Fantagraphics Barks Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Nima »

http://robot6.comicbookresources.com/20 ... arl-barks/
Som jag skrev som "OT" i Gottfredson-samling-tråden så ska Fantagraphics ge ut Barks samlade verk i USA.

Jag är verkligen glad över detta initiativ [:)]
Verkligen kul att serierna får uppmärksamhet i sitt eget hemland!
Barks är trots allt en av seriehistoriens viktigaste personer. Det är i alla fall min ödmjuka åsikt!

Citerar från intervjun:

Fantagraphics skrev:I think the retail price is $24.99. They will be hardcover. They will be approximately 240 pages per volume, with a good 200 of those being comics and the rest being some text material — supportive, historical and aesthetic appreciations.


Översätter.

"Jag tror att butikspriset är (ca) 180 kr. Det kommer att vara hårda pärmar. De kommer att innehålla ungefär 240 sidor per volym, och ca 200 av dessa kommer att vara seriesidor och resten textmaterial - stödtexter, historiska texter & konstuppfattning(?)."


Jag förstår inte riktigt varför de inte bara ger ut samlingen kronologiskt. Att börja med vol 7 känns lite udda. Sen så ska dem 2 volymer om året och det kommer att vara ca 30 volymer. Så 15 år.. [:o)] Vilket kanske är förståeligt, men det verkar som en väldigt lång tid när man tänker på det. Kanske för att det är en väldigt lång tid. Verkar också som att ''Pluto saves the ship'' inte kommer att tas med, utan att ''Donald Duck finds pirate gold" blir den kronologiskt första serie de tar med.
Stör mig också lite på att de verkar vilja använda samma förord i samma volym. Fast det kanske bara är jag som börjar bli grinig nu på "kvällskvisten." Står trots allt och skriver dessa sista meningar innan jag ska gå och nana.

Så, vad tror/tycker ni? Kommer dessa att hamna i hyllan bredvid Gottfredson-volymerna? Skulle ni köpt ifall ni inte hade haft Barks samlade verk? Är detta ett måste eller idiotiskt? Ställer jag för många frågor? Diskutera [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det pågår en diskussion om dettaankism-listan. För egen del håller jag med Joakim Gunnarsson även om det naturligtvis är bra att serierna alltid är tillgängliiga i tryck.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

kungnima skrev:
Översätter.

"Jag tror att butikspriset är (ca) 180 kr. Det kommer att vara hårda pärmar. De kommer att innehålla ungefär 240 sidor per volym, och ca 200 av dessa kommer att vara seriesidor och resten textmaterial - stödtexter, historiska texter & konstuppfattning(?)."


Även om växlingskursen är korrekt använd så kommer det där inte att vara utpriset i svensk butik, eller om man själv importerar från USA. Räkna med 80-120kr ytterligare per volym så är ni ganska rätt på slutpriset. Butiker i europa kommer att kompensera för den mindre marknaden. Det görs oftast med ett högre pris per enhet. Dessutom ska de göra en viss vinst på importen. Med tull och frakt landar det på ungefär samma för den som vill direktimportera själv.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:
kungnima skrev:
Översätter.

"Jag tror att butikspriset är (ca) 180 kr. Det kommer att vara hårda pärmar. De kommer att innehålla ungefär 240 sidor per volym, och ca 200 av dessa kommer att vara seriesidor och resten textmaterial - stödtexter, historiska texter & konstuppfattning(?)."


Även om växlingskursen är korrekt använd så kommer det där inte att vara utpriset i svensk butik, eller om man själv importerar från USA. Räkna med 80-120kr ytterligare per volym så är ni ganska rätt på slutpriset. Butiker i europa kommer att kompensera för den mindre marknaden. Det görs oftast med ett högre pris per enhet. Dessutom ska de göra en viss vinst på importen. Med tull och frakt landar det på ungefär samma för den som vill direktimportera själv.


De tiderna är förbi. Numera har vi adlbiris m fl. På gott och ont.
Prince Valiant, Vol. I 1937-1938 (Inbunden) som har ett pris på 30 dollar i USA kostar t ex 217.-
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1606991418

Vi kan nog förlita oss till kungnima´s beräkning ganska väl.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
kungnima skrev:
Översätter.

"Jag tror att butikspriset är (ca) 180 kr. Det kommer att vara hårda pärmar. De kommer att innehålla ungefär 240 sidor per volym, och ca 200 av dessa kommer att vara seriesidor och resten textmaterial - stödtexter, historiska texter & konstuppfattning(?)."


Även om växlingskursen är korrekt använd så kommer det där inte att vara utpriset i svensk butik, eller om man själv importerar från USA. Räkna med 80-120kr ytterligare per volym så är ni ganska rätt på slutpriset. Butiker i europa kommer att kompensera för den mindre marknaden. Det görs oftast med ett högre pris per enhet. Dessutom ska de göra en viss vinst på importen. Med tull och frakt landar det på ungefär samma för den som vill direktimportera själv.


De tiderna är förbi. Numera har vi adlbiris m fl. På gott och ont.
Prince Valiant, Vol. I 1937-1938 (Inbunden) som har ett pris på 30 dollar i USA kostar t ex 217.-
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1606991418

Vi kan nog förlita oss till kungnima´s beräkning ganska väl.


Är det verkligen moms och tull inräknat i det priset? I så fall är det ju fantastiskt bra. Är det specifikt för böcker?

Edit: Såg att det var från Sverige nu. Lysande! Då kan man lite lätt fråga sig varför prenumerationsservice som vissa seriebutiker har tar 10-12kr/dollar för sina tidningar. Det är lite ocker över det med de här förutsättningarna.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:
Är det verkligen moms och tull inräknat i det priset? I så fall är det ju fantastiskt bra. Är det specifikt för böcker?

Edit: Såg att det var från Sverige nu. Lysande! Då kan man lite lätt fråga sig varför prenumerationsservice som vissa seriebutiker har tar 10-12kr/dollar för sina tidningar. Det är lite ocker över det med de här förutsättningarna.


Moms på böcker är 6% och det är ingen tull.
Och till råga på allt så är det fraktfritt från adlibris, om man står ut med B-post.

För några år sedan diskuterade vi väldigt flitigt här på forumet om värdet att stödja små butiker som behöver ta 10-12.-/dollar för att överleva. Då var jag mycket för att stödja lokala handlare.

Efter att mitt vattenhål i Göteborg, Dolores, tvingades lägga så har jag ändrat ståndpunkt. Nu skiter jag i allt och köper via adlibris istället. Billigare för mig men tråkigare.
Senast redigerad av 1 Magnus, redigerad totalt 0 gånger.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Nima »

K-E Lindkvist skrev:Det pågår en diskussion om dettaankism-listan. För egen del håller jag med Joakim Gunnarsson även om det naturligtvis är bra att serierna alltid är tillgängliiga i tryck.


Jo, jag tycker att formatet känns rätt meningslöst. 90 % av en tidnings storlek, eller vad det nu var..
Men är syftet att få folk att bli intresserade, och om det lyckas, så kan jag inte klaga. Bättre än ingenting brukar det ju heta.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
Är det verkligen moms och tull inräknat i det priset? I så fall är det ju fantastiskt bra. Är det specifikt för böcker?

Edit: Såg att det var från Sverige nu. Lysande! Då kan man lite lätt fråga sig varför prenumerationsservice som vissa seriebutiker har tar 10-12kr/dollar för sina tidningar. Det är lite ocker över det med de här förutsättningarna.


Moms på böcker är 6% och det är ingen tull.
Och till råga på allt så är det fraktfritt från adlibris, om man står ut med B-post.

För några år sedan diskuterade vi väldigt flitigt här på forumet om värdet att stödja små butiker som behöver ta 10-12.-/dollar för att överleva. Då var jag mycket för att stödja lokala handlare.

Efter att mitt vattenhål i Göteborg, Dolores, tvingades lägga så har jag ändrat ståndpunkt. Nu skiter jag i allt och köper via adlibris istället. Billigare för mig men tråkigare.


Jo, jag inser (insåg) också värdet av att stödja småbutiker, samtidigt får det ju någonstans finnas en gräns för vem som ska betala för hyran. Om jag har prenumerationsservice från en butik i Stockholm eller i Linköping som jag aldrig besöker, är det fortfarande rimligt att jag "tar ansvar" för deras fortlevnad? Förmodligen inte. Att betala 12kr/dollar + frakt till mig (typ 80kr för 10 tidningar) känns rätt saftigt, när jag kan köpa allt direkt från USA för 2/3 av priset. 40kr i handen för något som kostar $2.99 känns sådär.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av rkaj »

Magnus skrev:Efter att mitt vattenhål i Göteborg, Dolores, tvingades lägga så har jag ändrat ståndpunkt. Nu skiter jag i allt och köper via adlibris istället. Billigare för mig men tråkigare.


Låter helt ok ... Jag som bor i Stockholm har fortfarande tillgång till lokala butiker, så jag fortsätter stödja dem.

Ni som bor på landet kan ju göra en kompromiss, och handla billigast möjliga webbhandel till vardags men passa på att handla över disk, kanske prova något nytt, när ni besöker en stad som har seriebutik ...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Nima »

Försök hålla er till ämnet, mina herrar.
Mod/Kungnima
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Agentum »

Hmm de har väl redan givit ut hans kompletta verk i USA förr?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Hmm de har väl redan givit ut hans kompletta verk i USA förr?


Carl Barks Library har ju getts ut. Trettio böcker. Dock var det svartvitt [:)]
http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Barks_Library
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av zlv »

Finns även en utgåva i färg (mjuka pärmar)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Wakuran »

Nagon ankist som har koll pa om de tidigare utgivningarna ar "kompletta"?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Wakuran skrev:Nagon ankist som har koll pa om de tidigare utgivningarna ar "kompletta"?


Another Rainbows svartvita utgåva var så komplett den kunde bli när den avslutades i början av 90-talet. Sedan dess har det upptäckts mer material och Barks själv hann skriva fler serier.

Glsadstones färgalbum är inte kompletta. Det saknas serier som Barks inte skrev själv bland annat. Samt en hel del omslag om jag förstått det rätt. (Har dem inte själv.)

Den skandinaviska utgåvan var så komplett den kunde bli nr den avslutades. Sedan dess har teckningar, oavslutade manus och utkast dykt upp i Barks kvarlåtenskap. Dessutom har en del av detta material bearbetats och publicerats. Mer nya Barksserier är på gång. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:Den skandinaviska utgåvan var så komplett den kunde bli nr den avslutades. Sedan dess har teckningar, oavslutade manus och utkast dykt upp i Barks kvarlåtenskap. Dessutom har en del av detta material bearbetats och publicerats. Mer nya Barksserier är på gång. :)

The gift that keeps on giving!

Naja, det ar val iofs knappast "prime" det handlar om har (som Joe Matt skulle ha sagt), Daan Jippes m.fl. uppenbara talang till trots.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag tycker nog att det finns all anledning med en komplett utgåva. Visst är det tråkigt att Blums fantastiska red.material inte görs tillgängligt för fler (när kommer det som en bok?).

Det stora fördelen med den här utgåvan är ju annars att den till skillnad från CBSV är på originalspråket! Det finns ju en hel del dåliga översättningar tyvärr. Dessutom är det ju Barks själv som textat sina alster, och den svenska texten är i jämförelse riktigt trist satt. Nu kommer man som Barksläsare ännu närmare.

Men hur man nu göra om man redan har CBSV. Lägenheten rymmer snart nog inte mer Barks. [B)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av UlfK »

Offissa Pupp skrev:Men hur man nu göra om man redan har CBSV. Lägenheten rymmer snart nog inte mer Barks. [B)]


Men herregud! Hur svårt kan det vara att flytta till en större lägenhet? [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Wakuran »

Lätt som en plätt, och kostar en spottstyver!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av smorkin »

Offissa Pupp skrev:Men hur man nu göra om man redan har CBSV. Lägenheten rymmer snart nog inte mer Barks. [B)]


Jag planerar att göra mig av med Gladstones album så det borde gå ungefär plusminusnoll vad gäller hyllmeter hoppas jag [:D]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar