Knasen samlade årgångar 1970

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Knasen samlade årgångar 1970

Inlägg av Rufus »

Så har då även Knasen-tidningen börjat komma ut samlad i faksimil. Ett bra tillfälle att få läsa de första numren, och enligt min mening var tidningen mycket bättre då (1970) än vad den var senare. Och det är inte av nostalgiska skäl. Jag läste denna serietidning för första gången 1976-77 och som mest under 1980-talet. Skillnaden är först och främst att från början hämtades Knasen-serierna från serietidningen Beetley Bailey, istället för att använda dagsstrippar och söndagssidor. Ihopfogade "avslutande" dagsstrippar funkar sällan i samlad form, enligt min mening. De var ju egentligen till för dagstidningarnas seriesidor, och funkar bäst där. Det tycker i alla fall jag. Däremot funkar naturligtvis "följetångs" dagsstrippar som t.ex. äventyrsserierna i samlad form. Men serietidningsversionen av serien Knasen funkar alldeles utmärkt i serietidningsform, och jag skrattade mycket när jag läste t.ex. serien med Schassen och gorillan i nr 2 1970. En annan bättre sak med Knasen-tidningen år 1970 är att Arken-serien var bättre under sina tidiga år, och sen är även en sida med Sams serie med per nummer.
Denna seriebok är alltså väl värd ett köp! Eller gör som jag gjorde, låna den på biblioteket.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Knasen samlade årgångar 1970

Inlägg av germund »

Tack för den recensionen, men tyvärr får jag meddela att det inte bli någon uppföljare i år. Det var dock en kul bok att jobba med och Mattias Mattsson gjorde en suverän omslagslayout baserad på de gamla tidningarna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Knasen samlade årgångar 1970

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Tack för den recensionen, men tyvärr får jag meddela att det inte bli någon uppföljare i år.

Vad innebär det? Bokserien läggs ned eller utgivningstakten sjunker?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Knasen samlade årgångar 1970

Inlägg av germund »

Bokserien läggs ner. Får man inte ekonomi ens i första volymen är det tyvärr inte lönt att fortsätta, men jag tycker ändå att boken med första årgången blev väldigt fin.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Knasen samlade årgångar 1970

Inlägg av Rufus »

germund skrev:Bokserien läggs ner. Får man inte ekonomi ens i första volymen är det tyvärr inte lönt att fortsätta, men jag tycker ändå att boken med första årgången blev väldigt fin.


Jag misstänkte att det skulle bli så. Knasen har ju inte en så stor läsarskara som Kalle Anka & Co eller Bamse. Egentligen ganska överraskande att denna bok gavs ut, men trevligt.
Skriv svar