Den stora tråden om Don Rosas samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Den stora tråden om Don Rosas samlade verk

Inlägg av Wakuran »

Såg via danska Comicwiki.dk att en utgåva av "Don Rosas Samlade Verk" tydligen är på planeringsstadiet. En utgåva på norska samt tyska är planerad att komma ut juni 2011, men svenska och övriga utgåvor verkar än så länge oklart.

http://comicwiki.dk/wiki/Don_Rosas_Samlede_V%C3%A6rker

Titel ändrad.

Anders1
Moderator
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av germund »

Jag tror det är rätt tryggt att berätta att de blir en svensk utgåva också.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Patrik A »

Det skulle ju vara skönt att ha allt samlat på ett och samma stället istället för att ha en massa lösnummer liggandes samt några HoF-böcker, med hans serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Agentum »

Har de inte spottat ur sig allt i de här Hall of Fae ännu, för det är ju inte direkt imponerande mycket material?

Eller menas alla hans serier här så att säga, han verkar ju varit nån slags alternativ-serietecknare tidigare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Wakuran »

Jo, egentligen har väl i princip allt publicerats i HoF redan, vad jag vet. Det är väl mest en snyggare samling för samlarna och komplettisterna där ute, med nya artiklar och översättning och så. Rosas indie-grejer har getts ut samlade av något norskt förlag (på engelska), annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Offissa Pupp »

Om jag skulle få önska något, vilket skulle få mig att köpa samlingen, så skulle jag allra ödmjukaste vilja ha den i något som liknar den amerikanska färgläggningen från (typ) Gemstone. För er som har möjlighet rekommenderas att jämföra utgåvor, då jag tycker den amerikanska är såååå mycket snyggare med klara, distinkta och cartoony färger till skillnad från den rätt trista, platta och blekfeta nordiska. (Vet att jag varit inne på detta förr, ber om ursäkt för eventuellt tjat.) Hoppas, hoppas!

Om man sedan kan försöka efterlikna Rosas handtextning skulle det verkligen vara en samling värd pengarna (?), men då inte ens CBSV handtextades kanske det är att begära för mycket.

Och till sist; när kommer den ännu mer efterlängtade Romano Scarpas samlade verk?!? Det skulle sannerligen smaka jordgubbstårta!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av rkaj »

Offissa Pupp skrev:Om man sedan kan försöka efterlikna Rosas handtextning skulle det verkligen vara en samling värd pengarna (?), men då inte ens CBSV handtextades kanske det är att begära för mycket.


Att handtexta hela DRSV, och dessutom anlita en duktig textare som kan immitera Rosas handtextning skulle säkert kosta en hel del. Men att ta hjälp av en dator, en stor mängd scannade originalhandtextningar och en skicklig typograf / hacker för att åstadkomma en bra font med både rätta Don Rosa-känslan och bra läsbarhet skulle kunna ge bra resultat utan att behöva vara för tokdyrt. Kanske värt att överväga (om inte Rosa själv har något emot behandlingen).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det här kanske kan vara av intresse för Rosa-fansen.
http://kleinletters.com/Rosa1.html

Även Disney använder tydligen en stab av folk som gör olika uppgifter, fast de inte får credit i tidningarna. Något de nog borde ta efter superhjälteförlagen med. [^]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Nima »

germund skrev:Jag tror det är rätt tryggt att berätta att de blir en svensk utgåva också.


Kan du berätta om det blir nästa år eller något sådant?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av germund »

kungnima skrev:Kan du berätta om det blir nästa år eller något sådant?


Nästa år? Nej nej, redan i år. Vi är i full gång med arbetet med volym 1, och har börjat nosa på vol 2+3.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Nima »

germund skrev:
kungnima skrev:Kan du berätta om det blir nästa år eller något sådant?


Nästa år? Nej nej, redan i år. Vi är i full gång med arbetet med volym 1, och har börjat nosa på vol 2+3.


Fantastiskt! [:)]
Är det begränsad upplaga eller något? Och jag antar att det är för tidigt för att börja fråga ut om priser? [:p]
Nic.. Nima nyfiken!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av germund »

Klart upplagan är begränsad, eftersom vi inte trycker oändligt många [:)]
Men svaret är nog nej, böckerna är inte numrerade.
Priset vill jag inte uttala mig om (det är inte alls mitt bord), men jag anar att det kommer att ligga *betydligt* under de sista Barksböckerna.
Användarvisningsbild
yngvek
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 19:46
Ort: Säffle
Kontakt:

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av yngvek »

Hur många volymer blir det?
Köper järna walt Disneys serier i VF-NM, skicka PM!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Agentum »

Alvarligt talat lär de väl bli få karln har ju inte direkt begravt sig i sitt arbete :-D

Han blev stor för att han hakade på Barks och kunde skriva för Disney ok scrips, sen la ahn til sin högst medelmässigt tecknade, det visade bara hur svags Disneys serier var egentligen, ingen som har nån form av kvaliteter jobbade för dem på serienivå, och det ser vi ju ännu idag, det är lättsmält skit utan varken författande eller tecknade, det var bättre för 80 år sen närmare kan man säga, och då är det jävligt illa.

Disney kan ta sig i arslet när de gäller serier, när italienska varieanter blir intressantare än vad de kan tänkas göra med nån blind dansk är bättre så är det ags att lgga ner och se om sitt hus.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Scappa
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 13:59
Ort: Calisota

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Scappa »

hmmm...detta ser väldigt bra ut, men när man redan har alla 10 av hans volymer av HoF så verkar det inte värt det, men väldigt snyggt
''stripp'' är en serie, INGET annat
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Offissa Pupp »

Jaha och nu läste jag länken Wakuran inledde tråden med. Det hela ser ju fantastiskt stiligt ut. Sign me up! För även om också jag har det mesta av Rosa så känns det som om CBSV kräva en tocken däringa samling bredvid sig.

Och som Rosa skrev i länken så har han full kontroll och vill ha full insyn i översättningsarbetet och just textningen. Det låter ju onekligen mumma. Antar att prenumeranter till CBSV får ett (mer eller mindre) fördelaktigt erbjudande att teckna ett abonemang?

Det enda är ju att det är himla trist att de här samlingarna inte publiceras på den amerikanska marknaden.
Don Barks
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 02:21

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Don Barks »

Hej forumet.

Man kan förbeställa den norska utgåvan redan nu. Uppenbarligen något exklusivare än den svenska då den bara kommer i 2500 numrerade exemplar. Går ett band sönder eller liknande så kan det skickas in och makuleras varpå man får en ny tryckt med sitt nummer. Jag förstår det som att man får en gröngölingsmedalj vid namn E.I.E.R. med: Eminent Innehavare av Exklusiv Rosasamling.

Pris i Norge per box är 1485 + 165 för porto och frakt.
Don Barks
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 02:21

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Don Barks »

yngvek skrev:Hur många volymer blir det?


Nio fördelade på tre boxar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Wakuran »

Don Barks skrev:Jag förstår det som att man får en gröngölingsmedalj vid namn E.I.E.R. med: Eminent Innehavare av Exklusiv Rosasamling.

"Eminent innehaver..." antagligen. "Eier" är alltså norska för "ägare" om det skulle vara oklart.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Don Barks
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 02:21

Re: DRSV planeras för Europa

Inlägg av Don Barks »

Wakuran skrev:
Don Barks skrev:Jag förstår det som att man får en gröngölingsmedalj vid namn E.I.E.R. med: Eminent Innehavare av Exklusiv Rosasamling.

"Eminent innehaver..." antagligen. "Eier" är alltså norska för "ägare" om det skulle vara oklart.


Ja, precis. Jag försvenskade det hela.

Hur som helst så levereras den första norska boxen 29 juni, det vill säga på Don Rosas 60 års dag. Sedan är det fyra månader mellan. Sista kommer alltså i mars 2012. Jag är verkligen avundsjuk på grannländerna om de är de enda som får en limiterad utgåva.

Bild
Skriv svar