Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine

Re: Den stora DC-tråden

Inläggav super85 » tis 07 apr 2020, 19:38

Jag tycker Superman som koncept är rätt långsökt. Hela konceptet med rymdvarelser som ser exakt ut som människor är sjukt långsökt. Dock när jag väljer att läsa Stålis så noterar jag sakerna där realism är långt ifrån, ler kanske lite åt det, och sen fortsätter läsa.

Tycker Kryptonit fungerar med de interna regler Superman och hans värld innehåller.

Det är skillnad på den typen av orealistiska grejer och bara kasst skrivande.

Green Lanterns brukar åka rymdskepp ibland. Finns ju lägen då de kan inte ladda sina batterier. Sen som du säger, de kanske inte riktigt hade koll på mytologin när de började göra den serien. Originalet var ju närmast magi, som Aladdins lampa typ.

Andra världskriget görs ofta i filmer. Jag tycker det var intressant att man gjorde första i Wonder Woman. Den settingen har varit mer sällsynt. Jag gillade den visuella stilen det gav. Sen hann Marvel göra Captain America innan DC gjorde WW. Förstår ändringen.

Du skriver ofta om hur grejer är "trams" eller "löjligt". Jag anser det är en del av charmen. Oavsett hur cool och tuff Aquaman skriven av Peter David var, så är det en snubbe som pratar med fiskar. Man kan göra gritty, sen kan man göra barnsliga grejer båda fungerar.

Jag har inga problem med åsikter som skiljer sig från mina, om en hobby som superhjältar. Om jag inte ville diskutera med dig och andra så skulle jag inte skriva här :).

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 07 apr 2020, 20:10

Men isf har vi mest olika språk mest, jag hade inte läst saker jag hekt förkasrat

Jag jan uttrycka mig oå ett sätt sp folk tror jag försöker bestämma hur det är.
Men jag menar inte så.

Jag uttrycker mig annorlunda tyvärr, men i slutändan betyder berättelsen allt för mig.

Visst kan fe undvikit ww2, WW är väl en halvgud och finns ju kvar senare ändå.

Ärligt oritesterna ör väl rött hopplösa mot orealistiska saker i denna genre, men vad jag nåmenade ör att många saker togs fram snabbt utan tanke, för hur länge kunde hålla ens.
Ochh det har givit en bunt konstgheter när sllt inutits ihop.

Man kan absolut se det som charmen med suerhjältar, ofta sväljer man ju det öndå om berättelsen är bra nog.

Vad än jag påpekar så finns ju bra berättelser där säkert förfatrarna med gjort vad de kan med saken.

Jag flrsöker bilda mg en egen uppfattning om saker innan jag avfördar dem, jag tönker mer på mig än på hur de flesta tycjer.

Och såklart ör håjag inte här för att starta bråk; om jag kan undvika, isf skulle jag inte ta dig på ditt ird om nånting ör bra.

Jag har völ ett fel att se en del historiskt främst, och äldre som jag ör jan gamla DCU ofrta dyka upp.
9mm, i'm never further away than that.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tis 07 apr 2020, 20:34

Jag har inga planer att tvinga dig eller någon annan att tycka som jag gör. Däremot så tycker jag om att debattera saker.

Jag försöker själv skriva om de serietidningar jag nyligen läst. Eftersom jag tycker serietidningar är kul.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 09 apr 2020, 08:23

Jo jag med, som sagt vi pratar olika språk mest, alltid svårt att utan att känna den andre i skrift veta tankarna bakom allt.

Jag blir väl mer öppet negativ när jag inte gillar en sak, men ibland är det bara lustiga grejor jag ser nen inte direkt störs av, genom så många år skriver självklart diverse författare in sg i en återvändsgränd och det blir problem att fortsätta för efterkommande.

Vissa figurer lider ju ännu av detta, vilka är de? Så att säga, Hawkman, Power girl och Miraclegirl Donna Troy som exempel.

Genom ändringar i historien och rebooter av figurer existerar inte deras bakgrunder längre.

Jag tycker dock DC måste acceptera att det blir ett lapptäcke av en del del, lite som Batman familjens DCU och Supermans DCU är helt olika annars fungerar det inte.

Förr stördes jag lite av det men idag ör det bara berättelsen som betyder nåt, men för vissa är ju ett DCU som stämmer allt de håller på med, om en person skrivit allt kanske det fungerat som Stan Lee i början av Marvels universum.

DCU fanns ju inte ens vid omstarten på 50talet och inte så konstigt, figurerna hade sina egna tidningar och träffades inte i dem, inte ens JLA som använde dem samtudigt skapade en värld på länge lika lite som JSA hade gjort det.
Det är inte så jäkla viktigt, men att använda elseworlds var/är ju en mycket bra idé för att få använda en sån figur som är låst under mängder av förbud på ett intressant sätt.

Därför suckade jag när det då och då skulle förändras i grunden, Batman hade aldrig setts på bild etc, mitt i allt annat oförändrat, när styrande editorer byts ut kommer nytt folk och de vill ha nåt annat men det håller inte iaf hur mycket de än vill det.

Jaja struntsamma det var därför new52 var dömt att misslyckas och så givet pga allt för många titlar att starta med.
Men visst många tänker inte som jag utan Marvel hade ju trasslat ihop sig väldigt då och tappade väl en del till att folk inte behövde sätta sg in i DCU, vilket väl hindrat vissa.

Som sagt lapptäcke, men man måste ju nte försöka knyta ihop allt öht, leverera i stället för allt för hårt editorstyrda saker.

Sen utan editor är en fara med givetvis då det kan vara storkrig mot anfallande aliens i en blaska nen inget märks i de andra [:o)]
Har ju hänt.

super85
Very Fine

Inläggav super85 » tor 09 apr 2020, 12:03

Jag tycker inte allt behöver en förklaring heller.

Om det händer nånting stort I en tidning, t ex rymdinvasion som du nämner. Och om det inte nämns I en annan tidning, så har jag väl alltid tagit det så
det händer I olika tidsperioder. Inte konstigare än det.

Nuförtiden vill jag supporta serieindustrin helt enkelt. Så jag rotar fram de grejer jag tycker ser roligt och bra ut.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 09 apr 2020, 18:26

Jo, bra saker ska ju premieras tycker jag med, och betalar för det.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 27 apr 2020, 14:37

Nåväl Tony S. var inte värst i Deathstroke vol2, det bästa av allt var skrivet av nån annan, en klassisk historia där Slade spelar två roller hyrd av två motstående opiumgrupper, Who is Balkan hette den nog.

DEn var klart mer vad jag vill se, och had en hel del poänger med, slutet när de som hyrt honom att få gängen att attackera varandra frågar om han dödat alla monster?
Ja säger han och lägger på och för sig själv tillägger utom en och man ser hans spegelbild i backspegeln på hans mc.

Jag har inte läst vol3 eller vol4

Vol1 var faktiskt klart intressantare, en hyrmördare har ju uppdrag inte familjefester och ständigt samma motståndare om och om igen.
Ändå skrev väl den där Tony S. Batman seenare?

Återgå till "Superhjältar"