Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av sgrumpf »

Jag har suttit och pillat med INDUCKS sökmotor i flera veckor nu, men lyckas ändå inte hitta det jag letar efter. Tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig om jag ber riktigt snällt. Jag är på jakt efter tre serier med Kalle Anka som alla publicerats i Kalle Anka & c:o och det jag vet är följande:

Serie A handlar om hur Kalle får jobb på ett bantningshem men snart börjar smuggla in mat som han tillagar och säljer till de intagna. Jag tror att det är Vicar som tecknat denna.

Serie B handlar om hur Kalle slår i huvudet och plötsligt får ett helt otroligt bra luktsinne. Han får således jobb som spårhund hos polisen, men karriären blir kort efter ytterligare en smäll i skallen och han tappar sin förmåga. Som tack för sitt jobb får han en livsförbrukning av hundkex. Det här kan också vara Vicar.

Serie C handlar om hur Kalle försöker slå olika rekord, bland annat genom att sitta på toppen av en flaggstång. När han väl blir uppmärksammad av press så stavar de hans namn fel ("Kålle Ranka") och allt är förgäves...

All hjälp uppskattas! [|)]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av germund »

sgrumpf skrev:Serie C handlar om hur Kalle försöker slå olika rekord, bland annat genom att sitta på toppen av en flaggstång. När han väl blir uppmärksammad av press så stavar de hans namn fel ("Kålle Ranka") och allt är förgäves...
Detta är Barks: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+245-01
Jag känner igen båda de andra två serierna, men kan inte placera dem... Kan A vara denna? http://coa.inducks.org/story.php?c=D++5612 ? Jag har inte serien framför mig, så jag kan inte kolla och sifferminnet är inte vad det en gång var.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker jag känner igen den där bantningshistorien. Kan det vara Branca som tecknat eller blandar jag ihop? [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av Looding »

A är mycket riktigt Vicar. Serien heter "Hjäpredan".
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Re: Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av sgrumpf »

Underbart, tackar för alla svar! Barks borde jag ju kunnat, men det har blivit en hel del serier genom åren och minnet blir ju inte precis bättre med tiden.

Jag vet inte om det är alla barndomsminnen som slår till, men de där Vicar-grejerna har nåt speciellt över sig. Tack vare era svar kan jag nu undersöka och se om de faktiskt håller måttet även i vuxen ålder. Ser att "Hjälpredan" finns med i en av Hall of Fame-böckerna. Jag blir nog illa tvungen att komplettera samlingen med fler volymer.

Då var det bara den där hundhistorien, då... Hmm...
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av Kattmannen »

Jag känner igen serie ”A”, där Kalle får jobb på bantningshemmet men börjar smuggla in mat. Förmodligen var den i KA någon gång under 80-talets början eller mitt.

Om jag inte minns helt fel så var det bl.a. en scen där Kalle kastade mat över muren för att smuggla in, men äggen kunde han ju inte kasta in. Så då byggde han ett fågelbo och cyklade in med fågelboet fullt med ägg, till den skeptiske föreståndaren sa han att det var ett bo av ”Jättekråkskatan” som hade kommit på avvägar och som han skulle se till att det kom till rätta.

Jag tror att lösenordet för matklubben på bantningshemmet var ”Biff med lök”.

Serie ”C” låter väldigt typiskt Kalle Anka.
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Re: Kan nån hjälpa mig identifiera dessa Kalle Anka-serier?

Inlägg av sgrumpf »

Nu svarar jag mig själv här, men skam den som ger sig. Jag gick helt sonika igenom varenda Vicar-serie som publicerats och lyckades hitta serie B: http://coa.inducks.org/story.php?c=D++8152

Äntligen ro i sinnet.
Skriv svar