The Ro-Busters: The Complete Nuts and Bolts Volume 1 (2000AD)

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

The Ro-Busters: The Complete Nuts and Bolts Volume 1 (2000AD)

Inlägg av BoJustBo »

Bild

The Ro-Busters är en lite halv glömd serie från 2000AD (men egentligen från den kortlivade tidningen Starlord, precis som Strontium Dog.)
Den är skapad av Pat Mills som även skapat liknande robot serier som ABC Warriors och Metalzoic. Tillsammans med tecknarna Kevin O'Neill (med design arbete och något omslag, dock gjorde han inte några serier med karaktärerna föränn den flyttades över till 2000ad) och Carlos Pino (Spansk tecknare som gjort mycket brittiska serier men inte varit mycket av en skapande kraft i fältet.)

Serien handlar om en grupp gamla avdankade robotar som istället för att skrotas köps upp av Miljardären Mr. Ten Percent (som är 10% människa vilket ger honom mer rättigheter än resten av dom,) för att jobba som räddnings arbetare vid diverse natur katastrofer och liknande.
Huvudpersonerna förrutom Mr. 10% är Ro-Jaws, en avfalls ätande kloak städare. Hammer-Stein, en högrankad millitär som även är en av huvudrollerna i ABC Warriors som handlar just om det kriget, efter kriget så såldes alla krigs robotar på Överskottsbolaget. Mek-Quake som är en gigantisk robot-krossare som för det mesta bara jobbar som en bödel för robotar som inte lyder order.

Bild

Serien börjar som ren monster-of-the-week serie (även om många historier är mer än en del) där saker händer, karaktärer introduceras och avskaffas så att i nästa del börjar allting sig likt. Ett helt gäng författare och tecknare jobbar på den under den perioden. Starlord delarna har även väldigt vild panel layout, speciellt på dubbel sidorna som många kapitel börjar med. Varje kapittel börjar även med två sidor i färg som var vanligt i brittiska serier på 70-talet. (Inte ett fan av serier som byter mellan färg och svartvitt, men det är ända sammanhängande nog att det aldrig störde mig så mycket.)

Bild

När serien sedan flyttade till 2000 AD vilket inefattar största delen av andra halvan av volymen så ändrar sig det snabbt. Denna delen är helt skriven av Pat Mills men fortfarande tecknad av en grupp tecknare, bland annat Kevin O'Neill och Dave "Watchmen" Gibbons. Nu helt i svartvitt.
Medans det redan innan handlade om klass skillnader och korruption så går 2000ad historierna mycket mer åt hållet med samhällskritik och satir.
Första historien har en förälder som slår sitt barn, andra är en krigs historia som är som en mer utflippad version av Pat Mill WW1 serie Charley's War. Tredje handlar om hemlöshet och hur folk blir förhårdnade av för stränga fängelse straff för småbrott.

Bild

Jag gillade båda versionerna men tycker nog att 2000ADs version kommer hålla bättre i längden än Starlords version skulle gjort om den fortsatt i den stilen. Den är både mörkare men även mer humoristisk. Tecknare som Kevin O'Neill ger den helt klart ett mera utflippat stil som passar Pat Mills väldigt bra då han kan skriva utflippat väldigt bra.

Bokens extra material är ett förord av Pat Mills och inget annat.

Och även om den inte är super aktiv så får serien faktiskt fortfarande nya delar i 2000ad så sent som förra året så vi har nog ett gäng mer volymer att se fram emot.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: The Ro-Busters: The Complete Nuts and Bolts Volume 1 (2000AD)

Inlägg av Agentum »

Jag tänker skaffa den här jag med, finns mycket brittiskt i serieväg värt att läsa.

Det gick mycket i de tidningarna man missat.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar