När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av smorkin »

Jack Cole skulle jag säga; kanske inte missförstådd men definitivt bidrog hans självmord till myten.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

mikaelbergkvist skrev:Jag har altid gillat Sels iof..

När jag var tio ungefär så läste jag ett antal Silverpilen, jag lyckade till och med byta till mig dem av min kompis (har dem fortfarande kvar...). Men jag tyckte att de var rätt kasst tecknade redan då. /// För ungefär ett halvår sedan köpte jag en begagnad Silverpilen, bara för att känna lite nostalgi... Urg, vilken förskräcklig soppa... på alla plan. Ogenomtänkt intrig, slarvigt tecknad. Dessutom hade den som haft det redaktionella ansvaret för numret troligen gjort jobbet sovande, för texterna på skämtsidan hade placerats under fel bilder (vilket kanske gjorde de unkna skämten roligare än de egentligen var...) [:I]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Jack Cole skulle jag säga; kanske inte missförstådd men definitivt bidrog hans självmord till myten.

Några andra som blivit mytiska och dött åtminstone innan de fyllt 50.
E.C. Segar, Alex Raymond, Bo Vilson, Andrea Pazienza och Jim Holdaway.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:
smorkin skrev:Jack Cole skulle jag säga; kanske inte missförstådd men definitivt bidrog hans självmord till myten.

Några andra som blivit mytiska och dött åtminstone innan de fyllt 50.
E.C. Segar, Alex Raymond, Bo Vilson, Andrea Pazienza och Jim Holdaway.

I rockvarlden maste man do fore 30 for att bli en myt; helst vid 27...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av RioGrande »

I västernsammanhanget måste även Salvé och Harlé nämnas (bland de unga döda).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Salvé var ju den första Blårockarna-tecknaren.

Laurence Harlé var tydligen manusförfattare till Jonathan Cartland.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:I rockvarlden maste man do fore 30 for att bli en myt; helst vid 27...

27 Club, jo...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Amerikansk seriehistoria både inom stripserier och serietidningar rymmer allt från mördare till totala krascher på olika vis, och en jävla massa alkohol.

Flera självmord eller alkoholvanor som tom slutade i att frysa ihjäl på en parkbänk.

Flera var skitstövlar utan dess like som slog sina fruar och barn och var allmänt odugliga.

Mao just det kan man fördjupa sig en hel del om man önskar, men kanske inte här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Litet andra franska namn som kan föras in; Alexis, 30 år samt Arno, 35 år.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Problemet imo är att de europeiska ödena sällan käns intressanta, kanske för att ingen på nåt språk för mig begripligt beskrivit dem.

Och USA är seriernas ursprung på alla sätt, det är inte så konstigt att det var mer extremt där.

Sen är jag övertygad om att det finns saker i Europa med, bara det tat jag aldrig kan läsa det, det finns ju en hel del böcker om belg/frankrike serier, MEN de är i princip alltid på just franska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

Agentum skrev:Amerikansk seriehistoria både inom stripserier och serietidningar rymmer allt från mördare till totala krascher på olika vis, och en jävla massa alkohol.

Flera självmord eller alkoholvanor som tom slutade i att frysa ihjäl på en parkbänk.

Flera var skitstövlar utan dess like som slog sina fruar och barn och var allmänt odugliga.

Mao just det kan man fördjupa sig en hel del om man önskar, men kanske inte här.


Det är ju oftast dessa människor som verkar ha något att ge, både musikaliskt och konstnärligt.
Om det är så att man som läsare eller betraktare får en inblick i konstnärens inre lidande genom det hen uttrycker eller vad det är.

Renlevnadsmänniskorna kan göra bra ifrån sig men det blir oftast inte något storartatat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

På A svarar jag Charles M. Schulz ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Jo visst droger och alkohol har nog i viss mån givit kreativitet utanför vanliga ramar, men inom serier så tappar de som gick för hårt åt flaskan tyvärr också en hel del tecknarskicklighet så det kan bli det där som också ålderdom kan ge, att det helt enkelt inte ser bra ut längre.

Och jag håller även med om att udda personligheter ger inblickar i saker man aldrig tänkt på, det är rätt och verkligt för dem, sånt intreserar mig, tex håller jag inte alls med tex Ditkos resonemang men han tillhör ändå en av favoriterna just för sin övertygelse hur vansinnig den än är.

Sen kan viss kantighet få en att önska man aldrig vetat om det John Byrne tex, han lyckas enbart med att framstå som en avundsjuk idiot, ändå gillar jag mycket han gjort.
Så det är inte odelat possitivt att märkas utanför sitt arbete för alla.

Dave Sims är ju en annan, hatad av många men i många stunder väldigt snabb och smart, klar balansgång mellan geni och galenskap.

Det finns massor egentligen och man måste inte hålla med serieskaparen för att gilla det som gorts, ibland en krydda och ibland nåt man önskar de hållit för sig själva.

Det betyder ju dock inte att alla ssom är okända personligen och inte tar ställning i nåt alla är tråkiga, men visst det blir lätt stapelvara om inget komer igenom ens i deras arbete.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av super85 »

Lagom sent svar. Tycker att John Byrne är fantastiskt rolig. Har varit i kontakt med honom ett antal gånger under åren och han har alltid svarat ärligt och delat med av sin tid. Byrne är som vilken "nerd-rage" fanboy som helst som skriver om saker han avskyr på nätet, med den skillnaden att Byrne gör det under eget namn och bryr sig inte speciellt mycket om vad folk tycker om honom. Jag är ett fan . Avundsjuk tycker jag han inte framstår som, snarare arg över hur industrin numera är.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Jag gillar honom inte som person, men som serieskapare.

Att sitta och banna oliktänkande från sin egen site kallar inte jag modigt iaf.

Nä den fan får man inte ur nåt vettigt ur, han kan ju ta sig en funderare till att ingen vill ha honom längre.
Inte oväntat kanske att vi tycker olika där, jag kan bara inte ta honom på allvar när han uttalar sig i form av en många ser som en "idol" inom superserier.

Nu vet jag inte iofs hur han kom in i detta med Westernserier?

Att många udda personligheter blev intressanta är en sak, de kan var envetet griniga som Ditko, övertygad om hur världen ser ut tex, annars är de flesta döda helt enkelt, idag är det svårt att hitta nåt eget hos någon, de är alltid samställda med vad just det de som de jobbar för tycker som säg Giffen tex. zzzzzzzz

Doeg Moench liknar Byrne en del där i att han för fram en baksida på det mesta, ok han är väl ute ur det hela idag och förmodligen pga hur han är där med.
Byrne vill dock ha uppmärksamheten, det är lite övertydligt imo.

Men ok är man intresserad på vad som finns och fanns bakom serierna så ger ju en sån person mer än någon som inte tycker ett smack om nåt och inte står för nåt, där har du rätt.

Jag har inte längre nån drift att försöka fråga de i branchen om något, viassa är väldigt trevliga och öppna dock med hur de tänkte sig saker i detalj även på gamla saker de inte jobbar med alls nu (säg PAD och Busiek tex), andra tycks ha problem trots tat de själva kom ut på ett öppet forum, och blir skitsura och kör det vanliga med att folk på nätet inte har nån betydelse (Waid)at de själva kom ut på ett öppet forum inte kan ta nånting, andra bannas som nämnde Byrne eller kör nånslags självreklam om sig själva och åker för det (Slott).

Här är dock få intresserada av de här sakerna, mendet ingår i en viss mån i amerikansk seriehistoria då det funnits absolut flest uddafigurer där.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av super85 »

Nu vet jag inte iofs hur han kom in i detta med Westernserier?


Du nämnde honom som en av konstiga personligheter inom serieindustrin.


Att sitta och banna oliktänkande från sin egen site kallar inte jag modigt iaf.


De flesta som bannats därifrån har varit stolpskott som han tröttnat på. Vissa har han bannat på ett lite annorlunda sätt. Men det är ju hans forum och hans regler. Inte någon folkvald demokrati.

Nä den fan får man inte ur nåt vettigt ur, han kan ju ta sig en funderare till att ingen vill ha honom längre.


Byrne har på senare år blivit erbjuden jobb från både DC och Marvel. Jobb han konstant vägrat ta, eftersom han inte gillar vad företagen publicerar. Att han inte skulle få jobb är också något konstigt nät-påhitt. Från DC så blev han erbjuden jobb under "FLASHPOINT" eventet, och nu senast när man gjorde jubileums covers till Stålmannens 75:e "födelsedag". Från Marvel så försökte Mark Millar få honom att teckna någo mini något/några år sedan. Tycker folk borde ta en funderare över varför Byrne fortsätter få jobb inom industrin och många andra som varit stora försvinner. Har du själv frågat honom något och fått något "Ej-vettigt" som svar?


Att Byrne dissar folk ser jag inte som nån skillnad på Alan Moore som ungefär en gång i veckan måste påpeka hur nästan alla superhjälteserier som publicerats de senaste 20 åren suger, eller Frank Miller som kan säga vad som helst. En stor del av dagens "stjärnor" rabblar väldigt konstiga grejer och udda påhopp på andra på "Twitter" osv.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Nej, sen tycker man ju olika med.

Jag har tex inga problemm ed Alan Moore, han är jäkligt udda men det bekommer mig inte.

Jag har inte brytt mig om honom alls, han bannades okså rätt tidigt på de flesta forum och jag dyrkar inte honom nog för tat vaar medlem på hans eget.
Han blev ju peronligen osams med Quesada vilket ändå hindrade jobb där rätt länge, men idag vet jag inte, DC har han ju gjort en del för iaf de senaste säg 5 åren och en del eget, det vet jag såklart.

Som sagt jag gillar hans serieskapande främst.

Frank Miller har jag iofs lite svåt för, han lever i en drömvärld imo där han fortfarande har fantastiska idéer, men ok han verkar tro sig själv iaf.
Jag håller ingen större koll ännu men inser att Twitter mm gör de som vill bli mer personliga än mer så, idag besöker jag bar det här forumet i serier faktikst, men tisigare höll jag till på flera amerikanska, men de flesta forum är sådana att för att var riktigt intresanta bör man läsa det senaste, det funkar att tjata om det gamla ett tag men rätt snart finns inget mer att säga om det då det har varit och i USA har trots vad man kan inbilla sig inte alls allt folk läst mer av det än man själv.

Det finns aldreles klassikerinriktade forumdelar och forum givetvis men då blir det för mossigt för mig istället, och så saknas den europeiska sidan av allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Litet andra franska namn som kan föras in; Alexis, 30 år samt Arno, 35 år.

En annan begåvad fransman jag hittade, Eric Larnoy, död vid 35. Jag tror aldrig han blev stilbildande på samma sätt som Chaland och Alex Raymond, och hade en ganska kort seriekarriär, men han ser klart kompetent ut.

http://www.lambiek.net/artists/l/larnoy_eric.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av larsa66 »

Senaste B&B hade en trevlig artikel om Matt Marriott. Bland annat finns det en engelsk amatörklubb som samlat och publicerat gamla MM-äventyr i ett 20-tal häften. De hette ADCCC(All Devon Comic Collectors Club). Ska se om jag kan komma över dem.
Någon som vet av någon sida får gärna hojta till.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: När Western-Serier var helt omgjord, på nittiotalet....

Inlägg av Agentum »

Ja tyvärr finns ju inget reprintat för nån allmän marknad.

Trycket i Western är ju varierande från dåligt till odugligt nästan.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar