Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Erik S »

Berra Svenssons uppgående i Zen, 1989, 32 sidor svart-vitt.
Bonk, 1997, 64 sidor svart-vitt och färg.

Läste nyligen Olle Bergs två samlingsalbum, och sökte därefter på forumet efter vad som skrivits om honom. Jag fann bara en träff, där hans serier korthugget beskrevs som "diverse angstiga alternativsaker". Kände därför att denne särpräglade seriehumorist förtjänade lite mer och bättre uppmärksamhet. Överhuvudtaget tycker jag Olle Berg känns som en underskattad serieskapare som inte riktigt fått det erkännande han borde ha fått. I mina ögon är han en av landets främsta och mest intressanta serieskapare på humorsidan någonsin (topp tio, kanske topp fem). Han en av dem som verkligen har skapat sig ett eget uttryck, framför allt rent grafiskt.

Han visar upp en fascinerande lekfullhet med få, träffsäkra linjer och målar upp en väldigt rolig och stundtals direkt surrealistisk bildvärld. Vid enstaka tillfällen blir det oerhört stiliserade manéret och de lekfullt groteska figur- och miljöteckningarna nästan svåra att dechiffrera, men mestadels är det bara väldigt kul att följa Bergs estetiska eskapader. Han har ett kraftfullt schwung i sina känsloladdade teckningar som genomsyrar båda albumen. Serierna är ofta fartfyllda och drivs framåt av ett effektivt bildberättande.

Manusmässigt varierar stilen mycket, och de korta serieavsnitten (1-2 sidor oftast) pendlar mellan tokig verklighetsspegling och ren absurdism. Nästan aldrig är det frågan om punchlinehumor, istället finner man underhållningen i de bisarra miljöerna och händelseförloppen, de kärnfulla textbitarna och kanske framför allt i det extremt uttrycksfulla bildspråket.

Det ska sägas att albumen är lite ojämna också, åtminstone "Bonk" där Berg i några fall känns lite tam och tillbakadragen. Men i en stor andel av serierna excellerar han i sin humoristiska fantasirikedom och sin fascinerande grafiska lekfullhet. När han är som bäst är han en avväpnande humorist och en oemotståndlig bildkonstnär av samma typ som Pirinen (som ju från början tillhör samma vildsinta ur-galago-generation som Berg, men som producerat mycket mer serier, av olika typer, och gjort sig ett avsevärt större namn i den moderna seriekulturen).

Samtidigt som jag alltså beundrar Bergs klassiska stil som man förknippar med honom, måste jag ändå tillägga att en av de roligaste serierna i Bonk var gjord i en helt annan stil. "Holger Swax", ursprungligen från Svenska Serier, har Berg inte skrivit själv och där han använder en mer "normal", cartoony, oputsad teckningsstil. Här rör det sig dock om en ösig komisk äventyrsserie av klass. Vi får följa en käck flyttgubbe på en strapatsrik jakt efter kapitalistguden Mammon i Ararat (Noas berg, ni vet) i en serie som sprutar av skaparglädje - mycket underhållande, men inte alls på samma vis som Bergs övriga serier.

Kände att denna recension blev lite fattig utan bildexempel. Hade bara mobilkamera att tillgå just nu, men det är någonting i alla fall:
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Wakuran »

Olle Berg är en gammal favorit. Fick hans två album signerade på något SPX. Synd att han inte verkar göra mer serier längre. Det sista jag såg av honom var en animerad reklamfilm för LO eller liknande.

Jag undrar om Holger Swax gick i "Mammut" (?) Hur som helst är Bonk-publiceringen omtecknad i vissa rutor på slutet. Anledningen är väl något oklar, men då Olle Berg hade hunnit utveckla en helt ny stil då, är det inte så lyckat resultat. Det skär sig rätt rejält.

Om man är intresserad av Olle Berg kan man även kolla in serien Knut i albumet DN-serien. Artsy 80-tals-stil späckad med komprimerad ångest...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Rufus »

Berra Svenssons uppgående i zen, köpte jag och gillade.

Sen har Olle Berg mycket riktigt gjort en hel del andra serier i olika publikationer. Förutom Svenska Serier och Mammut, så var han med en hel del i gamla Galago, i Larson, i det samnordiska projektet Mastodont (ett album utgivet i slutet på 1980-talet) och i amatörserietidningen Kall Anka. Han har säkerligen varit med på fler ställen också, men det är vad jag kommer på nu.

Men i hans album får man de flesta av hans bästa serier samlade.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Wakuran »

Det finns några serieexempel på engelska på hemsidan, om man är nyfiken på hur det gick med hundhataren...

http://www.olle-berg.com/doghater.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:Jag undrar om Holger Swax gick i "Mammut" (?) Hur som helst är Bonk-publiceringen omtecknad i vissa rutor på slutet. Anledningen är väl något oklar, men då Olle Berg hade hunnit utveckla en helt ny stil då, är det inte så lyckat resultat. Det skär sig rätt rejält.

Du har rätt i att den gick i Mammut, nr 3 närmare bestämt, fel av mig. Jag kom bara ihåg att jag hade läst serien förut och tyckte då att det kändes rimligt att den hade tryckts i gamla Svenska Serier. En snabbgoogling förde mig till indexet på seriewikin, där ett annat Holly Swax-avsnitt listas i SS nr 7/1980, "Holger Swax och Det Magiska Pianot". Jag reflekterade inte över den missvisande titeln utan utgick bara från att det var samma. Mina Svenska Serier är för övrigt oåtkomligt nedpackade för närvarande så jag kan inte kika närmare på vad det var för Holger-serie som gick där, men det vore spännande att titta på.

Jag förstod inte att serien var partiellt omtecknad när jag läste den. Jag reagerade förvisso på att figurteckningarna av den mystiske hyresgästen i början stack ut med sina rundare, mer fantasifulla former jämfört med serieteckningarna i övrigt, men antog bara att Berg inte riktigt hade funnit en egen, enhetlig stil ännu och att stilen därför kunde variera. Nu när jag jämför med originapubliceringen i Mammut (som jag till skillnad från SS har framme i hyllan (mer av slumpen än av någon slags prioritering (har renoverat hemma nyligen och fått packa ner en del))) ser jag dock att även den delen alltså var omtecknad. Även om det skär sig en del, som du nämner, tycker jag dock att omteckningen på de första sidorna kan försvaras med att det nya resultatet här blev klart bättre jämfört med de stelare figurteckningarna i originalet. Omtecknandet i slutet tycker jag dock var lite tråkigt. Där hade det varit roligt att bevara den fartfyllda och härligt bångstyriga sidlayouten i originalet (det är ju sidlayouten som får utstå större redigering än själva serieteckningarna där). Här var det istället nyversionen som blev lite stelare och tristare. Jag hoppas inte Berg gjorde om serien på slutet bara för att kunna klämma in halvsidesannonsen på slutet som finns i "Bonk", men kanske var en bidragande orsak?

Om man är intresserad av Olle Berg kan man även kolla in serien Knut i albumet DN-serien. Artsy 80-tals-stil späckad med komprimerad ångest...

Har aldrig sett eller hört talas om den serien. Jag har ett samlingsalbum med DN:s gästserie, det från Alvglans - "Svenska strippar", men det är tydligen fel. Det kom ju två samlingsalbum och det är i det andra som Knut finns med ser jag på seriewikin (det är i och för sig ganska bra serier med i albumet jag har också, Romares "Pyton" och Grahns "Allemansland" är riktigt välgjorda och roliga.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Rufus »

Många år senare har det äntligen blivit av att jag har fått tag på Olle Bergs Bonk, och nu har jag även läst den. Ett riktigt bra album måste man säga! Ett av de allra bästa svenska seriealbumen.

Och jag kan bara hålla med Erik S om att Olle Berg och hans serier egentligen borde få mer uppmärksamhet. Men han är tydligen lite blyg och tillbakadragen, så han kanske trivs bra som doldis trots allt.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Grumme »

Rufus skrev:Många år senare har det äntligen blivit av att jag har fått tag på Olle Bergs Bonk, och nu har jag även läst den. Ett riktigt bra album måste man säga! Ett av de allra bästa svenska seriealbumen.


Läge att scanna in omslaget och bidra till katalogprojektet? [8]

http://www.seriekatalogen.se/title/#bon ... _olle_berg
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Olle Berg - "Bonk" och "Berra Svenssons uppgående i zen"

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:
Rufus skrev:Många år senare har det äntligen blivit av att jag har fått tag på Olle Bergs Bonk, och nu har jag även läst den. Ett riktigt bra album måste man säga! Ett av de allra bästa svenska seriealbumen.


Läge att scanna in omslaget och bidra till katalogprojektet? [8]

http://www.seriekatalogen.se/title/#bon ... _olle_berg


Tyvärr kan jag inte av flera skäl delta i det projektet. Dessutom är mitt ex av Bonk inte det finaste.
Skriv svar