Fantagraphics Gottfredson Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Nä, har du problem, har du väl problem, men det kan vara synen som gör det.

Jag upplever dem som bättre än vad jag sett tidigare, men har de förbättrat det ytterligare så är det ju bara bra, vi vet ju inet riktigt heller vad de har att utgå från.

Jag är ganska van med gamla stripserier i nytryck och ibland får de ju nbe om ursäkt att de helt enkelt inte kan utan tat teckna om det mesta få det till den kvalitete de skulle önska.

Men ok, släpp lyxvolymer för de med pengar för min del, mne jag kan bara köpa de här billiga, det är min möjlighet tat få läsa det lagligt iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Agentum skrev:vi vet ju inet riktigt heller vad de har att utgå från.


Källmaterialet är till stora delar bra proofs från Disneys eget arkiv, kompletterat med andra källor där Disneys material inte varit på topp.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Jo, mn jag menar det kanske är rätt dåligt utgångsmaterial, tänk på att Disney struntade i seriedelen nästan helt, att vi idag ser en hel del mer i de gamla Mussestriparnba än ur de animerade filmerna man kan se är ju ne sak, då såg man det inte så.

Det var ju tom så att det var hysterikst för folk baar ta se ljud som fungerade ihop med vad som hände på filmen liksom, idag impas vi knappast av det.

Och JA jag har sett Musses år som teckad figur med och jag är fortfarande mer intressrad av stripen helt nekelt även om jag tycker att man ska se de animerade filmerna med baar som ren baskinskap, men varning är at det mycket går ut på otroligt enerernade sång och musik som inte längre är gångbart, särskilt i svartvitt.

Men Gottfedsons material iaf de första åren är vettigt än idag, då det liksom inet gick att gå på med de metoder de gjorde i kortfilmerna, utan som övriga redan kända sripserier så var dert äventyr som gällde.

Utdött idag, en så var det då, och det är väl de som verkligen var Golden Age egentligen även ok bar stripar fanns ett bar tag till, idag är de ju döda iaf på tidningsnivå.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:Men ok, släpp lyxvolymer för de med pengar för min del, mne jag kan bara köpa de här billiga, det är min möjlighet tat få läsa det lagligt iaf.


Det finns en utväg till och det är att tjata hål i öronen på bibliotekspersonal (inköpare specifikt).

Jag tycker det är bra att det släpps lyxvolymer för de som vill och har råd att köpa dem men samtidigt får man inte glömma att släppa produkterna i en billigare version för annars slutar det väl som i Frankrike dvs allt har hårda omslag.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Horst Schröder ska ha sagt att han släppte något album både i billig och dyr utgåva, med resultatet att den dyraste blev i princip osåld. Hans slutsats var att på den svenska marknaden måste man välja från början.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av GuestOnQuest »

Ja, jag vet att Horst Schröder har den erfarenheten men frågan är hur många exemplar han tryckte upp av de två versionerna. Tryckte han upp lika många lyxexemplar som de billigare så förstår jag att de billiga gick åt snabbare för den stora massan är inte samlare utan läsare eller möjligen lässamlare. Samlare av lyxexemplar är få och de vill ha en så liten upplaga som möjligt av en lyxutgåva så att priset stiger (många samlare ser det nog lite som en investering).
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker det känns lätt oroande att man riktar in sig på lyxexemplarsamlande redan från början, dels känns det som om man förlorar tillväxten inom mediet / bland läsarna, dels så kan det bli väldigt spekulationsartat av det slaget som fick den amerikanska serietidningsmarknaden att krasche.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av GuestOnQuest »

Nu vet inte jag exakt varför den amerikanska serietidningsmarknaden kraschade men det berodde väl inte på lyxutgåvor? En serie man verkligen verkligen gillar ska man ha möjlighet att kunna köpa i lyxutgåva -tycker jag- men självklart ska serierna finnas i en billigare variant också. Om man bara får välja en typ, billig eller lyxig, så tar jag den föregående.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Det berodde på spekulation, på att serier gavs ut för att samlas på från början istället för att läsas, med massa gimmickar som inte var värda sitt pris.

Kanske lätt långsökt liknelse, men att enbart ge ut lyxutgåvor känns litet som samma sorts tänkande, framför allt för tillväxten jag nämner ovan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Ja när inte spekulanterna ville längre så föll hela marknaden, och det sa ju sig självt att serier som var helt nya och gavs ut ibland i 10millioner ex. aldrig skulle bli värda mer än vad de kostat nya ens.

Lyxutgåvor blir för de allra köpstakaste på en marknad för folk som ändå spenderar rätt mycket pengar på serier, det blir liksom tårta på tårta.

Jag menar till slut mättas allt och det komemr inet gå sälja de där syra utgåvorna för att leva på för tillräkligt många ex. komer inet gå åt.

Visst kan man sänka priset då men då har man ju skjutit sig själv i foten.

Jag trro det är en jäkla balansgång helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av smorkin »

Mm, det är farligt med att bara satsa på lyxutgåvor; dåligt för tillströmning av nya läsare.

Gottfredson-utgåvorna är nog att betrakta som lyxutgåvor även om de inte är så jättedyra; de ser inte så inbjudande ut för nya läsare, med artiklar innan varje ny serie, lite tråkiga omslag osv. Däremot är Fantagraphics Barks-utgåva fantastiskt bra, utan tvekan den bästa Barks-utgåvan jag sett. Tillräckligt billig (125:- inkl. frakt om du beställer den från t ex Bookdepository), inbjudande både för nya läsare och gamla, underbart papper och bra färgläggning. Och inte för mycket distraherande artiklar heller: Ett ganska koncist förord, sen massa serier, sen lite noter för serierna ifråga. Applåd!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Förord och artiklar etc. tycker jag iofs ofta är rätt kul, och kan ge intressanta sammanhang, men de kanske fungerar avskräckande för folk som mest är ute efter opretentiös underhållning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Faktum för mig är att det varierar, de billiga ändå Gaoline ally har massor av förord med bilder osv, men jag har inet orkat läst det ens, men den av de här jag äger har bara några sidor inget annat.

Det rä ju baratat bläddra förbi och läsa annars.

Nu dog ju den här Blackbeard eller vad han hette som låg bakom mängder med ganla amrikanska striperiers återutgivning, så troligen komer sånt där minska.

För mig är det väl ok med lite förord och lite snack om tiden och någar bilder från då det begav sig, mne det kan klart bli för mycket när man har med hela semesterresor med den som gjort serien.

Men så länge det inet direkt fördyrar produkten är det väl ok.

Det är klart mer balans i vissa utgivningar än andra där nån har mundiaré kraftigt först för att sen försvinna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Faktum för mig är att det varierar, de billiga ändå Gaoline ally har massor av förord med bilder osv, men jag har inet orkat läst det ens, men den av de här jag äger har bara några sidor inget annat.

Det rä ju baratat bläddra förbi och läsa annars.

Nu dog ju den här Blackbeard eller vad han hette som låg bakom mängder med ganla amrikanska striperiers återutgivning, så troligen komer sånt där minska.

För mig är det väl ok med lite förord och lite snack om tiden och någar bilder från då det begav sig, mne det kan klart bli för mycket när man har med hela semesterresor med den som gjort serien.

Men så länge det inet direkt fördyrar produkten är det väl ok.

Det är klart mer balans i vissa utgivningar än andra där nån har mundiaré kraftigt först för att sen försvinna.

Det verkar faktiskt vara fler olika förlag som satsar på klassiker numera, än på Blackbeards tid då han var i princip ensam. Kommer ihåg någon tidning som gavs ut på Free Comics Day där fyra olika förlag (har jag för mig) hade med olika korta utdrag från sin klassikersamling.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Jo IDW och Darkhorse står väl för en del med.

Det hemska är väl att en hel del av det är bortglömt och för oss här i landet inet ens publicerat men ändå bra.

Blackbeards tid är inte så länge sen ändå då han dog rätt nyligen och han sökte ju verkligen med hjälp stripar som ingen brydde sig om ens.

I övrigt om vi ser modernare tid så vräker det ju in horror-crime och även äventyr från de större bolagen.

Det man är lite skeaj för är ju tat det säljer slut inna man ens fått sian ögon på det.

För var det ju alltid att det som varit hade varit, som på det här forumet i många fall tex. ingen känsla för vad saker kommer från.

Men dte är ju som sagt amerikanskt nu, jag vet inte det fransk/belgiska är kanske i många delar att se som histora?

Dock gjordes ju Spirou lite vågat med äldre för oss helt okända serier, de käns bra får jag säga då jag tyckr Egmont alltid är spiken i kistan med det mesta.

jises jag har inet köpt nåt från den serien på minst ett år.

Kort sagt kjag kan inet vara med på alla sidor längre, jag fick ge upp Terry and the Pirates för de var så dyra och risken är nog att Rip Kirby går samma väg.

Som du skrev, det är så mycket nu, det jag dok kommer slutfölja är Popeye, det är bland det bästa jag läst särskilt från sin tid, EC Segar var ett geni helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Om man gillar riktigt gamla, udda grejer, som knappast kommer återtryckas inom en nära framtid kan man läsa en hel del gratis public domain-grejer på den här sidan:

http://www.barnaclepress.com/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Det vore skönt om det fanns en bestämmelse som var klar för vad som blev public domain tucker jag, i USA är den inte tillräknelig då det inte är tidsmässigt utan nån köpt på sig fihuren baar utan at ha gjort ett skit.

I et sånt fall tycker jag att det skulle var fre for all med det äldre materialet helt enkelt och sen fick var och en göra om de kunde skapa nåt nytt med karraktåren få göra det, jag förstår liksom inte ibland bråk om saker somn ligger i 40-talets slut där det borde vara fritt nu efter 50 år typ, sn är det väl ok om nån tar upp det på nytt, mne det ger dem inte rätten til det gamla materialet anser jag.

Men det här är så brokigt då flera stämer in på den regeln men ändå är förbjudna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Allan Kämpe »

smorkin skrev:Några fler ord om den har jag här:

http://smorkin.wordpress.com/2011/11/26 ... -antligen/


Jag funderar även på att köpa nån box med Floyd Gottfredsons Mickey Mouse (som Smorkin skrev en liten recension om) - men vilken samlingsbox ska jag börja med tro?
De två böckerna med söndagssidor eller de två första böckerna med samlade dagstrippar?
Jag är i valet och kvalet... [?]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:
smorkin skrev:Några fler ord om den har jag här:

http://smorkin.wordpress.com/2011/11/26 ... -antligen/


Jag funderar även på att köpa nån box med Floyd Gottfredsons Mickey Mouse (som Smorkin skrev en liten recension om) - men vilken samlingsbox ska jag börja med tro?
De två böckerna med söndagssidor eller de två första böckerna med samlade dagstrippar?
Jag är i valet och kvalet... [?]

Det verkar vara mer äventyr i dagsstripparna. Söndagssidorna verkar vara till största delen fristående humorsidor, vilket låter litet tröttsamt i längden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:
smorkin skrev:Några fler ord om den har jag här:

http://smorkin.wordpress.com/2011/11/26 ... -antligen/


Jag funderar även på att köpa nån box med Floyd Gottfredsons Mickey Mouse (som Smorkin skrev en liten recension om) - men vilken samlingsbox ska jag börja med tro?
De två böckerna med söndagssidor eller de två första böckerna med samlade dagstrippar?
Jag är i valet och kvalet... [?]

Det verkar vara mer äventyr i dagsstripparna. Söndagssidorna verkar vara till största delen fristående humorsidor, vilket låter litet tröttsamt i längden...


OK, då får det bli dagstripparna! Tack Wakuran! [:)]
Skriv svar