Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Rufus »

Många år efter Peyos sista Johan & Pellevin-album (Den förtrollade hunden 1970), och efter Peyos död, så hittades anteckningar gjorde av Peyo om ett fjortonde album. Anteckningarna handlar om anfall av hunner. Det finns också en notis om att Smurferna ska vara med. Med detta som utgångspunkt så började det arbetas med ett nytt J&P-album. Manuset skrevs av Peyos son Thierry Culliford tillsammans med Yvan Delporte, och tecknade gjorde Aiain Maury. Der Rabe des Kahns, så "Khans korp" eller något liknande skulle albumet ha hetat på svenska. Jag gillar att alla "viktiga" bifigurer är med i detta återkomstalbum, såsom Homnibus, Kungen och Smurferna. Men jag gillar ändå inte riktigt detta album. För det första, så undrar jag om Peyo verkligen skulle ha gjort verklighet av idén med ett hunneranfall i J & P:s "hemmiljö", vilken jag alltid har ansett vara nånstans i nuvarande Belgien. Muslimska krigsherrar var förvisso i södra Spanien. El Cid och allt det där. Men hunner i centrala Europa... njaee. Dessutom känns teckningarna väldigt "ej Peyo". Inte alls samma fina "Peyo-stil" som i t.ex. Finanssmurfen. Och färgläggningen gillar jag inte alls. Lite humor finns, men den är inte heller på Peyos nivå riktigt. Men kul ändå att albumet finns, även om det inte kan bli mer än godkänt i betyg.

Några år senare kom ett till album, Die Troubadoure von Schmetterhorn. I detta album är teckningarna betydligt mer "Peyo-aktiga", färgläggningen är bra och manuset känns väldigt mycket som ett klassiskt J&P-äventyr. Så detta album gillade jag bättre.

Det finns två album till: "Trollkarlarnas natt", där Smurfarna är med igen, och "Rosen i sandöknen", där J&P är på besök i mellan östern. Men dessa två album har jag inte läst än, så de får vi återkomma till.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Serieguden »

Blandar du ihop Hunner med något annat folkslag? Hunnerna var ju i Europa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Wakuran »

Hmm, hunnerna verkar ha hållit till snäppet österut, och dessutom var de väl egentligen tidigare historiskt sett. (Jag ser iofs att "Rosen i sandöknen" refererar till Korstågen, så man verkar ha blandat och gett rätt vilt vad gäller historiska fakta, i gammal god Prins Valiant-stil...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Opus »

Samlingsutgåva med Johan & Pellevin, ja tack.
Fast inte på tyska, tar evigheter för mig att läsa.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Wakuran »

Finns en fransk utgåva, också... Peut-être pas plus facile...

https://www.bedetheque.com/BD-Johan-et- ... 25335.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av germund »

De här Johan & Pellevinalbumen lär komma på fler språk (hint, hint).
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Coppas »

Samlingsutgåvor med Johan och Pellevin skulle komma högt på min lista i alla fall… så jag håller tummarna.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Wakuran »

Tror det finns ungefär 20 sidor J&P-serier av Peyo som aldrig tryckts i Sverige, vare sig i de vanliga albumen eller Nu är det jul igen-albumet, som väl bör kunna vara av intresse för komplettisterna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Opus »

germund skrev:De här Johan & Pellevinalbumen lär komma på fler språk (hint, hint).

Håller tummarna, franska går inte alls för min del.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Agentum »

Tror fler folkslag kallades Hunner, glöm inte ww1 Hunner var tyskar då.

De här skulle jag iaf vilja ha på läsbart språk, har några på franska digitalt, men tja begriper inget av det.

Pryl var dock inte direkt inblandad i dem jag har, och varför? Imo behövs inte Peyo för den här serien som tyvärr dog pga Smurfarnas populäritet.

Den förtrollade hunden var väl det sista, och jag saknade definitivt mer av det hör, alla gavs ut här med, det säger ju en del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Rufus »

Serieguden skrev:Blandar du ihop Hunner med något annat folkslag? Hunnerna var ju i Europa.


Jag har nu haft tid och möjlighet att kolla upp detta i Nationalencyklopedin och jag ser att du har rätt. Hunnerna var i Europa,
och tom i de centrala delarna enligt NE. Tack för rättelsen!

Agentum skrev:Tror fler folkslag kallades Hunner, glöm inte ww1 Hunner var tyskar då.


Även detta stämmer. Både magyarer (ungrare) och turkar har felkatigt kallats för hunner i vissa äldre källor, enligt NE.
Och det ska även ha funnits nåt som kallades "vithunner". Hunnernas ursprung är dessutom oklart. I detta J&P-album,
ser de ut som östasiatiska Djingis Khan-krigare dock.

Hm, Hunner - Hungary - Ungern... kan det vara så att magyarerna och Magyarorzág, har fått sina internationella namn från just
hunnerna? Intressant.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
Agentum skrev:Tror fler folkslag kallades Hunner, glöm inte ww1 Hunner var tyskar då.


Även detta stämmer. Både magyarer (ungrare) och turkar har felkatigt kallats för hunner i vissa äldre källor, enligt NE.
Och det ska även ha funnits nåt som kallades "vithunner". Hunnernas ursprung är dessutom oklart. I detta J&P-album,
ser de ut som östasiatiska Djingis Khan-krigare dock.

Djingis Khan och hans folk var Mongoler...

Rufus skrev:Hm, Hunner - Hungary - Ungern... kan det vara så att magyarerna och Magyarorzág, har fått sina internationella namn från just
hunnerna? Intressant.

Det ser ut som att det i grunden kommer från den turkiska* stammen Onogurer (som hade en del kontakter med finsk-ugriska folk), men att det initiala h:et (som i klassisk latin bara verkar ha förekommit i grekiska lånord och i princip verkar ha försvunnit helt i latinska språk redan på medeltiden) lades till efter påverkan från hunnerna, då uttrycket i Europa hade börjat användas för flera orelaterade stäppfolk, eller även förment "primitiva" fiender.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ono%C4%9Furs


*På engelska gör man en distinktion mellan Turkish som syftar på den turkiska etniciteten i Turkiet och deras språk, och Turkic som syftar på en större grupp genetiskt och språkligt relaterade olika etniciteter, men på svenska verkar begreppet "turkisk" användas i båda fallen. I det här fallet är det den sistnämnda betydelsen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Agentum »

Jo men ok, allt detta åsido vore det kul att kunna läsa de här albumen.

Johan och Pellevin var favoriter under min uppväxt för mig, jagf tycker mycket mer fanns att göra med dem men förstår att ljuset föll på Smurfarna som ju helklker först inte var dåliga, sen blev de ju hyperkommersiella och usla.

Då saknade man J&P och önskade att Gargammel fick tag på smurfarna. [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Johan & Pellevin (Johann & Pfiffikus) samlingsutgåva 5 med de i Sverige ej utgivna albumen

Inlägg av Kattmannen »

Jag skulle definitivt också köpa samlingsalbum av Johan och Pellevin :)
Skriv svar