Kalle Anka Extra

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:Finns det något enkelt sätt att se om en historia redan är inskriven och länka dit istället för att skriva in allt på nytt, och så?

Kommer inte riktigt ihåg, men jag lyckades inte få det att funka särskilt smidigt i alla fall.
Ankist89 skrev:Så man kan alltså kontakta dem och fråga om man får bli indexerare? Gissa om jag skall göra det!

Man behöver inte kontakta dem, det är bara att skapa ett konto! Jätteenkelt. [:)]
http://coa.inducks.org/maccount.php
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av germund »

Vill man indexera seriöst och mycket bör man först göra hemläxan här:
http://bolderbast.inducks.org/index.html
http://bolderbast.inducks.org/xhow.html
Men det är kul när man kommer in i det. Nu är det länge sedan jag indexerade själv, men jag betade av några hundra amerikanska tidningar för en 15 år sedan.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Konto har jag redan.

Problemet med att indexera KA, KA Extra och KAP är att de är reserverade av någon (som aldrig indexerar). Men jag mailade Inducks. Hoppas jag får svar.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nemesis »

AndreasEriksson skrev:
Nemesis skrev:Minns förresten att jag undrade om Kalle Anka Extra hade lagts ner, men platserna där den fanns att köpa hade visst bara begränsats ordentligt. Från att ha sett den på olika mackar och affärer finns den nu bara på Pressbyrån verkar det som..

Jag ser den fortfarande på mackar, ICA osv...


Hmm... Är väl bara hos mig i Örebro som intresset för serier av kvalité är så lågt..
Staden där den enda seriebutiken lades ner för några år sedan. [B)]
Nemesis
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Nu har Kalle Anka Extra nr 3/2012 kommit ut. Däri kan man läsa Don Rosas Flykten från Förbjudna Dalen.

Nästa nummer kommer enligt annonsen att innehålla Jakten efter Kalevala och finnas i butik den 4 september.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

Finns det möjlighet att beställa gamla ex direkt från Egmont, tro?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

kungnima skrev:Finns det möjlighet att beställa gamla ex direkt från Egmont, tro?
Ingen aning. Du får kontakta dem och fråga!

Jag skulle också vilja göra det, för jag saknar första numret - bara första numret - vilket är lite retligt.
brylepudding
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 30 jul 2012, 14:38
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av brylepudding »

Jag har nyss pratat med dem då jag saknar nr 1 och 2 från 2012 (tyckte att det tog lång tid mellan tidningarna, visade sig att de inte förnyade prenumerationen automatiskt och glömde skicka ett förnyelsebrev...) och de har bara ett nummer bakåt då de bara sparar tidningarna i ung en månad. Så just nu har de bara nr 3 kvar... :(
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av jens-olof »

brylepudding skrev:Jag har nyss pratat med dem då jag saknar nr 1 och 2 från 2012 (tyckte att det tog lång tid mellan tidningarna, visade sig att de inte förnyade prenumerationen automatiskt och glömde skicka ett förnyelsebrev...) och de har bara ett nummer bakåt då de bara sparar tidningarna i ung en månad. Så just nu har de bara nr 3 kvar... :(


Jag förnyade den i november men de hade missat detta, så jag saknar en hel
drös...
Nackdelen med att prenumerera på för många tidningar, det tar ett tag innan
man upptäcker att det fattas... [:I]

Jens
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

En blöt Kalle Anka Extra

Inlägg av nicklas.johansson »

Det var ju typiskt att det var tvunget att komma ca 1 decimeter blötsnö just idag när KA Extra kommer. Det är alltid lika trist när man öppnar brevlådan och det ligger en genomblöt serietidning där! Men det är april och då kan vädret vara lite hur som helst antar jag. I lördags gick vi igenom alla årstiderna på en dag här uppe i Västerbottens mellanbygd.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: En blöt Kalle Anka Extra

Inlägg av BoJustBo »

nicklas.johansson skrev:Det var ju typiskt att det var tvunget att komma ca 1 decimeter blötsnö just idag när KA Extra kommer. Det är alltid lika trist när man öppnar brevlådan och det ligger en genomblöt serietidning där! Men det är april och då kan vädret vara lite hur som helst antar jag. I lördags gick vi igenom alla årstiderna på en dag här uppe i Västerbottens mellanbygd.

Dags att vattentäta brevlådan skulle jag tro.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Rufus »



Trevligt! Jag minns denna serie från när jag samlade och läste 1967 års årgång. Men det som jag framför allt minns är att det var två serier med Alexander Lukas som förklarade hur han får sin tur, men i två olika versioner, och jag har för mig att båda dessa serier var i intilliggande nummer, vilket blev lite konstigt.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Jag har skrivit helt kort om Kalle Anka Extras delvis nya inriktning på bloggen.[/url]
Mmmm, när nu urvalet görs riktigt genomtänkt känns det här som en lyckad satsning så långt. Det skrevs och tecknades mycket skräp för Kalle-tidningen på 60-/70-talen, men det finns en hel del välskrivet och galet roligt material också. Kanske kan vi hoppas få en del av det Tony Strobl-material, som jag tycker borde ha gått i Strobls Hall of fame-bok istället för den skåpmat man delvis fyllde den boken med.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Kan inte göra annat än att stämma in i hyllningskören till "nya" Kalle Anka Extra.
Väl genomtänkt urval. Och det kommer mer guldkorn under året, kan jag avslöja efter att ha tjuvkikat på innehållslistorna. [:)]
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av sgrumpf »

Missa inte nya Kalle Anka Extra som har blivit mer ankistisk i sin approach. Nytt nummer kommer på onsdag, men nummer ett innehåller både Barks och Strobl. Bra jobbat, Joakim Gunnarsson!
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Joakim Gunnarsson fortsätter med sin kulturgärning i Kalle Anka Extra: Nya numret, 6/2018, innehåller huvudserien ur Donald Duck #65, den alldeles utomordentliga "Kampen om pokalen" med manus av Bob Gregory (för övrigt Roberta Gregorys pappa) och teckningar av Tony Strobl samt tuscning av John Liggera. Repriserad för första gången sen 1960 (om man bortser från den inbundna årgångsboken 1960 del 3 som jag inte räknar som "riktiga" repriser utan som faksimiler)! Nu med alla rutor intakta.

Numret innehåller också Uncle $crooge (OS) #495, "Gamla skulder skall också betalas" av Carl Barks och en historia av Vicar från 1979. Samt en redaktionell text som förklarar geografiförvirringen i de svenska publiceringarna av OS #495. Den här titeln har blivit ett givet köp efter omdaningen, tycker jag!

Bild

Bild

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Joakim Gunnarsson fortsätter med sin kulturgärning i Kalle Anka Extra: Nya numret, 6/2018,
Japp, Kalle Anka Extra har blivit en tidning för den som vill ha en kvalitets-serier i en kärleksfull förpackning. Se bara på knattens hand som ligger lite över kodrutan på omslaget - sådana små detaljer brukar vara ett gott tecken på att någon bryr sig.

Fast - nu såg jag faktiskt ett misstag i den redaktionella texten. Visst börjar omslagen på amerikanska Uncle Scrooge baseras på berättelsen i tidningen från och med nr 45, men både nr 1 och 2 (dvs Four Color 386 och 456) hade också omslag som är direkt länkade till berättlsen.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

germund skrev:Fast - nu såg jag faktiskt ett misstag i den redaktionella texten. Visst börjar omslagen på amerikanska Uncle Scrooge baseras på berättelsen i tidningen från och med nr 45, men både nr 1 och 2 (dvs Four Color 386 och 456) hade också omslag som är direkt länkade till berättlsen.


Attans! Det har du ju rätt i.
Och texten på ledarsidan verkar ha flödat om efter att den lämnat mina händer. Oh, well.

Jag ska förresten inte på något sätt ta ensam cred för allt som är bra med KAX. Vi är ett team!
Det leds av Anna och Anna (Bergström och Ling Meijer) med undertecknad och Stefan Diös som medarbetare på det redaktionella planet. Knattens hand över kodrutan och allt annat som är grafiskt och textat* står Johan Kimrin och Lisa Scott för. Nästa års nya form på tidningen ligger Mattias Mattsson bakom. Alla entusiastiska och måna om att göra en riktigt bra Kalle-tidning.

Nästa år slipper vi förresten (förhoppningsvis) serier som är scannade från gamla utgåvor. Och en hel del överraskningar och godbitar som aldrig tidigare publicerats i Sverige kommer bjussas på. Redan i nummer 1 kommer vi köra en Barksserie med världspremiär! (Det handlar iofs bara om en återfunnen, tidigare opublicerad, serieruta. Men för Barks-fansen som vill ha allt, och först, blir det till att införskaffa nr 1/2019!)

/Joakim.
*Fast att gamla loggor restaurerats för att ge eko av de gamla amerikanska, som i fallet ovan, kan ni lasta mig för. Det är bara för kul att göra såna saker för att låta bli. [:)]
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Joakim Gunnarsson skrev:*Fast att gamla loggor restaurerats för att ge eko av de gamla amerikanska, som i fallet ovan, kan ni lasta mig för. Det är bara för kul att göra såna saker för att låta bli. [:)]

Det är alltid en fröjd att se välgjorda svenska titelloggor, och jag uppskattar särskilt när man inte försöker följa den amerikanska stilen utan kör på den klassiska svenska, som man har gjort här med FARBROR JOAKIM.

Den moderna svenska titelstil som är den gängse numera (se "Kalle Anka"-loggan till serien "Huvudbry" i KAX 6/2018) är en styggelse och borde inte få förekomma i svenska publikationer, särskilt inte i äldre serier. Jag tror att den ska efterlikna stilen på "Donald Duck"-titeln i klassiska amerikanska serier, men för oss svenskar är det inget klassiskt alls med den.
Skriv svar