Fantagraphics Gottfredson Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av germund »

OK, nu har Fantagraphics officellt gått ut i San Diego om att de planerar att starta upp ett Floyd Gottfredson Library. Första boken planeras till maj 2011. Jaja, jag hoppas det går vägen, men tänker inte hålla andan tills dess. Lyckas de få ut en ocensurerad, komplett utgåva, på engelska och med bra reproduktion, av Floyd Gottfredsons verk 1930-55 kommer jag att höja fantagraphics till skyarna, men ännu har ingen lyckats med denna bedrift trots en massa snack i 20 år.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

Underbart! Ska absolut hålla mig uppdaterad när det gäller detta!
Många goda nyheter för mig under detta cc [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nitro74 »

Läste också denna nyhet. Fantastiskt kul om de lyckas. Fantagraphics verkar ju lyckas med de projekt de företar sig, exempelvis Popeye och Peanuts. Förhoppningsvis är utgivningstakten lite snabbare än de projekten dock.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av smorkin »

Instämmer helt i förhoppningarna om att Fantagraphics ska lyckas med utgivningen. Lite orolig är jag dock, de har inte precis ett hundraprocentigt lyckat result med sina utgivningar hittills ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Gottfredsons strippar har under förra året scannats och restaurerats för en nyligen utkommen italiensk utgåva. Det fina med kråksången är att det scannade materialet kommer direkt från Disneys arkiv, och andra bra källor där Disney saknat material. Allt scannat med engelsk text, även om den italienska utgåvan givetvis har bytt ut texten.
Så om det finns nån logik i det här betyder det att Fantagraphics använder det redan inscannade materialet som är av hög kvalité.
Å andra sidan kanske någon borde berätta för dem att det existerar... ;)
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av captainknut »

buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av buster89 »

Först: jag längtar efter den här bokserien! Det stämmer att Mickey Mouse med tiden blev en ganska tråkig medelklassfigur, men 30-40-talet var en guldålder för serien...fast Mickey inte var en "rolig" figur så som Donald Duck, så var han perfekt som äventyrare, och Goofy medverkade ju ofta som komisk motsats i spelet. Hoppas att den här utgivningen verkligen realiseras nu.

Fråga: varför börjar man (såvitt jag kan se) med åren 1933-35? Gottfredson började väl teckna nästan från början 1930? (Visserligen tog det något tid innan serien hittade sin form.)

En annan fråga: ungefär hur mycket medverkade Gottfredson som författare? Att han bidrog med stories, uppslag och gags är dokumenterad, men han hade väl aldrig full kreativ kontroll på samma sätt som Carl Barks, eller har jag fel?

(Och ja, jag föredrar att använda dom engelska namnen. ;) )
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av smorkin »

Skulle misstänka att de hoppar över de första åren eftersom de är de mest känsliga vad gäller rasistiska bilder mm.

Sen är serien inte så bra heller under de åren, men det är nog bara en bisak ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Vilket trams isf, allt vill man väl för fasen ha.

Tiden går och med den ändra värderingarna, mn måste väl kunna se tillbaka på serier även om de kan innehålla aker som idag inte är särskilt politiskt korrekt.

Att sopa sånt under mattan är löjligt.

Det hr ska bli kul att se, jag lär köpa iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Allan Kämpe »

buster89 skrev:Först: jag längtar efter den här bokserien! Det stämmer att Mickey Mouse med tiden blev en ganska tråkig medelklassfigur, men 30-40-talet var en guldålder för serien...fast Mickey inte var en "rolig" figur så som Donald Duck, så var han perfekt som äventyrare, och Goofy medverkade ju ofta som komisk motsats i spelet. Hoppas att den här utgivningen verkligen realiseras nu.

Fråga: varför börjar man (såvitt jag kan se) med åren 1933-35? Gottfredson började väl teckna nästan från början 1930? (Visserligen tog det något tid innan serien hittade sin form.)

En annan fråga: ungefär hur mycket medverkade Gottfredson som författare? Att han bidrog med stories, uppslag och gags är dokumenterad, men han hade väl aldrig full kreativ kontroll på samma sätt som Carl Barks, eller har jag fel?

(Och ja, jag föredrar att använda dom engelska namnen. ;) )


Detta utdrag från Seriewikin berättar om Floyd Gottfredsons arbete med Musse:

Musse och Pluto ur "Pluto the Pup" (1931). Manus och teckning: Floyd Gottfredson, tusch: Al Taliaferro. © Walt Disney Productions
Spökplumpen i Floyd Gottfredsons tappning (1939). © Walt Disney Productions.Gottfredson anställdes hos Disney den 19 december 1929 för att vara backup-tecknare till dagsstrippversionen av "Musse Pigg" som King Features Syndicate just hade kontrakterat med Disney. Dock så blev det så att Gottfredsons första uppdrag för Disney blev på animationsavdelningen, men han bidrog endast till ett par scener till kortfilmen "Cannibal Capers", innan det blev så att han tog över tecknandet av "Musse Pigg"-strippen. Hans första stripp publicerades 5 maj 1930. Två veckor senare stod Gottfredson även för manuset till strippen. Efter ett par år tog andra över manusskrivandet, men han själv stod oftast för intrigerna fram till 1943, då Bill Walsh tog över manus och intrig. Tuschandet stod bland annat Al Taliaferro, Ted Thwaites, Dick Moores och Bill Wright för fram till 1946, då Gottfredson själv tog över tuschandet. Gottfredson var även chef för dagspresserieavdelningen på Disney 1930–1946. Gottfredson var också ansvarig tecknare och intrigmakare till en söndagsstrippversion av serien mellan 1932 och 1938; denna togs sedan över av Manuel Gonzales.

1955 slutade dagsstrippserien som äventyrsföljetong och blev istället en renodlad skämtserie. Gottfredson pensionerade sig från dagsstrippen den 1 oktober 1975. Hans sista dagsstripp publicerades 15 november och hans sista söndagssida publicerades 19 september 1976.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Jo de flesta anser ju att han utvecklade Musse likväl som Barks senare utvecklade Kalle anka, men tyvärr blev det för enahanda med åren så det är nog främst 30-tal som är intrssant.

Kanske lite med, den första spökplumpen har man ju läst och där tar ju Musse till metoder han aldrg skulel göra senare, så det finns väl kanske ett intresse för 40-talet med i nån form.

Vad jag förstår hade han nån form av skada som gjorde att han började teckna från början, nåt han drog på sig som ung.

Vi kan ju nämna at Disney själv ignorerade serieskapandet i princip helt och de fick sköta sig själva.
Det kanske inet var så dumt då jag finner att de här gamla serierna är förbaskat bra helt enkelt, det fanns liksom inga begränsningar och Musse visas att försöka ta livet av sig i olika situationer, otänkbart senare.

Nä Disney kanske gjorde rätt med sin vilja tat få Musse söt och ordentlig, men för oss som bryr oss lite djupare var det totalt värdelöst.

Det är liksom inte konstigt tat Kalle Anka och anhang sprang om musen i populäritet trots att Musse än idag framställs främst, men alltså han saknar ju totalt edge.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Kanske lite med, den första spökplumpen har man ju läst och där tar ju Musse till metoder han aldrg skulel göra senare, så det finns väl kanske ett intresse för 40-talet med i nån form.

Nu får man ju tänka på att det gällde i än högre grad för Spökplumpen. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Jo, självklart, men ändå.

Dagens Musse skulle ju inte rycka ifrån ett barns kamera och dra därifrån med spiken i botten, det var ju klart vettigt handlat, men idag är figuren rent löjligt korrekt på alla sätt.

Tja, skitsamms men jag gillar den här äldre varianten av Musse Pigg helt enkelt, det är trist att det spårade ur med åren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av germund »

buster89 skrev:En annan fråga: ungefär hur mycket medverkade Gottfredson som författare? Att han bidrog med stories, uppslag och gags är dokumenterad, men han hade väl aldrig full kreativ kontroll på samma sätt som Carl Barks, eller har jag fel?


Gottfredson var den som hade full kontroll över produktionen. Floyd var överhuvud för hela dagstidningsserieproduktionen fram till 1946 och på Musse-dagsstrippen fungerade övriga inblandade som assistenter till Floyd. När Bill Walsh tog över manusförfattandet 1943 tippade han hela Mussevärlden och produktionen över ända, när han fokuserade på galna, mer humoristiska berättelser, men även den kreativa nytändningen dog när man övergick från längre berättelser till ett-skämt-om-dagen-strippar.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Offissa Pupp »

Oj, oj, oj vad jag ser fram mot den här samlingen. Efter att ha läst Germunds högintressanta beskrivning av Gottfredson karrriär i HOF kan jag bara säga att det handlar om en skapare som ju känns löjligt underpublicerad idag! Konstigt att han hamnat i sån skymundan från Barks i Disneystallet. Vad kan det egentligen bero på? Beror det på att Musse är en mindre populär figur och att Disney varit notoriskt ointresserade av att lyfta fram sina enskilda skapare, eller ens driva serietidningen? Det känns ju som om en skapare av Gottfredsons kaliber verkligen hör till seriemediets stora konstnärer!

Hoppas att det är fina kompletta utgåvor med kvalitetstryck nu bara...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Gottfredson behöver jag absolut läsa mer av. Cartoons och komiska äventyrsserier i toppklass.

Rune Andreasson har f.ö. sagt i flera intervjuer att Gottfredson varit en av hans personliga favoriter. (Kängurun Hoppe-Tossa verkar t.ex. vara en rätt rak stöld av Hoppy the Kangaroo, t.ex.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

Hur många volymer lär det bli?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av buster89 »

Wakuran skrev:Rune Andreasson har f.ö. sagt i flera intervjuer att Gottfredson varit en av hans personliga favoriter. (Kängurun Hoppe-Tossa verkar t.ex. vara en rätt rak stöld av Hoppy the Kangaroo, t.ex.)


Det stämmer, och jag vill minnas att Andreasson också verkade tämligen likgiltig vad Barks angår...vilket man kan tycka vad man vill om, men det känns ändå bra att någon stor serieskapare faktiskt visat så stor respekt för Gottfredson, som än i dag verkar vara relativt bortglömd.

När det gäller Walt Disney, så skrev han faktiskt avisstrippen om Mickey under dom första månaderna 1930. Han hämtade inspiration till störstadels från filmerna om Mickey, och serien var under hans regi en ren slapstick-serie, charmig men inte särskild interessant. Tur att Gottfredson hamnade i bilden så tidigt. :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Grejen var ju det att det inte funkade att köra den animerade Musses bravader i serieform, det blir trist helt enkelt då bilderna inte är rörliga eller har ljud, detta förstod ju Gottfredson och det förändrade ju allting.

Givetvis hade han ju läst andra serier av äventyrsformat och Musse fick uppleva sånna saker i stället för enkla slapstick grejor om och om igen.

Så var han ju före Barks inom Disney men saken är väl sådan att Musse ska var en gullig figur medans Kalle inte är det och det är väl därför det förhåller sig som det gör idag, dvs de här gamla stripparna med Musse är mer eller mindre bortglömda medans det ägnas enorm frenesi åt Barks och Rosa samlingar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:..förhåller sig som det gör idag, dvs de här gamla stripparna med Musse är mer eller mindre bortglömda medans det ägnas enorm frenesi åt Barks och Rosa samlingar.


Förhoppningsvis ändras detta imoed att dessa serier nu ges ut [:)]
Många kanske får upp ögonen för dessa godbitar!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar