Kalle Anka Extra

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Jag hoppade också över både vikingar och indianer då de så att säga inte hade något med grundandet av USA som nation att göra. Men det låter ju som Disney kör sin egna variant med den där Olaf Blå om han nu är någon slags grundare av USA som ger ättlingen rätt till landet.

Carl Barks snarare än Walt Disney, och han har ju aldrig låtit en långsökt premiss stå i vägen för en bra story.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Carl Barks snarare än Walt Disney, och han har ju aldrig låtit en långsökt premiss stå i vägen för en bra story.

När jag säger Disney vanligtvis så menar jag inte Walt Disney utan företaget med samma namn.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av rkaj »

Konceptet i Den gyllene hjälmen (av Carl Barks) är att den första dokumenterade "upptäckten" av ett landområde skulle ge laglig rätt till området. Om vikingarnas upptäckt av nordamerika skulle bekräftas och dokumenteras skulle det alltså ge någon vikingaättling laga rätt till nordamerika. Galet, javisst, men det var liksom grundpremissen för kolonialtiden (och grunden för USA). Barks ville nog snarast visa upp hur galet det var. Don Rosa gör det tydligare i uppföljaren Columbus hemliga kartor (som ju å andra sidan är gjord efter att kolonialtiden helt och hållet kan sägas vara slut, så de politiska dörrar han eventuellt slog in var redan öppna).

Både med och utan avseende på politiskt bakgrund och budskap är båda serierna hur som helst väl värda att läsas! (Columbus hemliga kartor är för övrigt också en uppföljare till Guardians Of The Lost Library (D 92380) som är ett av mina favoritäventyr av Don Rosa, även där finns en liten bit tänkvärt innehåll, även om det är väl dolt i en bra story och mycket humor).
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

Bibliotekets beskyddare är en mycket bra bra serie. Nästan i klass med den fenomenala Den gyllene hjälmen, skulle jag vilja säga, som är en av Carl Barks allra bästa enligt min mening. Columbus hemliga kartor är en bra och välgjord uppföljare till två fantastiska äventyr. Den väver in båda historierna på ett lysande sätt. En lite inkonsekvent detalj är, att i Bibliotekets beskyddare har omslaget lossnat från den första gröngölingsboken. I Columbus hemliga kartor är det helt.
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av GeorgeGeef »

germund skrev:
Kul att någon noterar sådana estetiska grejer. KAX textas av Johan Kimrin, samma kille som textar Rosas samlade verk (och är redaktör för Agent X9 och Elvis för den delen). Allt hänger på engagemanget hos dem som jobbar med tidningarna.


OT:

Janne Eriksson var ju redaktör för Agent X9 ett tag. Känner du till om han fortfarande basar över någon tidning, eller är hans tid hos Egmont till ända?
Blathering blatherskite!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

GeorgeGeef skrev:OT:

Janne Eriksson var ju redaktör för Agent X9 ett tag. Känner du till om han fortfarande basar över någon tidning, eller är hans tid hos Egmont till ända?

Han verkar inte vara redaktör längre iallafall. Möjligen är han översättare.
Janne Eriksson
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av AndreasEriksson »

Janne Eriksson översätter serier i Fantomentidningen. Antar att han är frilansare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av rkaj »

Från slutet av 2010 till nu har Janne Eriksson översatt en hel del Fantomenserier
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nemesis »

Wakuran skrev:Italienarna lär f.ö. ha varit rätt noggranna med att Ankeborg ligger i USA, om det ligger någonstans öht. Det är mest danska Egmont som håller sig medvetet vaga om läget.


Jo, ännu märkligare blir allt när Ankeborgsplättarna spelar i VM. Har dessutom för mig att de spelat i EM. [?]

Minns förresten att jag undrade om Kalle Anka Extra hade lagts ner, men platserna där den fanns att köpa hade visst bara begränsats ordentligt. Från att ha sett den på olika mackar och affärer finns den nu bara på Pressbyrån verkar det som..
Nemesis
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

Vilka storys är det som är med i tidningarna? De skrivs inte in på inducks särskilt fort i vart fall.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

kungnima skrev:Vilka storys är det som är med i tidningarna? De skrivs inte in på inducks särskilt fort i vart fall.


Varje nummer inleds med en lång serie av Don Rosa
och resten av tidningen fylls ut med serier av andra kreatörer.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av AndreasEriksson »

Nemesis skrev:Minns förresten att jag undrade om Kalle Anka Extra hade lagts ner, men platserna där den fanns att köpa hade visst bara begränsats ordentligt. Från att ha sett den på olika mackar och affärer finns den nu bara på Pressbyrån verkar det som..

Jag ser den fortfarande på mackar, ICA osv...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

Joakim Gunnarsson skrev:
kungnima skrev:Vilka storys är det som är med i tidningarna? De skrivs inte in på inducks särskilt fort i vart fall.


Varje nummer inleds med en lång serie av Don Rosa
och resten av tidningen fylls ut med serier av andra kreatörer.


Jo, så långt är jag med. Undrar mer vilka specifika serier av Rosa. Hittar tyvärr inte någon information online.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

kungnima skrev:Vilka storys är det som är med i tidningarna? De skrivs inte in på inducks särskilt fort i vart fall.

Hittills har följande serier av Don Rosa publicerats i Kalle Anka Extra:

1/2010: Solens son
2/2010: Pengaflödet
3/2010: Sista släden till Dawson
4/2010: Krokodilsamlaren
5/2010: Åter till Avskyvärld
6/2010: Hans majestät Joakim

1/2011: Under glaskupan
2/2011: Vägen till Xanadu
3/2011: Kampen om skogarna
4/2011: Bibliotekets beskyddare
5/2011: En nutida Krösus
6/2011: Allt löser sig samt Columbus hemliga kartor (tidningen består endast av dessa 2 serier)

1/2012: Farbror Joakim och Svarte Riddaren
2/2012: En cowboy på Cutty Sark
(3/2012: Flykten från förbjudna dalen - kommer den 3 juli enligt annonsen i 2/2012)

Av någon anledning är INDUCKS väldigt långt efter med både KA, KA Extra och Kalle Ankas Pocket.

Nemesis skrev:Minns förresten att jag undrade om Kalle Anka Extra hade lagts ner, men platserna där den fanns att köpa hade visst bara begränsats ordentligt. Från att ha sett den på olika mackar och affärer finns den nu bara på Pressbyrån verkar det som..
Jag hittar den vanligtvis både på Ica och diverse mackar och tobaksaffärer. Dock inte på Pressbyrån...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

Tack Ankist89.

Skriv gärna när du vet vilken nästa blir och så, eller om du vet någon sida där det uppdateras.
Synd att Inducks inte indexerar mer än de gör.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av germund »

kungnima skrev:Synd att Inducks inte indexerar mer än de gör.

Inducks sköts helt av frivilliga indexerare, så det är fritt fram att anmäla sig och reda upp situationen. I den bästa av världar hade alla tidningar indexerats direkt när de kommit ut och hade 3-4 svenska eldsjälar tagit sig an uppgiften hade det inte varit något problem.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Erik S »

kungnima skrev:Synd att Inducks inte indexerar mer än de gör.

Jag skulle snarare vilja påstå att det är fantastiskt att de indexerar så mycket som de gör. Nästan allt, allt, som givits ut i Sverige historiskt finns ju med och är noggrant indexerat, vilket ju är fantastiskt. Jag indexerade själv ett par specialutgåvor som inte fanns med en gång, och det tog rätt lång tid att knappra in alla kreatörer och historiekoder och gud vet vad. Så det är inget man gör i en handvändning. De eldsjälar som har kämpat sig igenom en massa årgångar av Kalle Anka och allt annat förtjänar all beundran.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Wakuran »

Finns det något enkelt sätt att se om en historia redan är inskriven och länka dit istället för att skriva in allt på nytt, och så?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Nima »

Uttryckte mig klumpigt. Är evigt tacksam för allt de har gjort.

Men just som Ankist89 påpekade ligger några av de stora svenska utgåvorna lite efter, och det är lite småtrist. Förstår givetvis att de gör allt gratis och att tiden inte alltid räcker till.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Kalle Anka extra, har den slutat ges ut?

Inlägg av Ankist89 »

germund skrev:Inducks sköts helt av frivilliga indexerare, så det är fritt fram att anmäla sig och reda upp situationen. I den bästa av världar hade alla tidningar indexerats direkt när de kommit ut och hade 3-4 svenska eldsjälar tagit sig an uppgiften hade det inte varit något problem.
Så man kan alltså kontakta dem och fråga om man får bli indexerare? Gissa om jag skall göra det!
Skriv svar