Agent Corrigan: En spion och förrädare

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Nu läste jag en riktigt slapp Corrigan av Evans. Inte ett dugg politisk, cynisk och agentig. Boven var en trollkarl, urg...
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Sir-L »

Labrador Road 26 skrev:Ja det var nog inte riktigt det Dashiell Hammet hade i åtanke att karaktären skulle ändras till när han skapade den en gång i tiden. Kan tycka att det är lite synd att det inte gjorts ordentliga serieversioner av Sam Spades, Philip Marlowes och andra deckares äventyr. I samma stil som det gjordes både på James Bond och Sherlock Holmes. Finns ju rätt många litterära figurer som skulle göra sig utmärkt i serieform.


Wakuran skrev:[...]
Edit: Och hittade åtminstone två Marlowe-adaptioner

http://www.thrillingdetective.com/marlo ... hor1566952


Agent X9 har publicerat en spansk version av "The Big Sleep", i #1/1985, och någon serie som baserar sig på Hammets "The Continental Op", har jag för mig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

I en gammal X9 från 88 läste jag just en MARK HUNTER-serie, tecknad av Ian Kennedy. Kennedy är kompetent (han kan hantverket!), men han har en ganska tråkig stil. Han har ju även gjort jobb på Fantomen. Är det någon som tycker att Ian Kennedy har en kul stil?

Man sitter och tittar på bilderna. Bra gjort, bra gjort, bra gjort, men... vågar han aldrig "släppa loss", karl? Det ska ju rocka också... Flygplanet är snyggt, nästan som något ur Bernard Prince. Vissa ansiktsskuggor ser ut som om Kennedy försöker vara Williamson. Men mellan tillfällena när det gnistrar en aning är det underliga transportsträckor med mesiga bilder. Och varför måste skrafferingarna vara så regelbundna, blir det inte mer liv i dem om de är lite vilda och oförutsägbara?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Sir-L »

Jag har för mig att jag läst i någon intervju att just "Mark Hunter" var inte Kennedy så förtjust i att göra, tyckte manuset var lite träigt...(eller var det Jesús Redondo och serien "Albatross" kanske? Fasen, att man ska ha så svårt och minnas sånt.)

Iaf så tycker jag om Kennedys stil, speciellt de lite äldre serierna som gick i tex Serienytt. Han blev kanske lite träigare på slutet, men det är väl "risken" i varje hantverk att man blir så "bra" på det man gör att det blir rutin till slut. Speciellt om man inte riktigt gillar serien ifråga. Kennedy är en av de tecknare som jag skulle känna igen stilen på vad som helst. Men den, i mitt tycke, bäste britt är Denis McLoughlin. Kommer ihåg varje serie jag läste av honom som ung. Det var en fest varje gång. Nu är ju brittiska serieskapare formad i de traditionellt brittiska serieformarna (annars fick de ju inga jobb) så det gåt kanske inte att jämföra med Marvels mer "dynamiska" stil, men som gammal stofil älskar jag brittiska serier (svart-vita naturligtvis), för de var ju de jag växte upp med. Färgglada amerikanska superhjältar (läs Marvel) fastnade jag aldrig riktigt för, förrän lite högre upp i åldern.

(Nu är jag iof väääldigt mycket off-topic ser jag. [B)] )
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av AndreasEriksson »

Det var mycket riktigt Ian Kennedy som beskrev serierna han tecknade för Sverige som bland det tråkigaste han gjort. Om det var Mark Hunter-äventyren eller Tybalt han syftade på minns jag inte och jag hittar inte intervjun igen. (jag har för mig det senare, men den hade ju åtminstone en massa flygplan!)
Hittade däremot en annan intervju: http://www.commandocomics.com/editorial ... an-kennedy

Själv är jag mycket förtjust i Kennedys teckningar. Det var väl "bättre förr" som man brukar säga, men även Hunter och Tybalt höll hög klass tycker jag. En delikat och elegant stil, jag saknar inte alls att de inte är "vilda och oförutsägbara". Det är bra för vad det är, och när jag vill se "vilda och oförutsägbara" teckningar läser jag andra serier. Ibland är man sugen på chokladglass, ibland vaniljglass... [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Bild Hm.
Läste just en gammal Corriganserie (i en X9 från 88) av George Evans... Intressant stil han har. Måste fundera lite till på detta. Vissa teckningar är så spontant tecknade att man nästan inte ser vad de föreställer. Ibland liknar det nästan Frank Robbins.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Oj. Har nu läst en (antagligen) tidig Al Williamson: Slavön. Hoppsan och oj (igen) vad den var bra. Själva manuset var kanske inte så speciellt, ett dussinmanus (helt ok men inte mer) ... MEN teckningarna! Williamson tecknar ju nästan som Alex Raymond här! Vad ska man tänka egentligen? Gillar man Williamson eller gillar man Raymond mest? Man blir förvirrad. Man fattar hur skickligt Williamson tecknade.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Peral »

Jag hade just Agent X9 (6/1982) inom räckhåll, dock inte p.g. av "Slavön" som jag håller med dig om att suveränt tecknad utan p.g. av att den innehöll Buck Ryan "Banditen med fyra ansikten" med Twilight i högform! På frågan Williamson eller Raymond så säger jag med stor tvekan Raymond. Inte för att det spelar någon roll, båda skapar fantastiskt vackra bilder och båda har lika svaga manus. Raymonds Rip Kirby finner jag ofta oerhört seg och ganska ointressant vad det gäller manus. Inte ens Mangler är någon stark karaktär och han är ändå Kirbys ärkefiende. För att inte tala om motsvarigheten till Twiligt i Rip Kirby som skall vara Pagan Lee som är harmlös som en tandlös kanin.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Finns en riktigt riktigt bra Rip Kirby. En ganska tidig. Heter typ " De mystiska dockorna" eller något sådant. Många oväntade vändningar i historien. Kvinna som Rip känner kommer till mystisk ö där hennes faster och farbror (eller vad de nu är för släktingar) håller på med något jätteskumt med några konstiga och äckliga dockor i någon sorts ihåligt berg. Plötsligt dyker Rips gamle krigskompis från Hawaii upp. Efter ett tag dödar bovarna kompisen. Hm. Det är allt jag minns, men den är jättebra (trots denna något förvirrade sammanfattning).
Tror att de smugglar någonting inuti dockorna.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag vet inte om det skett något skumt med Rio Grandes inlägg från mån 28 maj 2012, 15:24 men jag ser en bild på glassar där, verkar inte ha något som helst med själva inlägget att göra. Rio: Ska det verkligen vara den bilden?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

LR om Playboy: "Jag läser inte texterna, jag tittar bara på bilderna."

[:)]

Glassarna var en kommentar till Andreas Erikssons inlägg som kom före.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

SEX 82 var verkligen ett toppennummer. Lite tematiskt sammanhållet också: "Slavön" och "Knarkkungens borg" påminde lite om varandra: ett skurknäste på en svårtillgänglig plats... Och "Banditen med 4" och "Knarkkungen" hängde ihop så tillvida att det fanns roliga djurinslag: Hälarmorsans hatt med levande mås (som försökte ta Ryans kaka) och Rip Kirbys alligator, som han matade med fryst kött.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:LR om Playboy: "Jag läser inte texterna, jag tittar bara på bilderna."

[:)]

Glassarna var en kommentar till Andreas Erikssons inlägg som kom före.

Precis, varför läsa massa jobbig text när det är ekivoka damer att titta på. [8)]

Hade mycket riktigt inte läst inlägget innan, varför jag missat det vet tusan, men passande bild du lyckats hitta då med andra ord.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

Nu har jag än en gång gripit tag i en gammal Agent X9 (10/89). Märkligt nog känner jag inte igen någon enda serie. Vet inte när jag kan ha köpt denna tidning.
Men det intressanta är att Kroi är med i Corriganäventyret som är tecknat av Repetto. Och redan medan Evans tecknade blev Krois fulspelande avslöjat. Undrar om han inte rentav blev dödad?
Kanske en miss av manusförfattaren, eller av översättaren?
Nu är han med som helt neutral medarbetare på samma kontor som Corrigan.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av AndreasEriksson »

Serietidningsavsnitten får nog snarare ses som en parallell till dagstidningsavsnitten, snarare än samma kontinuitet.
På det viset behövde manusförfattaren inte läsa in sig så noga på det som hänt i dagstidningsäventyren.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Serietidningsavsnitten får nog snarare ses som en parallell till dagstidningsavsnitten, snarare än samma kontinuitet.
På det viset behövde manusförfattaren inte läsa in sig så noga på det som hänt i dagstidningsäventyren.

Men de producerades samtidigt, eller? Vet ju att gamla X9 fick ett annat namn än Corrigan i Sverige, för att redaktionen trodde att läsarna annars skulle bli förvirrade över att det var samma serie från två olika perioder...

Edit. Agent Kelly och Agent Corrigan, tydligen... Agent Corrigan-versionen ser ju väldigt inspirerad ut av Clint Eastwood och Dirty Harry, men det är tydligen ingenting som nämns på Seriewikin...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av RioGrande »

AndreasEriksson skrev:Serietidningsavsnitten får nog snarare ses som en parallell till dagstidningsavsnitten, snarare än samma kontinuitet.
På det viset behövde manusförfattaren inte läsa in sig så noga på det som hänt i dagstidningsäventyren.


Var inte Repettos Corrigan också dagspresstrippar? ////
Nu kollade jag i Seriewikin... Det där visste jag väl EGENTLIGEN? (Man tycker förstås att de borde byggt vidare på Evans universum!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Agent Corrigan: En spion och förrädare

Inlägg av Agentum »

Alla X9 or man hittar är Modesty, jag skulle vilja hitta med X9 främst i stället, men de är gamka antar jag.

Jag har läst strippen från gammal tid Corrigan kallas han oftast där, hans strip var populär och lite finns samlat.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar