SH3-albumen (och lite annat) av Daniel Ahlgren

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

SH3-albumen (och lite annat) av Daniel Ahlgren

Inlägg av nicklas.johansson »

SH3 vol.1 - Ett liv utan superkrafter är väl inte värt att leva? av Daniel Ahlgren
Bandtyp: Häftad
108 sidor svart/vit
Förlag: Bakhåll (2007)
ISBN: 9177422643
Språk: Svenska

Bild

Med detta album har Daniel Ahlgren inlett en kariär som superhjältetecknare, albumet är därför betecknat "volym 1" i sviten "SH3".
Ahlgren visar återigen upp en gymnasieskola som vilken vanlig svensk gymnasiekola som helst. Eleverna är som sig bör så hormonstinna att de springer runt stryker sig mot varandra i korridorerna. Med den skillnaden att på just den här gymnasieskolan finns även SH programmet. SH3 i albumets titel står helt enkelt för tredje årskursen på superhjälteprogrammet, det är klassen som Alfamannen just nu går i.

Han är mycket seriösare än de övriga eleverna på superhjälteprogrammet, och han retar sig på att de andra tycker att han är lillgammal och präktig. De verkar inte riktigt förstå att det faktiskt medför ett stort ansvar, att det är ett kall att ha superkrafter och att man absolut måste använda sina superkrafter till brottsbekämpning och till att hjälpa andra. Han kan flyga och är nästintill osårbar, och liknande krafter har Girl Power, som han är olyckligt kär i, men hon är ihop med Kapten Markatta, som Alfamannen avskyr. Vi får även möta Elektricia, Mikropojken, Kaninmannen och Radiohead m.fl.
(Anledningen till den elastiske Radioheads namnval är underbart)

Aldrig har spandextrikåerna suttit så illa och fladdrigt som på dessa tonnårskroppar. Ahlgren kan som få andra svenska seretecknare visa på den mänskliga kroppens "fulhet" och det passar aldeles utmärkt in på den tonårsångest som albumet ändå någonstans lyckas förmedla. Jösses, tänk om Danliel Ahlgren fått göra Peter Parkers tonårsår, då harde vi kunnat snacka identitetskriser och finnar. Det närmaste jag i skrivande stund kan komma på är Rick Veich's svit med Brat Pack, Maximortal och Subtleman.
Nåväl, han har även lyckats klämma in distansieringen som finns mellan de vanliga eleverna och superhjälteeleverna, och jag tycker mig känna igen den från min egen gymnasietid. Jag har aldrig gått på något superhjälteprogram, men väl på estetisk linje medan det fortfarande var något för de elever som inte platssade någon annanstans och inte ville gå "fordons".

Mitt betyg för detta album blir:[:o)]

Det är lagom många lösa trådar till nästa album. Ändå är påsen tillräckligt ihopknuten för att man ska känna sig nöjd. Det är kul, klurigt och jag vill läsa mer.

//Nicklas
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det här låter ju intressant! Jag har haft svårt för Daniel Ahlgren förr, men det här låter ju som att det är dags att ge honom en chans igen!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote]Ursprungligen postat av nicklas.johansson

Mitt betyg för detta album blir:[:o)]

[/quote]

Hur fungerar förövrigt ditt betygsystem? Från ledsen gubbe till glad gubbe? Eller en glad gubbe av fem möjliga glada gubbar?

Själv har jag aldrig förstått Daniel Ahlgrens storhet, och hans serier är ju ett bra exempel på väldigt smala serier. Men jag har förstått att vissa gillar hans serier och gillar dom mycket. Det skulle vara intressant att höra på vilket sätt som hans serier är bra, enligt er. Den breda massan uppfattar inte hans serier som bra.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Mitt betygssystem är högst godtyckligt och jag använder mig av de smilygubbar som finns till förfogande här på forumet. De får symbolisera någon slags känsla som det recenserade verket ger mig. Så någon sorts skala är det inte frågan om utan här är det fri tolkning av vad gubbarna kan betyda.

När det sedan gäller mitt förhållande till Danilel Ahlgrens serier så är det väldigt varierande. Jag har nog läst de flesta av hans album och jag vill minnas att jag gillade de första albumen, för att succesivt tappa intresset mer och mer. Det här albumet känns som en revanch för Ahlgren i min värld.
Jag gillar att han tecknar och skriver med någon sorts engelsk diskbänksrealism, om man ska dra paraleller till filmvärlden. Det handlar genomgående om vanliga människor med rellativt små problem och hur de får vardagen att flyta. Många gånger pratigt och ointressant, men när han får till det är det riktigt bra.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

SH3 vol.2 - Jag gråter bara i andra dimensioner av Daniel Ahlgren
Bandtyp: Häftad
128 sidor svart/vit
Förlag: Bakhåll (2008)
ISBN: 978-91-7742-286-0
Språk: Svenska

[img]http://www.bakhall.se/bilder/jaggrat.jpg[/img]

Då har jag äntligen läst del två av Daniel Ahlgrens superhjältegymnasieserier och jag måste säga att det bilr bara bättre. Man skulle kunna vara lite skojig och säga att han når nya dimensioner(bokstavligen). Han lånar friskt från andra serier, men det gör inget då han gör om det till något eget. Figurerna är kanske fortfarande lite platta men han gör allt han kan för att man skall få känna dem närmare. Problemet ligger kanske i att det är många figurer som förekommer och skall presenteras.

En annan sak med det här albumet är att det, precis som del ett, består av kortare små friståeende berättelser som fillsammans bildar en större historia och därför så lämpar sig serierna väl för "Paperback" formatet. Tillläggas bör dock att jag blir lika glad varje gång enstaka delar dyker upp i Kapten Stofil eller vart det nu kan vara. Mer Ahlgren åt folket.

Slutligen så kan avslöjas att albumet slutar in ett slags antiklimax och jag kan inte annat än att vänta på fortsättningen. Hur sjutton går man vidare med historien efter detta?

Jag väntar...
och väntar...
och får nog vänta ett tag till. (fan)
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Jimmy Wallin
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 00:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Jimmy Wallin »

Jag fick en förhandstitt på första kapitlet i vol 3 när jag träffade Daniel förra veckan. Det såg väldigt lovande ut.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Har inte läst någon av dessa (ännu), men annat av Ahlgren. Skicklig och rolig tecknare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag är ännu tveksam, jag skulle vilja ha ett smakprov, tecknaren käns som en sån här dyster självbiografiperson eller flumtekniska serier som jag inte fattar..

Finns det nånstans man kan se ett par sidor av denna serien?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag har sökt lite lätt på nåtet men inte hittat nägot sammanhängande. Om du går in på [url]www.bakhall.se[/url] så finns det lite mer info om albumen, men tyvärr inte så mycket bilder. Mitt tips,som den libary lover jag är, är att du vid tillfälle smiter in på närmsta bibliotek och se om de har någon av albumen. Har du nära till något slags stadsbibliotek så är det ett bra ställe att börja på. Har de inte köpt in så brukar de kunna beställa efter från någon filial, kommundelsbibliotek eller hos något bibliotek i kranskommunerna. Alltid finns det någon som köpt in det man söker. Ett annat tips är någon bokhandel. Har du lite tur så kan de ha något av albumen hemma som man kan flukta lite i, man behöver ju faktiskt inte köpa hem böckerna heller det räcker med att titta lite för att se om det är något man har lust att läsa.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Oj, här fanns ju SH3 redan diskuterad...
Kan väl bara lägga till att det inte är någon farlig chansning att låna böckerna på biblioteket. Visst lite slösad tid och man utsätter sig för risken att glömma lämna tillbaka och få böter. Men. Jämför det med risken att KÖPA något och sedan bli besviken.
I detta fallet blir man förstås inte besviken. Men jag menar att biblioteksstrategin kan vara smart när det gäller att kolla upp saker som man är nyfiken på men samtidigt lite osäker inför.

SH3 -- en viktig bok!

Måste även tillägga att Scooby Doo-parodin i SH2 var väldigt kärleksfullt genomförd. Nästan mer tragikomisk än komisk. Ahlgren är inte bara en duktig tecknare, han kan berätta en historia också. Allt måste inte sluta med en billig poäng.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av RioGrande »

Nytt album! Fortsättningen på SH3..... http://shop.apartforlag.se/igar-idag-och-imorgon
Här har Ahlgren tagit hjälp av några andra tecknare också. Fin bok som alla borde läsa. Får mig att tänka lite på Watchmen.
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

Jag köpte samtliga SH3 vol. 1-3 och "Igår, Idag & Imorgon" på SIS 2014.

Det är inte ofta som såna här lite allvarligare superhjälteepos gör intryck på mig, men Daniel Ahlgren vet hur man balanserar det mörka med det lite löjliga, och han har väldigt finurliga idéer. Han får A- av mig, A för alltigenom underhållande läsning, - för en scen som jag fann lite väl osubtil och grafisk när det kom till Alfamannens lilla dilemma. Jag avslöjar inte något, men det dilemmat driver hans historia framåt över de två senaste volymerna.

Fredrik Jelcander som grundade superhjältefanzinet "Svenska Superserier" har citerat SH3 som en av sina influenser och det var det som fick mig att vilja läsa. Min passion är superhjältar, och om jag nån gång kan uppbringa en miljondel av den kreativitet som Ahlgren uppvisar i de här böckerna, så kan jag skatta mig lycklig.

Ja, jag är ingen bra kritiker. :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av Agentum »

Det finns en amerikans motsvarighet, men med yngre superhjältebarn PS238, men jag gissar att det är betydligt glättigare än denna, de fanns dock före.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av Wakuran »

Sebastian_Sandberg skrev:Fredrik Jelcander som grundade superhjältefanzinet "Svenska Superserier" har citerat SH3 som en av sina influenser och det var det som fick mig att vilja läsa. Min passion är superhjältar, och om jag nån gång kan uppbringa en miljondel av den kreativitet som Ahlgren uppvisar i de här böckerna, så kan jag skatta mig lycklig.

Nu är iofs Svenska Superserier äldre än SH3, så sammanhanget känns litet otydligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av RioGrande »

Men frågan är om inte SH3 uppstod tidigare, i Kapten Stofil-tidningen. Det vill säga att de första SH3-avsnitten kanske publicerades i Stofil 2004 (?) och att det första numret av Svenska Superserier kom senare samma år. Vad vet jag? Men jag vet att andra vet! (Det första SH3-albumet kom sedan ut på Bakhåll 2007)
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

Det är sant, superhjälteskolor är inte ett nytt grepp (X-Men, PS238). Men SH3 känns ändå fräscht just för att det är en lite råare skildring av temat, åtminstone i mina ögon.

Jag vet inte om SH3 kom före eller efter SSS, men jag sa bara att en av mina företrädare ser det som inspiration. Kanske kom det före, kanske kom det efter, men det betyder ju inte att det inte kan vara inspiration för honom ändå. Sammanhanget var alltså menat mellan mig nyredax och Fredrik gammelredax på SSS som nämnt Ahlgrens verk för mig några gånger, inte om SH3 inspirerade Svenska Superseriers grundande eller ej.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SH3 vol.1 och 2 av Daniel Ahlgren

Inlägg av RioGrande »

Ny volym ute denna höst. SH3: Vol 4 (Passio).
Det är som vanligt förlaget Bakhåll som ger ut. Så vänta er inte mycket buller och bång eller mässexponeringar. Sätt er i stället ner i lugn och ro och googla upp förlaget och beställ via mejl. Den fina julklapp Ni förtjänar!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SH3-albumen (och lite annat) av Daniel Ahlgren

Inlägg av RioGrande »

Ett litet rykte säger att Ahlgren är med i SerieMix. Så fort jag kommit över ett ex ska jag nog även bedöma DEN serien här. Eller också hinner nån annan före? (Så kan det gå!)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SH3-albumen (och lite annat) av Daniel Ahlgren

Inlägg av Wakuran »

Det verkar vara en del komplicerade sammanhang i Daniel Ahlgrens superhjälteuniversum... De tjocka förlagsalbumen refererar till korta fanzinserier och barndomens gamla lekstugeutgivning på olika avancerade sätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar