar en stor tradition, men samma sak gäller inte överallt. När jag var i USA i somras, fick vi leta oss fram till en undanträngd specialaffär, där bara de riktiga "nördarna" (som jag...) handlade. Och här i Sverige kan man hitta Kalletidningar i så gott som varenda liten kiosk, överallt i landet.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » ons 31 mar 2010, 21:00

Linus van Pelt skrev:Nej och det är också sant att Disney har fått sina pengar genom att under lång tid skydda och utveckla sina figurer genom att avlöna skickliga kreatörer, redaktörer och distributörer - det är inte så att figurerna bara råkar existera och i sig vara världsberömda medan Disney bara "profiterar" på detta ...

Sant i och för sig, Disney kämpade hårt genom "hitålderns" (den kulturella likriktningens) barndom. De var nog faktiskt ofta bäst vad gällde tecknade serier, och tveklöst bäst nästan jämt när det gällde tecknade långfiler.

Men det var fram till kanske 1950 eller 1960. Sedan dess har de levt på att vara störst och utnyttjat sina ekonomiska muskler till att med marknadsföring och framförallt effektiv distribution se till att det bara var deras kultur som fanns (sånär som på ett fåtal konkurenter som också var riktigt stora företag).

Från kanske 1980 har bättre och billigare tryckteknik lätt till en revolution av små självständiga utgivare inom tecknade serier: Eftersom man inte behövde sälja lika många exemplar för att gå runt och göra vinst kunde man ge ut serier även om man inte hade Disneys / Marvel / DC:s reklambudget. Under de senaste tio - tjugo åren håller samma sak på att hända med musik, tack vara internet ...

Det är mycket möjligt att Disney och de andra stora bjässarna kommer att finnas även om tio - femtio år, men de kommer inte att vara i närheten av så mäktiga som de har varit.

(Det här inlägget är till stor del inspirerat av att jag för närvarande läser Long Tail av Chris Anderson. Riktigt intressant. Rekomenderas!)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 23 apr 2010, 16:23

Disney kommer inte så mycket längre iaf inte med de klassiska figurerna.
Det är ju mer eller mindre totalbrist på vettiga manus.

Visst kommer det fortsätta men jag tror inte mycket av det kommer bli bra så länge de håller i allting så hårt, inget får ändras eller petas på.

Myckat av det lever pga av varumärkena.
9mm, i'm never further away than that.

skaraborg76
Avstängd

Inläggav skaraborg76 » lör 24 apr 2010, 13:34

Det går nog inte utveckla figrerna heller. Långben blev medelålders far och knattarna har väl blivit lite äldre men det är allt.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » lör 24 apr 2010, 14:29

kajsa och kalle kanske gifter sig.. inte för jag tror det, men bara en tanke.. Don Rosa har ju gjort en bild som föreställer farbror Joakims grav där knattarna, kalle och kajsa står. och på den bilden har både kajsa och kalle ringar på dig. det var ju dock bara en bild. Och jag tvekar på att dem skulle döda joakim. Dem skulle nog inte ha många läsare kvar då..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » tis 27 apr 2010, 16:18

Kalle Anka är väll inte alls lika känd utomlands som här. Tror att sverige har klarat av att hålla tex Kalle längre eftersom vi är en liten publik och barn läser inte engelska så det är svårare för konkurrenter att tävla om barnens uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 29 apr 2010, 15:59

Det trista är ju att det inte är nån kvalitet i det som framställs av danskar tex.

Men visst som enbart barntidning kan den ju överleva ett tag till, men de har definitivt redan kasta det gammla allåldersstandarden som jag mins att de skröt med på 80-talet när jag var prenumerant.
9mm, i'm never further away than that.

Patrik A
Fine

Inläggav Patrik A » tor 29 apr 2010, 17:56

Jag tycker att manusen nu för tiden är riktigt dåliga. Förvisso haver det alltid funnits sämre manus, men nu så skakar jag ofta på huvudet. Dock har det hänt, någon gång ibland, att man finner ett bättre manus. Jag tror nog att Kalle Anka som serietidning, kommer tappa allt fler läsare med åren. Åtminstone något äldre läsare. Jag vill gärna ha lite mer äventyr och genomtänkta serier som inte enbart går ut på att tex Kalle misslyckats och får fly landet.

I mångt och mycket känns det som att det är på manusen, som de tappar mycket. Fokusera på bättre manus, så kan tidningen nog leva ganska så länge till

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » tor 29 apr 2010, 22:27

Farbror Joakims systrar har ju inte setts på länge, eller Kalles syster. Kunde man få in dem i en bra serie tror jag att många skulle vara intresserade. När försvann dessa egentligen? Det är en fråga som jag länge funderat på.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 29 apr 2010, 23:04

luckylök skrev:Farbror Joakims systrar har ju inte setts på länge, eller Kalles syster. Kunde man få in dem i en bra serie tror jag att många skulle vara intresserade. När försvann dessa egentligen? Det är en fråga som jag länge funderat på.

Tja, det har väl inte funnits något direkt syfte att berätta om dem innan Rosa drog igång sitt otroliga Joakims Liv-projekt. Nu är ju Rosa i stort sett pensionerad, så frågan är vad som skulle hända om någon annan, mindre namnkunnig tecknare, skulle vilja skriva en historia om dem.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » tor 29 apr 2010, 23:15

Joakims systrar Matilda och Hortensia syntes senast i serien ''Brev hemifrån eller Den gamla borgens nya hemlighet''(2004). Hortensia syntes dock endast i flashback. Bortser man från den serien så syntes Hortensia senast i ''Ett fantastiskt drömliv''(2002). Kalles syster Della syntes också i ''Brev hemifrån eller Den gamla borgens nya hemlighet
'', men även hon i flashback. Innan den var hon syntes hon i serien ''De tre steglitsornas tecken''(1998).
Alla 3 har endast varit med i Don Rosa serier.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 30 apr 2010, 00:43

Apropå Don Rosa läste jag just något intressant på SeF:s forum:

Åke Forsmark skrev:På Flashback, av alla ställen, ser jag ett rykte om att Don Rosa ska teckna igen. Det är en figur som mejlat till DR

Perhaps i don't have to write all about how golde you made my childhood with your stories, as your eyes might not tolerate that much.
I remember you going for retirement a couple of years ago, and you said that you would be heading for making covers and such, has there been anything to that?
Have you gotten better eyesight, or have you entirely given up with it?
If you don't have the money or special care, i suggest you maybe take hostage of a friendly person somewhere in the US so you can get that damn treatment!
Joking aside, are you doing good in your lifestyle, and is there anything you are going for?
I am not forcing you to make comics, because i know you cannot do that anymore.

och ska ha fått ett svar:

I always enjoy emails from fans, and i would like to share a secret with you.
In a couple of months my eyesight will be good enough to draw more comics, after the results of my most recent eye-surgery, which took place in December, 2009.

Som vanligt ska man ta allt på Flashback med tre nypor salt men det låter ju intressant ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » fre 30 apr 2010, 11:53

Ifall det stämmer så är det ju underbart! Man kan ju alltid hoppas! Bra start på dagen, tack wakuran [;)]

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"