Fantagraphics Gottfredson Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Tja, jag vet inte om de anser Wash Tubbs redan klar då den ju reprintades på 80talet, de är dyra att köpa om man kan få tag i dem ens i softcover.

Jag hade lätt köpt en utgivning igen, jag gilar verkligen den här typen av äventyrsstripar före WW" som jag nästan i alla fall förstör allt med den överlöjliga propagandan, Carne gick ju till Buz sawyer för krig och vilket fall det är i att läsa det idag innan det är efter WW2 igen.

Jo, vore kanske kul om någon tryckte om Wash Tubbs, den är verkligen trevlig. Jag har iofs hela 80-talsutgåvan men för de stackarna som missade den kunde en ny chans vara bra ;-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av germund »

smorkin skrev:Jo, vore kanske kul om någon tryckte om Wash Tubbs, den är verkligen trevlig. Jag har iofs hela 80-talsutgåvan men för de stackarna som missade den kunde en ny chans vara bra ;-)
Tyvärr tror jag intresset är svalt. Samlingsutgåvan sålde katastrofalt och t o m de gamla volymerna går för låga summor nu - hela uppsättningen på 18 volymer (softcover) låg till salu för 300 dollar nyligen utan att någon köpte den på veckor. Trist - själv är större fan av Cranes tidiga år än av nästan någon annan serieskapare från tiden.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
smorkin skrev:Jo, vore kanske kul om någon tryckte om Wash Tubbs, den är verkligen trevlig. Jag har iofs hela 80-talsutgåvan men för de stackarna som missade den kunde en ny chans vara bra ;-)
Tyvärr tror jag intresset är svalt. Samlingsutgåvan sålde katastrofalt och t o m de gamla volymerna går för låga summor nu - hela uppsättningen på 18 volymer (softcover) låg till salu för 300 dollar nyligen utan att någon köpte den på veckor. Trist - själv är större fan av Cranes tidiga år än av nästan någon annan serieskapare från tiden.

Synd, men inte så förvånande egentligen; känns som om Wash Tubbs saknar den där hooken för att locka läsare som redan är fans, och många av de som är fans har nog den gamla utgåvan redan. Plus, det är en himla massa strippar om man ska ge ut allt, och det tar ju flera år innan äventyren drar igång.

Söndagssidorna med Captain Easy var nog lättare att sälja: En tydlig huvudperson med karisma, lockande serier i färg (det ser mer attraktivt ut när man bläddrar i den i en bokhandel), och bara 4 volymer totalt.

Jag är glad att NBM klarade av att ge ut hela serien, även om de kunde hoppat över söndagssidorna som ser trista ut i deras böcker (svartvitt & ofta uppdelade på två sidor / söndagssida).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av germund »

smorkin skrev:Söndagssidorna med Captain Easy var nog lättare att sälja: En tydlig huvudperson med karisma, lockande serier i färg (det ser mer attraktivt ut när man bläddrar i den i en bokhandel), och bara 4 volymer totalt.
Personligen gillar jag dagsstrips-äventyren bättre än söndagssidorna, med en höjdpunkt ca 1928-33. Det är mer mer intrig, mer mystik, mer vridande och vändande på händelser och en ständig berättarröst som t o m försöker dupera läsaren ibland. Tyvärr är det rätt uppenbart att manusen blev mindre fokuserade och genomarbetade runt 1934, helt enkelt för att Crane lade sin tid på Captain Easy-söndagarna. Och Leslie Turner kom inte in som assistent förrän 1937, så manusen för dagsstriparna 1934-36 känns svagare än både före och efter.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
smorkin skrev:Söndagssidorna med Captain Easy var nog lättare att sälja: En tydlig huvudperson med karisma, lockande serier i färg (det ser mer attraktivt ut när man bläddrar i den i en bokhandel), och bara 4 volymer totalt.
Personligen gillar jag dagsstrips-äventyren bättre än söndagssidorna, med en höjdpunkt ca 1928-33. Det är mer mer intrig, mer mystik, mer vridande och vändande på händelser och en ständig berättarröst som t o m försöker dupera läsaren ibland. Tyvärr är det rätt uppenbart att manusen blev mindre fokuserade och genomarbetade runt 1934, helt enkelt för att Crane lade sin tid på Captain Easy-söndagarna. Och Leslie Turner kom inte in som assistent förrän 1937, så manusen för dagsstriparna 1934-36 känns svagare än både före och efter.

Jupp, håller med; när Wash T. var bra på vardagarna var den suverän, både manus och teckningar. Captain Easy ser fantastisk ut, men jag tycker ärligt talat inte att manusen når upp till dagsstrippseriens höjdpunkter.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Agentum »

Nej dagstrippen är roligare på alla sätt även om Cap. Easy är bra.

Jag gillar stilen av äventyr som var innan ww2 allt var möjligt, sen blir många strippar så överpatriotiska och upprepande.

Så många av mina favoriter är ju från 30tal.

Synd at inte fler upptäcker vad som fanns redan då, det var en guldålder.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar