Fantagraphics Gottfredson Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Jises ja, jag måste sparar stålar för första utgåvan.

Jag har dock läst en del tidigt Musse material men för er som inte gjort det så tror jasg inte ni komer tro era ögon, den guliga musen är inte als sådan, Långben är inte den ständige följeslagaren.

Men vad jag förstår blev det baar några få år ina han tvingades till ensides-skämt och inget story als, så för mig är det enbart intressant till dess egentligen.

Kalle Anka var ful och lätt att ha som ohyfsat, tyvärr gick det den vägen med när ni hör Musses röst.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Är man pepp på att se lite av det nyscannade materialet på ett begripligt språk redan nu, kan man försöka få tag på årets norska Mikke Mus-julalbum. Det innehåller serien om Långbens lejon Agnes från 1942. Oklippt verkar det som.
(Serien återges i liggande format med tre strippar per sida.)
http://coa.inducks.org/issue.php?c=no/MLJ2010
Dessutom med ett nytt omslag av Casty.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nitro74 »

Agentum skrev:Jises ja, jag måste sparar stålar för första utgåvan.

Men vad jag förstår blev det baar några få år ina han tvingades till ensides-skämt och inget story als, så för mig är det enbart intressant till dess egentligen.

.



Nja...25 år höll ändå äventyrsstripparna på innan man från syndikatets sida bad om "ett-skämt-om-dagen"-strippar. Men Musse hade ju långt innan dess blivit en betydligt tråkigare figur än den vilde mus vi stöter på i början av 30-talet.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Wakuran »

Jag hörde att det var kriget som tog död på honom. Efter serier där en skadeglad mus vedergällningsblitzade tyska städer kunde man inte gå tillbaka till en vildsint anarkist längre, utan Musse själv blev mer och mer välordnad, medan äventyren omkring honom blev mer och mer världsfrånvända. Säkert grovt förenklat, men ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Ja det är den gamle Musse jag vill ha, den där som inte är så västädad och kan ta sig till lite vad som helst.

Jag antar att de flesta läst stripparna där han försöker ta livet av sig för att Mimmi är med nån annan, en otänkbarhet idag.

De förstörde honom bara för att han var "gullig" och Kalle Anka fick ta hans plats då han inte är det minsta gullig.

Men som sagt de här äventyrsstripparna till iaf ww2 är klart av intresse för min del, så jag hänger på så långt iaf inna det börjar bli den intelligente rättskaffens Musse med en löjlig sidekick som ett försök att få någon som får stå för det roliga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av germund »

Störtsa förändringen var att Bill Walsh tog över som manusförfattare maj/juni 1943. Han fick först skriva de nu klassiska krigssekvenserna (Musse bombar Tysklnad etc), men efter bara några år förvandlade han, i samarbete med Gottfredson, Musse till den förortsmus han förblivit till idag. Det som räddar Walshs serier 1946-55 är att han var totalt galen - det blev mycket slapstick och totalt absurda äventyr, innan strippen ca 1955 gradvis blev en ett-skömt-om-dagen-serie.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Jo, jag gillar Walsh. Det är så himla knasigt och oförutsägbart det mesta han skrev. Han var inte i klass med sina föregångare, men förutsättningarna var annorlunda. Mindre utrymme att svänga sig med. Stripparna hade ju blivit ordentligt mindre i tidningarna under krigsåren.
Om man nu inte tänker ge ut allt Gottfredson (som de nyss gjort i Italien) kan jag gott tänka mig en fet samlingsvolym med det bästa från åren 1956-1976. Finns en del pärlor där. Framförallt från perioden fram till och med 1962.

Har haft med en del Gottfredson på min blogg:
http://sekvenskonst.blogspot.com/search ... ottfredson
Lite godbitar i väntan på de nya böckerna. [:)]
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

http://www.fantagraphics.com/index.php? ... &Itemid=62

Svartvitt!?

EDIT: Står visserligen att sånt som står kan komma att ändras.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av germund »

Det är dagsstrippar för dagstidningarna, tecknade för att publiceras i svartvitt, så det kommer inte att ändras.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Nima »

germund skrev:Det är dagsstrippar för dagstidningarna, tecknade för att publiceras i svartvitt, så det kommer inte att ändras.


Ja, okej då.
Han gjorde väl mest strippar, så det gäller de flesta volymer då eller?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av smorkin »

Jag tror inte Fantagraphics har sagt något om söndagsversionen av Musse så det är nog svartvitt som gäller.

En frustrerande sak: Liksom i deras Snobben-utgåva så kommer två volymer samlas ihop i en box, så om man köper den första volymen när den kommer ut blir det ingen box. Argh! Jag vill ha både box och kunna köpa böckerna när de kommer ut [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

De har inte släppt den första ännu, men det är på G iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av AndreasEriksson »

Mark Evanier har läst boken, och har lite annat intressant att berätta också:
http://www.newsfromme.com/archives/2011 ... tml#020630
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Offissa Pupp »

smorkin skrev:En frustrerande sak: Liksom i deras Snobben-utgåva så kommer två volymer samlas ihop i en box, så om man köper den första volymen när den kommer ut blir det ingen box. Argh! Jag vill ha både box och kunna köpa böckerna när de kommer ut [B)]

Nå hur hur blev det? Själv väntar jag till boxen. (Jämför med tråden om Don Rosas samlade verk [;)] )

Lite dubbelt det där. Å ena sidan är det klart att föredra att förlaget faktiskt talar om att det kommer en snygga samling till bättre pris. Samtidigt torde det förstås påverka försäljningen av den första boken. Såg f.ö. på Fantagraphics hemsida att man kan köpa enbart själva boxarna till Samlade Snobben. Det är ju en rätt bra kompromiss. (Men det erbjudandet gäller bara USA).

(Vågar man hoppas på att Egmont tar sitt förnuft till fånga och åtminstone säljer tomma Don Rosa-boxar för en spottstyver?)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Jo jag såg att det skulle släppas i box med 2 böcker eller löst för sig, jag kommer gå på lösböckerna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av smorkin »

Offissa Pupp skrev:
smorkin skrev:En frustrerande sak: Liksom i deras Snobben-utgåva så kommer två volymer samlas ihop i en box, så om man köper den första volymen när den kommer ut blir det ingen box. Argh! Jag vill ha både box och kunna köpa böckerna när de kommer ut [B)]

Nå hur hur blev det? Själv väntar jag till boxen. (Jämför med tråden om Don Rosas samlade verk [;)] )

Efter mycket bryderier blev det boxen, så nu måste jag vänta på att den till slut kommer ut. Suck! Jag får trösta mig med lite andra serier tills dess (som förhoppningsvis Captain Easy 2, Phantom 3, Gasoline Alley 5, och annat smått o gott).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Offissa Pupp »

Så äntligen efter alla år av väntande på Gottfredsons upprättande (typ) så har då äntligen boxen med båda första volymerna kommit. Och det är roligt att läsa, även om jag ser fram emot de riktigt festliga äventyrshistorierna längre fram. Helt ok redaktionellt material så här långt, men det är lite lustigt (eller larvigt för en svensk) att en amerikansk förläggare fortfarande måste hävda att "don´t try this at home folks".

Min största invändning dock; jag vet inte om jag börjar bli (för) gammal - men jag har lite svårt att se stripparna ordentligt. Formatet är kort sagt kanske i minsta laget för mig... Får faktiskt ont i ögonen efter ett tag. [:(]
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Offissa Pupp skrev:[...] jag har lite svårt att se stripparna ordentligt. Formatet är kort sagt kanske i minsta laget för mig... Får faktiskt ont i ögonen efter ett tag. [:(]


Första volymen är helt oläsbar om man inte - som i mitt fall - tar av sig glasögonen och håller boken nära ansiktet. Trist med tanke på att det finns gott om vita marginaler runt om.
Men i volym två har de dragit upp stripparna lite och det blir genast mer läsvänligt.
Men fortfarande för litet för att göra Gottfredson rättvisa.
Michael Barrier postade en bra jämförelse gällande storleken på stripparna i böckerna och formatet de var avsedda att publiceras i här:
http://www.michaelbarrier.com/Commentar ... rints.html
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Agentum »

Första volymen inga problem, betydligt bättre än det sevsna gamla som gavs ut under 80-tal där man knappt ser vad det är mellan varven.
DE har klart varit på materialet och städat då det ju rör sig om 30-tal ändå, ingen tror väl att de trycker det de har rakt av.
Tyvärr problem med att det var väldigt mycket samms i första boken, jag använder inte glasögon heller.

Har set många sämre fall får jag erkänna, men ok det är väl bra om de förbättrat det i andra boken som jag tyvärr inet köpt ännu, mne givetvis kommer göra.

Jag gilar formatet, då det inte blir för dyrt, då måste jag hoppa av nämligen, det här priset kan jag klarar, serier av det här slaet får inet bara var för de med de tjockaste plånböckerna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Gottfredson Library?

Inlägg av Offissa Pupp »

Aha! Skönt att höra. Man är alltså bara yttterligare en i raden serieälskare som inte kan nöja sig med en nyutgåva utan att klaga på någon detalj [:)] !

Men en sak som förbryllar mig i länken till Michael Barrier du skickade Joakim Gunnarsson: The unfortunate academic slant in some of the original Carl Barks Library essays (and that bubbles up occasionally in the new Gottfredson book, as in Andrae's digression on the Depression-era signficance of the rat-faced lawyer character Sylvester Shyster) is mostly gone in the new books, displaced by a welcome attention to what's actually on the comics pages.

Jag är inte säker att jag förstår inpasset mor Andraes analys här. Vari ligger kritiken? "Academic slant" - vad betyder egentligen det? Jag tycker just den synpunkten (från Andrae) var rätt intressant och tror att det ligger mycket i det. Men Barrier är väl knappast anti-intelektuell?
Skriv svar