Buster - Retrobok vol 1

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Buster - Retrobok vol 1

Inlägg av Rufus »

Så har jag då läst Busters retrobok. Det är ganska många sidor, så det tar ett tag. Innehållet består av flera stycken förord eller artiklar och sen serierna: Rovers, Benny Guldfot, Super-Mac, Åshöjden, Greppet direkt och Bullen, och de är i den redaktionellt bearbetade version som de en gång publicerades i Buster-tidningen. Det allra bästa är att man får följa med från allra första början i de olika serierna. På den tiden då jag läste Buster, så blev det dels lite ryckigt och dels var det sällan som jag fick möjligheten att följa med från början i någon serie.

Bäst gillar jag då som nu Super-Mac och Bullen. Trevliga serier med humor och snyggt tecknat. Som nummer tre tycker jag att Benny Guldfot är. Enligt ett av förorden, så är det också samma manusförfattare i samtliga dessa tre serier, vilket överraskar. Inte överraskande när det gäller Super-Mac och Bullen, eftersom de har samma typ av humor, är tecknade på samma sätt och tom figurerar i varandras serier ibland. Men Benny Guldfot känns som en helt annan serie, och jag trodde att den gjordes av en annan manusförfattare, måste jag säga.

De övriga serierna, Rovers, Åshöjden och Greppet direkt, gillar jag inte, men de hör tydligen till Buster-klassikerna.