Carl Barks - kungen av klaff-fel, total sågning, var beredd.

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Re: Carl Barks - kungen av klaff-fel, total sågning, var beredd.

Inläggav Peral » tis 30 aug 2011, 23:51

Det anser jag tillhör en helt annan kategori, berättartekniska grepp.Däremot om man ändrar bakgrunden, frisyrer eller klädsel på karaktären, så är det inget man vill att läsaren skall uppmärksammas oavsett om det beror på minnet eller bild-designen.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » ons 31 aug 2011, 00:00

Jag viker mig på den punkten, det är mer berättarteknik.
(för när man avsiktligt byter färger, frisyrer, kläder, storlek etc ... är det inte ett fel utan ett val, som man oftast vill ska uppmärksammas. Tar man bort saker ur bakgrund, scenen för att bättra på layouten, är det för att underlätta läsningen).

Det är som en annan grej.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 31 aug 2011, 10:44

I den gamla sextiotalsfärgläggningen av Asterix kunde hela rutan bli röd när någon blev riktigt arg. I den nya färgläggningen fortsatte gräset att vara grönt och himlen blå --- hur trist som helst!

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » ons 31 aug 2011, 11:11

RioGrande skrev:I den gamla sextiotalsfärgläggningen av Asterix kunde hela rutan bli röd när någon blev riktigt arg. I den nya färgläggningen fortsatte gräset att vara grönt och himlen blå --- hur trist som helst!

Det var sånt här jag bland annat tänkte på, men även sidor/rutor där man byter ut figurens utseende ( vanligt i manga om jag generaliserar ) ...

Kanske skulle det startas en tråd om sånt också!?
/-/3/\/ •••———•••

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 31 aug 2011, 11:42

En tråd om när folk blir arga i Asterix? :)

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » ons 31 aug 2011, 11:48

RioGrande skrev:En tråd om när folk blir arga i Asterix? :)

Ja, det skulle vara roligt... eller nej, en tråd om hur man kan och använder förändrade bakgrunder, byte av figurer eller dess utseende och klaff-fel som en del i berättandet/skapandet av en serie. Alltså en tråd som behandlar goda och dåliga exempel på hur man kan/inte bör göra. Men där även personliga reflektioner liknande det som fanns i trådstarten kan rymmas.
/-/3/\/ •••———•••

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » ons 31 aug 2011, 11:49

Isegrim skrev:Tar man bort saker ur bakgrund, scenen för att bättra på layouten, är det för att underlätta läsningen).

RioGrande skrev:I den gamla sextiotalsfärgläggningen av Asterix kunde hela rutan bli röd när någon blev riktigt arg. I den nya färgläggningen fortsatte gräset att vara grönt och himlen blå --- hur trist som helst!

Exakt. Ibland kan man också bli sittande ganska länge och väga noggrant, zooma en bild in och ut för att se hur mycket bakgrund som borde förenklas eller tas bort i just den för läsningens skull, testa olika bakgrundsfärger mot varandra för att testa känslan de förmedlar vs den totala färgbalansen, etc etc.

Men om man gör det så lider man tydligen av minnesförlust, är slarvig och saknar yrkesstolthet.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine

Inläggav Offissa Pupp » mån 12 sep 2011, 20:07

Inte för att jag vill väcka liv i denna infekterade tråd igen. Har ju dessutom redan gjort ett inlägg där åtminstone jag kom med några synpunkter. MEN - läste häromdagen om några Barksäventyr och uppenbarligen hade Labrador Roads utredningar (eller vad man nu vill kalla dem) gjort intryck, för plötsligt började jag se rutor ur ett nytt perspektiv och också titta på "klaffarna". [:D]

Och inte för att jag menar att du har rätt LR, men det härliga är med serieintresset - och inte minst intresset för mästare som Barks - är ju att man kan läsa det på så många olika sätt!

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » mån 12 sep 2011, 20:47

Saken med klaff-fel och hopp mellan rutor som inte verkar hänga ihop, alternativt delar som saknas, är att de ofta inte är >>fel<<...

På samma sätt som det är skillnad på prosa, poesi och faktatext, så passar klaff-felen olika bra beroende på var man hittar dem. Hittar dem kommer man garaterat att göra, fler ju mer man lär sig. Samma dilemma som filmvetaren ställs inför när hen inte längre kan se för all teori ...
/-/3/\/ •••———•••

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tis 13 sep 2011, 13:30

Alltid denna konflikt mellan att återge figurer och förlopp med acceptabel realism -- och att berätta en historia tydligt och effektivt. Och det är ju samma sak om man gör film eller skriver romaner eller målar tavlor. Trots att det både är idiotiskt, och fullständigt ovidkommande för handlingen, lade man nästan alltid in en scen när Bronson eller Eastwood får köra och hoppa med crossmotorcykel i sjuttiotalsfilmerna. Den tänkta publiken för de där filmerna måste varit väldigt mc-sportbiten... När man filmade Björnön lade man in en liknande scen, fast med snöscooters, för säkerhets skull. Något sådant förekommer förstås inte alls i boken (fast den har ändå ungefär lika många logiska hål som ett logiskt såll...).

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » tis 13 sep 2011, 17:18

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Johan_Höjer
Johan Höjer skriver insiktsfullt i ämnet från ett helt annat perspektiv, även han tar upp Barks.
http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19396
/-/3/\/ •••———•••

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 13 sep 2011, 19:06

Isegrim skrev:http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Johan_Höjer
Johan Höjer skriver insiktsfullt i ämnet från ett helt annat perspektiv, även han tar upp Barks.

Seriewiki-länken verkar inte fungera, fanns i alla fall ingen information där.

Det blir ju lite svårt att dra några slutsatser från ett enda fall, det kan ju egentligen lika mycket handla om smak. Vissa föredrar Pepsi andra vill helst ha Coke, en tredje sort dricker 7up istället. Precis som att vissa föredrar att läsa Disney, andra superhjältar och den tredje helst fransk/belgiska äventyrsserier. Ser det inte som något underligt att autistiska barn har smak de också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 13 sep 2011, 19:32

Labrador Road 26 skrev:
Isegrim skrev:http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Johan_Höjer

Seriewiki-länken verkar inte fungera, fanns i alla fall ingen information där.

Det Isegrim har gjort är att han först kopierat in länken, och sedan lagt Seriewikin-taggen om den, istället för att bara tagga Johan Höjer. Generellt så kopierar man in länkarna i direkt, men för Seriewikin-taggen skriver man bara ämnet man vill länka till rakt av, och markerar det med Seriewikin-taggen.

Johan Höjer
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » tis 13 sep 2011, 19:51

Okej, mitt fel.

Det Höjer syftar på i texten och belyser med ett exempel är att samma bildkompositioner och sekvenser passar olika bra för olika läsare och att autistiska personer kan vara extra känslig för stora hopp (stor skillnad mellan enskilda rutor i en sekvens) alternativt utelämnad handling.

Tror han är rätt insatt i ämnet.

Extra roligt är väl då att han lyfter fram samma serier som behandlats här i tråden ( i alla fall samma serieskapare)...
/-/3/\/ •••———•••

Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good

Inläggav Ankist89 » tor 12 jan 2012, 11:25

Ledsen att jag skrivet nåt så här sent i ämnet, men jag skulle bara vilja uttrycka mina åsikter.

I scenen med bina tycker jag det är ganska uppenbart vad som händer: Polisen jagar Kalle vid väggen, polisen bromsar in och backar snabbt runt hörnet för att slippa bina, Kalle börjar gå mot honom och han backar. Visserligen hinner de ganska långt på ett par rutor, men i alla fall så kommer de till muren i nästa kvarter. Slutligen går Kalle tillbaka förbi väggen de var vid från början. Vad heter serien förresten? Jag tror inte att jag har läst den.

I scenen ur Penga-regn tycker jag det verkar som att staketen med två ribbor är de som inte är klara än. Joakim håller ju på att spika på ett av dem.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 12 jan 2012, 14:59

Ankist89 skrev:Ledsen att jag skrivet nåt så här sent i ämnet, men jag skulle bara vilja uttrycka mina åsikter.

I scenen med bina tycker jag det är ganska uppenbart vad som händer: Polisen jagar Kalle vid väggen, polisen bromsar in och backar snabbt runt hörnet för att slippa bina, Kalle börjar gå mot honom och han backar. Visserligen hinner de ganska långt på ett par rutor, men i alla fall så kommer de till muren i nästa kvarter. Slutligen går Kalle tillbaka förbi väggen de var vid från början. Vad heter serien förresten? Jag tror inte att jag har läst den.

"Bee Bumbles" / "Biodling"

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+158-01
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tor 01 mar 2012, 19:17

Bilden jag fått av Barks är att han var en slarver, men upptäckte att det inte alltid är så. I äventyret "Kalle Anka och flodens skräck" (The Terror of the River) från 1946 visar Carl Barks på den mera noggranna sidan. Kalle råkar av misstag köpa på sig en husbåt som han och knattarna sedan beger sig ut med.

Bild
Så här ser själva husbåten ut, eller rättare sagt såg ut.

Bild
Det visar sig nämligen att när de väl kommer till båten så är den mer eller mindre ett vrak som legat under vatten.

Bild
Efter reparationer visar det sig att skutan fått två nya rör på taket. Som är riktade mot fören. Dessa två har byggts till nu, jämför med bilderna på hur båten såg ut en gång i tiden ovan.

Bild
Hos den slarvige Barks (som jag tagit upp tidigare i den här tråden) skulle nu dessa två nya rör åka omkring lite hur som helst på taket, ibland riktade framåt ibland bakåt, eller kanske åt sidan. Men denna gång är det helt konsekvent genom hela serien. Ingenstans ändras de sedan de väl byggts till. I ruta två och tre här är det fören på båten vi ser (vilket inte är helt lätt att avgöra på en fyrkantig husbåt av detta slag). I fjärde och femte rutan syns båten från högra sidan och slutligen i sjätte rutan är vi och "kameran" på andra sidan.

Dessa rör har ingenting som helst med handlingen att göra utan är bara en detalj på själva båten, det framgår egentligen inte ens vad de fyller för funktion. I vilket fall som helst så visar Barks här i alla fall att han var konsekvent vissa gånger. I samtliga rutor som husbåten är med så stämmer den oavsett vinkel den är tecknad ur. Vissa gånger ser man inte båda rören men inget tyder på att det ena gett sig av utan det är nog skymt av taket. Även de övriga detaljerna på båten som dörrar, fönster och roder behåller sina platser. Det enda som skiljer som jag kunnat hitta är att första rutan när man ser de två rören (som är med ovan) så ser de ut att befinna sig mitt på taket i jämnhöjd med skorstenen medan de i resten av serien befinner sig för om den.

Jag känner inte till Barks arbetsmetod men jag får känslan att han kanske haft en modell av denna husbåt som han kunde vrida och vända på och teckna ur olika vinklar, och i och med det bibehåller utseendet så konsekvent genom hela serien. Men det är en ren gissning. Kanske är det också bristen på förlaga i mina tidigare exempel som gör att där är det klart mera saker som ändras på ett mera slumpartat sätt. Jag fann det i alla fall glädjande att han kunde vara mera konsekvent. Forumets ankister kan säkert svara på huruvida Carl Barks brukade använda referensmaterial eller inte.

Bilderna ovan är hämtade ur nionde delen av "Gamla, goda äventyr av Carl Barks" i det som jag tror kallas guldböckerna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Joakim Gunnarsson
Fine
Kontakt:

Re: Carl Barks - kungen av klaff-fel, total sågning, var ber

Inläggav Joakim Gunnarsson » sön 20 jan 2013, 18:31

Lite mer felfinneri. [:)]
Här är det serien från WDC 72 (1946) som dissekeras.
http://www.cbarks.dk/thebuggystory.htm

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 21 jan 2013, 14:45

Om man äter en amerikansk frukost med bacon och ägg etc. använder man väl kniv och gaffel? Det där argumentet låter litet petimeterartat...

Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Kontakt:

Inläggav K-E Lindkvist » mån 21 jan 2013, 15:25

Wakuran skrev:Om man äter en amerikansk frukost med bacon och ägg etc. använder man väl kniv och gaffel? Det där argumentet låter litet petimeterartat...

Kniv är inte nödvändigt... [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"