Inflation i Kalle Anka

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inflation i Kalle Anka

Inläggav jens-olof » sön 16 okt 2011, 20:17

I Kalle Anka 2011-42, så tjatar farbror Joakim om att han ska
berätta för Kalle om hur han tjänade sin första tia!

Är det en anpassning till att pengarna inte längre är värda något,
eller har de betalat en översättare utan att kolla vad denne skrivit?

Kan inte hjälpa det, men det störde mig jättemycket. I Sverige så var
Joakims första peng en krona, varken mer eller mindre! [:(!]

Jens

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Re: Inflation i Kalle Anka

Inläggav germund » sön 16 okt 2011, 20:38

Det har faktiskt av diverse skäl varit några andra översättare involverade i ankas i somras, så det kan vara därför det slunkit igenom. Och mjo, jag tycker nog också att det ska vara en krona...

Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Kontakt:

Inläggav Johan Blixt » sön 16 okt 2011, 22:05

Hans första peng var naturligtvis en krona men hans första sedel var kanske en tia?
It is possible to predict the past by gathering data about the future.

Joakim Gunnarsson
Fine
Kontakt:

Inläggav Joakim Gunnarsson » sön 16 okt 2011, 22:22

Och nu ska jag vara riktigt jobbig. [:)]

I det engelska manuset står det så här:
"I saved my first dollar by going without luxuries, Donald!"
Om dime blir "krona" så borde dollar bli "tia".
Så översättaren har sitt på det torra. [:)]

Vet dock inte om det står dollar eller dime i Barks originaltext,
eller om Lustig/Lustigs redaktör ändrat från dime till dollar när serien skrevs färdigt.

/Joakim.

PS. Lite bilder från "The duck who came to dinner" och annat finns här: http://sekvenskonst.blogspot.com/2011/1 ... -this.html

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » sön 16 okt 2011, 23:43

Joakim Gunnarsson skrev:Och nu ska jag vara riktigt jobbig. [:)]

I det engelska manuset står det så här:
"I saved my first dollar by going without luxuries, Donald!"
Om dime blir "krona" så borde dollar bli "tia".
Så översättaren har sitt på det torra. [:)]

Vet dock inte om det står dollar eller dime i Barks originaltext,
eller om Lustig/Lustigs redaktör ändrat från dime till dollar när serien skrevs färdigt.

/Joakim.

PS. Lite bilder från "The duck who came to dinner" och annat finns här: http://sekvenskonst.blogspot.com/2011/1 ... -this.html

Vem bryr sig om den första tian, den är ju bara en valör som alla andra,
knappast något att förpesta omgivningen med.
Så även om du en poäng, ska jag tjura i alla fall! [;)]

Jens

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 17 okt 2011, 00:02

Låter som Joakim gör en valutakursväxling men jag tror snarare att en språklig/matematisk är korrekt här. Alltså att dime motsvarar 10-öringen, quarter = 25-öringen, 50 centsmyntet blir förstås 50-öringen och 1 dollar blir 1 krona. Att det inte stämmer om man skulle växla en dollar till kronor har liksom inte med saken att göra, det har bara med värdet av landets egna valuta att göra utan här handlar det snarare om kronor kontra ören och dollar kontra cent, som jag ser det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 17 okt 2011, 00:04

Men "Turkronan" motsvarar ju "Lucky Dime" i den amerikanska utgåvan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 17 okt 2011, 01:40

Wakuran skrev:Men "Turkronan" motsvarar ju "Lucky Dime" i den amerikanska utgåvan...

Jaså, då är det ju växlingskurs som gäller i alla fall. Om nu Ankeborg kör amerikansk valuta med samma upplägg vill säga, alltså med cent och dollar.

Av någon anledning får jag känslan att det inte gjorts någon forskning i detta heller, precis som med Kalles uniformsjacka.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 17 okt 2011, 10:49

Den kallas inte för "Lucky Dime" i den amerikanska utgåvan, utan den korrekta termen är "Number one dime".
Att det just bara är en "dime" kan förklaras av att Scrooge McDuck tjänade den 1877, när han var 10 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Number_One ... r_one_dime
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » mån 17 okt 2011, 13:59

Eftersom Piff och Puff använder ekollon som valuta, och deras träd ligger precis bredvid Ankeborg, kanske mer än en valuta är gångbar i det där området. Undrar hur växelkursen ser ut där. En dollar -- tio ekollon -- åtta hasselnötter --

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 17 okt 2011, 14:55

RioGrande skrev:Eftersom Piff och Puff använder ekollon som valuta, och deras träd ligger precis bredvid Ankeborg, kanske mer än en valuta är gångbar i det där området. Undrar hur växelkursen ser ut där. En dollar -- tio ekollon -- åtta hasselnötter --

Googla på "Number one acorn". [:)]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 18 okt 2011, 11:31

Stefan Diös skickade en utläggning om varför det står som det står i tidningen, så jag citerar helt enkelt hans mail här nedan (vilket var OK med honom):

Stefan Diös skrev:Vad som hände här var som sagt att det stod "dollar", inte "dime", i originalet. Kaija Olausson översatte serien (med sedvanlig briljans, vill jag tillägga) och tyckte liksom trådskaparen att det ändå borde vara en krona av gammal tradition. Så hon skrev först det och la in den numera välkända berättelsen om skoputsningen i dialogen i stället för det som stod från början. Men när vi diskuterade saken efter att jag hade korrläst, så kom vi fram till att ändra detta, delvis pga formuleringen i originalet, men allra mest för att man tydligt ser sedeln det gäller inramad på farbror Joakims vägg på första sidan. Då passar det inte riktigt med en enkrona och det är uppenbarligen inte avsett att handla om det klassiska myntet.

Annars tycker jag att principtanken är helt riktig. Tycker man som översättare att en författare inte riktigt håller sig till traditionen, eller har gjort andra slags misstag som är enkla att rätta till, så putsar man texten om man kan, så att det ska passa bättre. Det har alltid varit ett grundläggande tänkesätt i min arbetsmetodik. Så sent som i dag ändrade jag i en serie som handlade om en septemberdag, därför att tidningen ska komma ut i november i Sverige och det påverkar i övrigt inte handlingen. Till exempel.

(Om det finns intresse kan jag också lämna den knappologiska informationen att Carl Barks använde termen "lucky dime" vid ett tillfälle i en serie. Troligen inte mer än så, men det finns dokumenterat i alla fall. Och det är lika ofta som han använde "Calisota".)

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » tis 18 okt 2011, 13:03

Om han nu tjänade sin första peng 1877 var det nog knappast en hel krona som ju var ganska mycket pengar på den tiden.

Samtidigt, just eftersom en krona var mycket skulle den första kunna vara speciell. Precis som en tia kan vara speciell eftersom det är en sedel av en relativt stor valör.

Han kanske rentav hade högvis med halvören innan de försvann i och med den skandinaviska 1873?

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"