Män som hatar kvinnor - Seriealbum 1

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Män som hatar kvinnor - Seriealbum 1

Inläggav Magnus » lör 29 dec 2012, 18:30

En kort sammanfattning av handlingen, men det har väl knappast någon missat efter all uppståndelse kring Millenniumtrilogin. Män som hatar kvinnor handlar om journalisten Mikael Blomkvist, hackaren Lisbeth Salander och industrimagnaten Henrik Vagner. Mikael Blomkvist har lämnat Stockholm efter att ha blivit dömd för förtal, och tar sig an Henrik Vagners erbjudande om att försöka ta reda på vad som hände Vagners försvunna brorsdotter. Samtidigt har omyndigförklarade Lisbeth Salander fått i uppdrag att göra en rapport om Blomkvist.

Jag har läst böckerna och sett filmerna. Det jag uppskattar mest med serievarianten är att den står på egna ben. Den är inte gjord efter filmmanuset, utan har böckerna som bas. Manusförfattare är den etablerade skotska kriminalförfattaren Denise Mina (Hellblazer).
Tecknarna Leonardo Manco och Andra Mutti har illustrerat mycket snyggt. Bilderna är murriga och nästan lite korniga, miljöerna är intressant och när våldsamma saker händer blir kontrasten högre i bilderna vilket är mycket effektfullt. Här visar seriemediet med full kraft på vilket sätt obehag kan skildras på ett starkt sätt: enskilda bilder kopplas samman till en helhet över ett uppslag.

Mitt betyg blir en stark 3:a av 5.

Totalt kommer serieromanerna omfatta sex delar, vilket innebär att alla böcker i Millenniumserien är uppdelade i två seriealbum var.

Titel: Män som hatar kvinnor del 1
Författare: Stieg Larsson, Denise Mina
Förlag: Norstedts
Utgiven: november 2012

Bild
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Dude
Fine

Re: Män som hatar kvinnor - Seriealbum 1

Inläggav Dude » sön 30 dec 2012, 08:54

Vad var det som var mindre bra med serien som gör att du ger den en 3:a? Har inte läst den men är sugen på det [:)]

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » sön 30 dec 2012, 11:01

Dude skrev:Vad var det som var mindre bra med serien som gör att du ger den en 3:a? Har inte läst den men är sugen på det [:)]

Det är inte speciellt innovativt och ganska dålig tajming i utgivningen, jag har hunnit bli lite mätt på Millenium. Men för att var ett ganska urvattnat tema så har man i varje fall gjort ett gott hantverk. Och som sagt var, serien har sina poänger i jämförelse med böckerna och filmerna.

En stark trea är godkänt med lite plus i kanten. Det är ett ganska gott betyg, men inget toppbetyg.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Kontakt:

Inläggav FredrikLähnn » mån 31 dec 2012, 07:39

OT:
Frugan och jag lyckades, helt ovetande, ge varandra vars ett ex av detta album i julklapp - tur att jag sparade kvittot [:D]

Omdöme:
Tyckte albumet var bra men om man inte läst boken kan det nog vara lite svårt att hänga med i handlingen.
En sak jag reagerade på är att det inte är så tydliga Stockholmsmiljöer som beskrivs i boken och visas i filmen (förutom att Vasamuseet förekommer frekvent). Sen kan man ju fråga sig om det är positivt eller negativt [;)]

Återgå till "Recensioner"