Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine

Re: Den stora DC-tråden

Inläggav super85 » lör 10 aug 2019, 16:45

Jim Lee medverkar ännu i bakgrunden och Wildstorm har varit en inprint hos DC så länge så för mig spelar det ingen roll alls. Viktigaste är att det är välskrivet och vältecknat. Och att Warren Ellis producerar det hela är en bra bonus. Jag rekommenderar att du kollar upp serien själv, eftersom den genuint är en Wildstorm serie.

Superhjälteserier är i grunden såpass amerikanska att det inte är ovanligt att det utspelar sig i USA. Försäljningssiffrorna för allt som DC och Marvel producerar nuförtiden är så pinsamt kassa att man får vara glad att det överhuvudtaget produceras serietidningar. Just därför supportar jag t ex den här satsningen .

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 23 sep 2019, 18:24

Innan new52 är det som DC ville kvadda det gamla DCU, folk blir mördare, vpldtäktsmän och plötslugt är mindwipe ytterst allvarligt.

Jag kom att tänka på att det inte är särskilt amerikanskt det hör, de attrackerar ju utan tanke i verkligheten.

Och visst bland är våld ända möjliga vägen, men jag undrar varför tex Identity Crisis och liknande dynga skrevs just före new52.

Som att DCU ju var helt ok så vi måste få det bli dålugit för att starta om.

Vad ör det Wonder Woman dödar Lord från gamla roliga JLA men som nu är mördare och som tar pver Superman och använder honom för att mosa allt, då tar hon livet av honom, och sen dras det ut till ett jävla gnyende, jag menar vad hade USA gjort?

Deras freedom är ju nonsens ich nåt de tror de har för att de fått stått upp i skolan för flaggan och reciterat att de är Amerika trogna.
Sådant är ju obegripligt för oss.

MEN superhjältar har ju hållits utanför sånt iaf i DCU dels ör väl en hel del i amerikanskt tänkande vänster, ej vad vi kallar vänster.
Dels var det först för barn, nen öven senare tycjer jag de ordinarie serierba kunde bredda sig utan sån hör dynga.

Men så plötsligt antar jag en ny grupp kom i ledningen och nu skulle de sjapa sitt DCU för yngre i stor del så man ställde till elände i det som var så säker var man att den nya versionen var helt god rakt igenom.

Imo misslyckades de även om duktiga personer skrev dels inledningsvis bra saker som tex 52, och vissa omstarter var helt ok.

Men för mig hängde tanken kvar, detta hade de kunnat gjort ändå, och idag käns det som de förstod det själva tom.
Det dåliga är ju de figurer som var mindre viktiga som fck försvinna pga dåliga editorer som ju främst ärlugt styrde detta skräp.

Kom att tänka på det när jag läste JSA 75 som jag hittade för några veckor sen på en marknad, och nej det är inget viktigt nu kanske men det hela fick mig att sluta läsa DC då, jag hade min tanke om att låt inte det hela bli verklugheten. [B)]
9mm, i'm never further away than that.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » ons 25 sep 2019, 22:21

Jag skulle inte påstå att dessa serier kom "just innan" New 52. T ex Identity Crisis som du nämner publicerades 2004. New 52 kom ut 2011.

Att DC publicerat grejer med alltför otrevlig våld och karaktärer som gör grejer som man inte nödvändigtvis behöver läsa om i superhjälteserier handlar
väl mest om att Dan Didio gillar sånt. Han gillar ha ena listor vilka karaktärer som ska utplånas, och vill inte att karaktärerna ska leva lyckliga liv. Det är väl inget nytt att Didio ofast är bakom de mer kontroversiella grejerna som publiceras. "identity Crisis" gavs ju ut innan "Infinite Crisis" som skulle vara början på en något mer positiv DCU. Sen tröttnar Didio fort och vill göra en crossover där någon blir wastad. Det är liksom hans grej.

Deras freedom är ju nonsens ich nåt de tror de har för att de fått stått upp i skolan för flaggan och reciterat att de är Amerika trogna.
Sådant är ju obegripligt för oss.

Deras frihet är inte nonsens alls. Patriotism är inte en speciellt ovanlig grej i världen. Att överdriven patriotism kan få lite komiska drag ibland stämmer ju också , men det är inte unikt för det landet, även om det kanske är ett känt exempel.

Men så plötsligt antar jag en ny grupp kom i ledningen och nu skulle de sjapa sitt DCU för yngre i stor del så man ställde till elände i det som var så säker var man att den nya versionen var helt god rakt igenom.

Serietidningar kämpar för sin överlevnad, och man försöker publicera det som företagen tror att säljer. Jag hade misstaget att läsa någon ny version av "New Gods" nyligen och Darkseid framställdes som någon form av MeToo Harvey Weinsten figur. Totalt kasst. PÅ samma sätt som serieindustrin försöker vara "progressiv" och att man ersätter etablerade hjältar med diverse minoriteter (istället för att komma på nya coola karaktäer) osv och sen sitter där som fån när sk*ten säljer inte. DC och Marvel försöker som parasiter hoppa på vad som helst som är "Populärt" och "aktuellt" . En annan grej som säljer, eller vad folk tror säljer är ju "elaka versioner" av hjältar. Därav de där våldsamma "Batman som monster" serierna som DC numera publiceras med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 26 sep 2019, 02:35

Jo tidningarna som sådana lever idag på oss äldre, och de mycket unga, dock inte samma serier dock.

Yngre generationer är väl mest intresserade av sina telefoner som ju är som små datorer nästan idag.

För det handlar inte kanske i första hand om att serier är dåliga för tydlugen kan man gå på bio ch se dåliga filmer ännu utan problem.

Kan man inte läsa böcker och serier så tar det emot, sånt måste man växt upp med isf och få gör det då serier även av äldre generationer till stor del tycker serier är trams även om de möjligen läste dem före tonåren.
Få läste särskilt mycket böcker när jag växte upp i min ålder men jag hade gjort det sen tidigt och är väl udda.
Då var väl video och tidningar för åldersgruppen vanligt, musik mycket mer nedsnöat än idag för folk, vilken typ man tillhörde kunde avgöra om du ens hade med personen att göra.
Serier var dock vanlugt, lättläst på skolbiblioteket, så öven tuffingar kunde läsa 91an så att säga, superhjältar var dock även då nåt man skulle sluta med vid 14år eller nåt.

Eller det där konstiga jag hör ibland, serier är vara skit.....utom......och så dyker ev det de gillade upp, som att då automatiskt var och är samtligt annat dåligt.

Telefonspel och telefonbaserade rent allmänt vad fasen som helst lär ju vara en väg nu ännu, även spel för konsoller och datorer sjunker, dels kostar de initiellt mycket, en telefon är dyr givetvis men kan anses nödvändg av omgivnngen utan problem, datorer har lite nördförklaring (här menar jag till annat än vardagliga saker)och konsollerna hänger inte med, de är fasta lådor av utdaterat format.

Så telefoner haha, skärmen är löjlgt liten men de har ju bra syn så, en dag kanske man kan koppla sin telefon till nån for av glasögon eller öga för att uppleva skärmen större vid behov.
Och så millioner med microtransaktioner för de som vill vara lite bättre, veta lite mer än den som inget betalar, så är det väl men det tycks finnas stålar i det.

Men jag fortsätter väl med papper så länge, ett steg från stenplattor ;)

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tor 26 sep 2019, 12:15

Jo. Många reprints säljer bättre än moderna grejer. Det finns grejer som läses av yngre fans, tonåringar osv som gillar Harley Queen osv. Så att klart man ska satsa på sådant också.

Och det finns en rätt märklig bubbla med sociala medier och sånt. T ex om man läst twitter/Facebook för några år sedan så var "alla" riktigt "hypade" över Marvels serietidningar som satsade på mångfalt. Om man litade på enbart hur "känslan" var på nätet så skulle alla läsa de tidningarna. Well en bra mängd av dem blev nedlagda väldigt snabbt.

Hos DCs fall så känns det som sagt mycket som det har att göra med Dan Didio och hans sätt att styra och ställa. Och jag antar att siffrorna varit tillräckligt ok att han fått jobba där så länge.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 28 sep 2019, 18:23

Jo annars borde han bytts ut, även jag har lite problem med att chefen för seriesidan inte själv jobbat i branchen.
Jag föredrar att de är kompetenta själva att skriva eller teckna en serie och har gjort det som jobb förr.

Sen jo det är inte lätt med nån universalläsning på att sälja serier, kanske försvinner de med oss, särskilt om filmer och annat med figurerna inte längre är lika intressanta.

Jag tror seriedelen av de stora har fått lite mer spelrum för att figurernas grund ändå ska finnas kvar.

Sen går de väl inte med förlust, det är ju bara så att några 90tals galenskaper inte finns längre, och tur är väl det.

Vi får se kanske dyker nåt oväntat upp, lite som vi för 25 år sen aldrig trodde tekniken skulle gå den här vägen och fordon bränner olja ännu tex.
Jag menar 5G, vad fasen ska det vara för känner man, men än mer hastighet trådfritt är viktigt eller nåt, det görs iaf viktigt.
Bli inte sedd med en 4G telefon hehe.

Återgå till "Superhjältar"