Snappar´n (Comicks) 1-8

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Snappar´n (Comicks) 1-8

Inlägg av Rufus »

Amatörserietidningen (seriefanzinet) Snappar´n från 1980-talet har omnämnts på lite olika ställen här på Serieforum, och många här har säkert aldrig ens sett den och undrar säkert vad det är för nånting. Precis som när det gäller de flesta andra amatörserietidningar var upplagan och distributionen ganska begränsad. Men det var en av de allra bästa amatörserietidningarna på 1980-talet, och kvalitet saknas verkligen inte. Men till skillnad från t.ex. Myziplyz (en annan samtida sådan) så är det inte redaktörens/redaktionens egna material som höjer tidningen, snarare tvärtom får man väl säga. Men de var uppenbarligen mycket duktiga på att skaffa material från bidragsgivare, och tidningen blev bara bättre och bättre för varje nummer.

I nr 1 (tidningen hette då Comicks) från 1980 återfinns bara serier av utgivaren Sören Nilsson och hans kamrater, samt en uppmaning om att skicka in bidrag till tidningen och det anges att det finns (nästan) inga kvalitetskrav alls.

Men redan i nr 2 började mer etablerade amatörserieskapare dyka upp. Anders Bäckström, Lars Törngren och Zwing är med. Bäst är dock "Rubens kalas" av Ålle Nilsson.

I och med nr 3 byttes namnet ut till Snappar´n, och nu började även kvaliteten ta fart. De flesta av de bästa hade nu hittat hit och tidningen sålde slut på rekordtid. Jag själv var en av dom som blev utan, och det skulle faktiskt dröja 35 år innan jag lyckades få tag på ett ex.

Ännu bättre är nr 4. Det här var det första numret där Mats Hanberger är med. Han bidrar med en längre serie kallad "Svampfot". En äcklig serie enligt Göran Ribe i Bild & Bubbla, men framför allt riktigt tokrolig och bra, enligt min mening. Synd bara att den inte riktigt kommer till sin rätt i det egentligen alltför förminskade A5-formatet och trycket är inte heller det bästa. Han har även med två kortare serier, vilka också är underbart roliga.

Trycket har blivit betydligt bättre i 5:an, och nu har medverkandelistan blivit mycket lång och ännu mer stjärnspäckad. Bra serier av Åke Forsmark, Stefan Nagy, Nicolas Krizan, Mats Hanberger, Lars Andreasson, Lars Egnell, Lars-Erik Scheid, Petrus Dahlin, Mikael Tomasic och inte minst Zwing, som här har med sin Dassbilaga nr 3. Dessutom ett av få nr med en brevsida, vilket alltid brukar vara trevligt.

I nr 6 dök nya stjärnskott upp. Fram för allt Jan-Olof Jungner. Hans serie "Evigt liv" är inte alls dum. Även Lena Holmlunds bidrag är bra. Sen är flera av de "gamla" vanliga bidragsgivarna med också.

I nr 7 hittar vi som vanligt tokrolig humor av Mats Hanberger, och sen gillar jag även Ola Stenvalls "Rasmus Nalle-parodi". Och Petter Engström har med en serie som definitivt hör till de bästa som han har gjort, och Jonas Andersson har börjat bli en imponerande tecknare.

Avslutningsvis har vi nr 8, vilken utkom 1986, och egentligen var det meningen att den skulle komma ut 1-2 år tidigare, men Sören Nilsson och de andra i redaktionen började väl tappa intresset. Dock saknar inte detta nummer bra serier. Eija Kuusisto har med en bra, intressant och tankeväckande serie om livet (eller hennes liv). En typ av serie som inte var så vanlig på den tiden och här är den dessutom lyckad. Sen gillar jag Ola Stenvalls lite märkliga (men absolut roliga) serier. Lars Olsson har med en sida av mästarklass. En sak som alltid brukar vara med i Snappar´n är Rockhörnan, vilken känns ganska ointressant när man inte riktigt delar redaktionens musiksmak, men just i detta nr är den intressant, eftersom Lars Andreasson har ombetts att skriva om sina favoriter av gamla bortglömda rockartister. Men tyvärr avslutas Snappar´n lite ovärdigt på nåt sätt. Mats Hanberger, som kanske var den allre bäste i Snappar´n avslutar, vilket ju i och för sig är helt rätt, men med en lång serie från 1980 som inte alls är rolig.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Snappar´n (Comicks) 1-8

Inlägg av tfels »

Tack! En hel del gamla minnen väcktes nu! Snappar'n är ju en klassiker, liksom nämnda Myzipliz som var samtida och även Hemska Serier! Och Hanberger mycket riktigt en favorit!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Snappar´n (Comicks) 1-8

Inlägg av RioGrande »

Diggade också Hanberger. Vad hände med honom sen? (4, 5, 6 och 7 hade visst jag...)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snappar´n (Comicks) 1-8

Inlägg av Rufus »

[:)] Trevligt att min recension över den kompletta utgivningen av Snappar´n uppskattas! Någon annan får gärna göra nåt liknande med Myziplyz, Hemska Serier, Banzai eller varför inte Fasett. Jag har inte alla nr av dom som, så jag kan inte göra det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Snappar´n (Comicks) 1-8

Inlägg av RioGrande »

Man måste inte recensera alla numren.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Snappar´n (Comicks) 1-8

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Man måste inte recensera alla numren.


Nej, men jag tycker att det är en kul grej att så att säga redovisa nr efter nr, och då blir ju även allt samlat liksom. Men andra får naturligtvis göra på det sätt som dom finner bäst.
Skriv svar