Färgen på Kalle Ankas kläder?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Scappa »

Varför har Kalle blåa kläder på omslag men svarta i serierna?

Ändrar rubrik.
Mod/Kungnima
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: är det någon som fattar?

Inlägg av rkaj »

Scappa skrev:Varför har Kalle blåa kläder på omslag men svarta i serierna?


Jag har för mig att han brukar vara blåklädd i serierna också, men om inte så har det nog rent trycktekniska orsaker: Om teckningarna är gjorda för att fungera även svartvitt så tushas det som ska vara blått svart så det inte blir vitt i stället.
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Scappa »

Jaha, man lär sig nåt varje dag
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: är det någon som fattar?

Inlägg av Labrador Road 26 »

rkaj skrev:Om teckningarna är gjorda för att fungera även svartvitt så tushas det som ska vara blått svart så det inte blir vitt i stället.

Kanske till och med tvärtom, de är gjorda för svartvitt tryck, men har senare färglagts. Eller så har han uppsättningen i oika färger, för att variera klädseln något. En sökning på Donald Duck ger för handen att den blå munderingen är klart dominerande i alla fall, i både serier och animerat.
http://www.google.se/images?um=1&hl=sv& ... 0&aql=&oq=
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Agentum »

DE ska nog vara blå i vilket fall, det är ju en sjömansdräkt minus byxor då förstås.

Fast visst har man sett den i olika nyanser, men det är nog en trycksak som de andra säger, särskilt förr var det lite si och så med hur färgen blev före jämfört med efter tryckningen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kollar man på de här två böckerna var det en rätt mörkblå nyans som gällde under andra världskriget, alltså några år efter Kalles debut, men färgerna bör ha varit i stort sett samma
http://www.amazon.com/US-Navy-World-War ... 1841763012
http://www.amazon.com/U-s-Uniforms-Insi ... 0764325833

Kollar man portugisiska flottans färger från 30- och 40-talet har man den blå Kalle-nyansen närmast andra gradens sjöman. Info på U.S. Navy i länken:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Sta ... y_uniforms

Bild
(Hittar ingen liknande för amerikanska flottan.)

Att Kalle fått sjömanskläder, eller rättare sagt flottistuniform kanske har med kopplingen anka och vatten att göra. Hans jacka ser i alla fall ut att närmast höra hemma i flottan då handelsflottan troligen lämnat uniformskravet på 30-talet. Intressant nog startade även Musse sin karriär som ångbåtsskeppare.

Har måhända ankisterna redan en färdig analys på varför både Kalle och Musse är "sjömän" och kanske även vilken position Kalle hade i flottan, om det nu är där han kommer ifrån. Hans överordnande måste ha tröttnat rejält på alla AFSE-blanketter gällande brallorna i alla fall. [:D]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju någon gammal blåvit variant också.

Apropå blå och svart har jag hört en teori om att Spindelmannens dräkt varit menad att vara röd och svart från början, och att de blåa fläckarna var menade som högdagrar och liknande ljuseffekter. Nåja, numera är den rödblå dräkten kanoniserad ändå, men i vilket fall.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Agentum »

Tveksamt, jag gissar att Ditko som gjorde designen även bestämde färgerna, men han är som du vet jäkligt svårsnackad sen dess.

Men alltså, bara för att inte jag läst det behöver det inte vara sant, Stan Lee hade väl sina idéer med om hur figuren skulle kunna se ut.

Den ända kända kommentar från Ditko är ju just att Stan hittade på figuren, som namn och krafter medans han gjorde Designen, det är därför han på seare år också står som upphovsman til S-M.

Jag vat att Stan inte gillar det, men jag anser att då dräkten betytt så oerhört mycket för figuren, baar en sån tokig sak för tiden som att helt täcka ansiktet men ändå blev det deras storsäljare är ju otroligt.

Det var ju tänkt att Kirby skule fått gigget och då hade nog S-M sett väldigt annorlunda ut, bombastisk med mantlar och kanske nån konstig hjälm med krumelurer ovanpå.

De ar ju väldigt olika som tecknare och skapare, för det får man ändå kalla dem båda.

Spider-man blev lyckad direkt med Daredevil blev lyckad först när Wood hade ändrat dräkten till vad den ju är än idag, det finns liksom inget tat tillföra där, det är perfekt helt enkelt.

Det samma gäller ju mer eller mindre Superan och Batman med hur man än kan se på det vettiga i utstyrseln de har, Batman r ju Dracula kan man säga, men det kan inet var lyckat att verkligen fånga bovar med den där manteln på sig.

Men de är så att säga färdiga sen länge, eviga klassiker.

Och tja det är väl Kalle Anka med och Musse med de röda kortbyxorna med knapparna på.
9mm, i'm never further away than that.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Linus van Pelt »

Jag vet inte men har alltid föreställt mig att Kalle Ankas klädsel inte primärt har med flottan och dess uniformer att göra utan att sjömanskostymen syftar till att framställa Kalle som ett barn. I sin första film hade han ju rollen av "det lata och leklystna barnet" som inte vill hjälpa den kloka och moderliga hönan med maten och både han och Peter Pig är därmed karikerade som typiska barn - Kalle i sjömanskostym, Peter med buspojkekeps, och att de bägge är "halvklädda" kanske också skall föra tankarna till ett tultande barn som ännu inte har byxornas ansvar och myndighet. Jfr. Tre små grisar som ju har samma hårda fabelmoral och där de barnsliga bröderna också är byxlösa, en av dem till yttermera visso klädd i sjömanskostym.
Användarvisningsbild
fabben
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 13 feb 2011, 21:36

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av fabben »

Seriefigurer är väl allmänt väldigt konservativa i sina klädval, av förståeliga skäl. (Om Alexander Lukas klädde sig som Kalle Anka skulle de nog vara svår att skilja åt). Ett kul exempel är 91:an, som hade sin blå uniform kvar trots att alla hans vänner och befäl hade de nya, mer moderna uniformerna. Fast idag har han uppgraderat uniformen har jag för mig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Agentum »

Han har inte sin 1800-tals mundering längre alltså idag?

Varför Kalle Anka har en sjämanskostym vet jag inte, det är ju inet säkert att nån riktig baktanke fanns ens, han är skapad med kläderna på så att säga bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Fletcher
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 17:46

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Fletcher »

I Kalle Ankas Pocket är Kalles sjömanskostym nästan alltid svart.
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: är det någon som fattar?

Inlägg av Scappa »

Labrador Road 26 skrev:
rkaj skrev:Om teckningarna är gjorda för att fungera även svartvitt så tushas det som ska vara blått svart så det inte blir vitt i stället.

Kanske till och med tvärtom, de är gjorda för svartvitt tryck, men har senare färglagts. Eller så har han uppsättningen i oika färger, för att variera klädseln något. En sökning på Donald Duck ger för handen att den blå munderingen är klart dominerande i alla fall, i både serier och animerat.
http://www.google.se/images?um=1&hl=sv& ... 0&aql=&oq=


Fasst, om man slår upp vilken ''kalle ankas pocket'' eller ''kalle anka &co'' som helst har han alltid svart sjömanskostym.
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: är det någon som fattar?

Inlägg av Nemesis »

Scappa skrev:
Labrador Road 26 skrev:
rkaj skrev:Om teckningarna är gjorda för att fungera även svartvitt så tushas det som ska vara blått svart så det inte blir vitt i stället.

Kanske till och med tvärtom, de är gjorda för svartvitt tryck, men har senare färglagts. Eller så har han uppsättningen i oika färger, för att variera klädseln något. En sökning på Donald Duck ger för handen att den blå munderingen är klart dominerande i alla fall, i både serier och animerat.
http://www.google.se/images?um=1&hl=sv& ... 0&aql=&oq=


Fasst, om man slår upp vilken ''kalle ankas pocket'' eller ''kalle anka &co'' som helst har han alltid svart sjömanskostym.


Det stämmer. De flesta bilderna som dyker upp på google är ju omslagsbilder, affischer, wallpapers, stillbilder ur filmer och sådant.
Där har han ju alltid blå sjömansjacka. Men som Scappa säger så har Kalle i princip alltid svart sjömansjacka om man slår upp en serie.
Vad detta kan bero på kan man ju undra. Sedan har vi ju, som någon nämnt här, olika blå uppsättningar också. En blågul och en blåvit.
Nemesis
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Ankist89 »

I de tidiga svartvita dagstidningsserierna, tecknade av Al Taiaferro, har Kalle svart jacka, men i Taliaferros söndagssidor är jackan blå, eftersom de publicerades i färg.

Om Carl Barks på sin tid hade valt att ge Kalle blå jacka i stället för svart (vilket han borde kunnat, eftersom hans serier gavs ut i färg från första början), är det troligt att Kalle i dag hade haft blå jacka i serierna.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Hela den här diskussion, och killen är inte ens sjöman... väl? :)
Hur kommer det sig att han har den där kostymen? Var det någon modegrej på 30-talet?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av K-E Lindkvist »

APenny4YourThoughts skrev:Hela den här diskussion, och killen är inte ens sjöman... väl? :)
Hur kommer det sig att han har den där kostymen? Var det någon modegrej på 30-talet?

När ankan gjorde sin debut på vita duken 1934-06-09 i kortfilmen The Wise Little Hen hade han sin bostad på en husbåt och det var troligen på grund av denna maritima miljö som han begåvades med detta klädesplagg. Han var då inte tänkt att bli en återkommande figur, men när han började medverka mer regelbundet i kortfilmer (ofta tillsammans med Musse & Långben) fick han behålla sjömanskostymen. Svart eller blå? Helt avhängigt av vem som tecknade honom.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Är inte blått sedan länge "kodfärg" för svart i seriernas värld? Jämför med Stålmannens blåa hårfärg tillexempel. Jag antar att han inte är tänkt att faktiskt ha blått hår, men svart.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Linus van Pelt »

Husbåtsteorin verkar ändå lite långsökt eftersom man knappast bar uniformer på sådana. Tycker som sagt det verkar troligare att Kalles sjömanskostym (och byxlöshet) syftar till att markera honom som ett barn eller i alla fall som en barnslig ansvarslös personlighet, på samma sätt som i Tre små grisar-filmen året dessförinnan.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Färgen på Kalle Ankas kläder?

Inlägg av Agentum »

Eller som sagt anka dvs marin till del iaf och därmed sjömansdräkt.

Ok, det passar inte till grisen det är sant men de är ju inte ständigt klädda sådär heller.

Frågade nån nånsin Disney om saken? det kan ju ba rvar en slump och sen blev det ett igenkänningstecken likväl som Musses röda kortbyxor med de 2 knapparna fram på.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar