Valiants återkomst, X-O Manowar #1

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Valiants återkomst, X-O Manowar #1

Inlägg av MagnusR »

I början av 90-talet så utmanade Valiant de två storas dominans och beredde vägen för nya förlag. Deras framgång byggde delvis på innovativa marknadsföringsmetoder (många använder ordet "gimmicks"), kvalitet (som att betala mer ju noggrannare teckningar som lämnades in eller att trycka direkt från färgoriginalen) och ett fokus på berättandet.

Efter deras cross-over Unity fick de både många nya läsare och spekulanter som köpare och upplagorna gick snabbt uppåt. Turok 1 och Bloodshot 1 såldes i absurda upplagor (den senare släpptes förresten samma dag som Superman 75, en annan överspekulerad bok). I slutändan drunknade Valiant i det spekulationsklimat som de själva hjälpt till att skapa. Speciellt som de hade köpts upp av Acclaim som ville stöpa om dem till ett nytt Image.

Men de lämnade efter sig ett antal ovanligt dedikerade fans. Gissningsvis så tilltalade deras täta kontinuitet människor som tycker om att katalogisera och diskutera. Bland dessa fanns en ung filmstudent som med en vän och sina föräldrars stöd bjöd på konkursförvaltarens auktion. De var nära att bjuda högst men fick ge sig. Dock visade det sig snart att förlaget mot slutet hade missköts så illa att diverse rättigheter var i en stor röra och alla andra intressenter hoppade av.

Detta var en pyrrhusseger då dessa oerfarna unga killar fick ägna år åt legala problem (att de tappat hjältarna som licensierats från Gold Key var ett mindre problem i samanhanget). När de väl började publicera visade sig både deras engagemang och deras oerfarenhet. Få kan så väl fånga det speciella hos en utgivare som dess fans och de producerade återtryck av de gamla Valiantböckerna med hög kvalitet men ändå ett lågt pris (halva priset jämfört med liknande produkter trots bättre arbete med färgläggning och bonusmaterial). Men samtidigt som de la ett stort engagemang på böckerna så klarade de inte att hålla skaparna som de hade anlitat nöjda och det kändes som om projektet höll på att dö ut.

Vad som producerats (tre återtryckssamlingar med en ny historia i varje) var i alla fall så bra att de kunde få nya partners med fräscha pengar och god erfarenhet. Jag kan bara gissa vem som betytt mest för bolaget av de ursprungliga köparna resp Peter Cuneo och Warren Simmons som kom in nyligen. Tillsammans skapade de systematiskt en plan för ett nytt serieuniversum som bygger på principerna och figurerna från gamla Valiant utan att följa dem slaviskt. Fyra titlar skall lanseras under rubriken "Summer of Valiant". Inför lanseringen ringde de runt till alla seriebutiker i USA.

Hittills har en FCBD-preview och X-O Manowar #1 kommit ut. Harbinger #1 kommer snart och har skickats ut för recensioner. Det skall bli intressant att se hur de klarar Harbinger. Det är den jag ser fram emot mest, men intervjuer med författaren kan indikera att han kommer överdriva hurpass mycket underdog hjälten är. Senare i sommar kommer även Bloodshot samt Archer and Armstrong. Den sistnämnda anser jag är ett modigt val. Som Agentum påpekar så var den ursprungliga serien underbar, men bara när Barry Windsor Smith hade hand om den. Görs den fel så blir det rejält fel. Gör de däremot rätt...

Tillbaka till X-O Manowar. Insidan av omslaget är en liten "historielektion" som mest ser barnslig ut. Själva berättelsen däremot är välskriven och fångar läsarens intresse. Detta nummer låter oss mest lära känna huvudpersonen (Aric) och hans värld, inklusive de utomjordingar som kommer att förändra hela hans tillvaro så egentligen är det för tidigt att gissa hur det kommer utvecklas. Som gammalt fan är det uppenbart att detta är en helt ny version, men den ligger betydligt närmare än tex skillnaden mellan Blixtarna från golden resp silver age så troligen kommer gamla fans stanna kvar. För nya fans är detta en moderniserad version som förhoppningsvis väl passar in i dagens marknad samtidigt som den verkar ha samma fokus på kvalitetsberättande som gamla Valiant.

Läsaren slängs rätt in i tuff aktion och får se hur Aric agerar, på gott och ont. Teckningarna är snygga och tydliga och de hjälper till att berätta historien, ibland tom med övertydligt fokus. Färgläggningen fungerar bra med teckningarna.

X-O Manowar #1 trycktes i 45.000 exemplar som sålt slut hos distributören. En stor siffra (nuförtiden i alla fall), som dock var rejält uppblåst av dessa varianter som tycks blivit standard. Det kan slå åt båda hållen. Många återförsäljare har lyckats sälja den ovanligaste varianten för mer än vad de betalade för alla kvalificerande exemplar av standardupplagan tillsammans. De är säkerligen glada men sitter nu på ett stort lager osålda exemplar som kommer ligga kvar i lådorna. Andra beställde bara några få exemplar och har nu ett tryck från nyfikna läsare som vill köpa tidningen efter all hype. För de senares skull trycker Valiant nu en andra upplaga. Jag oroar mig över risken att ytterligare andra återförsäljare sålde sina varianter för billigt och dessutom sitter på ett osålt lager. Sådana lär inte uppskatta den andra upplagan. Överhuvudtaget känns det konstigt med en artificiellt uppblåst upplaga, men jag är nog gammalmodig. Dessutom fortsätter de med varianter för de följande numren. Utifrån mina gissningar ovan gör det mig nervös. Återförsäljarna får inte tröttna och de vanliga läsarna måste prioriteras över spekulanter. Valiants senaste idé är en variant som baseras på hur mycket som beställs av samtliga titlar. Vi får se hur det tas emot.

Allt som allt så är jag imponerad av Valiants återkomst, både vad gäller marknadsföring och kvalitet på tidningarna. Detta känns som en riktig fortsättning på Valiant. För de som gillar superhjälteserier som underhållning utan krav på djupa budskap, men som samtidigt vill ha kvalitet och intelligent berättande borde detta fungera bra.

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Valiants återkomst, X-O Manowar #1

Inlägg av Agentum »

Valiant var lite för mycket för det här med varianter tycker jag, är det samma sak igen nu planerat?

Tänk alla blaskor man har från tidigt 90-tal där de har värderingar på helt nya Valiantnummer i specialupplaga, alltså det stod typ max 3st per person och så ett 10ggr så högt pris som cover eller nåt hahaha, snacka om direktökning av värdet då, de tiderna är över dock och komer aldrig igen hoppas jag.
Det började ju dock inet så då Valiant startade inna spekulationsvågen, d tidigaste blaskorna är rentav ovanliga tom.

45k ex. av den nya är ju bra, bara det som är dunderkänt komer väl över 100k strecket idag och tkja alla känner inte till de här ens och vet inet vad de ska vänta sig.
Det blir ju ett tapp till nr2 men vi får hoppas de håller det flytande, de har ju inet våran distrubition som tur är.

Personligen var inte det här min titel förr och inte nu, det är Valiants egna så det är ju därför den kommer, gold key har ju DH so ,mdu nämnde.
Trist att det skar sig med Shooter men inte oväntat kanske.

Nä Archer & Armstong för mig och det kommer ju med igen, förra runne var värd varenda spänn.

En del käns kanske lite väl tidsenligt i namn Bloodshot tex. det va ren cool titel då men nu? jaja vi får se.

Superman 75 jo heh 5 miljoner ex. de lär aldrig ta slut:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Valiants återkomst, X-O Manowar #1

Inlägg av MagnusR »

Agentum skrev:Valiant var lite för mycket för det här med varianter tycker jag, är det samma sak igen nu planerat?


Jag tycker det känns värre nu är förut. Fast det är ju så för alla förlag. Jag är nervös över vart det leder.

Trist att det skar sig med Shooter men inte oväntat kanske.


Där känns det som att det finns massor mer att säga från båda sidorna än vad som blivit publikt.

Nä Archer & Armstong för mig och det kommer ju med igen, förra runne var värd varenda spänn.


Fingers crossed.

/Magnus
Skriv svar