Orbital (av Pellé och Runberg)

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av RioGrande »

Orbital (av Pellé och Runberg). Har nu läst fyra album i denna serie. Är entusiastisk. (Beställde dem på engelska genom Cinebooks (tips från LR! Tack för det!), billigt och bra.)
Jättesnyggt tecknad science fiction. Jag tänker mig att det är lite som om man korsat Mezieres, Moebius och Bilal. Fast det finns även mangadrag och lite Conrad (den nye Asterixtecknaren) med i mixen. Det är lite som Linda och Valentin, men också som något helt eget.
Kan rekommendera! (Snygga fordon, roliga utomjordingar.... även Stjärnornas krig-fansen borde gilla detta!)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av rkaj »

Jag har varit nyfiken på den serien ett tag, men inte gett mig in i den än, eftersom jag hoppas att någon skulle ge ut den på svenska. Men det är väl inte så troligt. Albumförlaget låter väl mest sannolikt, men Lennon har väl inte låtit som att det är på gång, så jag får väl läsa den på engelska i stället.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av smorkin »

Den är himskans trevlig; 5:an kommer på engelska senare i år enligt Runeberg.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av RioGrande »

Givet köp.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av Svartslipsen »

Jag har hört talas om den här serien, men har av någon anledning inte hunnit läsa den än. Ytterligare en titel att lägga till i min ständigt växande lista.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av smorkin »

Svartslipsen skrev:Jag har hört talas om den här serien, men har av någon anledning inte hunnit läsa den än. Ytterligare en titel att lägga till i min ständigt växande lista.

Jag beställde 5:an i veckan, den kom nyss ut på engelska. Recension när jag 1. fått den, och 2. läst den [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av RioGrande »

Jaha! Vad bra...
89 på Bokus. Var beställde du?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Från 74-86 kr hos Adlibris.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av smorkin »

Beställde den från Book Depository. Ovanligt liten rabatt för att vara dem men det blev 74:-, ungefär.

OT: Jag pillar Book Depository, är skönt att deras priser alltid inkluderar frakt och moms så det blir precis det pris som står. De enda nackdelarna jag märkt är att rabatten ofta sjunker så snart boken är utgiven (så det är bättre att förhandsbeställa), och att de drar pengarna vid beställningen, inte när det beställda skeppas. Men jag har använt dem i många år och aldrig haft några problem; enda gången det blev knöl med leveranser pga min semester löste det sig utan att jag behövde betala något. Man ska dock inte vänta sig samma tekniska kvalitet vad gäller websida mm som Amazon, så till exempel kan du inte se på en produktsida om du redan har beställt produkten. Men Amazon är å andra sidan världens största internetbutik så inte så konstigt att de har en mer polerad sida [;)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av RioGrande »

Får testa Book Depository nästa gång... Nu blev jag flängd på nåra tior av Bokus. Hm. Fast det var ett bra album.
///
Har de bara brittiskt där, eller kan man få exempelvis danska titlar genom dem också?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Har de bara brittiskt där, eller kan man få exempelvis danska titlar genom dem också?

Du vet väl att man kan gå in i vilken bokhandel som helst och lägga en beställning på vad som helst som finns i tryck. Du behöver bara ISBN, saknas det kan säkert de flesta hjälpa till med det också. Priset blir förstås lite högre än nätbokhandlarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av smorkin »

RioGrande skrev:Får testa Book Depository nästa gång... Nu blev jag flängd på nåra tior av Bokus. Hm. Fast det var ett bra album.
///
Har de bara brittiskt där, eller kan man få exempelvis danska titlar genom dem också?

Nix, tji danskt. De har en del internationellt men huvudsakligen engelskt+amerikanskt.

Men du kan beställa danska böcker genom exempelvis Adlibris, det funkar finfint; jag beställde exempelvis det senaste Linda och Valentin-albumet därifrån [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:
RioGrande skrev:Har de bara brittiskt där, eller kan man få exempelvis danska titlar genom dem också?

Du vet väl att man kan gå in i vilken bokhandel som helst och lägga en beställning på vad som helst som finns i tryck. Du behöver bara ISBN, saknas det kan säkert de flesta hjälpa till med det också. Priset blir förstås lite högre än nätbokhandlarna.

Inte riktigt sant tyvärr; de allra flesta boklådorna kan bara hjälpa dig med sånt som finns via de vanliga kanalerna. Dvs i princip det som finns hos Adlibris/Bokus. Så det finns gott om böcker runt om i världen som du måste leta upp på andra sätt än via din bokhandel :-/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av RioGrande »

Tydligen en SJUA på gång nu, hos Cinebook. (Och samtidigt ger Cobolt ut de gamla på svenska...)
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av BoJustBo »

Bojkotta Cinebook, köp Cobolt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Bojkotta Cinebook, köp Cobolt.

Av någon särskild anledning?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Bojkotta Cinebook, köp Cobolt.

Av någon särskild anledning?...

Cinebook censurerar serier för att hålla åldersgränsen låg.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av RioGrande »

FAST det spelar väl inte så stor roll när det gäller serier som Blake & Mortimer eller ORBITAL. [:D]
Men i Largo Winch och Skorpionen var det några "censur-bh:ar"...

Ja detta är förstås en filosofisk fråga!

Men ska man verkligen bojkotta och handla på danska för dubbla summan?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Men ska man verkligen bojkotta och handla på danska för dubbla summan?

Men Cinebook krymper väl iofs också ofta albumen så att de är närmre serietidningsformat, också?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Orbital (av Pellé och Runberg)

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Men ska man verkligen bojkotta och handla på danska för dubbla summan?

Men Cinebook krymper väl iofs också ofta albumen så att de är närmre serietidningsformat, också?...

Mm, de har flera olika fysiska storlekar, och en del är definitivt ganska ynkligt små. Just deras Orbital är hyfsat stor dock, så den klarade sig!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar