Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Offissa Pupp »

Nu har BCSV stått komplett över ett år i hyllan här hemma. Och ännu har jag inte arrangerat om innehållet i kronologisk ordning. Med andra ord har jag böckerna i den ordning de skickades (med 1, 10, 20 i box 1 osv). Jag kan liksom inte komma mig för att ändra till den naturliga ordning det är tänkt. Är inte detta egentligen ett utslag av en missriktad samlarnit som fått för sig att det är någon slags original med orörd egmontordning?

Någon som känner igen sig?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av UlfK »

Offissa Pupp skrev:Nu har BCSV stått komplett över ett år i hyllan här hemma. Och ännu har jag inte arrangerat om innehållet i kronologisk ordning. Med andra ord har jag böckerna i den ordning de skickades (med 1, 10, 20 i box 1 osv). Jag kan liksom inte komma mig för att ändra till den naturliga ordning det är tänkt. Är inte detta egentligen ett utslag av en missriktad samlarnit som fått för sig att det är någon slags original med orörd egmontordning?

Någon som känner igen sig?


Nej, böckerna står Box 1: I, II, II, Box 2: IV, V, VI o.s.v. Med bokryggarna utåt. Då upptäckte jag att den lilla figursilhuetten på ryggen är planerad för detta, dvs det är samma på tre böcker i rad. Dvs det har blivit lite mer ordning i hyllan. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag har noterat att varje box har samma figur på ryggen. Men, med risk att förskjuta den här tråden till inredningsdiskussioner i det lilla, jag har faktiskt boxarna med den vita boxryggen ut. Tyckte det blev rätt fräsigt och det massivt vinröda såg lite ut som någon form av bildningskomplex. (Typ NE eller nått.) Men det försvårar förstås spontanläsning...

Men i kväll ska jag nog arrangera kronologiskt. Kanske har jag fått för mig att mina (barn)barn någon gång kommer att stå i Antikrundan och hyllas för en sekelskiftes seriesamling i en bortglömd konstform, men få den obönhörligt hårda domen; Den hade varit värd mycket, men bara OM den hade varit kvar i orignalförpackningen! Är det du som ställt böckerna i nummerordning?! [V]
Användarvisningsbild
zybare
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 feb 2008, 00:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av zybare »

Undrar varför Carl Barks Extra - Måleri och grafik är försenade? först var det ju meningen att den skulle komma under hösten, sen flyttade man till november och nu får man veta att den inte kommer ut förrän i januari 2012? [:(!]

Jag hade ju viljat ha boken som julklappspresent till mig själv... [:(]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av germund »

zybare skrev:Undrar varför Carl Barks Extra - Måleri och grafik är försenade? [:(]


Sorry, den kommer inte att hinnas med före jul. Först var det Geoffrey Blum som hade stora problem att lyckas gräva fram allt material från samlare över halva världen, sedan tog det redaktionella jobbet rejält med tid då det är en brutal tegelsten som ska produceras.
Eller i det fallet snarare betongblock: 400+ sidor, absolut fullproppade med målningar och teckningar.
Och den slutliga titeln blir förresten "Carl Barks – Målningar och teckningar".
Av någon anledning har vi kört med arbetstitlar på de sista Barksböckerna, ofta (nästan) ända fram till tryckdatum.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Comic man »

Fick precis ett aviseringsmejl fr Adlibris m följande nedslående besked: "Titel 'CARL BARKS EXTRA -MÅLERI OCH GRAFIK', status 'Definitivt slut'"... men du, Germund, säger att den alltså ska komma ändå? Är det för titelbytet som Adlibris knorrar, tro? [xx(]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av germund »

Det är inte så konstigt som det verkar: vi fick byta ISBN-nummer *väldigt* sent i processen, så boken ska fortfarande komma efter nyår. I annat fall har jag mailat med både svenske textaren och tryckeriet i onödan de senaste dagarna.
Jan Erik Hedberg
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 12:52
Ort: Danmark

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Jan Erik Hedberg »

Hej Germund
Har du nån aning om den norska versionen?
Jag hade ingen aning om att den skulle bli utgiven på svenska, när jag började prenumerera i Norge.
Och danskjävlarna drog sej ju tillbaks - ska sägas att jag är dansk (och att detta inlägg är mitt första)
Jan Erik Hedberg
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 12:52
Ort: Danmark

Re:

Inlägg av Jan Erik Hedberg »

Anders1 skrev:
Grumme skrev:
Jag har också nyligen läst ut band XI, och jag tänkte precis som du när jag såg hur Joakim såg ut i den rutan.
Vad kan ha hänt egentligen? [B)]



Redaktionella ändringar och omteckningar var dessvärre inte ovanligt förr i tiden i Kalle Anka & Co, men sånt får naturligtvis inte förekomma i en sån bok.


Har just börjat läsa tråden och erkänner att teckningen är ful, men hittade den svart/vita teckningen i CBL U$ (set 3) sidan 143. Samma fula teckning, bara i Barks ursprungliga streck - så tyvärr är det Barks själv som har skulden...
Bild
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

Jag har också alltid tyckt att Joakim är ful i den teckningen. Men alla kan väl göra misstag... Även den bäste. Fast jag tycker snarast det är ett bevis på att hans stil är levande och inte går efter några mallar.
Jan Erik Hedberg
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 12:52
Ort: Danmark

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Jan Erik Hedberg »

Nu har jag mottagit mitt ex. från Norge och det var värd sin väntan.
Tyvärr tyckte danska tullen att boken inte var dyr nog för mej, så jag fick betala ytterligare 416 danska spänn...
:[
Användarvisningsbild
zybare
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 feb 2008, 00:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av zybare »

"Tillfälligt slut" står det på alla bokhandel-webbutiker om den sista CB-boken Målningar Och Teckningar... fast den kom precis nyss????

Har man gjort slut med böckerna innan man säljer det på webben? Varför har tryckeriet tryckt så få exemplar egenligen?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Grumme »

zybare skrev:"Tillfälligt slut" står det på alla bokhandel-webbutiker om den sista CB-boken Målningar Och Teckningar... fast den kom precis nyss????

Har man gjort slut med böckerna innan man säljer det på webben? Varför har tryckeriet tryckt så få exemplar egenligen?


Vad jag vet så har inte ens prenumeranterna fått den ännu, något som kan tyckas lite märkligt då jag har för mig att den var klar för ett bra tag sedan.
Kanske Germund vet mer? [?]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Sy Barry »

Jag har fått den, som prenumerant.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av germund »

Grumme skrev:Vad jag vet så har inte ens prenumeranterna fått den ännu, något som kan tyckas lite märkligt då jag har för mig att den var klar för ett bra tag sedan.
Kanske Germund vet mer? [?]


Jag är pappaledig fram till augusti och har helt tagit min hand från tidningarna och böckerna, helt enkelt för att inte dras in i jobbet (undantaget är Kalles årgångar som jag pysslar lite med på fritiden). Men: såvida det inte beställts väldigt många fler exemplar än beräknat ska den sista Barksboken komma ut i handeln snart. Den kom från tryck för flera veckor sedan, men de kunder som köper boken direkt från Egmont prioriteras först.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Postade ett set med "thumbnails" på uppslag från boken på min blogg, för de som är nyfikna.
http://sekvenskonst.blogspot.com/2012/0 ... tings.html

Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Agentum »

Hur har de här hållit sig värdemässigt jämfört med nypriset?

Finns samam på engelska? hadre denne isf större upplaga?

Finns säkert i tråden men det är ju massor av sidor nu.

Inte för tat jag kommer ha råd med den, jag får hålla mig till de nya ankböckerna de släpper i USA idag, men det är ju trevligt tat de kommer iaf, för stackars fattiglappar som vill ha lite kvalitet även från Disney serier.
9mm, i'm never further away than that.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Oljemålningarna har stigit i värde rätt rejält. Från priser på ett par hundra dollar i början på 70-talet till fem- sex-siffriga dollarbelopp de senaste åren.

Den här boken finns inte på engelska.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av germund »

Joakim Gunnarsson skrev:Den här boken finns inte på engelska.


Nej, vi har t.o.m. några amerikaner (och danskar) som köper den här svenska (eller norska) utgåvan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Agentum »

Så går det när man bara bryter sig in i en tråd och inte läser vad folk snackar om för närvarande.

Jag funderade över basverket helt nekelt Barks samlade verk utan tillägg, hur står det sig i värde begagnat mot nypriset?

Och kom det ut på engelska i tex. USA också?

Säkert skåpmat som redan står i tråden, men det är ju några sidor, jag såg att en del försöker kränga delar av det och började fundera hur de kan köpa typ hälften av verket och sen inget mer och sälja det, för det måste väl bli en förlustaffär ändå, det är ju inte stor chans att liksom pussla ihop ett komplett basverk idag längre.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar